AndroidHealthClinic

Kaluro going for the triple digits~

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.161
De kans op spiermassa en krachtverlies is groter bij 500 kcal tekort dan bij 300 kcal tekort.
Heeft volgens mij ook te maken met hoeveel % je onder je TDEE zit.
500kcal @ 3500 = 14,2% tekort
500kcal @ 2000kcal = 25% tekort

Dat zal ook heel erg meespelen denk ik.
Ik zei ook dat IK liever 300 kcal doe dan dat ik 500 kcal doe. Volgens sommige mensen is het normaal als je tijdens de cut wat krachtverliest en wat minder gewichten kan dan je eerst deed, volgens mij is dat niet echt normaal en moet je dat voorkomen/kans zo klein mogelijk maken door niet te laag onder onderhoud te zitten.

Het is normaal omdat je minder vocht in je spieren hebt en omdat je lichaamsgewicht achteruit gaat.
Minder lichaamsgewicht = minder kracht. Minder spiervocht = minder kracht.

Ik heb op -500 á -700 gecut van mid december t/m mid februari, ik zat na de tweede week van mijn re-bulk weer op mijn oude krachtstats, op benchpress na. 91kg -> 85.5kg . In de eerste paar dagen 1.5 á 2kg vocht minder, de rest grotendeels vet.

Meeste mensen denken ook: september tot en met mei flink bulken, juni tot en met augustus flink cutten.
Tja, als je 9 maanden bulkt, moet je niet verwachten dat je dit er af krijgt met 3 maandjes cutten.
Als je het goed wilt doen, bulk je langzaam (zo min mogelijk vetmassa erbij) en cut je langzaam (zo min mogelijk spiermassa eraf). Anders ben je steeds aan het jojo'en met vet erbij, massa eraf..lijkt mij niet iets dat je wilt..

my 2 cents

Geen betrekking op mij gelukkig :P Ik doe vaak 5 maanden bulk, 2 maanden rustig cutten.
Qua kcal moet ik sowieso al >4k zitten vaak om echt aan te komen, dus wat dat betreft zie je me niet snel over-eaten :p

Dit wordt ook geen rigoreuze cut verder, enkel om iets scherper te staan deze zomer.

Hier nogmaals de 'begin cut' foto, het valt erg veel mee:

TnUzmV0.png

Overigens is het algemeen geaccepteerd dat mannelijke naturel sporters in hun 20-35e, veilig tussen de 500 en 700g per week kunnen verliezen, zonder problemen te hebben met ongewenst spierverlies. Zodra je onder de 12-10% duikt wordt het wel meer oppassen natuurlijk ;)

Laatst bewerkt:
Je lichaam telt toch niet in percentages? Jouw lichaam heeft dan een 500 kcal tekort, of je onderhoud nu 2000 kcal is of dat het nu 4000 kcal is.

In 3 maanden 5,5 kg er af - 1,5 kg vocht / 3 = 1.3 kg per maand (0,33 kg per week).

Jij zat denk ik niet op -500/-700 kcal. Je gaf net zelf aan dat een tekort van 500 kcal zorgt voor een verlies van 500 gram per week. Feit dat je dit niet eens behaald hebt met een tekort van 500 tot 700 kcal, laat zien dat je wss meer hebt gegeten dan je denkt.

goed gesproken hell :D

• #2.164
Je lichaam telt toch niet in percentages? Jouw lichaam heeft dan een 500 kcal tekort, of je onderhoud nu 2000 kcal is of dat het nu 4000 kcal is.

Je lichaam telt wel in totaalheden. Als jij opeens 25% van je voeding misloopt, is dat een extreem veel grotere impact op je lichaam dan wanneer je 10% misloopt.

1500 -> 1000kcal /dag
vs
4500 -> 4000kcal /dag

Dat eerste heeft een veel grotere impact.
net zoals bulken, dat rekenen veel mensen ook in percentages. een ~10% bulk is een OK bulk, ~15-20% is een rigoreuze bulk. ~5% is een rustige bulk.

Je lichaam rekent niet persé in percentages, maar je gaat me niet vertellen dat een 500kcal tekort bij een klein meisje van 50kg een even kleine impact heeft dan een grote knul van 100kg :p

In 3 maanden 5,5 kg er af - 1,5 kg vocht / 3 = 1.3 kg per maand (0,33 kg per week).

Jij zat denk ik niet op -500/-700 kcal. Je gaf net zelf aan dat een tekort van 500 kcal zorgt voor een verlies van 500 gram per week. Feit dat je dit niet eens behaald hebt met een tekort van 500 tot 700 kcal, laat zien dat je wss meer hebt gegeten dan je denkt.

Was even een ruwe schatting uit mijn hoofd, heb zo niet de precieze aantallen. Maar het was een 0.5 - 0.6 gemiddeld verlies per week ;-) Ik zal thuis eens neuzen.

Edit: gevonden!

Code:
Week       Gemiddelde | Max. | Min.
Dag 0    :    90.3    |      |
Week 1   :    88.7    | 90.3 |88.3
Week 2   :    88.2    | 89.0 |87.4    
Week 3   :    87.0    | 87.8 |86.6 
Week 4   :    86.8    | 87.4 |85.9 
Week 5   :    86.4    | 87.0 |85.8 
Week gem.:    0.78

De kans op spiermassa en krachtverlies is groter bij 500 kcal tekort dan bij 300 kcal tekort. Ik zei ook dat IK liever 300 kcal doe dan dat ik 500 kcal doe. Volgens sommige mensen is het normaal als je tijdens de cut wat krachtverliest en wat minder gewichten kan dan je eerst deed, volgens mij is dat niet echt normaal en moet je dat voorkomen/kans zo klein mogelijk maken door niet te laag onder onderhoud te zitten.

Meeste mensen denken ook: september tot en met mei flink bulken, juni tot en met augustus flink cutten.
Tja, als je 9 maanden bulkt, moet je niet verwachten dat je dit er af krijgt met 3 maandjes cutten.
Als je het goed wilt doen, bulk je langzaam (zo min mogelijk vetmassa erbij) en cut je langzaam (zo min mogelijk spiermassa eraf). Anders ben je steeds aan het jojo'en met vet erbij, massa eraf..lijkt mij niet iets dat je wilt..

my 2 cents

Helemaal mee eens. Ik heb me al vaak verbaasd (en het hoofd langzaam geschud van links naar rechts) over het zieke ge-jojo bij sommigen!

Dus hiermee zeg je eigenlijk, als ik het lekker mag verdraaien en zo, dat iemand met een 1500 kcal onderhoud, NIET 500 kcal tekort kan aanhouden (maar maximaal 300) maar dat iemand met een 4000 kcal onderhoud, makkelijk 800 kcal tekort kan aanhouden?

20% tekort bij beiden:

1500 = 300
4000 = 800

Volgens mij was het mate van een tekort meer afhankelijk van iemand zijn vetpercentage dan van iemand zijn onderhoud. Hoe veel vet je kan verliezen per week is ook afhankelijk van je vetpercentage en aan de hand daarvan moet (als dat kan) je je tekort bepalen, niet aan de hand van je onderhoud.

---------- Toegevoegd om 11:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:09 ----------

Helemaal mee eens. Ik heb me al vaak verbaasd (en het hoofd langzaam geschud van links naar rechts) over het zieke ge-jojo bij sommigen!

Ja zo zonde, wekenlang bulken voor spiermassa, terwijl ze bij een cut het risico gaan lopen een deel hiervan weer te verliezen. (Als het dus erg wisselend in kcal is).

Je lichaam telt toch niet in percentages?

Daar ben ik dan weer niet mee eens, voor een zware vent is 500 kCal een clean bulk, voor een licht meisje zou dit heavy overschot zijn.
Maar voor allebei geldt natuurlijk 500 kC te veel is 80 g vet erbij als je dat niet compenseert met zwaardere training (of zoiets ken de preciese verhouding niet)

---------- Toegevoegd om 11:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:12 ----------

Dus hiermee zeg je eigenlijk, als ik het lekker mag verdraaien en zo, dat iemand met een 1500 kcal onderhoud, NIET 500 kcal tekort kan aanhouden (maar maximaal 300) maar dat iemand met een 4000 kcal onderhoud, makkelijk 800 kcal tekort kan aanhouden?

20% tekort bij beiden:

1500 = 300
4000 = 800

Volgens mij was het mate van een tekort meer afhankelijk van iemand zijn vetpercentage dan van iemand zijn onderhoud. Hoe veel vet je kan verliezen per week is ook afhankelijk van je vetpercentage en aan de hand daarvan moet (als dat kan) je je tekort bepalen, niet aan de hand van je onderhoud.

Dat eerste denk ik wel overigens.

Dat tweede is iets anders maar zeker een belangrijke factor, tussen 15-20% BF is het (voor mannen) veel makkelijker vet te verbranden dan tussen 8-10%, bij vrouwen liggen die % geloof ik 8% daarboven.

• #2.168
Vetverlies per kcaltekort staat vrij gelijk, maar statisch kcaltekort impact verschilt wat mij betreft per hoe groot/klein je bent en wat je behoefte is.

-20% is overigens niet iets waar je wat mij betreft snel op wil zitten bij een cut.

Ik heb me al vaak verbaasd (en het hoofd langzaam geschud van links naar rechts) over het zieke ge-jojo bij sommigen!

Net zo jojo achtig als deze discussie :P Feit blijft:

Overigens is het algemeen geaccepteerd dat mannelijke naturel sporters in hun 20-35e, veilig tussen de 500 en 700g per week kunnen verliezen, zonder problemen te hebben met ongewenst spierverlies. Zodra je onder de 12-10% duikt wordt het wel meer oppassen natuurlijk

Laten we het daar op houden ;)

Ik denk toch dat het meer te maken heeft met vetpercentage dan met percentages van onderhoud.

Een kleine vrouw van 100 kg met redelijk wat vet maar met een onderhoud van 2000 kcal, kan best 700 kcal onder onderhoud.
Terwijl een lange man van 80 kg met weinig vet maar met een onderhoud van 4000 kcal, kan niet best 700 kcal onder onderhoud, want met zijn lage vetpercentage gaat hij sneller over tot spiermassa verbranden dan de vrouw hierboven.

• #2.170
Ik denk toch dat het meer te maken heeft met vetpercentage dan met percentages van onderhoud.

Een kleine vrouw van 100 kg met redelijk wat vet maar met een onderhoud van 2000 kcal, kan best 700 kcal onder onderhoud.
Terwijl een lange man van 80 kg met weinig vet maar met een onderhoud van 4000 kcal, kan niet best 700 kcal onder onderhoud, want met zijn lage vetpercentage gaat hij sneller over tot spiermassa verbranden dan de vrouw hierboven.

Combinatie van dan ;) Iemand met identieke vet% maar met een stuk hoger onderhoud zal minder impact ondervinden van eenzelfde kcaltekort - deal? :p

Interessant altijd deze discussies.... maar vandaag duik ik het mooie weer in ;)

Haha, ik sluit me zowel aan bij Hell als bij Neet.
Vind het inmiddels te warm geworden om me hier in te mengen ;).
Ben zelf in ieder geval ook een voorstander van een gedegen cut waarbij je minimaal krachtverlies hebt.

Hmm..interessante discussie. Ik zie wel wat in de punten van Hell, maar ook in die van Kaluro.

Echter denk ik dat je met naturel spiermassa op een dergelijk vetpercentage überhaupt nog niet druk te maken over spierverlies.

Prima start foto voor de cut Kaluro! Wat betreft de aanpak blijft het trial and error! Mijn cut in 2013 was best een succes, maar als ik dat nu letterlijk weer gebruik verloopt het anders..tot grote frustratie zag ik dat vorig jaar ook. Het 'werkte' ineens niet meer.

Verder probeer ik zelf over een week wel maximaal een tekort te creeeren van 3500kcals. Het lijkt soms wat extremer, maar ja dat zijn de bekende marvin-dagen...of straf-cardio dagen.

Gemiddeld zit ik vaak op een deficit van 2000-3500kcals. Er zit wel een kern van waarheid in dat je niet te snel moet willen natuurlijk..al is het al omdat je op zo'n grote drop al gauw opgebrand gaat zijn en de motivatie verliest..

..of net als ik een zak snoep of friet leeg vreet ;)

• #2.175
Hmm..interessante discussie. Ik zie wel wat in de punten van Hell, maar ook in die van Kaluro.

Echter denk ik dat je met naturel spiermassa op een dergelijk vetpercentage überhaupt nog niet druk te maken over spierverlies.

Sowieso ben ik qua massa een intermediate, zit nog (lang) niet aan mijn naturel max. :)

Prima start foto voor de cut Kaluro!

Wat betreft de aanpak blijft het trial and error! Mijn cut in 2013 was best een succes, maar als ik dat nu letterlijk weer gebruik verloopt het anders..tot grote frustratie zag ik dat vorig jaar ook. Het 'werkte' ineens niet meer.

Wat voor iets hanteede je dan? En mijn doel is overigens om rond de 10-11% uit te komen, daar hoef ik niet al te veel poespas voor te gebruiken denk ik zo ;).

Verder probeer ik zelf over een week wel maximaal een tekort te creeeren van 3500kcals. Het lijkt soms wat extremer, maar ja dat zijn de bekende marvin-dagen...of straf-cardio dagen.

Nee precies, 500g vetverlies per week probeer ik ook als max aan te houden, dat zou dan theoretisch inderdaad een tekort van 3500kcal zijn, dagelijks tekort van 500.

Gemiddeld zit ik vaak op een deficit van 2000-3500kcals. Er zit wel een kern van waarheid in dat je niet te snel moet willen natuurlijk..al is het al omdat je op zo'n grote drop al gauw opgebrand gaat zijn en de motivatie verliest..
..of net als ik een zak snoep of friet leeg vreet ;)
hehe, cravings heb ik vrij weinig eigenlijk. Vind het wel een keer fijn om geen >4k kcal weg te hoeven eten (soms is dat wel leuk, maar dagelijks, maandenlang? nehh.. vooral niet sinds ik snel last krijg van mijn darmen met hoge vezelaantallen/dag).

Maar té snel is nooit goed, echter vind ik ~500 (met soms uitloop naar 700) gram vetverlies per week niet té snel.

Workoutje van zojuist, heel kort.. hadden weinig tijd :) Was met Esther een nieuwe fiets kijken en gezellig doen enzo. Toen waren we opeens 15:10 in de sportschool, en hij sluit om 16:00

Preworkout: Kop koffie, 5g creatine, 2.5g beta alanine
Warmup: 15 min fietsen + Defranco's agile 8

Squats
8 x 40
5 x 60
5 x 80
5 x 90
2 x 100
5 x 107.5 -VPR- http://www.youtube.com/watch?v=cvjYBrb1duI
Squat gaat flink vooruit, er zit nog zat speling in ook qua verhoging.. op naar de 5 x 120 :o...
Techniektips welkom!

Toen nog wat hamstring en one legged calf raise oefeningen maar niks noemenswaardig.

• #2.176
Even zitten rekenen voor mijn cutkcal enzo:

Sportdagen:
BMR = 2013kcal
Sportactiviiteit = x1.55
Fietsen = 45 minuten = ~450kcal
TDEE = 2013*1.55+450 = 3570kcal

Niet sportdagen:
BMR = 2013kcal
Sportactiviiteit = x1.55
TDEE = 2013*1.55 = 3120kcal

Sportactiviteit wordt wekelijks berekend, die x1.55 dus.
Ik ga voor een wekelijks tekort van max 3500kcal.

Maandag: 3100 kcal -> E250, K322, V90 | 470kcal tekort
Dinsdag: 3100 kcal -> E250, K322, V90 | 470kcal tekort
Woensdag: 2800 kcal -> E250, K247. V90 | 470kcal tekort
Donderdag: 3100 kcal -> E250, K322, V90 | 470kcal tekort
Vrijdag: 3100 kcal -> E250, K322, V90 | 470kcal tekort
Zaterdag: 2600 kcal -> E250, K197, V90 | 520kcal tekort
Zondag: 2600 kcal -> E250, K197, V90 | 520kcal tekort
Totaal wekelijks tekort: 3390kcal (En die 1.55x sportactiviteit is erg ruim berekend dus het zal wel lager uitvallen denk ik)

Eetschema sportdagen (maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag):
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Eetschema rustdag (woensdag):

Eetschema weekend (zaterdag/zondag):

Eiwit zit 'hoger' dan 2xBW(180) omdat er dus ook veel eiwit uit havermout, rijst, muesli etc. bij komt; wat onvolledige AZ profielen zijn. Daarom heb ik voor het gemak maar even 250 gepakt.

Hier hou ik het tijdelijk even op, dan zien we wel hoe het loopt.
Ik fiets op de woensdagen nog een 15-20 minuten, wat ik in de weekenden niet doe, vandaar het verschil.

Zo akkoord dan, nitpickers?! :p

Wat een Kutcalorien :').
Lekker dat je gister toch nog even hebt kunnen squatten, gezellig doen is soms ook gewoon erg belangrijk ;).

Nette squat. Goede diepte

• #2.179
Wat een Kutcalorien :').
Lekker dat je gister toch nog even hebt kunnen squatten, gezellig doen is soms ook gewoon erg belangrijk ;).

Klopt.. En jaloers op m'n hoge kcal?! :p

Thanks :) Ik merk zelf nog een kleine buttwink, maar de goodmorning beweging heb ik er al vrijwel compleet uit weten te halen. Ik was vanaf lager weer terug op gaan bouwen met betere form, werpt nu z'n vruchten af. :cool:

Schema'tjes voor komende maand of twee:

Eetschema sportdagen (maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag):

Eetschema rustdag (woensdag):

Eetschema weekend (zaterdag/zondag):

feli met je squat!!

Terug
Naar boven