- Waardering
- 1.835
- Lengte
- 1m92
- Massa
- 98kg
- Vetpercentage
- 12%
Heeft volgens mij ook te maken met hoeveel % je onder je TDEE zit.De kans op spiermassa en krachtverlies is groter bij 500 kcal tekort dan bij 300 kcal tekort.
500kcal @ 3500 = 14,2% tekort
500kcal @ 2000kcal = 25% tekort
Dat zal ook heel erg meespelen denk ik.
Ik zei ook dat IK liever 300 kcal doe dan dat ik 500 kcal doe. Volgens sommige mensen is het normaal als je tijdens de cut wat krachtverliest en wat minder gewichten kan dan je eerst deed, volgens mij is dat niet echt normaal en moet je dat voorkomen/kans zo klein mogelijk maken door niet te laag onder onderhoud te zitten.
Het is normaal omdat je minder vocht in je spieren hebt en omdat je lichaamsgewicht achteruit gaat.
Minder lichaamsgewicht = minder kracht. Minder spiervocht = minder kracht.
Ik heb op -500 á -700 gecut van mid december t/m mid februari, ik zat na de tweede week van mijn re-bulk weer op mijn oude krachtstats, op benchpress na. 91kg -> 85.5kg . In de eerste paar dagen 1.5 á 2kg vocht minder, de rest grotendeels vet.
Meeste mensen denken ook: september tot en met mei flink bulken, juni tot en met augustus flink cutten.
Tja, als je 9 maanden bulkt, moet je niet verwachten dat je dit er af krijgt met 3 maandjes cutten.
Als je het goed wilt doen, bulk je langzaam (zo min mogelijk vetmassa erbij) en cut je langzaam (zo min mogelijk spiermassa eraf). Anders ben je steeds aan het jojo'en met vet erbij, massa eraf..lijkt mij niet iets dat je wilt..
my 2 cents
Geen betrekking op mij gelukkig
Ik doe vaak 5 maanden bulk, 2 maanden rustig cutten. Qua kcal moet ik sowieso al >4k zitten vaak om echt aan te komen, dus wat dat betreft zie je me niet snel over-eaten

Dit wordt ook geen rigoreuze cut verder, enkel om iets scherper te staan deze zomer.
Hier nogmaals de 'begin cut' foto, het valt erg veel mee:
Overigens is het algemeen geaccepteerd dat mannelijke naturel sporters in hun 20-35e, veilig tussen de 500 en 700g per week kunnen verliezen, zonder problemen te hebben met ongewenst spierverlies. Zodra je onder de 12-10% duikt wordt het wel meer oppassen natuurlijk

Laatst bewerkt:

...