AndroidHealthClinic

Kaluro going for the triple digits~

6 of meer uur tussen maaltijden :D.
dus stel 0600 maaltijd - 1200 maaltijd - 1800 maaltijd - 22:00 caseïne shake
-> repeat

Denk je echt dat om de 6u eten (noemswaardig) minder effectief is dan 1/3e van die maaltijden om de 2u?

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.802
Denk je echt dat om de 6u eten (noemswaardig) minder effectief is dan 1/3e van die maaltijden om de 2u?

Op de lange termijn misschien, ligt er ook aan welke eiwitbronnen je pakt. Als je enkel op whey teert bijvoorbeeld, krijg je telkens amino-pieken die zo weer uit je systeem zijn.. vlees of all-day protein etc daarintegen.

I dunno, vandaar de gedachtegang ;)

Workout van gisteren:

Squats
..Ik probeerde nu echte low bar squats. Voelde fijn, enige opmerking die ik mee kreeg is een veel grotere buttwink dan met high bar.
5 x 45
5 x 55
5 x 65
5 x 75
5 x 85
5 x 95

Bench Press
5 x 45
5 x 55
5 x 65
5 x 75
5 x 85
5 x 95
Copy paste ♥

Pendlay Rows
5 x 47.5
5 x 57.5
5 x 67.5
5 x 72.5

Upright Rows
16 x 30kg -> 36 total myo reps

Seated Dumbell Shrugs (Goeie tip wovano :D)
13 x 22.5kg -> 33 total myo reps

Triceps overhead extension
12 x 63 -> 32 total myo reps

Workout duur: 50 minuten
Rating: 3/5

Leuk om te zien dat mensen mijn oefeningen ook echt uitproberen :cool:

Ik eet voeding met een lage GI en een hoge verzadiging. daarnaast eet ik het meeste van mijn kcals rondom me training omdat je als natty een kortere eiwitsynthese hebt dan AAS gebruikers.

en BCAA's zijn redelijk gelijk aan aminozuren toch?

Dat kan. Voor de een werkt het perfect, voor de ander werkt het voor geen meter. Dus of het minder effectief is hangt van de persoon af.

Nette training Kaluro :thumbs: Wel in een erg korte tijd :p

• #1.806
Ik eet voeding met een lage GI en een hoge verzadiging. daarnaast eet ik het meeste van mijn kcals rondom me training omdat je als natty een kortere eiwitsynthese hebt dan AAS gebruikers.

en BCAA's zijn redelijk gelijk aan aminozuren toch?

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren.. meerdere aminozuren = een proteïne.
Je lichaam breekt die aminozuurkettingen (proteine) af in aparte aminozuren.
BCAA's zijn enkel 3 van de meest belangrijke aminozuren van alle bestaande aminozuren, voor anabole doeleinden (iirc).
EAA's zijn de 9(?) aminozuren die je lichaam niet zelf kan aanmaken, maar per sé uit voeding moet halen. Daarom heten ze ook Essential.

http://en.wikipedia.org/wiki/Amino_acid

Daarom zijn plantaardige eiwitten vaak 'slecht' omdat ze een incompleet aminoprofiel bezitten, waar je lichaam feitelijk heel weinig tot niks mee kan. (uitzondering is soja en hennepsaad enzo). Omdat de belangrijke aminozuren ontbreken.

Jip en janneke taal van een leek, jeej.

Dat kan. Voor de een werkt het perfect, voor de ander werkt het voor geen meter. Dus of het minder effectief is hangt van de persoon af.

Nette training Kaluro :thumbs: Wel in een erg korte tijd :p

Ja ik moest om 22:00 in bed liggen en kwam pas om 20:15 aan in de sportschool.
Dit is week 3.. 95% 5RM dus lichte opbouwende weken nog ;). Daarom kan ik er doorheen rushen.

Leuk om te zien dat mensen mijn oefeningen ook echt uitproberen :cool:

Jazeker, hij voelde echt chill aan.

Laatst bewerkt:
Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren.. meerdere aminozuren = een proteïne.
Je lichaam breekt die aminozuurkettingen (proteine) af in aparte aminozuren.
BCAA's zijn enkel 3 van de meest belangrijke aminozuren van alle bestaande aminozuren, voor anabole doeleinden (iirc).
EAA's zijn de 9(?) aminozuren die je lichaam niet zelf kan aanmaken, maar per sé uit voeding moet halen. Daarom heten ze ook Essential.

http://en.wikipedia.org/wiki/Amino_acid

Daarom zijn plantaardige eiwitten vaak 'slecht' omdat ze een incompleet aminoprofiel bezitten, waar je lichaam feitelijk heel weinig tot niks mee kan. (uitzondering is soja en hennepsaad enzo). Omdat de belangrijke aminozuren ontbreken.

Jip en janneke taal van een leek, jeej.

Ja ik moest om 22:00 in bed liggen en kwam pas om 20:15 aan in de sportschool.
Dit is week 3.. 95% 5RM dus lichte opbouwende weken nog ;). Daarom kan ik er doorheen rushen.

Jazeker, hij voelde echt chill aan.

Klein stukje uit een onderzoek ;)

Timing van voeding na een krachttraining

Er is nog controverse in hoeverre directe voeding na een inspanning van belang is, wanneer er voor inspanning is gegeten. Een tweetal onderzoeken beschrijft een verhoogde eiwitsynthese als gevolg van een maaltijd voor inspanning in vergelijking met een maaltijd voor en achteraf.17,18

Daarnaast piekt het aminozuurgehalte na inname van eiwit of aminozuren na ongeveer 2-3 uur in het bloed, maar ook daarna komen er nog steeds aminozuren vanuit de voeding (vanuit de darmen) die beschikbaar zijn voor eiwitsynthese.

Voeding voorafgaand aan een inspanning (met eiwit of aminozuren) is in theorie dus in staat om de benodigde aminozuren voor en na een inspanning te blijven leveren.17,18

In een aantal onderzoeken is een muscle full effect gerapporteerd wanneer er binnen 2-3 uur na een maaltijd weer aminozuren worden genomen.4,19

Als de eiwitsynthese eenmaal piekt, neemt het kort daarna af ondanks er veel aminozuren in het bloed zijn. Daarna is het weer terug in de basislijn en is de spier vol.

Volgt er een nieuwe maaltijd met meer aminozuren, dan wordt de eiwitsynthese verhinderd. Dit wordt ook wel de refractory response genoemd tot de eiwitinname.

Ook al heb je een excessief aminozuurgehalte in je bloed, je lichaam weet hoeveel spiermassa er moet worden opgebouwd en wordt de eiwitsynthese afgekapt als je lichaam in zijn behoefte is voorzien.

• #1.808
Klein stukje uit een onderzoek ;)

oeh, interesting.
Ik vond ook dit:

High-Protein Meals Has A Name— And Its Name Is ‘Refractory’ by Layne Norton

Investigating Optimal Protein Frequency:

The Nemesis Of High-Protein Meals Has A Name— And Its Name Is ‘Refractory’

By Layne Norton

There are a few things in bodybuilding that are just accepted as fact; they are beyond reproach or question. We all KNOW that to optimize mass gains, it is crucial to consume adequate amounts of high-quality protein. We all KNOW that the best way to consume high protein intakes is to spread them out into small frequent meals, to keep amino acid levels elevated constantly, in order to constantly keep ourselves in a state of anabolism. We know that eight meals per day is the best way to go! We are ALL WRONG!

How often protein should be consumed is just as important as how much should be consumed at each meal, as the summation of the anabolic response to the meal is not only how high the response peaks, but how long the response lasts. In other words, when a high-protein meal induces an increase in protein synthesis, how long does that response last and when can you stimulate it again? This will determine optimal meal frequency to maximize anabolism.

Our lab has demonstrated that the anabolic response to a complete meal containing protein, carbohydrates and fats peaks at 90 minutes and returns to baseline by 3 hours.1 So that makes it easy, right? We should just eat every 3 hours. Well, before you go running off with this information, read the rest of what I have to say. What is REALLY interesting about our findings is that while protein synthesis had returned to baseline after 3 hours, plasma amino acid levels were still elevated above baseline and plasma leucine (the amino acid responsible for increasing protein synthesis) was elevated almost 3x above baseline!

Accordingly, the activation of the mTOR pathway (mTOR activation initiates protein synthesis) was still maximized at 3 hours, whereas protein synthesis had returned to baseline. Thus, increases in plasma leucine were able to trigger mTOR signaling and protein synthesis, but sustained elevations of plasma leucine and mTOR signaling were not sufficient to maintain elevated protein synthesis. This suggests a ‘refractory’ response of protein synthesis to prolonged elevations in plasma amino acids. Bohe et al. also demonstrated the refractory response to constant elevations in amino acids during a 6-hour infusion of essential amino acids.2 The infusion produced constant elevations in plasma EAAs; however, protein synthesis lasted only 2 hours and could not be further stimulated during the 6-hour period.

It is unlikely that eating another meal 2-3 hours after the first meal would be sufficient to increase protein synthesis again, since amino acid levels are already elevated. Therefore, in order to avoid refractoriness and maximize anabolism, it may be best to consume larger doses of protein to maximize protein synthesis, while allowing enough time (4-6 hours) for amino acid levels to fall between meals, in order to resensitize the system.

Now I’ve probably shocked you so much that you spit your protein shake out all over your magazine and now you are cursing me for 1) ruining your new issue of MD, and 2) telling you the bodybuilding meal-eating protocol you’ve been following for so long may not be optimal for making gains! You worked so hard for so long, to ensure that you were always getting a constant level of amino acids in and now you’re being told that this refractory jerk is saying all your efforts are for naught! Well, I apologize for ruining your magazine, but I won’t apologize for busting on musclehead dogma— that is just what I do.

One possible mechanism to explain refractoriness (it really is a word, I checked), is that there is a membrane-bound protein stat, either extracellular or intracellular, which is sensitive to relative CHANGES in amino acid concentrations, rather than absolute concentrations. In this case, producing constant elevations in plasma amino acids would produce a refractory response, as an unchanging elevation in amino acids would not be sufficient to activate the protein. One possible way to overcome this would be to consume a sizable dose of free-form amino acids in between meals to produce a rapid supraphysiological increase in plasma amino acids, which would also quickly decrease, to re-sensitize the system.

Another possible explanation for refractoriness may involve insulin. The time course of plasma insulin in our study seemed to track protein synthesis.1 Bohe et al. also showed a similar pattern during their infusion study.2 While increasing insulin is not required to initiate protein synthesis, it does maximize the anabolic response to amino acids.3,4 Perhaps elevations in plasma insulin are required to MAINTAIN protein synthesis after a meal. If this is true, it is likely that the mechanism is independent of insulin’s effects on the mTOR pathway, as our lab demonstrated that the refractory response can occur even when mTOR signaling remains elevated.1 While insulin is not required to initiate protein synthesis, it is known to stimulate peptide elongation (the elongation of a growing protein as it is synthesized) in skeletal muscle.5 If declining plasma insulin concentrations reduce peptide elongation, it could possibly ‘short-circuit’ protein synthesis and explain refractoriness.

Consistent with both of these theories, Paddon-Jones et al. fed three high-protein meals, spaced 5 hours apart, with or without a 15-gram essential amino acid/30-gram carbohydrate supplement in between each meal and measured the anabolic response to each treatment.6 They found that over the course of the day, the group that consumed the supplement had a greater anabolic response than the group that did not receive the supplement. Perhaps consumption of the free-form amino acid supplement along with carbohydrate was sufficient to overcome the refractory response, or the supplement merely optimized the anabolic response to each meal.

In either case, it appears that consuming larger doses of protein spaced further apart (4-6 hours), while supplementing with a free-form amino acid and carbohydrate supplement between meals, is an effective way to maximize muscle protein synthesis and possibly overcome the refractory response.

[Link niet meer beschikbaar]

Het linkje werkt helaas niet, goed artikel.

Toch geloof ik niet in heel de supplementen business ;)

Ik geloof niet in heel die IF, IIFYM, etc... tja. Je moet kiezen. Is het ene beter dan het andere? Dat laat ik in het midden.
Moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken.

• #1.811
Ik geloof niet in heel die IF, IIFYM, etc... tja. Je moet kiezen. Is het ene beter dan het andere? Dat laat ik in het midden.
Moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken.

Uiteindelijk is het kcal in > kcal out met goede EKV aantallen, true.

• #1.814
isdatzo? Ik denk dat factoren zoals cortisol, insuline, etc... anders ook wel een aardige invloed kunnen hebben.

Ah correct.
Ik bedoelde het ook niet super losjes/extreem, van hele dagen chocomel.

Meer van,
als je goede carb bronnen (rijst, pasta, aardappelen, havermout, muesli; evt simpele carbs post workout);
goede eiwit bronnen (vlees, vis, zuivel, whey/caseïne etc)
en goede vetbronnen (olijfolie, vette vis, walnootolie, noten sowieso etc) \

Hanteert met gewoon goede verhoudingen per maaltijd en per dag (evt vet-arm pre/post workout), maakt het niet significant uit of je nu 3x, 6x, 8x op een dag eet. En meal timings überhaupt, zolang het maar een beetje goed verdeeld is.

En mocht je dat onder de knie hebben maar niet aan je kcal komen, dán kan je altijd nog supplementeren met junkfood/chocomel etc. om aan je kcal te komen ;).

Als meal timing niet belangrijk is, waarom zit iedereen (uitzonderingen daar gelaten) dan altijd te klagen over een training
waarvoor ze niet voldoende hebben kunnen eten?

Als meal timing niet belangrijk is, waarom zit iedereen (uitzonderingen daar gelaten) dan altijd te klagen over een training

en waarom doen de niet-klagers ook prima fasted trainen of aan het einde van een dag op slechts 300 kcal nog PR's neerzetten.
Volgens mij valt de correlatie tussen geklaag en daadwerkelijk weinig eten als reden van training wel mee ;)
wij zijn gewoon allemaal excuuszoekers ;)

• #1.817

Iets psychologisch? Of gewenning. Als je altijd 150g carbs wegwerkt een uur of 2 voor de workout, en dan opeens maar 50 ofzo, dan zal dat een klap zijn ja. Maar als je altijd al weinig/niks eet voor een workout dan zal dat geen probleem zijn denk ik. :)

Denk vooral dat er niet één juiste aanpak is maar dat er vooral veel verschillende mogelijkheden zijn waarbij de ene aanpak voor een persoon wel werkt en voor een ander niet.
Ieder lichaam is op zijn eigen manier (on)gevoelig voor bepaalde omstandigheden en manier van voeden/trainen etcetera.

en waarom doen de niet-klagers ook prima fasted trainen of aan het einde van een dag op slechts 300 kcal nog PR's neerzetten.
Volgens mij valt de correlatie tussen geklaag en daadwerkelijk weinig eten als reden van training wel mee ;)
wij zijn gewoon allemaal excuuszoekers ;)

Ik train ook vaak fasted en klaag ook niet. Feit is wel dat ik met eten in mijn buik altijd wel een repje meer kan.
Dus kan best dat je dan nog PR's zet, maar met eten, misschien nog wel een PR van een kilo'tje meer.

Uiteindelijk weet je dat niet. En zo is dat met al die onderzoeken zeker ook. Ze scheppen een kunstmatige
omgeving, meten wat ze willen meten en trekken daar conclusies uit. Maar zo werkt het niet in de normale
wereld. Het kan een indicatie zijn, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

---------- Toegevoegd om 11:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:34 ----------

Iets psychologisch? Of gewenning. Als je altijd 150g carbs wegwerkt een uur of 2 voor de workout, en dan opeens maar 50 ofzo, dan zal dat een klap zijn ja. Maar als je altijd al weinig/niks eet voor een workout dan zal dat geen probleem zijn denk ik. :)

Of misschien dat je lichaam beter functioneert als er ook wat energie voorhande is zonder dat het ergens
moet omgezet worden uit een andere bron van je lichaam?

• #1.820
Of misschien dat je lichaam beter functioneert als er ook wat energie voorhande is zonder dat het ergens
moet omgezet worden uit een andere bron van je lichaam?

Het wordt voortdurend omgezet uit lichaamsbronnen, je vetcellen worden continue volgegooit en geleegd, dat is een ongoing proces. Het is niet zo dat als je 4 uur voor je workout voor het laatst eet, je opeens zonder energie zit verder. Je zou zelfs kunnen zeggen dat met een volle maag trainen extra energie/bloed naar je darmstelsel/maag laat gaan, wat je anders had kunnen gebruiken voor spierenergie. Maar dit is vooral bij duursport :p

Terug
Naar boven