AndroidHealthClinic

Sticky Kcal voor kcal het ongezondste wat je kan eten: transvet

Ik heb een vraag over de vetten die ik in de voedingsschema's zie. Zijn die vetten bedoeld als verzadigd vet (= ongezond) of onverzadigd (= "gezond" vet) of beide?

Thanks! :)

Laatst bewerkt:
Ik las net op het etiket van de Aromat (kruiden voor in je soep etc) dat daar ook transvet in zit.. is niet echt het eerste waar je aan denkt bij kruiden :(

Aromat moet je sowieso niet gebruiken. Buiten transvet zit er ook nog een E621 in. Google de gevaren daarvan eens (heb ik eens gedaan:eek:), dan probeer je die toevoeging voortaan ook uit je dieet te houden.;)

ben er al bekend mee, de eu unie gaat als het goed is vanaf volgend jaar in nl verplichten om te laten weten hoeveel transvet er in zit, buiten de unie zijn ze het al verplicht, transvet is een killer...:mad:

Weer wat geleerd, echt een handig forum :)

Gebruik niet langer magnetrons omdat die tot 97%
van de voedingswaarde en vitamines vernietigen.

Gebruik niet langer fluoride tandpasta.
geen fluoride tandpasta?? hoe wil je dan je tanden poetsen =\

en hoe kan je iets het beste opwarmen zonder magnatron?

Ten eerste is dit bijna hetzelfde als een tell sell reclame. Lui in witte jasjes die zeggen dat een product slecht of goed is en dat het wetenshappelijk onderbouwd is. Inhoudelijk word er helemaal niks van betrouwbare onderzoeksresultaten gemeld.Ik ben eens gaan zoeken naar zowel Nederlands als Engelse wetenschappelijke onderzoeken op verschillende zoeksites als pubmed, google scolar enz enz. Ik heb dit gedaan op de "Evidence-based practice" manier. Gek genoeg is er geen 1 artikel die uitspraken doet over transvetten. Mocht iemand deze gevonden hebben (full-tekst) dan zou ik hem graag willen hebben.

Hoe gecompliceerder een vet hoe moeilijker je lichaam het kan verdragen in combinatie met koolhydraat rijk voedsel. Ik heb een tijdje een keto diet gevolgd met veel meer transvet ten opzichte van een carb rijk diet. Bloed waardes laten testen en mijn goede cholesterol was gelijk gebleven en slechte was verlaagd!

Als iets in mijn ogen geen functie heeft qua voeding zijn het wel koolhydraten. Zeker in de mate waarin wij ze vandaag de dag eten. Insuline resistentie met als gevolg diabetus type II. Maarja het is lekker en super goedkoop. Niemand op de voedingmarkt die ook maar toegeeft dat carbs misschien wel eens slecht zouden kunnen zijn. Iedereen reageert anders op vetten en op koolhydraten, maar ik weet zeker dat als mensen eens een tweede keer zouden nadenken over het naar binnenschuiven van carbs er niet zoveel overgewicht in de westerse wereld zou zijn.

Ik blijf lekker mijn vet eten!

Ten eerste is dit bijna hetzelfde als een tell sell reclame. Lui in witte jasjes die zeggen dat een product slecht of goed is en dat het wetenshappelijk onderbouwd is. Inhoudelijk word er helemaal niks van betrouwbare onderzoeksresultaten gemeld.Ik ben eens gaan zoeken naar zowel Nederlands als Engelse wetenschappelijke onderzoeken op verschillende zoeksites als pubmed, google scolar enz enz. Ik heb dit gedaan op de "Evidence-based practice" manier. Gek genoeg is er geen 1 artikel die uitspraken doet over transvetten. Mocht iemand deze gevonden hebben (full-tekst) dan zou ik hem graag willen hebben.

Hoe gecompliceerder een vet hoe moeilijker je lichaam het kan verdragen in combinatie met koolhydraat rijk voedsel. Ik heb een tijdje een keto diet gevolgd met veel meer transvet ten opzichte van een carb rijk diet. Bloed waardes laten testen en mijn goede cholesterol was gelijk gebleven en slechte was verlaagd!

Als iets in mijn ogen geen functie heeft qua voeding zijn het wel koolhydraten. Zeker in de mate waarin wij ze vandaag de dag eten. Insuline resistentie met als gevolg diabetus type II. Maarja het is lekker en super goedkoop. Niemand op de voedingmarkt die ook maar toegeeft dat carbs misschien wel eens slecht zouden kunnen zijn. Iedereen reageert anders op vetten en op koolhydraten, maar ik weet zeker dat als mensen eens een tweede keer zouden nadenken over het naar binnenschuiven van carbs er niet zoveel overgewicht in de westerse wereld zou zijn.

Tuurlijk heeft het wel een functie (Of het nu gezond is of niet wil ik liever niet op ingaan).

Een tennisser gebruikt snelle koolhydraten, dit heeft als functie dat hij snel weer extra energie krijgt. Als hij tussen de games door een lepeltje olijfolie naar binnen werkt dan presteert hij zeker weten minder.

Hoe heb jij dan gezocht ???

--> http://archinte.ama-assn.org/cgi/content-nw/full/169/7/659/IRA80010T2

Mente A. A systematic review of the evidence supporting a causal link between dietary factors and coronary heart disease. Arch Intern Med. 2009 Apr 13;169(7):659-69. Link: http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/full/169/7/659

Afhankelijk van de vorm van koolhydraten + het voedingsmiddel waar het in zit! Dit kun je zeker niet zeggen van volkoren graanproducten of fruit.

Handig om te weten, jammer dat we in de EU dan weer geen verplichtingen hebben omtrent transvet vermeldingen.

Is "Plantaardig vet" het zelfde of moet er "Gehard" voor staan?

Is "Plantaardig vet" het zelfde of moet er "Gehard" voor staan?

Plantaardig vet is niets mis mee, 'gehard' betekent dat ze het in transvet omgezet hebben (chemisch proces). Het vet wordt dan ook letterlijk harder, dus vast bij kamertemp. ipv vloeibaar.

ik zag vandaag dat er zelfs transvet in mn biefstuk zit :S

vaag, hebben ze gewoon toegevoegd dan?

Ja ik snap het ook niet echt helemaal hoe dat zit. Want transvet kan van nature niet in iets zitten toch (wordt toch door de mens gemaakt)? Het was biefstuk van de Albert Heijn (Rib Eye), misschien toch maar ergens anders gaan halen voortaan..

Moet je doen. Wat is een tijdje ? Een tijdje zegt nog niks over 40 jaar later.

mijn pa bakt het vlees altijd in een warme pan met olijf olie (je ziet die olie prutelen) is dat erg ?

ik zag vandaag dat er zelfs transvet in mn biefstuk zit :S

Klopt, het heet "ruminant TFA (Trans Fatty Acids)", te vinden in vlees en melk van koeien, schapen, geiten en andere herkauwers.
Het is een natuurlijke bron van TFA dat wordt gevormd in de maag van deze dieren.
Over het algemeen eet men 0,5% (v/d calorie-intake) van deze TFA en zover ik weet veroorzaken ze geen negatieve invloed op de gezondheid (met deze hoeveelheden).

Terug
Naar boven