XXL Nutrition

Sticky Kcal voor kcal het ongezondste wat je kan eten: transvet

OK heb je filmpje gezien enz maar hoe kunnen we er nou voor zorgen dat we minder van die transvet binnen krijgen? ik bedoel als het in zo'n beetje alles zit wat we eten...

OK heb je filmpje gezien enz maar hoe kunnen we er nou voor zorgen dat we minder van die transvet binnen krijgen? ik bedoel als het in zo'n beetje alles zit wat we eten...

Nee, het zit niet in alles wat we eten.

In vlees en melk van sommige dieren zitten er natuurlijke transvetten. In de hoeveelheden waarin die gegeten worden zijn ze niet schadelijk. Ook zit er wat in brood. Brood is zowieso makkelijk vervangbaar door aardappelen/brinta/havermout/zilvervliesrijst als koolhydraatbron. Verder zijn de meeste andere voedingsmiddelen die TFA bevatten echt troep. Die hoor je zowieso niet te eten.

OK heb je filmpje gezien enz maar hoe kunnen we er nou voor zorgen dat we minder van die transvet binnen krijgen?
Ruminant TFA (wat eerder is beschreven) kan je niet vermijden, maar Industrial TFA wel (McDonalds, KFC, biscuits, popcorn, cakes etc..).

Er was een meta-analyse uitgevoerd en de conclusie was dat 2% per dag van je energie-behoefte aan (Industrial) TFA zorgt voor 25% verhoogde risico op CHD (coronary heart diseases). Ook was vast gesteld dat 1 gram (Industrial) TFA, 4 tot 5 maal een verhoogde risico geven op CHD dan 1 gram verzadigde vetzuren.
~~~~~
Ter verduidelijking:
Stel dat je kcal behoefte 2500 kcal, dan is 2% TFA ((2500 * 2/100)/9)= ~5,5g en als je zoveel inneemt per dag, dan heb je 25% verhoogde kans op CHD.

Laatst bewerkt:
Ik keek naar beleg in de kast:P
Pindakaas zit het ook in en hagelslagXD

Kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil is tussen Transvet en Verzadigd vet?

Transvetzuren zijn eigenlijk vetten die normaal niet in de natuur voorkomen. Het zijn vetzuren die zijn ontstaan door de een of andere (fabrieksmatige) bewerking. Van oorsprong waren het onverzadigde vetten. Die onverzadigde vetten worden industrieel bewerkt. Die bewerking heeft natuurlijk een reden en wel de volgende: roomboter is voor veel zaken te gebruiken maar duur. Plantaardige olie is vele malen goedkoper maar niet smeerbaar. Door nu de vetzuursamenstelling van bijvoorbeeld zonnebloemolie te veranderen wordt het ineens smeerbaar. En dat bied perspectief. Daar waar vroeger roomboter voor gebruikt werd kan nu ineens geharde olie voor gebruikt worden. Zonnebloemolie is ineens te verwerken in koekjes, gebak, snacks etc.

Onverzadigde vetzuren die door middel van een fabrieksmatig proces veranderd worden in een smeerbare substantie (geharde vetten) zijn transvetten geworden. Transvetten kom je tegen in koekjes, margarines, halvarines, snacks, snoep, koffiemelkpoeder, pizza's en verder alles wat gemaakt is met margarine en/of halvarine en/of geharde plantaardige olie.
Kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil

Onverzadigde vetten moet je al niet verhitten maar transvetten (geharde onverzadigde vetten) moet je zéker niet gaan verhitten. Ze vormen dan érg veel toxische stoffen en werken zelfs kankerbevorderend. Gebruik daarom voor het bakken en braden van oorsprong verzadigde vetten (ossewit, reuzel, roomboter of kokosvet) of enkelvoudig onverzadigde olie (olijfolie). De olijfolie absoluut niet warmer maken dan 160 graden. Hoge(re) temperaturen geven altijd meer oxidatie en kankerbevorderende stoffen. Plantaardige margarine of vloeibare margarine om in te bakken is eigenlijk nooit een verstandige keuze.
Gelukkig worden fabrieksprocessen steeds beter waardoor er minder transvetten in margarines en dergelijke voorkomen dan vroeger. Feit is echter dat ze er nog steeds wél inzitten.is tussen Transvet en Verzadigd vet?

Transvetzuren zijn eigenlijk vetten die normaal niet in de natuur voorkomen. Het zijn vetzuren die zijn ontstaan door de een of andere (fabrieksmatige) bewerking. Van oorsprong waren het onverzadigde vetten. Die onverzadigde vetten worden industrieel bewerkt. Die bewerking heeft natuurlijk een reden en wel de volgende: roomboter is voor veel zaken te gebruiken maar duur. Plantaardige olie is vele malen goedkoper maar niet smeerbaar. Door nu de vetzuursamenstelling van bijvoorbeeld zonnebloemolie te veranderen wordt het ineens smeerbaar. En dat bied perspectief. Daar waar vroeger roomboter voor gebruikt werd kan nu ineens geharde olie voor gebruikt worden. Zonnebloemolie is ineens te verwerken in koekjes, gebak, snacks etc.

Onverzadigde vetzuren die door middel van een fabrieksmatig proces veranderd worden in een smeerbare substantie (geharde vetten) zijn transvetten geworden. Transvetten kom je tegen in koekjes, margarines, halvarines, snacks, snoep, koffiemelkpoeder, pizza's en verder alles wat gemaakt is met margarine en/of halvarine en/of geharde plantaardige olie.

Thanks voor je nuttige post! kortom de tranvetten zijn everywhere!:eek:

Ik vind dat het wel meevalt. Niet zozeer de effecten van Transvet, want dat is wel heel erg. Maar onthoud:

1. Het is een Amerikaans filmpje. Daar zijn dit soort dingen altijd gechargeerd.
2. Gewoon op de verpakking kijken. Iedereen is namelijk verplicht om de bereidingswijze van het voedsel te plaatsen op de verpakking. Twijfel je, gewoon de consumentenlijn van het product bellen.

Ik heb zelf even wat vergeleken, nadat ik verscheidene consumentenafdelingen heb gebeld. Mijn vader werkt zelf nu als projectleider bij unilever en daar heb ik ook een aantal mensen gesproken.
Deze beweerden het volgende:

Meeste voedsel in Nederland bevatten transvetten als ze uit een ander land komen. Vooral Amerikaans voedsel moet je goed voor oppassen.
Gaf mij een voorbeeld van de o zo bekende twinkies. Deze staan in Amerika bekend als de kakkerlak onder het eten. Het sterft nooit af.
Deze koekjes van 20gr per stuk bevatten 5 gr transvet!
Bron: http://www.transfatfree.com/pages/articles/trans_fat_foods.htm

Even vergeleken...

Chips:
Dorito's: Ja
Lay's natural: Ja
Chipito's: Nee
Bugles: Nee

De 2 chipssoorten die Transvet bevatten zijn van Amerikaanse bodem. Chipito's en Bugles zijn van smiths en van NL'se bodem. Deze bevatten geen Transvet

Chocola:
AH eigen merk: Ja
Droste: Nee
Lindt(swiss): Nee
Mars/Snickers: Ja

Hier ligt het aan de prijs. Voor AH eigen merk betaal je 1.13 per reep van 200gr. Voor droste betaal je het 3 dubbele, zelfde geldt voor Lindt. Mars is dan weer goedkoop en bevat Transvet

Koekjes/Gebak:
Bossebollen(Ah eigen merk): Ja
Oma's cake(C1000): Ja
Bossebollen(bakkerij stam): Nee
Zelf cake maken: Nee

Zelf dingen maken. Thuis of bij de bakker bevatten geen Transvetten. Fabriek voedsel zoals snelle geproduceerde supermarkt rotzooi bevatten Transvetten.

Samenvatting:

Kijk altijd op de verpakking. Alles wat ook maar geproduceerd eruit ziet bevat zo goed als transvetten. \
Als je 2 producten hebt waar de prijs enorm van verschilt is er ook een enorm kwaliteit verschil. Niet zozeer in de smaak, maar ook in de vorm van het produceren, ergo verschil in transvetten. (Goedkoop is duurkoop is hier toepasselijk)
Maak je voedsel zelf. Koop dus de ingrediënten zelf(ingrëdienten zijn "vaak" onbewerkt) en maak je eigen rotzooi. Bak dus liever zelf een cake met roomboter. Ik vroeg mezelf altijd af waarom mijn cake altijd wat droger smaakte en minder plakkerig eruit ziet als die mooie gele bonken uit de supermarkt. Nou het antwoord is duidelijk;)

Ik ben sinds kort weer begonnen met trainen. En weer eens aan het rond kijken of er inmiddels alweer wat nieuwere dingen op de markt waren om mijn voeding mee uit te breiden.
Nu heb ik hier doner/shoarma van vivera liggen, vegetarisch gedoe, ik ben geen vegatariër maar zag het liggen en het smaakt redelijk met aardige voedingswaarde. Maar ze reppen geen woord over de aard van het vet, wel hebben ze het over gerehydrateerd soja-eiwit en gehydrolyseerd maiseiwit.
Als ik het nu dus goed begrijp is er met dat soja eiwit weinig mis, maar die maiseiwit toch wel redelijk rotzooi?

walgelijk

Transvet zit in bijna alles bewerkte voedingsmiddelelen he, dus chips, koekjes, maar ook in junkfood, alles wat gefrituurd is van de snackbar, mcDonalds, etc.

Als je dat allemaal niet eet dan is er niets aan de hand, houden zo.

zoo lekker makkelijk gezegd. ik vraag me nu af wat ik wel mag eten. Nou jongensss dat word kwark en tonijn voor de rest van ons leven!

Gewoon zo goed als niet iets vettigs eten :) minimaal vet is meer dan zat :)
En anders kies ik voor de plantaardige vetten!

Check heel goed elke verpakking!
Europese regels geven aan dat het erop hoort te staan.
Het verschilt ook nogal per merk.
De ene pindakaas zit het wel in en een andere weer niet.

Bewust eten kopen dus :o

Gewoon zo goed als niet iets vettigs eten :) minimaal vet is meer dan zat :)
En anders kies ik voor de plantaardige vetten!

Het zijn juist de plantaardige (industriële) transvetten die mogelijk de kans op hartziekten verhogen. Van dierlijke transvetten is dit niet aangetoond ;)

goed om te weten!

Terug
Naar boven