XXL Nutrition

Sticky Kcal voor kcal het ongezondste wat je kan eten: transvet

McDonalds in New York bevat nog wel transvet :(...
Vrijstelling, of een regel zonder sancties?

Staat overigens 2008 op.. was in december 2009, dus misschien wel loodsen vol met oude verpakkingen :p

oacbq9.jpg

Laatst bewerkt:
Ik had een mailtje gestuurd naar de Hartstichting... denk zal eens pijlen wat hun daar over hebben te zeggen, check:

In uw e-mail van 29 januari vraagt u of de Hartstichting ervoor kan zorgen dat transvet verboden wordt. Volgens u zou dit een hoop hartproblemen voorkomen.

De Nederlandse Hartstichting kan transvet niet verbieden. Alleen de overheid kan fabrikanten verbieden transvetten in hun producten te gebruiken. De Hartstichting adviseert de minister van van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wel over dit soort zaken. Overigens komen transvetten van nature voor in melkvet en vlees.

De Task Force 'Verantwoorde Vetzuursamenstelling' heeft als doelstelling:
"Het verlagen van de hoeveelheid transvetzuren in de voeding zodat een inname van maximaal 1 energieprocent in de voeding gerealiseerd kan worden, conform de doelstelling van de Nederlandse overheid."

In deze Task Force zijn aanbieders en afnemers van plantaardige oliën en vetten vertegenwoordigd. Het ministerie van VWS en het Voedingscentrum zijn als waarnemer vertegenwoordigd in de Task Force.

De horeca en industrie zien zelf het belang in van verbetering van de vetzuursamenstelling in levensmiddelen. Tot enkele jaren terug was het gehalte aan transvetzuren in margarine, halvarine, bak- en braadproducten vrij hoog. Inmiddels is dit veranderd. Productietechnieken zijn aangepast en de hoeveelheid transvetzuur in alle margarines, halvarines en bak- en braadproducten is praktisch nul.

Er is bijvoorbeeld ook het keurmerk 'verantwoord frituren'. Op de website www.friturenindehoreca.nl vindt u alle adressen van cafetaria's die dit keurmerk hebben.

U kunt zelf ook het een en ander doen om hartproblemen te voorkomen. Kijk op de verpakking in de voedingswaardetabel en kies het product met zo min mogelijk transvetten en verzadigde vetten. Naast het letten op het soort vet is het van belang in geval van overgewicht om af te vallen. Gebruik niet te veel alcohol, eet 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag, stop met roken en beweeg minimaal een half uur per dag matig intensief. Verder adviseren wij 1 tot 2 keer per week het vlees te vervangen door vis, waarvan 1 keer door vette vis.

Meer informatie over gezonde leefsT kunt u vinden in onze brochures over dit onderwerp. De brochure 'Kritisch kiezen en kopen' gaat over hoe u een verantwoorde keuze kunt maken tussen de vele verschillende producten. Deze brochures kunt u (gratis) downloaden of bestellen via onze website. Klik hiervoor op onderstaande link:
[Link niet meer beschikbaar] .

Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met één van de voorlichters van de Informatielijn. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Het telefoonnummer is 0900 3000 300 (lokaal tarief).

check ook dit stukje eens!!

http://www.friturenindehoreca.nl/nl/40/vloeibaar-frituurvet

Net als of 5% niet veel is, en daar komt nog bij dat frituren in plantaardige olie helemaal niet zo goed voor je is.

Ik probeer frituren sowieso maar zo veel mogelijk te vermijden. Denk dat ik mr. T. maar ga volgen en zoveel mogelijk stomen :D
Pff.. Je word er wel gek van wat de voedingsindustrie je allemaal kan flikken zonder dat je het door hebt, wat ben ik toch blij dat menig mens hier verstand van zaken heeft en gewillig is dat te delen.

Ik heb Panda Pindakaas en daar zit gehard palmvet in, dit is dus ongezond?
Maar als ik het goed begrijp kun je palmvet dus nooit meer kwijtraken en is het ook nog eens schadelijk voor je gezondheid?

---------- Toegevoegd om 23:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:15 ----------

Er zit 5.7g vet in

Wtf, in mijn brood zit ook transvet!?

0,11/100 gram.

Maar als ik het goed begrijp kun je palmvet dus nooit meer kwijtraken en is het ook nog eens schadelijk voor je gezondheid?

---------- Toegevoegd om 23:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:15 ----------

Er zit 5.7g vet in

Palmvet is geen Transvet, niet alle harde plantaardige vette zijn transvet zoals cocosvet

Uhh bron? Gehard vet is dacht ik gewoon transvet, ongeacht het soort vet.

Palm vet en cocosvet is niet gehard. Het is van nature in vaste vorm, net als varkensvet enz enz... cocosvet is een van de gezondste vette die er zijn....
Met het foute transvet bedoelen ze eigenlijk vloeibaar plantaardig olie die doormiddel van verhitting of door het binden aan waterstofmoleculen een vaste vorm krijgt. Dit om zo roomboter te vervangen en een langere houdbaarheidsdatum te verkrijgen. En het is een heel stuk goedkoper!

Palm vet en cocosvet is niet gehard. Het is van nature in vaste vorm, net als varkensvet enz enz... cocosvet is een van de gezondste vette die er zijn....
Met het foute transvet bedoelen ze eigenlijk vloeibaar plantaardig olie die doormiddel van verhitting of door het binden aan waterstofmoleculen een vaste vorm krijgt. Dit om zo roomboter te vervangen en een langere houdbaarheidsdatum te verkrijgen. En het is een heel stuk goedkoper!

Als er op staat dat het gehard is lijkt me dat ze het zodanig bewerkt hebben dat er transvetten in zitten, net zoals bij alle andere plantaardige vetten. Anders zouden ze gewoon palmvet neerzetten ipv gehard palmvet.

Beetje vaag ja gehard Palmvet!! In baksteen vorm :p

De Oliepalm is ooit in Indonesië terecht gekomen via een stek uit de Amsterdamse Hortus. Inmiddels is palmolie één van de belangrijkste exportproducten van Indonesië. Het is een tropische, hoge palm. Uit de enorme trossen vruchten wordt de palmolie geperst. Palmolie wordt in Afrikaanse landen, in Indonesië en in Suriname vaak als bereidingsolie gebruikt. In ons land wordt palmolie als basis voor bak- en braadproducten gebruikt.
Eén van de oliepalmproducten is het palmvet. Dit product, dat van zichzelf neutraal van smaak is, wordt in heel veel andere voedselproducten verwerkt: allerlei koeksoorten, brood, repen, sauzen, mixen en soepen. Door de grootschalige wijze waarop het product gebruikt wordt (28 miljoen ton op jaarbasis in Nederland) is het één van de belangrijkste exportproducten geworden van Suriname en Indonesië, waarbij voor de productie gebieden in cultuur worden gebracht. Dat dit niet altijd op een door ons gewenste wijze gebeurt is daarbij erg jammer. De keerzijde daarvan is natuurlijk wel dat daardoor ook inkomsten en ontwikkeling plaatsvinden; in Suriname bestaan voorbeelden van gebieden die door de overschakeling naar palmvet weer terug in bloei gebracht zijn. Wij kopen in bij bedrijven die een duurzame productiewijze stimuleren en hopen dat dit op den duur voor alle palmvetproducenten zal gaan gelden.
Palmvet moet verhit worden om vloeibaar te worden en bevat 48% meervoudig onverzadigde vetten. Voor de buitensporters en reizigers is palmvet een prima alternatief omdat het product in poedervorm meegenomen kan worden en veel langer houdbaar is dan margarines of boter.

Ik vertrouw de gewone voedingsproducten uit de supermarkt niet,tenzij het biologisch is.

In mijn pindakaas (Panda Pindakaas (met stukjes noot))
Zit: Pinda's (88%) Pindaolie, dextrose, zonnebloemolie, gehard palmvet.
Weet niemand of dit transvet is want ik eet dit namelijk iedere dag in overvloed.

mooi topic ! dus als je gaat frituren, waar kan je dat dan het beste in doen en hoeveel graden ??

Terug
Naar boven