MuscleMeat

Sticky Kcal voor kcal het ongezondste wat je kan eten: transvet

Heb er nog geen vermelding van zien staan op de pakjes, en het is in principe verplicht. Normaal zit er alleen plantaardige olie in. Maar ik heb ze niet allemaal nagekeken, dus opletten wat je koopt.

Even vermelden trouwens dat Becel en alle andere margarines nog altijd niet volledig transvetvrij zijn. Er zit nog steeds <1gram in per 100 gram. Dat is veilig, maar dus niet clean.

Veilig in kleine mate. Sommige mensen gebruiken het elke dag.

Heb er nog geen vermelding van zien staan op de pakjes, en het is in principe verplicht. Normaal zit er alleen plantaardige olie in. Maar ik heb ze niet allemaal nagekeken, dus opletten wat je koopt.

Even vermelden trouwens dat Becel en alle andere margarines nog altijd niet volledig transvetvrij zijn. Er zit nog steeds <1gram in per 100 gram. Dat is veilig, maar dus niet clean.

Heeft conserveermiddel niet iets met transvet te maken?
Omdat het beide word gebruikt om de houdbaarheid te verlengen...

ik gebruik overigens nooit boter of margarine

Laatst bewerkt:
Conserveermiddel is een heel breed begrip, het kan vanalles zijn: zout, zuur, verschillende e-nummers, elk conserveermiddel heeft weer andere eigenschappen.

Nou heb ik hier dus een pot (panda) pindakaas van de aldi.
Er staat tussen de ingredienten; gehard palmvet, dit is dus ook een transvet?

Ik vind het persoonlijk zeer moeilijk om transvet uit m'n voeding te houden maar let er al een tijdje op. Het is wel k*t dat dit nog niet verboden is in Nederland / België.

Ik vind het persoonlijk zeer moeilijk om transvet uit m'n voeding te houden maar let er al een tijdje op. Het is wel k*t dat dit nog niet verboden is in Nederland / België.

Het is ronduit schandalig dat de regering hier niks aan doet. Niet eens verplicht stellen het te melden op het etiket. Hierin lopen we zwaar achter vergeleken met enkele andere landen.

Het zou het zo veel makkelijker voor ons zijn als het gewoon verboden is. Laat staan voor de consument die nu nog niet eens weet wat transvetten zijn. Het is een gevaar voor de volksgezondheid.

Het feit dat het in Nederland nog niet verboden is maakt het inderdaad bij geraffineerde voeding lastig om te bepalen of dit wel/niet binnen je BB-dieet valt.

Volgens mij zit het bijna overal in, zelfs melk en vlees dus...

Hoe kun je het nou echt ontwijken?

Er zit echter wel verschil tussen natuurlijke transvetten en transvetten ontstaan uit industriële bewerking.

De aanwijzingen voor de gezondheidsbedreigende effecten betreffen uitsluitend industriële transvetzuren. De inname van natuurlijke transvetzuren is niet geassocieerd met verhoging van het cardiovasculair risico bij mannen.

Natuurlijke transvetten bij mannen:
  • Geen verhoging in LDL (slechte) cholesterol.
  • Geen verhoging in HDL (goede) cholesterol.
Op mannen blijken natuurlijke transvetten dus geen effect te hebben.

Onnatuurlijke transvetten bij mannen:
  • Verhoging van het LDL (slechte) cholesterol.
  • Verlaging van het HDL (goede) cholesterol.
Natuurlijk transvet heeft dus een dubbel negatief effect.

Natuurlijke transvetten bij vrouwen:
  • Verhoging van het LDL (slechte) cholesterol
  • Verhoging van het HDL (goede) cholesterol.
Bij vrouwen blijken deze transvetten dus zowel het HDL als het LDL cholesterol te verhogen.

Onnatuurlijke transvetten bij vrouwen:
  • Verhoging van het LDL (slechte) cholesterol
  • Verlaging van het HDL (goede) cholesterol
Onnatuurlijk transvet heeft dus een dubbel negatief effect voor zowel mannen als vrouwen.

leesvoer:
http://www.zuivelengezondheid.nl/?pageID=134&store=vm_artikel_detail&artikelen.id=830
[Link niet meer beschikbaar]

Weer wat geleerd, ik dacht dat alle transvetten chemisch gemanipuleerde organische vetten waren :)

Terug
Naar boven