XXL Nutrition

Sticky Kcal voor kcal het ongezondste wat je kan eten: transvet

kan ik wel gewoon calvé pindakaas blijven eten?

kan niet zonder mijn peanutbutter-jelly santwich in de ochtend

was het nou ook zo dat als je transvet eet het zich altijd in je vetlaag ophoopt en dat je het er nooit meer af kan krijgen, of gaat het "alleen maar" in je aderen ophopen?

maar hoe zit het dus met die Calve Pindakaas waar ik elke dag 4 boterhammen mee vreet?

Daar zit geen transvet in en dat is al vele malen benoemd in het topic

In geen enkel product van Unilever trouwens

een vraagje, zit er in natuurlijke olie ook transvetten? en als je friet ect.. daarin frituurt?
en ik kijk altijd op verpakkingen, maar daar zie ik nooit het woord transvet erop staan ._.

een vraagje, zit er in natuurlijke olie ook transvetten? en als je friet ect.. daarin frituurt?
en ik kijk altijd op verpakkingen, maar daar zie ik nooit het woord transvet erop staan ._.

Kan andere namen hebben. Gehard plantaardig vet, Geharde palmolie blabla

Zou echt meer op verpakkingen moeten staan. Ook als er niets in zit natuurlijk.

valt gehard palmvet ook onder transvetten? want dat zit namelijk in mijn pindakaas :(

Heeft Davinia transvet ? Gaat misschien raar klinken voor jullie , maar in mijn buurtwinkeltje hebben ze enkel deze pindakaas. Er zit iets van palmolie in ofzo ..

En hoe zit het met natuurlijke trans vetten?

En hoe zit het met natuurlijke trans vetten?

ik citeer mijzelf even:

Er zit echter wel verschil tussen natuurlijke transvetten en transvetten ontstaan uit industriële bewerking.

De aanwijzingen voor de gezondheidsbedreigende effecten betreffen uitsluitend industriële transvetzuren. De inname van natuurlijke transvetzuren is niet geassocieerd met verhoging van het cardiovasculair risico bij mannen.

Natuurlijke transvetten bij mannen:
  • Geen verhoging in LDL (slechte) cholesterol.
  • Geen verhoging in HDL (goede) cholesterol.
Op mannen blijken natuurlijke transvetten dus geen effect te hebben.

Onnatuurlijke transvetten bij mannen:
  • Verhoging van het LDL (slechte) cholesterol.
  • Verlaging van het HDL (goede) cholesterol.
Natuurlijk transvet heeft dus een dubbel negatief effect.

Natuurlijke transvetten bij vrouwen:
  • Verhoging van het LDL (slechte) cholesterol
  • Verhoging van het HDL (goede) cholesterol.
Bij vrouwen blijken deze transvetten dus zowel het HDL als het LDL cholesterol te verhogen.

Onnatuurlijke transvetten bij vrouwen:
  • Verhoging van het LDL (slechte) cholesterol
  • Verlaging van het HDL (goede) cholesterol
Onnatuurlijk transvet heeft dus een dubbel negatief effect voor zowel mannen als vrouwen.

leesvoer:
http://www.zuivelengezondheid.nl/?pageID=134&store=vm_artikel_detail&artikelen.id=830
[Link niet meer beschikbaar]

Bedankt voor het antwoord AJDL maar wat is het verschil tussen natuurlijke transvetzuur en industrieel transvetzuur? De plaats van de dubbele binding, de ketenlengte? Ik kan nergens vinden wat het verschil is, behalve dat de een gevonden wordt in natuurlijke produkten en deandere in de natuur. Maar dat maakt het chemisch en dus fyisisch geen verschil in werking.

Is er niet iets anders wat het proces wel kan versnellen?

Weetj wat fabrikanten nu ook doen andere synoniemen ervoor geven ik geef er een paar voor je hygrogen gehard vet plantaardig vet

Terug
Naar boven