AndroidHealthClinic

Sticky Kcal voor kcal het ongezondste wat je kan eten: transvet

Ik heb bij de Albert Heijn klantenservice aangevraagd wat de voedingswaarde is van in de winkel gebakken brood (dat staat er nooit op).

Zo kreeg ik:

Pain de Bastille:
Voedingswaarde per 100 g.

Per 100 gram:
210 Kcal
11.13 Eiwit
32.43 Koolhydraten
Waarvan suikers 3.12
Vet 4.40
Verzadigd 0.50
Enkelvoudige 0.42
Meervoudige 0.76
Trans NB
Voedingsvezel 6.41[/FONT]

Met de bewering dat er geen transvet in zou zitten.

Nu vraag ik me af of de som van verzadigd, enkelvoudig en meervoudig onverzadigd niet gelijk zou moeten zijn aan die 4.40? Wat zitten er voor andere vetten nog in dan? Of zouden dat dan wel transvetten zijn?

Ik zou zeggen vet = verzadigd vet + onverzadigd vet
0.5 + 0.42 + 0.76 = 1.68
4.4 - 1.68 = 2.72

Dan zou er dus 2.72g/100g transvet in dat brood zitten.

Transvetten zouden eigenlijk ook onder de onverzadigde vetten moeten vallen, maar dan klopt de berekinging helemaal niet meer.

Goed topic!

Ik vroeg me af waar jullie je vis/kip in bakken. Ik las dat een aantal members hun kip/vis stomen, persoonlijk bak ik het liever.

Ik bak dan eigenlijk altijd in zonnebloemolie. Nu zitten er in zonnebloemolie geen transvetten maar zorgt verhitting van zonnebloemolie niet voor oxidatie van de vetzuren oid?
Waar kan je nou het beste je kip/vis in bakken? Olijfolie misschien?

• Topic Starter Topic Starter
Olijfolie of zonnebloemolie kan prima, zolang je de max. temperatuur van de olie maar niet overschrijdt.

Transvetten zijn inderdaad slecht. Vaak worden transvetten en transvaceenzuur op een hoop gegooid. Transvacceenzuur (vacca=koe) komt voort uit herkauwende dieren zoals melk,kaas,boter. Het is ook bekend als CLA Dit vet blijkt geen schade toe te brengen aan je aderen.

Nog even een simple uitleg over transvet:
Je hebt plantaardige olie,daar haal je alle vitamine en mineralen eruit. Deze zet je onder hele hoge druk en gooit daar een alminium/nikkel catalysator in.

Als je meer wilt lezen over vetten. "Feiten over Vetten Mary J Enig"
Koop het boek of leen 'm bij de bibliotheek of koop hem 2de hand

---------- Toegevoegd om 10:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:09 ----------

Goed topic!

Ik vroeg me af waar jullie je vis/kip in bakken. Ik las dat een aantal members hun kip/vis stomen, persoonlijk bak ik het liever.

Ik bak dan eigenlijk altijd in zonnebloemolie. Nu zitten er in zonnebloemolie geen transvetten maar zorgt verhitting van zonnebloemolie niet voor oxidatie van de vetzuren oid?
Waar kan je nou het beste je kip/vis in bakken? Olijfolie misschien?

Je kunt in olijfolie bakken,maar niet uit de eerste persing er staat dan meestal op als het om de eerste persing gaat staat er "extra virgin" Verder zou je roomboter erbij kunnen gebruiken. en niet de light want daar zit dan weer transvetten in.

Wat ik het ergste eraan vind is dat ze kinderen aan zoveel transvet gooien. In snoep/koek zou je het helemaal moeten verbieden.
Die kids krijgen voor hun lengte en gewicht veel te veel transvetten binnen.

Laatst bewerkt:
goed topic, ik denk dat we in de lage landen echter nog niet ZOveel last hebben van deze plaag

Ik ben blij te zien dat meer mensen zich zorgen maken om transvetten. In de media en overheidsvoorlichting lijkt het totaal onbelangrijk en niet actueel :( Ik had er tot voor kort ook nog nooit van gehoord, maar kwam er toevallig achter bij mijn zoektocht naar gezonde voeding (omdat ik een aantal kilo's wilde afvallen).

Het is trouwens ook zo dat producten welke het "Ik kies bewust" logo mogen dragen ook transvetten kunnen bevatten! (potje Perfect pindakaas bijvoorbeeld, de hoeveelheid die erin zit staat niet op de verpakking vermeld)

Op een ander "Ik kies bewust" potje pindakaas (Calvé) staat dat er zowel plantaardige olie in zit als plantaardig vet. Maar de meeste soorten plantaardig zijn bij kamertemperatuur vloeibaar (dat is dus olie i.p.v. vet), dus ik vraag me af wat voor plantaardig vet er dan in zit?

Weet iemand trouwens zit met de Nederlandse wetgeving m.b.t. transvetten? Op wetten.overheid.nl kan ik er niets over terugvinden...

Paul volgens mij is er geen wetgeving mbt transvetten. Wel is het zo dat Martijn Katan en nog iemand ooit een onderzoek hebben gedaan naar transvetten en die zo geschrokken waren om in 1998 de transvet ontzettend zijn verminderd. Behalve uit frituurvet.

Waar ik me zorgen om maak is dat kinderen veel teveel transvetten binnenkrijgt. Hebben wij als kind waarschijnlijk ook gehad. Gelukkig gaf mijn moeder mij nooit margarine. Ik was echt een roomboter kindje:p:p:D

Ik heb ooit iets willen oprichten om transvetten bekend te maken. Misschien als ik iets meer tijd heb,dat ik dat ga doen.
Website maken,adressen zoeken van fabrikanten en mailen. folder maken koste enorm veel tijd en niet in je eentje te doen.
Mary J Enig uit US heeft ooit iets opgericht. Transvet allert. Helaas bestaat die site niet meer.

Op een ander "Ik kies bewust" potje pindakaas (Calvé) staat dat er zowel plantaardige olie in zit als plantaardig vet. Maar de meeste soorten plantaardig zijn bij kamertemperatuur vloeibaar (dat is dus olie i.p.v. vet), dus ik vraag me af wat voor plantaardig vet er dan in zit?

Uit een mail van de Calve klantenservice bleek:

Gebaseerd op metingen die verricht zijn door een extern onafhankelijk laboratorium weten we dat er gemiddeld 0,03 gram transvetzuren in 100 gram Calvé pindakaas aanwezig is. Eén boterham met (15 gram) Calvé pindakaas levert 0,0015 gram transvet uit pindakaas. Dit is een hele kleine bijdrage van transvet aan de maximum hoeveelheid die geadviseerd wordt.

@Temujin: bedankt voor de quote (ik had het eigenlijk al gelezen, maar het was me alweer ontschoten :o , zal wel komen omdat er nog wat transvet in m'n brein zit... :eek:). En 0.0015 gram dat durf ik nog wel te eten.

@yavana: ik heb ook overwogen een website erover te beginnen maar er zijn al veel sites over het onderwerp en er lijken tot op heden toch relatief weinig mensen te zijn die het weten. Je vindt de info alleen als je vrij gericht zoekt.

Ik gebruik sinds kort meestal vierge kokosolie/vet om in te bakken. Dat is een verzadigd vet, maar anders dan gewoon verzadigd vet kan je lichaam het direct verbranden (het is MCT vet, Medium Chain Triglycerides).

Als je nagaat waar het allemaal inzit die zooi, ongelooflijk. Albert Heijn volkoren biscottes, Nescafe Cappuccino, Buisman Cappuccino. Gelukkig drink ik nooit koffie, maar als je beseft hoeveel mensen dagelijks dit soort populaire produkten nuttigen...

Als je nagaat waar het allemaal inzit die zooi, ongelooflijk. Albert Heijn volkoren biscottes, Nescafe Cappuccino, Buisman Cappuccino.
+ in zo'n beetje al het brood (brood van de natuurvoedingswinkel waarschijnlijk uitgezonderd), en alle instant sauzen en kruidenmixen (sommigen bestaan voor meer dan 40% uit plantaardige "olie", maar de korreltjes zijn kurkdroog......), en de meeste koekjes en ....

Ik dacht eerst dat ik alleen hoefde te letten transvet en gehydrogeneerd en gehard vet. Maar als er plantaardige olie of vet in zit en het product is niet vloeibaar dan kan je er waarschijnlijk wel vanuit gaan dat er transvet in zit.

De fabrikanten vervangen de transvetten langzamerhand door andere (lekker goedkope) gemodificeerde vetten. Ik ben de naam even kwijt van de nieuwe uitvinding, maar het is natuurlijk zeer de vraag of deze nieuwe gemodificeerde vetten beter zijn. Uiteraard is het voor de fabrikanten een mooie oplossing zolang niet onomstotelijk vaststaat dan deze nieuwe vetten ook slecht zijn....

Reactie op de vraag over transvetten in Jumbo 'goudeerlijk' brood:

In de volgende soorten Goudeerlijk zitten de bijbehorende percentages transvetten per 100 gram brood:
Origine 0g
Zonne 0,03g
licht granen 0,04g
Koren 0g
Mais 0,02g
Donker 0,03g
pompoen 0,04g
donker granen 0,01g
Volkoren 0g
Tarwe 0g
Vezelrijkwit 0g
Wit 0g

Thanx m8 zekers leerzaam.:thumb:

Ik eet fruit , groenten , bruine boterhammen met dun laagje boter ( ook weer 3 en 6 erin ) af en toe gebakken aardappelen maar dan met vloeibaar vet , met omega 3 en 6 , mag dat ook niet meer ?. Ook worden de hamburgers gebakken in vet met omega 3 en 6 erin het merk post ik morgen.
Verder gekookte aardappelen meestal bij het avondeten , alle soorten groenten kookt me moeder en we eten bijna altijd verschillend vlees van kip tot een varkenshaas.

Verder ben ik 6 dagen per week in de sportschool , lekker knallen. En ik wil savonds gaan hardlopen , mijn vet percentage was 21 % , dat is echt veel ik ben ook dik geweest vroeger . Ben alleen bang om de rest van mijn spiermassa te verliezen of pakt het lichaam eerst het vet aan ? Na het trainen neem ik een half tot 1 eiwit shake en ik wissel dat af met 2 maanden wel , en 1 maand niet anders gaat je lichaam teveel wennen , correct me if iam wrong.

Verder eet ik 6 tot 8 keer per dag , ik drink alleen water om me suikerspiegel gelijk te houden zodat je je eigen vet gaat verbranden. Wist ik ook niet. Ik ben in 3 maanden 7 kg vet kwijt geraakt en dat is volgens mij precies zoals het hoort , als je te snel afvalt kan je terugvallen in je oude eetgewoontes ( moet je voorstellen dat ik chips at in de ochtend als ontbijt , zo slecht dus )

Ben nu 18 jaar en ben ongeveer 1,80 ik weeg 101 kg( met het vet natuurlijk) en train ongeveer 1,5 jaar met wat tussen pauzes.
Ik wil nu echt serieus verder gaan en met de volgende zomer voor een groot deel van me vet af zijn zodat alles wat mooier eruit komt ;)

Dit hoort allemaal niet in dit topic sorry daarvoor maar ik dacht ik typ het even snel hier :P.
PS: Als snack wil ik mezelf 1 keer per week een turkse pizza met een bak sla gunnen , als ik dat niet doe ben ik genijgd om weer terug te vallen in oude eetgewoontes. Dat kan ik toch wel eten? , zonder knoflooksaus of kaas maar sambal ?
Als vlees kies ik dan kip en geen swoarma.
Greetz

Ik eet tegenwoordig weer een eierkoek erbij..
Zit dat daar in lekker dan:(

Terug
Naar boven