MuscleMeat

Aankondiging Kijktip

Status
Niet open voor verdere reacties.
1) Eiwitten verhogen de vetverbranding
Het verteren van eiwitten kost meer energie dan de vertering van koolhydraten of vetten. Dit betekent dat je meer calorieën verbrandt om de eiwitten te verwerken. Eiwit heeft een hoog thermisch effect op je lichaam. Thermisch effect is het extra energiegebruik dat nodig is voor het verteren en absorberen van voedsel. Het thermische effect van eiwitten is 20%. Dat wil zeggen dat van 100 kcal aan eiwit (25 gram x 4 kcal) 20 kcal wordt gebruikt voor verwerking.
source: http://www.bodystore.nl/thema-artikel/waarom-helpen-eiwitten-bij-afvallen.html
of dit helemaal betrouwbaar is kan ik je natuurlijk niet vertellen
(overigens niet het onderzoek waar ik het over had die kon ik zo snel niet vinden)

als je bij de source nog wat naar beneden scrolled zie je ook iets staan over leucine die een trage stofwisseling weer op gang kunnen helpen en leiden tot gewichtsverlies.

Als dat publiek bij DWDD bij hem al zo uit haar dak gaat, dan is deze skeletto Mr. O.

• Topic Starter Topic Starter
Niet per definitie nee. Als jij meer proteine je lichaam in mikt dan er noodzaak voor is, wordt het overschot opgeslagen in de vetcellen (grove oversimplificatie, I know). Hetzelfde geldt voor koolhydraten. Dus nee, een kcal deficit is een simplificatie van wat er werkelijk gebeurt en hoeft niet altijd waar te zijn.

Grove oversimplificatie?
Wordt een overschot aan eiwitten niet voor bv eerst energie gebruikt ipv opgeslagen in de vetcellen?

1) Eiwitten verhogen de vetverbranding
Het verteren van eiwitten kost meer energie dan de vertering van koolhydraten of vetten. Dit betekent dat je meer calorieën verbrandt om de eiwitten te verwerken. Eiwit heeft een hoog thermisch effect op je lichaam. Thermisch effect is het extra energiegebruik dat nodig is voor het verteren en absorberen van voedsel. Het thermische effect van eiwitten is 20%. Dat wil zeggen dat van 100 kcal aan eiwit (25 gram x 4 kcal) 20 kcal wordt gebruikt voor verwerking.
source: http://www.bodystore.nl/thema-artikel/waarom-helpen-eiwitten-bij-afvallen.html
of dit helemaal betrouwbaar is kan ik je natuurlijk niet vertellen
(overigens niet het onderzoek waar ik het over had die kon ik zo snel niet vinden)

als je bij de source nog wat naar beneden scrolled zie je ook iets staan over leucine die een trage stofwisseling weer op gang kunnen helpen en leiden tot gewichtsverlies.

Dit stuk gaat alleen over thermogenisch effect van eiwitten en dat bestrijd ik ook niet. Ik zeg alleen maar dat er zoiets bestaat als een teveel nemen van eiwitten. Namelijk het punt waarop het lichaam het op dat moment niet nodig heeft en ook voldoende reserves heeft. Mijn punt ging enkel daarover en heeft hier dus niets mee van doen.

Grove oversimplificatie?
Wordt een overschot aan eiwitten niet voor bv eerst energie gebruikt ipv opgeslagen in de vetcellen?

Yep, bij mijn weten wel. En daarom is het ook beter om meer eiwitten te eten wanneer je wilt afvallen. Niet alleen vanwege de hogere thermogenische waarde zoals Pim hierboven aangeeft, maar ook omdat het doorgaans meer vult en het belangrijkste: het wordt minder snel opgeslagen in de vetcellen dan koolhydraten. Minder snel zijn daarbij sleutelwoorden.

Ik ben niet formeel onderlegd in dit onderwerp dus als iemand met wat onderbouwing kan aangeven waar ik het mis heb, dan hoor ik het graag.

Heb je hier iets van onderbouwing van?

Poeh eh, daar vraag je me wat. Staat me bij dat ik dit ooit gelezen heb in een paar van Galens' posts, maar als je zijn werk kent dan weet je dat het nogal een opgave is om dat terug te vinden.

@Galen Kom dr es in.

Dit stuk gaat alleen over thermogenisch effect van eiwitten en dat bestrijd ik ook niet. Ik zeg alleen maar dat er zoiets bestaat als een teveel nemen van eiwitten. Namelijk het punt waarop het lichaam het op dat moment niet nodig heeft en ook voldoende reserves heeft. Mijn punt ging enkel daarover en heeft hier dus niets mee van doen.

Yep, bij mijn weten wel. En daarom is het ook beter om meer eiwitten te eten wanneer je wilt afvallen. Niet alleen vanwege de hogere thermogenische waarde zoals Pim hierboven aangeeft, maar ook omdat het doorgaans meer vult en het belangrijkste: het wordt minder snel opgeslagen in de vetcellen dan koolhydraten. Minder snel zijn daarbij sleutelwoorden.

Ik ben niet formeel onderlegd in dit onderwerp dus als iemand met wat onderbouwing kan aangeven waar ik het mis heb, dan hoor ik het graag.

Volgens mij snap ik je niet helemaal. Als je niet over je onderhoud heen gaat kom jetoch ook geen vet aan al bestaat je dieet uit 100% eiwit. daarnaast heb ik altijd geleerd dat een eiwit overschot voornamelijk uitgepist word.

Sent from my SM-G800F using Tapatalk

En volgens mij heb ik je post gemist waarin jr wel duidelijk zei wat je bedoelde

Sent from my SM-G800F using Tapatalk

Niet per definitie nee. Als jij meer proteine je lichaam in mikt dan er noodzaak voor is, wordt het overschot opgeslagen in de vetcellen (grove oversimplificatie, I know). Hetzelfde geldt voor koolhydraten. Dus nee, een kcal deficit is een simplificatie van wat er werkelijk gebeurt en hoeft niet altijd waar te zijn.

Ik dacht dat dit wel duidelijk was.

Volgens mij snap ik je niet helemaal. Als je niet over je onderhoud heen gaat kom jetoch ook geen vet aan al bestaat je dieet uit 100% eiwit. daarnaast heb ik altijd geleerd dat een eiwit overschot voornamelijk uitgepist word.

Dat is dus bij mijn weten niet waar. Overschot aan mineralen worden doorgaans inderdaad uitgepist, maar proteine niet. Dat gaat dus naar je vetreserves, net als overschot aan koolhydraten of vetten.

je pist inderdaad geen noemenswaardige hoeveelheid aminozuren uit tenzij je een of andere medische aandoening hebt wellicht

Ik dacht dat dit wel duidelijk was.

Dat is dus bij mijn weten niet waar. Overschot aan mineralen worden doorgaans inderdaad uitgepist, maar proteine niet. Dat gaat dus naar je vetreserves, net als overschot aan koolhydraten of vetten.
hoezo worden proteine niet als glycogeen opgeslagen dan?

Stofwisseling van eiwitten
Nadat aminzozuren, die zijn opgebouwd door middel van eiwitten, in het bloed terecht zijn gekomen, worden ze vervoerd naar de lever en naar de lichaamscellen. De lever maakt van aminozuren weer eiwitten. Deze worden gebruikt voor het bloed, het zijn de bloedeiwitten. De vraag die kan rijzen is: waarom worden eiwitten niet direct opgenomen, waarom worden ze eerst afgebroken tot aminozuren? Dat is, omdat de eiwitten die wij via de voeding binnenkrijgen verschillen van de eiwitten van ons lichaamseigen weefsel. Het lichaam gebruikt de aminozuren om eiwitten te maken, die wél bij ons lichaam passen. De lichaamscellen bouwen zelf ook eiwitten op. Er wordt menselijk eiwit gemaakt. Dit eiwit wordt gebruikt voor de vervanging van cellen en voor de groei van kinderen. Alleen wanneer er te weinig koolhydraten aanwezig zijn om verbrand te worden, gaat het lichaam eiwitten verbranden. De aminozuren die overtollig zijn worden samen met de lichaamseiwitten die hun beste tijd gehad hebben, afgebroken tot ureum. Ureum verlaat het lichaam via de urine.

Ik vond dit zojuist wel weer terug, wat Pim's opmerking ondersteunt over het uitpissen van proteine, al hebben we het dan dus niet over proteine zelf maar over aminozuren --> ureum. Nu begin ik zelf toch ook wel te twijfelen aan wat ik toen gelezen heb en of ik dat wel goed heb opgeslagen in mn bovenkamer. Dacht toch vrij zeker te zijn dat overtollig proteine inname ook konden leiden tot dikker worden, maar nu twijfel ik.

I need someone smarter on this :P

Nevermind

Grappig dat iifym altijd zo yolo klinkt maar dan uitendelijk zoveel randvoorwaarde aan de macro's stelt dat je uiteindelijke beweegruimte een cracker met kaas ipv aardappel met roomsaus per dag is.

Als je IIFYM daadwerkelijk braaf toepast dan ben je volgens mij eigenlijk al dedicated genoeg om uit jezelf al ongezonde shit te laten varen. Je hebt anders gewoon teveel honger hahah!

gezond eten en eten om gains te maken zijn ook twee heel verschillende dingen.

Terwijl men vaak net doet of het hetzelfde is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven