MuscleMeat

Contest Log Let's bulk up a little

Peiling Peiling Stop maar met deze contest. Het hindert je groei.

• Eens

Stemmen: 2 16,7%
  • Oneens

Stemmen: 8 66,7%
  • Weet niet

Stemmen: 2 16,7%

• Totaal stemmers
    12
  • Peiling gesloten .
Netjes, erg netjes!

Vandaag legday.

Barbell box-squat, paused:
warming-up: 10x20, 10x40
werksets: 10x50, 3x8x52½

Barbell deadlift:
warming-up: 7x60, 7x80
werksets: 4x6x100

Leg press:
werksets: 11,11,11,12,13x60

Standing calf raise (3 sets)
Seated calf raise (3 sets)
Seated leg curl (4 sets)
Abductie (3 sets)
Adductie (3 sets)

Laatste werkset squat:

Laatste werkset leg press:
Ik vroeg me in dat andere topic af of je squat en legpress wel zo kan vergelijken. Zoals ik het nu zie voor jou wel, in je squat heb je ook een heftig knikje aan het einde. Ik heb geen idee of dat erg is of niet, maar volgens mij is het niet gebruikelijk.

Het valt me wel op.

Leg Press ziet er hier "normaal" uit.

Vandaag legday.

Barbell box-squat, paused:
werksets: 10x50, 3x8x52½

Barbell deadlift:
warming-up: 7x60, 7x80
werksets: 4x6x100

Leg press:
werksets: 11,11,11,12,13x60

Standing calf raise (3 sets)
Seated calf raise (3 sets)
Seated leg curl (4 sets)
Abductie (3 sets)
Adductie (3 sets)

Laatste werkset squat:

Laatste werkset leg press:
Ziet er goed uit. Hoe voelde het legpressen?

He imnew, wat Mental zegt.. op je squat een zelfde trekje als bij je legpress. Nog iets minder, of eigenlijk liever niet de knieen locken, altijd iets van spanning houden.
En de legpress vele malen beter! Ik zou toch aanraden om de blokjes niet te 'gebruiken' maar puur op eigen beenspanning in te zakken en weer terug te gaan.
Je voelt toch wel met de ervaring of je niet smokkelt, en anders tik je hem soms eens aan tijdens de warming up om even af te tasten waar de diepte moet zitten.
Toch heb ik nog steeds een beetje idee dat je vooral met de laatste reps de knieen ook met de legpress uitlockt, of een soort eindsprintje trekt de laatste centimeters.
Probeer daar de snelheid uit te halen. Gecontroleerd en op spierspanning tot de eindpositie komen. Probeer eens het verschil te zien tussen jouw filmpje en die van youtube, m.n. dat laatste stukje.
Op youtube zie je dat de knie juist vertraagd, terwijl bij jou nog even snel tussen het onderbeen en bovenbeen wordt geperst.

Anyway .. m.i. heel veel beter zo! (bedankt voor de filmpjes)

• Topic Starter Topic Starter
Ziet er goed uit. Hoe voelde het legpressen?
Eerste rep voelt echt licht, maar op de 13e en laatste rep zijn de quads volledig volgelopen en krijg ik 'm nog net omhoog. Heb het gevoel dat je op deze manier vooral voor de pomp gaat, maar de spieren niet echt zwaar belast. Voor m'n gevoel had ik nog wel 5 setjes kunnen doen.

Eerste rep voelt echt licht, maar op de 13e en laatste rep zijn de quads volledig volgelopen en krijg ik 'm nog net omhoog. Heb het gevoel dat je op deze manier vooral voor de pomp gaat, maar de spieren niet echt zwaar belast. Voor m'n gevoel had ik nog wel 5 setjes kunnen doen.
Kan ook te maken hebben dat je onderin de beweging een stuk minder sterk bent, echt maximaal kracht moet zetten en daardoor de beweging bovenin moeilijk te controleren is. En jouw focus ligt op de kracht die je bovenin de beweging legt (is dit coördinatie?). Gezien je duursport geschiedenis (hardlopen?) is dit wel een logische onbalans.

Afhankelijk van wat je rug aan kan zou ik verwachten dat bijv paused squats, tempo squats (tempo op legpress kan ook) wel een goede toevoeging zijn om de beweging beter te leren controleren en onderin sterker te worden.

Kan ook te maken hebben dat je onderin de beweging een stuk minder sterk bent, echt maximaal kracht moet zetten en daardoor de beweging bovenin moeilijk te controleren is. En jouw focus ligt op de kracht die je bovenin de beweging legt (is dit coördinatie?). Gezien je duursport geschiedenis (hardlopen?) is dit wel een logische onbalans.
Wielrennen. Maar is het over het algemeen niet zo dat iedereen onderin een diepe leg press (veel) minder sterk is dan halverwege de beweging?

Wielrennen. Maar is het over het algemeen niet zo dat iedereen onderin een diepe leg press (veel) minder sterk is dan halverwege de beweging?
Ja, dat wel maar de verhouding kan wel verder afwijken. Als wielrenner beweeg je natuurlijk nooit met ver gebogen knieën. Behalve kracht kan dat ook met coördinatie/gewoontes te maken hebben.

Heb jij ervaring met een ‘pad’ te gebruiken bij leg press?

Ja, zag Mike isratel dat doen en meende dat ik het hier ook al eens zag passeren maar zal mis zijn.
Klopt, de pad wordt hier besproken ('Mistake #5 – Letting your lower back round'). Ik heb zelf het gevoel dat dit probleem bij mij niet speelt. Of denk jij van wel?

Dat komt ook mede door het gewicht wat je nu drukt. 🙂
Maar mijn vraag is of ik padding nodig heb voor de onderrug, aangezien @mucci er over begon. Zoals je in het filmpje hebt gezien, is 60 kg (bijna 110 kg inclusief de slede) ongeveer het maximale gewicht waarmee ik met deze uitvoering 13 reps kan halen.

Je gebruikt de padding ook om de afstand te verkleinen, waar je nu nog de bumpers kan raken kan padding nét het verschil maken.

Heb jij ervaring met een ‘pad’ te gebruiken bij leg press?
Dit bedoel je?

Zij gebruikt schijven bovenop de rugleuning om een betere ROM te krijgen , anders komt het gewicht op de spotters. Pad erop omdat schijven niet lekker liggen

Zij gebruikt schijven bovenop de rugleuning om een betere ROM te krijgen , anders komt het gewicht op de spotters. Pad erop omdat schijven niet lekker liggen
We gaan nu een beetje off-topic, maar ik vraag me af of dit in haar geval de reden is van het gebruik van de padding, want dat legt ze niet uit in haar post. Wat ze namelijk doet is het kunstmatig verhogen van de hoek van de rugleuning met de vloer. Haar billen/onderrug liggen immers niet op de padding! Als je de video van RP die ik hierboven heb gepost, hebt bekeken, is juist een zo vlak/laag mogelijke rugleuning de oplossing om een grotere ROM te bereiken! So I'm a little confused now...

Laatst bewerkt:
We gaan nu een beetje off-topic, maar ik vraag me af of dit in haar geval de reden is van het gebruik van de padding, want dat legt ze niet uit in haar post. Wat ze namelijk doet is het kunstmatig verhogen van de hoek van de rugleuning met de vloer. Haar billen/onderrug liggen immers niet op de padding! Als je de video van RP die ik hierboven heb gepost, hebt bekeken, is juist een zo vlak/laag mogelijke rugleuning de oplossing om een grotere ROM te bereiken! So I'm a little confused now...
Als je ziet waar de spotters zitten, raakt ze die nu bijna al. Als zij dus zonder de hoek zou pressen, komt het gewicht op de spotters. Althans dat denk ik. Zie geen andere reden in waarom zij het anders zou gebruiken

Als je ziet waar de spotters zitten, raakt ze die nu bijna al. Als zij dus zonder de hoek zou pressen, komt het gewicht op de spotters. Althans dat denk ik. Zie geen andere reden in waarom zij het anders zou gebruiken
Ja, dat snap ik. Maar wat de padding in haar geval doet is het verkleinen van de hoek tussen romp en bovenbenen, omdat ze in feite de hoek van de rugleuning verhoogt. Haar kniehoek verandert hiermee niet. Maar goed, we dwalen een beetje af van de contest. :D

Ik ben voor nu wel tevreden met de uitvoering van m'n squat en leg press. Alles moet ook weer niet te veel worden overdacht...

Laatst bewerkt:
Dit bedoel je?

Hmm ik zoek eens die van Mike zelf, meende dat het daar onder z’n kont lag.

* edit: nee ook onder z’n rug.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Onit
Terug
Naar boven