Er zijn verschillende mogelijkheden:
- Je zit te laag in kcal, waardoor je lichaam moeilijk doet om vet te verliezen (ik zat bv op 2700kcal in mijn cut, sub 90kg(192cm).. kantoorwerk en 4x per week workout, waarvan geen been workouts ivm blessure)
- Je zit te hoog in kcal (maar dit lijkt me sterk)
- Je drinkt te weinig water/vocht, probeer op 3,5-4 liter/dag te zitten met jouw lengte/gewicht.
- Je zit te laag in vetten, ik zou toch minimaal 1g vet /kg lichaamsgewicht aanhouden. Dus ca 95-100g vet per dag voor jou. Dat is ook goed voor je hormonen en dus goed voor vetverlies
- Het kan zijn dat je een nieuw scherma hanteert dat zwaarder is voor je glycogeen, waardoor je nog wat beginnergains/extra glycogeen of vochtopslag merkt, terwijl je vet dus wel daalt.
- Last but not least, je rekent niet al je kcal mee / je schat dingen te laag in / je weegschaaltje is kapot ofzo, waardoor je eigenlijk veel hoger uitkomt dan zou moeten. Denk ook aan olie waar je in bakt, en alle kleine snacks die je neemt, ook suiker/melk bij de koffie enzo. Maar dit zal wel niet, dat is eerder een beginner's mistake en jij bent dat niet
Om rare dingen uit te sluiten:
- Pak een kcal nummer dat niet TE laag ligt en niet te hoog, zodat je netjes ca 700g vet per week zou verliezen
- Hou een week lang dezelfde voeding/macros aan en drink minimaal 3,5l vocht per dag
- Pak minimaal 95-100g vet en 170-200g eiwit, maar hou ook je carbs hetzelfde voor een week
Met consistentie kan je aanpassingen maken en kijken waar het probleem kan liggen.
Ikzelf heb het geluk dat vetverlies echt zeer gemakkelijk gaat, ik eet ook absoluut niet schoon/netjes, but that's just me. Er moet toch een oorzaak zijn.