Ik zal nooit trainen voor anderen, uitsluitend mezelf.
Voor mij gaat het om de ont- en oplading, doelen halen en het proces mijn eigen lichaam kennen/ snappen. Het verteld mij iets over mijn kunnen.
Om mijn doelen te bereiken doe ik moeite, kies ik een strategie en verbondenheid.
Er is zoiets als intrinsieke en extrinsieke motivatie.
Zelf ben ik voornamelijk intrinsiek gemotiveerd.
Ik vind het heus aardig om extrinsieke reacties te ontvangen, voornamelijk omdat dit mijn intrinsieke motivatie doet bevestigen (niet omgekeerd).
De motivatie van het bereiken van resultaten (Resultant Achievement Motivation= RAM) van mensen is gebaseerd op twee motieven: het willen slagen of het vermijden van falen.
RAM staat gelijk aan het willen slagen min het vermijden van falen.
Dit houdt in dat wanneer iemand een grotere neiging heeft om succes te halen een positieve RAM heeft en iemand die meer de neiging heeft om het falen te vermijden, een minder positieve RAM.
Zelf ben ik gericht op het behalen van succes en ben hierdoor eerder geneigd een middelmatig moeilijke taak te kiezen, die het maximale over mijn capaciteiten kan vertellen.
Terwijl aan de andere kant de mensen die gericht zijn op het vermijden van falen waarbij zij zelf oorzaak zijn, eerder een te moeilijke taak zullen kiezen, omdat dit hen buiten de blaam van het falen stelt.