2008
staat voor de deur. Nog vier uurtjes, dan is het gedaan met 2007.
Tijd voor een korte evaluatie van het jaar, alvorens de flessen bacardi, champagne en andere katabole middelen worden aangebroken.
Juni 2007 was het, toen ik besloot de draad weer op te pakken en mijn oh zo geliefde bodybuilding nooit meer in de steek te laten.
Een log aanmaken was een goede manier om mijn progressie bij te houden, maar veel belangrijker nog, om de drive wat op te krikken. Het was een probeersel, wie weet stopte ik er na een paar maanden wel mee door laksheid of een gebrek aan interesse.
Maar hier zijn we dan, een half jaar verder, in hetzelfde log.
Terugkijkend over de afgelopen maanden, kan ik niet anders zeggen dat ik tevreden ben. Niks meer, niks minder.
Ik ben tevreden over het feit dat ik elke training 100% heb gegeven, ik weet dat ik vrijwel geen enkele training heb lopen b**chen.
Ik ben tevreden over het feit dat ik, ondanks afwetende trainingspartners, toch de motivatie heb gevonden om te blijven trainen.
Ik ben tevreden over het feit het dat ik soms geen enkele zin had om te gaan, maar toch goede trainingen heb neergezet.
Ik ben tevreden over mijn fysiek. Nog lang niet zoals ik hem wil hebben, maar wel bovengemiddeld, in verhouding, en nog steeds met een stijgende lijn.
En deze positieve punten heb ik voor een redelijk groot deel te danken aan dit log. Het log geeft me precies waar ik op gehoopt had. Een extra drive om te gaan, een extra reden om te trainen. Het voelt een beetje alsof ik het deels aan jullie lezers verplicht ben.
Ik wil niet afgaan. Daarnaast lees ik ook veel mee in andere logs, en zie daar de brute trainingen. Deze logs geven ons een soort verbondenheid met elkaar, we zijn allemaal ****ed....verslaafd aan ijzer.
En we zijn geen mietjes, we zijn bodybuilders, in voor en tegenspoed.
Ik merk dat bodybuilding een enorme invloed heeft op m'n geestesgesteldheid.
Ben ik actief bezig met bodybuilding, dan zit ik ook lekker in m'n vel. Ik voel me goed, ik heb alles onder controle, en negatieve factoren in m'n leven deren me minder. Train ik een tijdje niet, dan zit ik ook niet zo lekker in m'n vel. Ik voel me zwak, minderwaardig, en ik maak me meer druk om negatieve factoren.
Bodybuilding is voor mij, en vele anderen, niet alleen die twee uurtjes in the gym.
Het is een way of life, het is als de aorta die door je lichaam loopt.
Knelt die aorta af, dan voelt het alsof het leven langzaam uit je vloeit.
Hoe ouder ik word, hoe meer ik besef dat bodybuilding een vaste factor in mijn leven zal uitmaken, net zo zeer als slapen en eten.
Maar genoeg sentimenteel gelul, want er zijn nog genoeg punten te verbeteren.
Tevredenheid is voor middelmatige mensen, streven naar perfectie is voor de elite...
Ik had verwacht meer progressie te maken, de kracht-en-fysiek-toename gaat erg langzaam en heeft pieken en dalen. Deze tegenval in vooruitgang heb ik voor een heel groot deel aan mezelf te danken. Op de trainingen heb ik niks aan te merken, ik geef elke training alles. Geen rep te weinig of te slordig.
Maar drank en een benedenmaats dieet zijn factoren die mijn groei in de weg staan. Gelukkig is de jaarwisseling een mooie gelegenheid om alles nog eens even op een rijtje te stellen en goede voornemens uit te spreken.
Voor 2008 zal ik de volgende punten verbeteren;
* Ik stap deels van mijn geloof af, en ga wat meer op kracht trainen. Ik heb er al meerdere discussie"s over gehad, en deze discussie's hebben me toch beïnvloed. Ik merk dat ik enige affectie begin te krijgen voor powerlifters.
Het voelt goed om sterk te zijn, en ik wil het een kans geven. In 2008 ga ik proberen kracht PR's te breken. De nadruk zal echter wel blijven liggen op een bodybuildersfysiek.
* Ik ga meer compound oefeningen doen, en meer hardcore oefeningen.
Niet teveel machinewerk, meer losse stangen en dumbbells.
* Ik ga strikt, zeer strikt, mijn trainingsschema volgen. Geen geschuif en gewissel meer van oefeningen, wat op het blaadje staat gebeurd er, no matter what!
* Ik ga mijn voedingsschema uitbreiden. Ik heb het geluk dat ik tijdens mijn stage degelijk kan eten, ik ben hier elke dag dankbaar voor. Echter, let's seperate the men from the boys, ik ga proberen mijn schema te upgraden, nog meer KH's en proteïne, want het is naar mijn mening nog steeds onder de maat.
* Ik ga mijn periodes van gezuip en gefeest minderen. Mijn allergrootste valkuil is en blijft uitgaan. Alcohol en andere verdovende middelen blijven een grote katabole factor in mijn leven. Ik ga er naar streven om mijn alcoholgebruik te beperken. De eerste maanden van het nieuwe jaar zijn toch geen feestmaanden, dus het moet kunnen.
Met deze verbeterpunten verwacht ik in de eerste maanden van 2008 weer de draad op te pikken en hardcore aan de slag te gaan.
Bij deze wil ik iedereen die post in mijn log bedanken voor de support (kritiek is ook altijd van harte welkom) en wens ik een ieder een gezond 2008, dat er maar vele PR's gebroken mogen worden!!
And now it's partytime!