Ik doe wel echt aan periodiseren, dat werkt toch het beste.
Ik probeer een game-plan op te stellen en me daar ook aan te houden.
Het is vooral belangrijk om dan ook niet te b**chen en de rit uit te zitten, ook al valt het tegen. Het is makkelijk om te zeggen na 1 training of 1 week "
mmm dit is toch een k*toefening ik doe hem niet, of dit is een k*t reprange ik ga weer terug naar iets anders". Want dan werkt het niet.
Daarmee in gedachten houdend; de praktijk is soms anders dan het plan wat je op papier hebt.
Soms heb je op papier gezet een bepaalde methode 4 weken aan te houden maar "voel" je dat je er in week 5 & 6 nog veel uit kan halen, dus verleng je hem nog een week. Gewoon, omdat het kan. Of je hebt in week 10 een deload gepland, maar je voelt in week 8 dat je toe bent aan een deload. Dan luister je gewoon en plan je hem een week eerder. Dus het is vooropgestelde periodisering, maar het is nooit verkeerd om gaandeweg aanpassingen te maken die ten dienste staan van een beter resultaat.
Ik heb vanaf m'n "terugkeer" trouwens het volgende gehanteerd;
Een soort "keep guessing" schema, met variabele repranges en oefeningen.
(Vooral die paar weken naar 6 reps is me goed bevallen, ff wat kracht opbouwen en wennen aan zware load om vervolgens weer terug te schakelen op meer reps (maar met zwaarder gewicht). Dat ga ik vaker doen)
week 1 compound under failure
3x10hh
week 2 compound failure
3x10hh
week 3 idem
week 4 compound + isolatie
3x10/12hh
week 5 isolation first
4x10hh
week 6 heavy
4x6hh
week 7 idem
week 8 deload
(niet getraind
)
week 9 H.I.T
(variabele reps/negatives/spotten/etc)
week 10 idem
week 11 high reps/low rest
3x15hh
week 12 idem
en dan ga ik waarschijnlijk terug naar 8hh
oefeningen wissel ik ook om de zoveel weken.
Dit bevalt me wel, het houdt je geest ook "fris".
Misschien ga ik in de toekomst wat extreem switchen van methodes, om nog meer te shocken. En dan 4 weken aanhouden ipv 2 of 3, om meer winst per periode te boeken.