Zij.
*** sterke maar ware verhalen modus aan ***
Omdat de torenhoge bloeddruk het tijdelijke gevolg was van een, enigszins, uit de hand gelopen viering van het doorstaan van de psychische keuring (dag 1) van Deutsche Entwicklungsdienst. Ik had de psycholoog ook weten te overtuigen dat mijn toenmalige vriendin, die samen met mij ontwikkelingswerk wilde gaan doen, eveneens psychisch geschikt was (ze deed dat al minstens 10 jaar), dus reden voor vreugde. Ben daar later overigens op teruggekomen, het eerder genoemde gevecht in dat Afrikaanse dorp was voornamelijk haar schuld.
We zaten dus aan het eind van de eerste dag met een aantal Nederlandse aspirant ontwikkelingswerkers, allen geslaagd voor de grondige Duitse test, in een leuke biertent in Bonn. Op een gegeven moment zag ik de serveerster 1L pullen rondbrengen, dus meteen ook daarom gevraagd. Alle volgende rondjes bracht ze voor mij steeds een hele liter en dat tikte behoorlijk aan in de loop van de avond. Het gevolg was een voorwaardelijk zakken voor de fysieke test van dag 2; mijn uitleg over de consequentie van de viering van de succesvolle dag 1 werd plausibel gevonden en mijn huisarts mocht de normale waarden doorgeven. De tensie bleef echter hoog, ook later op de medicatie van mijn moeder. De huisarts heeft me toen enorm goed geholpen en een bericht met geflatteerde bloeddrukwaarden naar Duitsland gestuurd. Bij mijn baan daarvoor, bij WOTRO van NWO, was ik ook door de keuringsarts gematst, het was dus geen uitzondering.