XXL Nutrition

Michieln's log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
  • Topic Starter Topic Starter
na 9 dagen ineens weer volle bak kan een hell zijn:P
Toch nog een aantal verbeteringen op sommige punten, nice ;)
Voeding ziet er nog steeds goed uit IMO.

Vond trouwens nog een leuk artikel over vit. C: http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/vitaminC/
Thx brah

De studies over vit C geven veelal het effect aan waar ik op doel. Het idee is de lichaamseigen aanmaak ervan na te bootsen dmv supplementeren, zodat je voortdurend hoge bloedwaardes/weefsel waardes heeft. Weefsels in het lichaam nemen vit C op, en vit C is nodig voor de aanmaak van collageen. Bij dat aanmaken wordt vit C vernietigd. Collageen zorgt voor sterkere en elastische bloedvaten, waardoor ze makkelijker kunnen uitdijen (= minder hoge bloeddruk) en veel minder snel beschadigd raken (= lager LDL cholesterol). Precies wat studies aantonen.

Enige is dat ze veelal 1 dosis per dag nemen, terwijl je juist de lichaamseigen aanmaak van andere dieren wil nabootsen. Dus voortdurend hoge vit C waardes in je lichaam, zodat weefsels in je lichaam voortdurend verzadigd blijven. Daarvoor moet je om de zoveel uur vit C nemen. T/m 500mg zie je de sterkste piek in plasma vit C waardes, daarna stijgt het heel langzaam verder, dus meer dan 500mg kan wel maar heeft relatief veel minder zin.

Slagaderen staan voortdurend onder druk en raken dus meestal voortdurend beschadigd, dus weefsel daar heeft een enorm veel grotere vit C behoefte. Daarom is het heel belangrijk voor je slagaderen om om de zoveel uur vit C te krijgen, dat weefsel gaat veel sneller door zn voorraad heen dus dat moet veel regelmatiger aangevuld worden.

Stel de baseline vit C waardes in bloed+weefsel zijn 10 en 10. En 500mg vit C zorgt voor een stijging van 30 punten. Stel je weefsels hebben een waarde van minstens 30 nodig om fatsoenlijk collageen aan te maken.
Nu neem je eenmaal 500mg vit C, waardoor je waardes naar 40 en 40 stijgen. Na een tijdje zakken die bloed+weefsel waardes weer terug naar baseline, zou je geen vit C meer nemen. In dat geval zou je maar een beperkte tijd fatsoenlijke collageen aanmaak hebben. Als je verspreid over de dag meerdere malen 500mg neemt, hou je die waardes voortdurend hoog zodat je slagaderen voortdurend fatsoenlijk collageen aan kunnen maken (ipv bv maar een paar uur bij eenmalig 500mg vit C). Dan ga je een veel beter effect zien dan de effecten van een eenmalige dosis vit C.
Je hebt maar hele kleine hoeveelheden nodig om acute scheurbuik te voorkomen, maar suprafysiologische dosissen (voor de mens dan) om optimale gezondheid te promoten.

Snappie :p ?

Overigens heb je ook voldoende koper nodig omdat koper nodig is om elastine aan collageen te binden en dat zorgt voor de elasticiteit van collageen. Als je bij dieren het proces blokkeert dat dit doet zie je ook dat hun slagaderen scheurtjes gaan vertonen en zie je cholesterol verhogingen (dan zie je atherosclerosis/aderverkalking ontstaan)

Laatst bewerkt:
Bam, duidelijk en interessant. Ben zelf nu ook vit. C gaan slikken.
Op deze manier houd je de collageen productie door de jaren heen dus hoog? Aangezien dit afneemt na je 25ste. Zeg men.

Wat voor een tijdsinterval raad je aan om vit C. in te nemen?

Bam, duidelijk en interessant. Ben zelf nu ook vit. C gaan slikken.
Op deze manier houd je de collageen productie door de jaren heen dus hoog? Aangezien dit afneemt na je 25ste. Zeg men.

Wat voor een tijdsinterval raad je aan om vit C. in te nemen?

Drie tot zes maal per dag 500 mg moet voldoende zijn, ik zelf eet 4 maaltijden per dag meestal en neem gewoon bij alle maaltijden 500 mg. Drie maal p/d is ook prima.

Ik geloof dat die vermindere collageen productie komt door oxidatie schade (bv door roken of uv straling/zon licht), naarmate je ouder wordt, wordt je daar logischerwijs langer/vaker aan blootgesteld dus kan daardoor collageen productie verminderen, al weet ik niet of dat overal in je lichaam zo werkt, of alleen bij je huid. Either way, beste wat je kunt doen is gewoon voldoende vit C blijven nemen en gezond blijven eten en leven, huid voldoende insmeren als dat nodig is en niet roken. Spreekt voor zich lijkt me.

Laatst bewerkt:
Vrijdag 3 januari 2014

Romanian Deadlift: 130 kg - 9 reps

Cable Pulldown (pronated, wide grip): 75 kg - 11 reps / mehh

DB Incline Bench Press: 28 kg - 10 reps

Leg Extension: 85 kg - 8 reps

Seated Row (wide grip): 75 kg - 11 reps / +1 rep

Lever 45 Calf Press: 175 kg - 20 reps / +2 reps

Cable One Arm Lateral Raise: 5 kg - 10 reps / +1 rep

DB One Arm Overhead Triceps Extension: 8 kg - 8 reps / -1 rep (terug naar cable denk ik, voel deze niet echt)

DB Incline Curl: 16 kg - 11 reps / +1 rep

Potver zware RDL.
Niet even wennen aan de dumbells in plaats van de kabels?

Maandag 6 januari 2013

Lever 45 Leg Press: 222,5 kg - 12 reps / +2,5 kg

Cable Pulldown (supinated, shoulder width grip): 85 kg - 10 reps / ging een stuk makkelijker maar kon nog geen extra rep

BB Bench Press: 72,5 kg - 10 reps / +1 rep

Std Leg Curl: 80 kg - 10 reps / -1 rep, hmm. Wel meteen na leg press gedaan ipv dat er wat oefeningen tussen zitten, mss maakte dat net het verschil. Of mss ben ik gewoon een phaggot

DB Lying Row: 22 kg - 9 reps / -1 rep, had daarvoor biceps oefening gedaan, mss maakte dat het verschil. of zelfde als hierboven

Lever 45 Calf Press: 177,5 kg - 15 reps / +2,5 kg

BB Upright Row: 47,5 kg - 9 reps

Cable Pushdown: 27,5 kg - 10 reps / voelde lekker

DB Concentration Curl: 18 kg - 8 reps

Prima tren.

Kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben dat je op sommige oefeningen even iets minder kon ;)
Verder weer een sterke training ;)

Even volgen ;)

maar je volgt toch geen kelei schema, of hoe log je dan.

Even volgen ;)

maar je volgt toch geen kelei schema, of hoe log je dan.
Welkom!

Jawel. Alleen hier en daar een andere oefening omdat ik niet alle oefeningen kan doen.
Als ik zeg ''Bench Press - 72,5 kg - 10 reps'' dan betekent dat 10 reps, en daarna afgemaakt t/m 30 reps totaal met rest-pause reps. Maar om bij elke oefening 10-3-3-3-3-3-3-3 te noteren schiet niet op, alleen het eerste setje laat de progressie zien.

Oh zo, vandaar dat ik het niet snapte, duidelijk ;)
Ik ben op dit moment zelf net in de cut maar ga het principe ook toepassen denk ik zodat ik weer ga bulken. Ben net begonnen met het lezen van het topic over zijn eerste schema, nog maar 308 pagina's te gaan :|
Nee grapje, ik zie wel waar ik eindig maar is zeker interessant leesvoer.

Werkt dit principe dan gewoon met 1 lange set (restpauses bij de set gerekend)

En zou je dit principe ook uit kunnen voeren met een standaard push/pull/legs oid

Werkt dit principe dan gewoon met 1 lange set (restpauses bij de set gerekend)

En zou je dit principe ook uit kunnen voeren met een standaard push/pull/legs oid
Eigenlijk wel ja, je kan er niet ff tussen uitknijpen want dan verkloot je het principe

De vorige versie van Kelei's schema was een P/P/L met hetzelfde principe: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=146471313

Dinsdag 7 januari

Romanian Deadlift: 1x7x130 kg, 2x8x110 kg, 1x10x50 kg / onderrug was wat moe, en traps+onderrug trokken niet meer dan 7 reps vandaag.. 130 kg is wel echt t*ring zwaar, ik zit er aan te denken iets terug te gaan in gewicht en dan reprange 8-15, zodat ik iets meer uithoudingsvermogen op kan bouwen en iets strikter met m'n vorm kan omgaan. Al hoewel 130 kg wel m'n 10RM is, de vorm is in principe gewoon goed, alleen het is echt zo t*ring zwaar en als m'n rug niet volledig fris is ben ik daarna meteen dood, die rest-pause sets zijn dan echt afzien, trek er meestal ook niet meer dan 20 reps totaal op.. Wut do?

Cable Pulldown (pronated, wide grip): 75 kg - 11 reps / nog steeds 11, mehh. Ben na een tijdje wel een iets minder wijde grip gaan hanteren en dat was een stuk chiller, ROM was makkelijker uit te voeren, volgende keer vanaf 't begin doen en kijken wat t verschil is

DB Incline Bench Press: 28 kg - 10 reps

Leg Extension: 85 kg - 9 reps / +1 rep

Seated Row (wide grip): 75 kg - 12 reps / +1 rep

Lever 45 Calf Press: 177,5 kg - 16 reps / +1 rep

Cable One Arm Lateral Raise: 5 kg - 11 reps / +1 rep

Cable Bent-over Triceps Extension: 27,5 kg - 12 reps

DB Incline Curl: 16 kg - 11 reps / denk ik, tel kwijt geraakt :o

al met al redelijke tren

Tja over je RMDL, doen waar jij het beste bij voelt. 130kg is een behoorlijke intensiteit.
Ik zou zelf een stapje terug doen. Dan maar even heb princiepen overschrijden. Quality over quantity, always.
Doe waar jij je goed bij voelt.

Woensdag 8 januari 2014

Lever 45 Leg Press: 225 kg - 9 reps / +2,5 kg

Cable Pulldown (supinated, shoulder width grip): 85 kg - 11 reps / +1 rep

BB Bench Press: 72,5 kg - 10 reps

Std Leg Curl: 80 kg - 10 reps

DB Lying Row: 22 kg - 11 reps / +2 reps

Lever 45 Calf Press: 177,5 kg - 18 reps / +2 reps

BB Upright Row: 47,5 kg - 10 reps / +1 rep

Cable Pushdown: 27,5 kg - 10 reps / denk ik, tel kwijtgeraakt

DB Concentration Curl: 16 kg - 12 reps, 20 reps totaal / 16 omdat 18 bezet was, 20 reps totaal omwille van de tijd

Goede tren.

Gaat lekker Michieln.
Ik zat door je voeding te bladeren, maar waarom neem je alleen EPA en geen DHA?

Gaat lekker Michieln.
Ik zat door je voeding te bladeren, maar waarom neem je alleen EPA en geen DHA?
Andersom, alleen DHA maar en geen EPA.

EPA is niet essentieel (DHA is de essentiele omega-3 vetzuur) en stoort het metabolisme van arachidonzuur (omega-6), dat wel essentieel is.

De reden dat EPA zo gehyped wordt is omdat het de werking van stofjes verzwakt die ontstekingen en ziektes aansporen (stofjes, gemaakt van arachidonzuur, die de ontwikkeling hiervan versnellen). Dus meer EPA onderdrukt de ontwikkeling van allerlei ziektes en gek*t in je lichaam. Dat is ook precies de reden waarom visolie goed voor je hart is, visolie is rijk aan EPA en vertraagt daarmee de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. De rest van alle gezondheidseffecten zijn echter allemaal afkomstig van DHA.

Alleen die stofjes zijn ook sterk betrokken bij spierherstel/groei en vertragen dat proces dus ook. Dus de AA/EPA ratio beinvloed de snelheid van je herstel. Met 5 dagen fb per week snap je vast wel dat een hoog ratio voor meer gains zorgt.

---------- Toegevoegd om 19:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:07 ----------

Donderdag 9 januari 2014

Romanian Deadlift: 120 kg - 15 reps / even ego opzij zetten en terug naar 120 kg. Ik ga met een reprange 8-15 gewoon weer opbouwen. Blijft toch HIIT dit hoor hehe. Vorm was wel perfect

Cable Pulldown (pronated, wide grip): 75 kg - 11 reps

DB Incline Bench Press: 28 kg - 11 reps / +1 rep

Leg Extension: 85 kg - 9 reps

Seated Row (wide grip): 75 kg - 12 reps

Lever 45 Calf Press: 177,5 kg - 20 reps, ofzo / +2 reps

Cable One Arm Lateral Raise: 5 kg - 11 reps

Armen overgeslagen, moest al steeds wachten overal en had geen zin om nóg langer te wachten..

Goed bezig michieln! Train je nu in die andere gym? of nog steeds in die gym met die vervelde legg press?

Al een andere gym op het oog?

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven