Fitness Seller

mijn figuur is uit balans en ik ben erg mager, welke oefeningen zou ik kunnen doen om dit te herstel

strijkplank

Novice
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
67kg
Hallo ik ben nieuw op dit forum en weeg 67 kilo.. dit schommelt tussen de 65 en 70 kilo. ik ben 1,81

Ik lijk in mijn gezicht wat vocht / vet vast te houden (beetje pafferige wangen) maar mijn armen / benen zijn veel te mager (stokjes).. Door medicijngebruik (tegen ziekte) is mijn kont bijna verdwenen maar ik heb wel een buikje (omdat ik toch gewoon moet eten).

wat ik mij nu af vraag is welke oefeningen zouden voor iemand met mijn figuur nou nuttig zijn.. Ik ben nu totaal in de veronderstelling dat ik nooit grotere armen zal krijgen dan moeten ze bijna ver 3 / 4 dubbelen. Het is erg moeilijk om gemotiveerd te blijven en aangezien ik al vaker wat oefeningen geprobeerd heb maar geen resultaat zie heb ik besloten het hier te vragen.

Kracht krijg ik wel.. maar vorm totaal niet.. en om nu een gespierd potlood te worden is ook niet mijn ambitie..

Ik heb gelezen over bulken (veel eten) maar ik zit juist met die pafferige wangen en ik heb al een buikje waardoor eventuele buikspieren niet zichtbaar zullen zijn..

Ik zou graag thuis beginnen met een set dumbbells (hand gewichten) alvorens ik serieus naar de sportschool ga..

Mijn vraag is concreet, Is er een serie oefeningen te bedenken die in mijn situatie thuis met dumbbells te hanteren zijn ? Graag jullie advies..

p.s. dit is mijn eerste post.. als dit niet in het juiste forum deel staat bijvoorbaat mijn excuses..

gr. Matthijs

Heej,

Ok ik ben nog geen expert maar, ik denk dat meerdere mensen het me eens zijn dat als je naar de sportschool wil gaan om te groeien je toch echt aan een goed voedingsschemazal moeten, bulken geeft je lichaam de extra voeding die het nodig heeft om te groeien en wat massa aan te zetten. Hoe vaak je wil trainen en wat je normale verbruik is beinvloedt dit wel. Ik ben 5 maanden terug begonnen, let redelijk strak op me voeding, woog bij start 60,5 kilo bij 1.87m nu 73,4 kilo bij dezelfde 1.87m, geen buikje of vetrollen maar door de stickies te gelezen hebben hier en daar me kennis mee uit te breiden en de adviezen op te volgen over goede en gezonde voeding.

wat je dumbbells vraag betreft, zou zeggen youtube op curls enz maar let wel op, met alleen je armen trainen kom je er niet en raakt je lichaam nog meer buiten proporties.

succes in ieder geval en hoop dat je wat aan mijn amateurs advies hebt :)

Gr. sageon

geen grotere armen? moet je mijn voor en na foto's zien.:)
gewoon gaan knallen en vreten, en met dumbbells alleen valt er genoeg te trainen.

Wat vervelend te horen dat je medicijnen moet gebruiken, dat een invloed lijkt te hebben op jouw lichaam.

Met betrekking tot deze medicijnen kan ik natuurlijk weinig zeggen, ten eerste noem je ze niet, en ten tweede kun je het beste zoveel mogelijk informatie vragen aan jouw huisarts hier over. Mocht het echt heftig zijn, vraag dan in ieder geval of het een goed idee is dat je aan krachttraining gaat doen met die medicijnen.

Afgezien daarvan, kun je niet zomaar wat oefeningen 'proberen' om te weten of dit jouw lichaam verandert. De meeste mensen zien pas na een maand of 3 zwaar en gediciplineerd iets 'gebeuren' (al is dit in realiteit meestal minimaal).

Natuurlijk is trainen met een paar (goed verstelbare) dumbbells een goed begin. Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je probeert wat beenoefeningen bij je 'training' te doen (bijvoorbeeld dumbbell lunges).

Verder geldt voor jou hetzelfde als voor elke krachtsporter, zorg dat je een goed voedingsschema hebt, en train met een goed schema!

• Topic Starter Topic Starter
skinnie > ik heb even naar je beginfoto gekeken.. zoiets ben ik nu ook maar dan nog net 1 slag dunner.. Vooral mijn armen zijn dan erg dun..

Sageon > Ja ik heb er ook aan gedacht gelijk de sportschool in te duiken maar het voelt alsof ik er niet direct klaar voor ben, moet ik dan van het ene moment echt gaan bulken en als een gek gaan trainen ? Ik ben juist bang om dan gewoon dik te worden zit daar geen risico in ?

ter aanvulling ik woog ooit 75 kilo na ziekte heb ik een hoop medicijnen gebruikt vooral Diamox (wat vocht af voert) en daarna woog ik nog maar 52 kilo.. en zodoende is mijn figuur ook uit balans geraakt.

Deze medicijnen heb ik overigens al ruim een jaar niet meer gebruikt.. Ik ben herstellende en zou graag mijn lichaam ook weer in vorm krijgen..

Ik heb inderdaad verstelbare dumbbells (stang met maximaal 15 kilo per dumbbell) zelf gebruik ik nu de stang + 2 keer 1 kilo (in totaal iets van 5.5 kilo) dit lijkt weinig maar als ik deze set boven mijn hoofd moet tillen dan ben ik met 50 keer helemaal stuk..

Ik eet vooral veel eieren maar dit is wel erg eenzijdig voedsel.. Als ik nu verstandig wil gaan eten wat laat ik dan staan en waar dien ik voor te kiezen dan kan ik mijn voedingspatroon hier op aan passen (dit zal wel een ander deel van het forum zijn maar ik houd het graag bij elkaar)..

Ik heb thuis een professionele loopband en ook een cardio fiets (voor binnen)..

Ik denk er aan om een krachtstation te kopen.. aangezien ik nogal wat tijd moet investeren in mijn figuur en ik niet altijd de energie heb om te trainen lijkt mij dit wel prettig om bij de hand te hebben.. Zeker als ik alle uren van de sportschool qua kosten bij elkaar op ga tellen.. In principe zou ik dan toch bijna alles thuis kunnen doen ? Heeft iemand een advies over goede maar betaalbare apparatuur ?

zoiets als dit: http://images.helisports.net/marcy/sm-4000/marcy-sm4000-1.jpg

ben ik dan compleet of zie ik wat over het hoofd ?

p.s. die afbeelding is niet als reclame bedoeld..

Je kan mss best eerst uitzoeken wat je onderhoud is. Als je maar 100-500gr per week aan komt en je traint goed, dan zal het over grote deel spieren zijn waar je in aan komt.
Om niet dik te worden zal je dus een strict voedingsschema nodig hebben die toch een klein beetje boven je onderhoud zit (anders ga je niet 'groeien'). Maar daar moet je zelf mee experimenteren, want iedereen is anders:).

Nja en als je geen energie hebt om te trainen, kan je beter ook niet trainen. Ofwel ga je diep en zwaar ofwel ga je pinten hijsen:rolleyes:.

Als je thuis wil trainen is dit dan toch de beste optie. Maar ik zou toch zeker eerst wat in de sportschool trainen, aangezien je beter eerst wat begeleid kan worden om de juiste techniek te hanteren voor het uitvoeren van de oefeningen.

Laatst bewerkt:
begin eerst maar eens stickies te lezen, dumbbell 50 keer boven je hoofd is waardeloos en laat die cardio maar even zitten, concentreer je op krachtraining

Meeste is zowat al gezegt, verder gewoon stickies lezen etc. :)
Gvd mijn arm lijkt net een spaghettisliert als die onder jou foto staat skinnie :(

• Topic Starter Topic Starter
ik heb dan nog 1 vraagje.. ik hoop niet dat dit stom over kom maar ik richt mij qua eten vooral op gekookt ei + spaghetti en brinta.

geen shakes of dergelijke.. doe ik hier verstandig aan ? ik zie mensen wel eens rauwe eieren naar binnen werken maar dit lijkt mij toch niet geheel risicoloos (denk aan salmonella bacterie waar je o.a. ms van kunt krijgen..

ik heb dan nog 1 vraagje.. ik hoop niet dat dit stom over kom maar ik richt mij qua eten vooral op gekookt ei + spaghetti en brinta.

geen shakes of dergelijke.. doe ik hier verstandig aan ? ik zie mensen wel eens rauwe eieren naar binnen werken maar dit lijkt mij toch niet geheel risicoloos (denk aan salmonella bacterie waar je o.a. ms van kunt krijgen..

Het is net beter dat je ze kookt;).

Begin gewoon met 6x per dag te eten (goed gespreid en ongeveer evenveel kcal telkens). Zorg dat je bij elke maaltijd vlees, vis of een ei eet, zuivel is ook een optie maar heeft niet de voorkeur.
Voor de rest vul je dan maar aan met pasta ofzo (kies wel volkoren varianten, brinta, havermout, rijst, aardappelen kan ook allemaal), genoeg groenten, wat fruit en zeker ook vetten (en nee daar word je niet persé dikker van) (dus noten, visolie, vette vis, lijnzaad(olie)) .

Als je traint zoals het hoort verander je altijd. De idee van massatrainen is dat je niet te zwaar tilt ongeveer 70% van je RM, de duur van de set schijnt wel belangrijker te zijn dan doorgaans wordt gepropageerd; ik heb daar een topic over geopend in dit subforum. http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/massa-kweken-door-tijdsets-252881/

dan kom je dus hoger uit dan 12 reps maken.

Een ander middel is water; creatine houdt ook water vast in de spieren en water is zeer belangrijk dus minimaal 3 liter exclusief je normale vochtinname zoals appelsap en cola.
sommige hier schijnen 6 a 7 liter te drinken, ook zorgen dat je het water minimaal een uur voor of na een maaltijd inneemt.

pindakaas wil ook helpen. bijv. pindakaas door rijsdessert (heeft echt hoge GI)

Laatst bewerkt:
Volgens mij zou je ook beter eerst naar een gym gaan.
Dan weet je al wat het is, doe je wat ervaring enzo op.
Want als je dingen koopt van 1000€ en na een halfjaar denk je dat je toch niet te mager bent of ben je tevreden met jezelf of wil je het gewoon niet meer doen zit je daar wel met al die spullen.
Ik heb dat ook gedaan, eerst een halfjaar naar de gym, ervaring opdoen, weten wat het allemaal inhoud.
Nu heb ik gewoon een bankje en 2 dumbbells en kan ik zo goed als alles trainen en weet ik ook dat ik het goed doe.

Terug
Naar boven