MuscleMeat

Mijn noob squat (video)

Op amazon sowieso, ik heb hem zelf gedownload en op m'n e-reader gezet

Hij heeft ook een goede DVD:
[Link niet meer beschikbaar]

Om je core sterker te maken zou je wat core oefeningen kunnen doen zoals:

• Plank
  • Side Plank
  • Hip Thrust
  • Jack Knife

• Topic Starter Topic Starter
Starting strength DVD is heel interessant, bedankt voor de tip.
Jullie ook bedankt voor de tips.
Morgen de praktijk!
Heb weer twee dagen spierpijn in de onderrug gehad, waarschijnlijk combinatie van foute uitvoering + zwakke core.

Spierpijn is niet erg (2 dagen is ook wel goed. Meestal tussen de 24 en 72 uur).

Wat ook helpt (ook volgens rippetoe), adem inhouden voor je naar beneden gaat en uitademen als je weer boven bent, hierdoor hou je je core wat strakker. Een goede oefening om je onderrug strak te houden is deze:

https://www.youtube.com/watch?v=Bw9YuQTTc58

vanaf 0:55..

Wat ik heb geleerd van het boek van Rippetoe is dat, de flex die je creëert met de back extension, die flex moet je ook hebben tijdens de squat. Dit i.c.m. het adem inhouden heeft mijn squat zeker verbeterd.

• Topic Starter Topic Starter
Helaas niet kunnen filmen vandaag, maar het ging véél beter.

Nekrol weggegooid, de bar op de juiste plaats gelegd ipv op mijn nek, en het squatten ging duizend maal beter.
Ik duw niet meer omhoog vanuit mijn onderrug, maar wel van mijn benen / heupen. De spierpijn die ik al had heb ik zelfs niet meer gevoeld. Komt goed!

---------- Post added 22 May 2014 at 07:39 ---------- Previous post was 21 May 2014 at 19:41 ----------

Toch wel weer ernstige spierpijn in onderrug.
Heb al meer dan een maand 18 tot 24 keer per week gesquat en hier had ik eerder nooit last van, pas sinds de blessure.
Op zich wel opmerkelijk...tijdens het squatten voel ik ook niks.

Toch wel weer ernstige spierpijn in onderrug.
Heb al meer dan een maand 18 tot 24 keer per week gesquat en hier had ik eerder nooit last van, pas sinds de blessure.
Op zich wel opmerkelijk...tijdens het squatten voel ik ook niks.

Quadratus lumborum thighness? Zoek op youtube enkele stretch en release oefeningen op voor de QL.
QL gaat vaak compenseren voor een te zwakke core.

Heb je filmpje niet gezien maar ik zou kunnen vermoeden dat je te hol gaat bij het squatten.
Verlaag indien nodig het gewicht en herstart met de basics. Hou de neutrale positie aan tot zover je kan.
Dat wordt dan je voorlopige limiet om te squatten. (low load, 4x12)

Zoek dan op youtube de 'limber 11' van Joe DeFranco. Voer deze mobiliteitsoefeningen uit voor elke training en op elke rustdag, werk (deftig) aan je core (transversus abdominis) en ga ook isolerend te werk voor je glutes te verstevigen.

Terug
Naar boven