XXL Nutrition

MiTrenZ's log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Je hebt een stuk of 30 press setjes tegenover 3 setjes rows en 5 dl in de week.

Waarom de keuze om je press en row/rug werk niet wat meer in balans te houden?

• Topic Starter Topic Starter

Klopt, heb dit op basis van informatie van Mike Tuchscherer zo samengesteld.
Doel is gewoon de gehele cycle max op een RPE van 9 te komen.
Dus voor herstel en dergelijke moet dat makkelijk te doen wezen.

Snap het ook niet. Je bent 9 weken van je meet en je doet amper oefeningen die je op die meet moet gaan doen, alleen een heleboel variaties daarop. Waarom niet gewoon simpel houden en niet in pauzes en grepen gaan variren, terwijl je helemaal niet zo veel tijd meer hebt.

Hoezo amper oefeningen die ik op die meet moet doen?
Doe wekelijks squat / bench / deadlift + op elk nog een paused variant voor techniek.
Alle paused varianten doe ik gewoon exact hetzelfde uitvoeren als m'n main lifts qua techniek etc.
Daarnaast doe ik dan vervolgens nog TnG Bench en dan tweemaal wekelijks Paused Bench.
Grip breedtes etc hou ik op alle main lifts + variaties hetzelfde.
Enige wat ik ernaast heb zijn dan assistance oefeningen voor wat extra hypertrofie.

Dus het komt nu misschien gecompliceerder over dan het daadwerkelijk is.
In de week doe ik nu deze oefeningen.

*heb ook wat gecorrigeerd, omdat er verkeerde oefening in opgenomen was.

Squat
2cnt Pause Squat
Front Squat

Paused Bench (2x)
Bench
Close Grip Bench
Incline Bench
DB presses (4-5 sets per training)

Deadlift
2cnt Pause Deadlift
Pendlay Row

Je hebt een stuk of 30 press setjes tegenover 3 setjes rows en 5 dl in de week.

Waarom de keuze om je press en row/rug werk niet wat meer in balans te houden?

Puur vanwege het feit dat ik het idee heb dat het weinig voor mij toevoegd qua main lifts.
Heb daarnaast ook een pols blessure die opspeelt bij de meeste vormen van pulls.
Wel doe ik bij de meeste workouts wat face pulls, rear delt flyes om schouders gezond te houden.
Maar goed dat vind ik niet echt oefeningen om in mijn schema te vermelden.

Je gaat op de meet toch ook niet 2ct pause squatten, deadliften of benchen? Ik zou gewoon de oefeningen doen die je op de meet ook gaat doen

Je gaat op de meet toch ook niet 2ct pause squatten, deadliften of benchen? Ik zou gewoon de oefeningen doen die je op de meet ook gaat doen

Nee klopt, maar goed doe dit specifiek om probleem punten aan te pakken.
Daarnaast geeft het me ook een deload op de grote oefeningen, zodat ik wekelijks progressie kan boeken.

Imo wel mooie doelen Tim. Over het schema kan ik weinig zeggen, heb ik niet veel ervaring mee

Hoe doe je je overhead press dan als je max maar 65 is? Press je de halter vanaf je borst of zet je je lats op spanning en zit de halter net onder je kin?

Nee klopt, maar goed doe dit specifiek om probleem punten aan te pakken.
Daarnaast geeft het me ook een deload op de grote oefeningen, zodat ik wekelijks progressie kan boeken.

Ik vraag me af of je daar wel al die 2cnt pauzes voor moet doen maargoed. Op wat voor manier geeft het je een deload dan? Die vat ik niet helemaal.

Imo wel mooie doelen Tim. Over het schema kan ik weinig zeggen, heb ik niet veel ervaring mee

Ja, heb gekeken naar bronnen die ik binnen de powerlifting scene betrouwbaar vind.
Van daaruit hun visie en principes bekeken en zodoende daaruit dit schema samengesteld.
Daarnaast gekeken waar nu vooral mijn zwakke punten liggen om zodoende die te verbeteren.

Het continu mezelf keer op keer tot het gaatje pushen begint nu op dit moment zijn tol te eisen.
Vandaar dus de keuze weer langzaam op te bouwen en dan hopelijk eind deze cycle PR's te zetten.

Hoe doe je je overhead press dan als je max maar 65 is? Press je de halter vanaf je borst of zet je je lats op spanning en zit de halter net onder je kin?

Normaal gesproken press ik de halter altijd vanaf mijn borst.
Zou jij juist adviseren om het tweede te doen in dit geval?
Mijn max ligt nu rond de 70, wat natuurlijk verhoudingsgewijs laag is.
Presses zijn ook gewoon mijn zwakkere punt en merk het vooral overhead.
Als ik echter met DB's aan de slag ga merk ik dat ik vaak een betere bewegingsbaan aan kan houden.

Ga daarom voor nu even aan de slag met de DB variant, totdat ik daar uitgegroeid ben.
Zou namelijk ook zo kunnen zijn dat het zwakke punt nu in m'n core zit, waardoor ik stabiliteit mis.

Ik vraag me af of je daar wel al die 2cnt pauzes voor moet doen maargoed. Op wat voor manier geeft het je een deload dan? Die vat ik niet helemaal.

Ja, de reden dat ik ze gaan doen is omdat ik dan nog beter tight moet blijven in the hole of na lift off.
Ik heb gewoon mijn core verwaarloosd, waardoor ik die klachten heb ontwikkeld en mezelf nu tekort doe.
Door hier nu even flink aandacht aan te besteden en erop te hameren hoop ik dit flink te verbeteren.
Dat zal uiteindelijk dan gaan overhevelen naar de grote 3 wanneer ik max lifts ga proberen.

Ja, deload is misschien het verkeerde woord, maar ik zit dan niet telkens te pushen op hoge gewichten.
Door de pauzes wordt je natuurlijk automatisch beperkt en krijg je dus andere stimulans op lager gewicht.
Merk dat ik namelijk nu net na de cut waar ik twee hooguit drie maal per week trainde moet omschakelen.

Ik kan vanuit eigen ervaring wel zeggen dat het (voor sommigen) wel nuttig kan zijn de overhead press niet vanaf je borst maar een paar cm hoger te doen. Afhankelijk van je bouw kan een startpositie van je borst erg awkward zijn en dan word je daardoor grotendeels beperkt in je kunnen ipv door kracht zelf. Zelf goede progress gemaakt sinds ik deze aanpassing gemaakt heb.

En wat betreft specificity maakt het ook niet veel uit aangezien je niet voor crossfit ofzo traint, waar ze volgens mij wel strict press events hebben :p. Push presses begin ik wel met de bar op mijn borst om, maar daar is de kracht vanaf de borst dan ook veel minder belangrijk.

Ik kan vanuit eigen ervaring wel zeggen dat het (voor sommigen) wel nuttig kan zijn de overhead press niet vanaf je borst maar een paar cm hoger te doen. Afhankelijk van je bouw kan een startpositie van je borst erg awkward zijn en dan word je daardoor grotendeels beperkt in je kunnen ipv door kracht zelf. Zelf goede progress gemaakt sinds ik deze aanpassing gemaakt heb.

En wat betreft specificity maakt het ook niet veel uit aangezien je niet voor crossfit ofzo traint. Push presses begin ik wel met de bar op mijn borst om, maar daar is de kracht vanaf de borst dan ook veel minder belangrijk.

Oké, thanks voor de tip!
Zal dat zeker eens gaan proberen.
Doe je dan wel nog steeds boven hoofd locken zoals oly lifters?
Zie ook sommige powerlifters meer archen en dan gewicht op die manier verplaatsen.
Zoals hier bijvoorbeeld:

http://youtu.be/UAq-7HtKgDk?t=3m34s

Ja, het is en blijft natuurlijk puur een assistance op gebied van powerlifting.
Maar met Push Presses is inderdaad wel van belang voor extra drive bij de inzet.

Oké, thanks voor de tip!
Zal dat zeker eens gaan proberen.
Doe je dan wel nog steeds boven hoofd locken zoals oly lifters?
Zie ook sommige powerlifters meer archen en dan gewicht op die manier verplaatsen.
Zoals hier bijvoorbeeld:

http://youtu.be/UAq-7HtKgDk?t=3m34s

Ja, het is en blijft natuurlijk puur een assistance op gebied van powerlifting.
Maar met Push Presses is inderdaad wel van belang voor extra drive bij de inzet.

Ja lock alles wel uit natuurlijk, beschouw het gewoon als een main lift zeker nu ik op strongman focus. Zou niet zeggen dat die andere manier per definitie fout is maar dan wordt het toch meer een soort shoulder isolation ipv een goede lift voor je overhead strength.

Ik heb alleen wel het idee dat mn overhead strength vrij weinig carryover heeft naar mn flat bench, en dat lees ik ook best vaak. Zou toch wel veel blijven benchen als je voor PL traint.

Ja lock alles wel uit natuurlijk, beschouw het gewoon als een main lift zeker nu ik op strongman focus. Zou niet zeggen dat die andere manier per definitie fout is maar dan wordt het toch meer een soort shoulder isolation ipv een goede lift voor je overhead strength.

Ik heb alleen wel het idee dat mn overhead strength vrij weinig carryover heeft naar mn flat bench, en dat lees ik ook best vaak. Zou toch wel veel blijven benchen als je voor PL traint.

Ja, precies andere doeleinden en dus andere aanpak.
Voor strongman wel ook echt een must ja qua oefeningen.
Voor mijzelf nu inderdaad wel verstandiger te focussen op benchen.
Zal overhead werk komende maanden hier en daar als assistance wel toevoegen.

Kwam er ook achter dat ik dus nog 13 weken heb tot de meet.
Oftewel genoeg tijd om mij er op voor te bereiden en klaar te stomen.

---------- Toegevoegd om 20:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:55 ----------

Zo zojuist nog avondsessie gehad bij Jorick.
Eerste wat ik vandaag gegeten heb is paar banaantjes, nootjes en whey om 19:30 :o
De training die ging als volgt.

Paused squat
Eerste setje ging stroefjes en had veel last van m'n heupen.
Naarmate setjes vorderde werd alles wel soepeler.
Laatste twee setjes wat hogere bar placement geprobeerd.
Dit voelde wel stabiel, maar geen idee of het beter/slechter is.
Ook probeerde ik eens een thumbless grip de eerste 4 setjes...
Dit zorgde echter voor meer stress rondom m'n duim.
Vind paused werk wel ideaal om juist even dingen te testen.

warm-up
130 x 4 @ 8
130 x 4 @ 7.5
130 x 4 @ 7
130 x 4 @ 7.5
130 x 4 @ 8
130 x 4 @ 9

Paused bench
Dit voelde allemaal erg soepeltjes aan.
Set 2 t/m 5 vlogen echt van m'n chest af.
Nu eens actief gelet op mezelf wegduwen van de bar.
Merkte dat ik dan toch stabieler lig en het mijn kracht ten goede komt.

warm-up
80 x 4 @ 8
80 x 4 @ 7
80 x 4 @ 7
80 x 4 @ 7
80 x 4 @ 7
80 x 4 @ 7.5

Close grip bench
Voelde goed aan alleen 2e en 4e setje waren aardig zwaar.

75 x 8 @ 7
75 x 8 @ 8.5
75 x 8 @ 7.5
75 x 8 @ 9.5

Feedback
Prima sessie en ben meer dan tevreden met hoe het ging.
Merk dat het ook een betere manier is voor mij om RPE's in te schatten.
Ben benieuwd hoe het verder gaat vorderen en zullen zien waar ik vastloop.
Nu zo in een tijdsbestek van 2 uur 2000-3000 kcals wegwerken en dan m'n nest in!
Morgen weer om 06:00 eruit om vervolgens om 08:00 in de gym te staan!
Benieuwd of ik morgen ochtend beetje fris wakker zal worden!

Je zal wel lekker slapen met 2000/3000 kcal :D of juist niet :P

Je zal wel lekker slapen met 2000/3000 kcal :D of juist niet :P

Sliep helaas vrij onrustig, maar dat heeft niet aan eten gelegen ;)
Stond om 05:45 alweer naast m'n bed om vervolgens 08:00 weer in de gym te wezen.

Paused deadlift
warm-up
155x3 @ 8
155x3 @ 8
155x3 @ 7
155x3 @ 8

Bench
warm-up
80x8 @ 8
80x8 @ 9
80x8 @ 10
80x8 @ 8

Pendlay row
warm-up
80x8 @ 7
80x8 @ 7
80x8 @ 7
80x8 @ 7

Seated DB shoulder press
12x10
16x10
20x10
24x10
28x10
30x6

Face pulls SS rope curls
3 sets van elk geen rust tussendoor

Feedback
Prima training weinig op aan te merken.
Nu lekker weekend en dan maandag weer knallen.

Ben wel benieuwd hoe je dat hebt klaargespeeld Tim! 2000/3000kcals in 2 uur is aardig wat of heb je behoorlijk IIFYM's toegepast..?

Als je doelt op geen rijst,pasta/vlees,vis/groentes dan lichtelijk wel ja.

Bananen + shake en wt noten.
Gewoon flink bord nasi met wat pindasaus en kroepoek.
Zo'n 10-15 boterhammen met kaas, jam, vleeswaren
Bak kwark met honing en muesli.

Was wel goed te doen :p

Als je doelt op geen rijst,pasta/vlees,vis/groentes dan lichtelijk wel ja. Bananen + shake en wt noten. Gewoon flink bord nasi met wat pindasaus en kroepoek. Zo'n 10-15 boterhammen met kaas, jam, vleeswaren Bak kwark met honing en muesli. Was wel goed te doen :p
#deleven hngggg

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven