AndroidHealthClinic

MiTrenZ's log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
sterke bench! interessant logje. jij doet soort powerbuilding toch? in.

• Topic Starter Topic Starter
sterke bench! interessant logje. jij doet soort powerbuilding toch? in.

Thanks, vind zelf me bench nog één van me zwakkere lifts :o
Maaaaar mag niet klagen over de progress van de laatste tijd!

Ja train nu wel redelijk powerlifting gericht, maar wil wel een goed fysiek behouden.
Probeer dus nu zo sterk mogelijk te worden met een fysiek wat dat ook uitstraalt :)

Welkom in ieder geval en leuk dat je volgt :D

Is wel me standaard zin op feestjes geworden ja :o

Mooie doel vind ik ;) sterkte straal je sws uit , kwa fysiek en papier :D kan alleen maar beter worden :)

Mooie complete sessie Tim! Ben een tijdje niet op fora geweest maar je bent nog steeds keihard bezig man.
Mooi dat 5x5x120 goed voelde. Next sessie 5x5x122,5?

Mooie doel vind ik ;) sterkte straal je sws uit , kwa fysiek en papier :D kan alleen maar beter worden :)

Thanks Jim!
Ja, dat is wel de hoop in ieder geval ;)

Mooie complete sessie Tim! Ben een tijdje niet op fora geweest maar je bent nog steeds keihard bezig man.
Mooi dat 5x5x120 goed voelde. Next sessie 5x5x122,5?

Welkom back! :D

Ja, blijf flink me best doen.
Hou het komende 3 weken nog op 120 5x5.
Elke rep focus ik me dan op maximale snelheid en acceleratie!
Wil ook liefst de 3e week in ongeveer 10min die 5x5 afronden.
Vervolgens ga ik dan 5 weken een piek schema volgen en dan een meet met stel maten :)

Wil komende tijd meer uit minder halen zegmaar ;)
Dus intensiteit lager, maar hopelijk met wellicht zelfs betere resulaten!

Ja, blijf flink me best doen.
Hou het komende 3 weken nog op 120 5x5.
Elke rep focus ik me dan op maximale snelheid en acceleratie!
Wil ook liefst de 3e week in ongeveer 10min die 5x5 afronden.
Vervolgens ga ik dan 5 weken een piek schema volgen en dan een meet met stel maten :)

Wil komende tijd meer uit minder halen zegmaar ;)
Dus intensiteit lager, maar hopelijk met wellicht zelfs betere resulaten!

Ik zou er niet aan moeten denken om 3 weken achter elkaar 5x5 met hetzelfde gewicht te doen.
Overigens is met een 190 squat 5x5 met 120 wel erg makkelijk voor je lijkt me?

Ik zou er niet aan moeten denken om 3 weken achter elkaar 5x5 met hetzelfde gewicht te doen.
Overigens is met een 190 squat 5x5 met 120 wel erg makkelijk voor je lijkt me?

Klopt is echt easy as f**k :D
Maar probeer dus puur te focussen op explosiviteit en constant versnellen.
Om het uitdagender te maken neem ik vervolgens maar 1-2min rust tussen sets ;)
Heb het gehaald uit ebook van Paul Carter en vond leuk om te testen voor mock meet!

Klopt is echt easy as f**k :D
Maar probeer dus puur te focussen op explosiviteit en constant versnellen.
Om het uitdagender te maken neem ik vervolgens maar 1-2min rust tussen sets ;)
Heb het gehaald uit ebook van Paul Carter en vond leuk om te testen voor mock meet!

Gebruik je nog bands? anders zul je toch aardig moeten afremmen boven in de beweging, tenminste op ongeveer 60% - 65% zonder bands had ik dat.
Constant versnellen tot lockout van de squat op die manier vonden mijn knieën niet echt fijn.
Wat voor percentages worden er in dat boek voorgeschreven voor speed sets dan?

Gebruik je nog bands? anders zul je toch aardig moeten afremmen boven in de beweging, tenminste op ongeveer 60 - 65 zonder bands had ik dat.
Constant versnellen tot lockout van de squat op die manier vonden mijn knien niet echt fijn.
Wat voor percentages worden er in dat boek voorgeschreven voor speed sets dan?

Nah het is geen "speed" werk.
Het gaat hier om: Compensatory Acceleration Training oftewel CAT.
Zie spoiler voor toelichting welke ik direct uit ebook heb gehaald ;)

Compensatory acceleration training, AKA CAT , is a technique where you move the bar with
more and more force throughout the movement as leverages improve.

When you squat, you still push as hard as possible out of the hole and as you cross that transition
point where you would normally miss a lift or get stuck, you keep accelerating as hard
as possible. You want to move every rep with as much force as possible, and to quote Fred
Hatfield push as hard as possible throughout the movement. What a lot of guys do is push
hard from the start, but then they let that momentum finish the movement for them. I call this
coasting, and essentially the opposite of CAT. This is a very bad habit and can be the sole
reason that a lot of guys end up missing lifts in their training or in competition.

Generally people miss a lift because they simply arent strong enough to create enough force
to accomplish the task, or it can happen because the lifter is strong enough, but coasts and
doesnt apply enough force to finish the attempt. I believe this is because a lot of guys learn
the habit of coasting reps early in their training career, and never change.

In the squat for example, you want to push even harder as you cross past the transitional point
in the movement where you may generally hit your sticking point. You continue to apply force
throughout the movement. You do not let the initial application of force do the work for you.
The CAT method teaches you to apply force to the bar throughout the entire movement. This
in turn will also teach you how to apply more force from the bottom positions as well. Using
C.A.T. is a huge part of base building because if you are lackadaisical in your efforts to push
as hard as possible against the bar, then you may not get the carryover you need to hit the
bigger weights.

You can and will undoubtedly get stronger using lower intensities but not without proper application.
CAT is a big part of that application. If you walk up to the bar, un-rack it and squat it in
a casual manner do not expect anything more than casual results. You need to teach yourself
to be as violent as possible with the bar. In the gym and on the platform, it is your adversary.
Treat it that way and attack it with hate and malice.

This is NOT speed work. Your intensities should be high enough that there is in fact carryover
to higher percentages as you start to move into them. Not only that, you should be using the
time that you are in the much lower intensities to really learn how to accelerate against the
bar. This needs to be something you can apply even when you get above the 90 range of
your 1 rep max. If you are not applying it throughout the cycle, starting early, then your ability
to do it in the higher intensities will be lacking.

Eigenlijk schrijft hij voor 60 van je EDM (every day max, oftewel ~90 van 1RM) voor 5x5.
Omdat ik vind dat mijn squat daar "te laag" voor is neem ik nu 60 van mijn 1RM goal (200).
Hij geeft in ebook ook aan dat je wel een bepaalt basis niveau moet hebben wil dit effectief wezen.
Aangezien ik kamp met lichte pijntjes en blessures vind ik wel fijn om op deze manier te werk te gaan.

Knieen voelen bij mij gewoon prima aan alleen vliegt de bar wel soms even van me rug bij lockout :o

Interessant dat CAT, maar ik hou het nog effe bij mijn paused squats.

Verder: in! Zoals gewoonlijk word ik er weer dik uit gesquat en gedeadlift, maar behoud ik nog een greintje mannelijkheid door mijn bench :D

De methode ziet er heel interessant uit inderdaad. Ik ben benieuwd naar je toekomstige ervaringen er mee.

IN. Ik ga dat E-book ook maar eens downloaden, lijkt me intressante materie

Ik snap de logica erachter, maar waarom kan dit niet gewoon met 'normaal' gewicht, of in ieder geval gewicht wat je wekelijks verhoogt?

Interessant dat CAT, maar ik hou het nog effe bij mijn paused squats.

Verder: in! Zoals gewoonlijk word ik er weer dik uit gesquat en gedeadlift, maar behoud ik nog een greintje mannelijkheid door mijn bench :D

Welkom man, leuk dat je volgt :D

Ja, iedereen heeft zo'n z'n strong and weak points.
Mijn presses zijn gewoon in verhouding kak, maar kan er wel mee leven.
Ben vooral benieuwd wat een toevoeging van een belt kan gaan betekenen.
Nu doe ik standaard alles beltless!

Op naar die 200kg beltless squat! :)

De methode ziet er heel interessant uit inderdaad. Ik ben benieuwd naar je toekomstige ervaringen er mee.

Ja, ben ook echt benieuwd ernaar Dave.
Zojuist sessie gehad en voelde weer prima!

IN. Ik ga dat E-book ook maar eens downloaden, lijkt me intressante materie

Sowieso leuk leesmateriaal.
Vind z'n blog ook geweldig.
Zijn kijk op dingen en manier van schrijven spreekt me wel aan.

Ik snap de logica erachter, maar waarom kan dit niet gewoon met 'normaal' gewicht, of in ieder geval gewicht wat je wekelijks verhoogt?

Je hebt feitelijk 3 verschillende templates voor je Base Building periode.
Dus wanneer je idee hebt dat iets way to easy is kun je naar volgende template overstappen.
Zo wordt er op die manier gespeelt met volume etc.
Gewichten blijven wel easy, maar dat is juist hele gedachtegang erachter.
Meer halen uit minder feitelijk.

Over 2 weken ga ik bijbehorend piek schema volgen en dan verhoog je gewoon wekelijks.
Nu is echter niet de tijd er echt naar om ook met die templates te gaan husselen ;)

Komt me nu gewoon goed uit, omdat ik kamp met lichte pijntjes.
Die kunnen nu hopelijk rustig aan herstellen door de lage intensiteit!

Squat op Reebok Powerlite
50 x 10
70 x 8
90 x 5
110 x 3
125 x 1
140 x 1
150 x 1
120 x 5 x 5 in ~12min

Front squat op Adidas Power Perfect II
100 x 5 x 5 in ~12min

Deadlift
100 x 5
130 x 3
150 x 1
160 x 3 x 5 in ~20min

Feedback
Maar 4,5 uur slaap gehad vannacht door studieverplichtingen...
Ging echt helemaal dood vandaag, maar achteraf erg voldaan.
Front squat doe ik wel echt op de oly schoenen.
Dan wel echt een veel beter houding en positie.
Low bar vind ik toch wel echt fijn zo op de Reeboks.

Deadlift heb ik laatste setje heupen iets omlaag gebracht.
Zorgde voor een rechtere rug en betere startpositie.
4e set nog op film staan en dan zie je ook echt m'n rug bollen.
Trok ze wel weer lekker snoeihard van de grond :)

Twee keer per training van schoenen wisselen dus? I think we have a winner :D

Gister beetje ziekjes, maar vandaag wel ietwat beter.
Gewoon rustig aan gedaan en high reps gepakt.

Paused overhead press
20 x 20
30 x 5
40 x 4
50 x 3
55 x 2
60 x 1
55 x 10 + 5

Wide grip bench
40 x 10
60 x 6
70 x 14

Paused bench
60 x 10 x 3
60 x 15

Pendlay row
40 x 20
50 x 5
60 x 4
70 x 3
80 x 2
90 x 1
80 x 14 + 7

Parallel-grip pull up
BW x 8, 5, 3

Feedback
Best een oké training.
Voelde alleen bij wide grip heel erg m'n schouder ipv borst.
Ga die dus ook echt uit me schema laten...

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven