MuscleMeat

Moestuintjes

Bezoekers in dit topic

Nou m'n mooie komkommerplantje staat buiten.
20200527_212539.jpg

Maar wat zie ik tot mijn grote schrik nu al na nog geen week buiten te staan? Fucking bladluis. En dat op 7 hoog!

Blijkbaar heb je dus vliegende bladluis zoals op onderstaande foto.
20200527_211108.jpg

En die leggen dan eitjes waar normale groene bladluis uitkomt zoals hieronder te zien is.

20200527_212511.jpg

Die beesten fucken je planten op en maken ze ziek. Chemische bestrijdingsmiddelen wil je niet gebruiken,laat staan op groenten- en fruitgewassen dus moet het iets biologisch zijn. Gelukkig heb ik een middel gevonden dat werkt en dat jullie ook kunnen gebruiken.

20 ml spiritus
20 ml groene zeep (merk driehoek van de jumbo)
Aanvullen tot 1 liter met water.
Eerst alles oplossen in 200 ml water en dan pas aanvullen tot 1 liter anders krijg je klonten groene zeep.

20200529_145147.jpg

Blijkbaar lost dit spul het huidje van de bladluizen op zonder je planten aan te tasten. Ik gebruik dit sinds vorig jaar en het werkt heel goed. 3 dagen achter elkaar spuiten op de planten (voor of nadat de zon erop staat ivm verbranding).
 
Laatst bewerkt:
Spiritus lijkt me ook geen natuurproduct
Klopt, maar de stoffen waar het uit bestaat zijn vluchtig en zullen dus verdampen. Het is ook de bedoeling dat je het verneveld over de plant en niet over de grond giet zodat het in de wortels trekt.



Spiritus wordt gebruikt als schoonmaakmiddel en als brandstof. Brandspiritus bestaat grotendeels uit ethanol. Er is een giftige stof aan toegevoegd (meestal methanol), om de alcohol te denatureren (ongeschikt te maken voor consumptie). Daarnaast bevat het een blauwe kleurstof en een geurstof om de zo behandelde alcohol goed herkenbaar te maken. Ook bevat het een braakmiddel voor het geval iemand de spiritus toch binnenkrijgt. Over zo behandelde alcohol hoeft dan geen accijns te worden betaald. De samenstelling van brandspiritus is doorgaans: 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine (een geurstof) plus een blauwe kleurstof.


Misschien dat bio-ethanol gebruikt kan worden ipv spiritus. Is praktisch hetzelfde maar met 96% ethanol en zonder de aceton, pyridine en kleurstof.
 
Japanse es (laag voor pot), brugmansia en bougainvillea gekocht.

De laatste pepers (Thai compact, Chinese 5 color, japones en Buena mulata) zijn nu ook verpot. Lijken te groeien als kool.
 
Heb een plant die 2 jaar in een pot stond en geknakt is door de wind. Weet echt niet meer welke soort het is, maar vraag me af of ik hem kan snoeien 'aan de knak' of best gewoon ondersteun zoals nu?

Staat sinds een week in volle grond en lijkt nieuwe bladeren aan te maken. Als er iemand is die er ervaring mee heeft... Zou 'm graag kunnen houden.

IMG_20200530_235016.jpg
 
Hangt er van af of er ethanol of isopropanol in zit denk ik
 
Heb een plant die 2 jaar in een pot stond en geknakt is door de wind. Weet echt niet meer welke soort het is, maar vraag me af of ik hem kan snoeien 'aan de knak' of best gewoon ondersteun zoals nu?

Staat sinds een week in volle grond en lijkt nieuwe bladeren aan te maken. Als er iemand is die er ervaring mee heeft... Zou 'm graag kunnen houden.

Bekijk bijlage 492916
Heb die hier als kamerplant staan. Die komt wel weer hoor. Leven vindt een weg. Heeft wel vrij veel water nodig.
 
  • Like
Waarderingen: mat
Eens opgezocht en lijkt wel sterk op een yucca gloriosa. Ga trouwens ook eens uitkijken voor die agave montana, mooi ding. Lijkt me wel niet zo goedkoop :)
 
Voor ik het vergeet; zijn er webshops die de peperfreaks hier aanraden? De zaden die ik op peperzaden.be/nl/eu bestel komen altijd voor 100% op, maar vind hun selectie wel beperkt.
 
Eens opgezocht en lijkt wel sterk op een yucca gloriosa. Ga trouwens ook eens uitkijken voor die agave montana, mooi ding. Lijkt me wel niet zo goedkoop :)
30 euro bij een kweker.
 
  • Like
Waarderingen: mat
Heb een plant die 2 jaar in een pot stond en geknakt is door de wind. Weet echt niet meer welke soort het is, maar vraag me af of ik hem kan snoeien 'aan de knak' of best gewoon ondersteun zoals nu?

Staat sinds een week in volle grond en lijkt nieuwe bladeren aan te maken. Als er iemand is die er ervaring mee heeft... Zou 'm graag kunnen houden.

Bekijk bijlage 492916
Doe eens een foto van de top van de bladeren aub.
 
Back
Naar boven