MuscleMeat

Moet je rust nemen (CNS recovery)?

skld

Advanced Bodybuilder
Waardering
117
Vetpercentage
10%
Ik train maandag, woensdag en vrijdag. Aangezien dit maar 3x per week is hoef ik toch geen rust te nemen? Want ik hoor overal iets anders.

Ik heb het trouwens over een week of 2 uit de gym blijven.

Als je nu eens verteld waar je het over hebt? Je neemt rust als je lichaam daaraan toe is. Als je 3x in de week ver van faillure traind kan het zo zijn dat je pas na 3 maanden een keer een weekje rust nodig hebt.

Af en toe is wel lekker toch?
Als je echt heel intensief bezig bent(3 a 4 keer per week), dan is het helemaal niet mis om zo af en toe er even tussenuit te gaan.

• Topic Starter Topic Starter
Ik merk zelf niets aan m'n lichaam, dus ik vroeg me af of er een algemene regel was voor rust e.d.

Mijn trainingen zijn relatief zwaar en duren vaak zo'n 75-90 minuten (voldoende rust tussen sets).

Mijn rust vindt zich in momenten. Een week vrij nemen zie je mij niet zo snel doen.

Zorg er gewoon voor dat de specifieke spiergroep die je traint minimaal 72 uur rust krijgt voor optimaal herstel, bij aanhoudende spierpijn gewoon rust houden.

En het is vaak een kwestie van zelf aanvoelen, voel je dat je oververmoeid ben of dat je niet meer aan de gewichten komt waar je eerst wel aan kwam, is het waarschijnlijk raadzaam een paar dagen tot een week extra rust te nemen

Ik was pas geleden 'leeg' terwijl ik pas halverwege mijn training was. De dagen erna weer. Heb toen een weekje rust gepakt (vakantie) en nu kan ik weer lekker mijn training afmaken (oefening of 7/9 x 3/4 x ~10)

Ik heb het niet zo op rust nemen, ik blijf liever door knallen.

Maar, soms is het wel nodig. Ik doe een UB/LB schema, train 4x per week.

Nu zit ik er aan te denken om binnen kort bv 1~2 weken rust te nemen van bv UB1, dan 2 weken normaal, dan 1~2 weken rust van LB1, 2 weken normaal, 1~2 weken UB2, 2 weken normaal en dan 1~2 weken LB2. En dan weer een paar maandjes door knallen.

Je geeft ze dus niet optimaal rust, maar wel aanzienlijk meer:rolleyes:

Een week echt niets doen is voor velen te extreem. Doe gewoon een deload!

Rust is anabool . Onthou dat .

te veel mensen zijn slachtoffer van hun eigen enthousiasme naar mijn mening,.. ik voel tegenwoordig heel goed aan als ik bijv. na 4 dagen nog steeds even me rug geen "opdonder" moet geven,... luister naar je lichaam

Er zijn ook trainingsmethodes die aanraden om,
verder te trainen wanneer een spier nog niet 100% hersteld is.
om zo supercompensatie te creëren.
Deze trainingen worden vaak 4 weken lang gedaan en daarna 1 week rust.
In die vier weken houden ze heel nauwkeurig een logboek bij om te zien of de sporter iets meer of iets minder rust moet hebben.
ze trainen eigenlijk zo hard dat het lijkt of je heel weinig of niet vooruitgang boekt.
Tot dat je die ene week rust heb gehad.
hier in word vaak alleen cardio of wat duurkracht oefeningen gedaan met weinig gewicht.
in de week na de rust week merk je dat je vooruit bent gegaan met grote sprongen.

de trainingen verschillen in lengte van trainingstijd en rusttijd.

Ik heb het 2 maanden geprobeerd en merkte zeker dat ik vooruit ben gegaan.
(helaas na gebrek aan tijd voor studie, ben ik even afgehaakt)
als je is wat anders wil proberen is dit zeker de moeite waard

ik train bijna 1,5 jaar non stop, heb in de zomervakantie 9 dagen niet getraind.
merk er niks van.

je hebt geen rust nodig als je genoeg eet.

Hoe kan je nou eten en trainen tegelijk om rusten te voorko... Oh wait:p

Nah, ik denk dat het echt wel van je intensiteit afhangt, je motivatie etc. Van alles, het kan geen kwaad om zo nu en dan een weekje niet te trainen, of een training skippen kan al genoeg zijn.

Vooral goed slapen is een belangrijke IMO, en afhankelijk van hoevaak en intensief je trained per week uiteraard. Als je 6x per week een UB/LB schema doet en tot failure trained is het zeker geen overbodige luxe om na 6~8 weken even een week rust te hebben.

Ik ben laatst (iets langer dan) een week op vakantie geweest, helemaal niks gedaan. Ikzelf en iedereen merkte dat ik gespierder terugkwam

Terug
Naar boven