XXL Nutrition

My first log, lekker log maar toch.

• Topic Starter Topic Starter
Update van gisteren (woensdag)

Squats:

5 x 60
5 x 80
2 x 90
1 x 100
1 x 110

Rust en daarna de werksets, ik heb deze voor vandaag heel iets anders ingedeeld;

2 x 5 x 117.5 , 2 setjes, gingen lekker, mooi "ass to the grass" zoals we dat zeggen, niet dat er gras groeit in de gym maar als je een beetje fantasie hebt groeit er van alles.
3 x 8 x 90 , dit gedaan als vorm van deload, even een lichter gewicht, wat lekker, ik kon fijn pompen tot 8 reps, voelde even heel fijn om dit zo aan te pakken

OHP (Oud Hollandsche Pepernoten):

5 x 20 (empty bar)
4 x 30
2 x 40
rust en daarna de werksets, ook iets anders ingedeeld, power in mijn schouders was een beetje low dus goed dat ik de indeling aangepast heb.

2 x 5 x 45
3 x 8 x 40 (ging bij de laatste set echt zwaar, voelde heel lekker maar wel zwaar)

Ik voelde mijn rechterschouder een beetje branden na de tijd, duurde ongeveer een kwartier en toen zakte het af.

Deadlift:
5 x 60
3 x 80
1 x 90
1 x 100

werkset:
5 x 115
2 x 115

Deadlift is echt lekker om te doen, iedere week sowieso een deadlift sessie, anders voelt het niet compleet. Geldt tevens ook voor squats.

Ik volg nu sinds begin januari dit 5x5 Stronglift programma, ben er eigenlijk best tevreden over maar ik denk dat ik vanaf volgende week een kleine aanpassing ga maken.
Wat ik heel even ga laten bezinken is de volgende gedachte aan de 2 keuzes die ik kan maken:

1. Ik maak er een Heavy / Light / Medium week van iedere week. (Zoals hierboven beschreven door @Aldor )

2. Ik hou het programma zoals ie staat maar ik pak dan de eerste 2 sets 5 x 5 met het gewicht volgens programma en daarna 3 x 8 met 70% van het programma gewicht. Een beetje zoals ik hier net heb omschreven.

Ik wil niet te veel gaan switchen en omgooien want het moet wel echt powerlift blijven, dat blijft het sowieso wel maar dan met een kleine aanpassing voor hypertrofie.

Ook is het mijn doel om mijn schouderkracht te vergroten. Feedback is welkom.

Wat ik vooral merk is een toename in kracht in mijn benen en met benchen. 2 Maand geleden was mijn 1RM squat 130 ( En misschien ook wel 135 als ik dat toen had geprobeerd), gisteren heb ik 2 x 5 x 117.5 gepakt, morgen 2 x 5 x 120, over 2 weken ga ik, dat is een aanname een doel en een verwachting die bewerkstelligd zal gaan worden, 2 x 5 x 130 squatten, hoe dan ook. Dus ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd wat tegenwoordig mijn 1RM is.

Met benchen bijvoorbeeld, ik pakte 2 maand geleden 100kg ( 2 keer los) nadat ik 8 x 70, 8 x 80, 6 x 90 had gepakt. Terwijl ik aan het begin van deze week, na een warming-up, 5 x 5 x 90 heb gedrukt. In mijn ogen een behoorlijke vooruitgang dus ook hiermee ben ik erg benieuwd wat mijn 1RM is geworden. Ik denk dat ik dit vrijdag (morgen in dit geval) ga testen.

Wil iemand mij vertellen hoe ik mijn 1RM test op de juist manier?
Ik neem aan dat ik gewoon mijn warming-up pak, dat sowieso, maar daarna dan? Ik kan dan telkens 1 herhaling doen en het gewicht verhogen met kleine stappen?

Feedback is wederom zeer welkom!

Alvast bedankt strijders!

Ook is het mijn doel om mijn schouderkracht te vergroten. Feedback is welkom.
Back off set implementeren.

Wil iemand mij vertellen hoe ik mijn 1RM test op de juist manier?
Onderstaand een voorbeeld hoe ik er naartoe werkte met een squat van bijvoorbeeld 5x5x120kg.

3x60
3x80
3x100
3x120
1x130
1x135 of 140
1x145 of 150

Voor jezelf kijken wat wijsheid is qua verhoging. Dit kan je zelf het beste aanvoelen.

Oftewel 3 reppers tot het gewicht wat je als laatste had gesquat met 5x5. Sprongen van 20 kilo en daarna over tot de 1 reppers.

Doel is om een soort van tussenweg te vinden tussen warming up en niet teveel kracht verliezen.

Back off set implementeren.

Onderstaand een voorbeeld hoe ik er naartoe werkte met een squat van bijvoorbeeld 5x5x120kg.

3x60
3x80
3x100
3x120
1x130
1x135 of 140
1x145 of 150

Voor jezelf kijken wat wijsheid is qua verhoging. Dit kan je zelf het beste aanvoelen.

Oftewel 3 reppers tot het gewicht wat je als laatste had gesquat met 5x5. Sprongen van 20 kilo en daarna over tot de 1 reppers.

Doel is om een soort van tussenweg te vinden tussen warming up en niet teveel kracht verliezen.
Top man, thanks voor je reactie.

Ik ga sowieso die back off sets invoeren in mijn workouts, ik denk dat ik dit bij alle workouts ga doen. De sets worden nu wel echt zwaar dus lijkt het me beter om sowieso 2 sets (de eerste 2 dan) als top toe te passen en de laatste 3 de back off.
Dit had ik gisteren dus ook gedaan en voelt echt goed. Continu tegen het maximum aan lijkt me niet goed voor mijn herstel.

We zullen zien wat het gaan brengen. Voelt wel erg prettig om met een power-schema bezig te zijn om elke keer weer de grens op te schuiven en op te KUNNEN schuiven.

Plan van aanpak voor vandaag:

Squats 1RM pakken, zonder hulp van spotter dus met mijn eigen benen;

3x60
3x80
3x100
3x120
1x130
1x135 of 140, we gaan er voor, rustige stapjes omhoog.
Afhankelijk van de power die ik nog heb zal ik sowieso 5 x 120 pakken en daarna 3 setjes van 8 x 90 (of 100)

Bench: Zelfde verhaal, opbouwen naar de werkset en dan 2 x 90 en met kleine stapjes opbouwen tot hoe ver ik kom voor mijn 1RM;

Ik weet niet echt wat realistisch is als doel, sowieso 1 x 100, 105 zit er ook wel denk ik.
Daarbij komt dat ik nog nooit verder ben gegaan dan die 100 dus 105 zal sowieso mijn 1RM doel moeten gaan worden. Ik heb er zin in!

Keep you posted!

En, hoe ging je training ?

Op het moment bezig, ik ga toch niet 2 PRs als doel stellen voor vandaag.

Bench wel maar squat doe ik als volgt;

Warming-up
Daarna;
2 x 5 x 120
Daarna
3 x 8 x 100

Bench:
Doel: 1RM 105kg,

Gelukt, helemaal uit me zelf met mooie vorm, 105kg is nu mijn PR.

Nu rusten en 110 drukken....

Yes! 110kg gedrukt, zonder enige hulp. Wel superzwaar maar kwam mooi gestaag de lucht in.

115 erop gezet maar niet gelukt. Geeft niets, ik weet waar ik nu sta!

BOR:
5 x 5 x 75
Geen bijzonderheden, ging gewoon lekker.

Na deze compounds toch nog even decline bench gepakt:
8 x 60
8 x 70
8 x 60

Daarna bodyweight dips;
3 setjes van 8, ging ook lekker.
Ik denk dat ik de volgende keer maar een gewichtjes mee laat hangen.

Ik ben erg tevreden over deze dag, de power zat er lekker in en mijn doel is bereikt.

Vanaf volgende week het programma gewoon verder bewerken en over een maand of twee opnieuw kijken waar de 1RM op uitkomt (wat Bench betreft)

Nu weekend,

Fijn weekend allemaal

Laatst bewerkt:
Logje van gisteren (maandag)

Squats:
2 x 5 x 122.5
3 x 8 x 90

Ging goed, laatste rep op 122.5 leek het of ik even bleef hangen in mijn hurk....maar toch op weten te gaan staan....man man man low powerlevel zeg.
Die 3 x 8 x 90 gingen lekker, achteraf (ja achteraf kijk je een koe in d'r kont) had ik hier 3 x 8 x 100 moeten pakken, dit ga ik morgen doen.

Ik begon te gapen, erg vervelend vind ik dat als je moet gapen in de gym, wordt ik een beetje geirriteerd van.
In de middag eet ik normaal gesproken altijd havermout met whey (100gr havermout of 150 gr, 1 scoop whey, 200melk) maar om de één of andere reden heb ik deze maaltijd vervangen door 4 eieren en 1 banaan....
...mijn vermoeden is dat dat zorgt voor low energy ivm minder kcal.....is mijn enige logische verklaring.

OHP: ging echt beroerd...

2 x 5 x 47.5
Is eigenlijk niet eens zo heel erg zwaar maar ik kreeg brandende schouders, heb ik soms, en weer gapen tussen de sets door....man man man

Na deze toch wel op dat moment erg zware sets;

8 x 40 ging ook niet fijn, laatste rep echt burning shoulders
afgeschaald naar lager gewicht;
2 x 8 x 35 , wel lekkere pomp maar ook brandend gevoel, ging wel over na 15 minuten maar is niet fijn.

Deadlift:

6 x 60
2 x 80
1 x 90
1 x 100
1 x 110
5 x 120 Werkset
5 x 90

Deadlift ging op zich wel lekker, volgende keer (aanstaande vrijdag dus) wordt dit 125kg.

Mijn bevindingen;

Vermoeiend, misschien een typische maandag maar daar wil ik niet in gaan geloven, kom goed.

Die brandende schouders, waar zou dat door kunnen komen? Verkeerde postworkout-meal? Ik hoor het graag

Vandaag weer getraind:

Squats:
2 x 5 x 125
3 x 8 x 100

Voelde goed, 2de set van 5 was erg zwaar, zo zwaar dat ik bijna weer vast zat in mijn hurk. Volgende workout (vrijdag) pak ik daarom weer 125.
Die 3 setjes van 8 x 100 waren daarentegen een soort van verademing met een heerlijke pomp als traktatie.

Benchpress:
2 x 5 x 92.5
1 x 5 x 95
2 x 8 x 80

Bij de bench merk ik echt een vooruitgang in kracht en gevoel, bijzonder prettig. Die 95 kg hoorde eigenlijk niet in 't programma maar ik kon 't nie laten.
Wil verder niet te hard van stapel lopen dus de volgende bench wordt braaf 3 x 5 x 95 en daarna 2 setjes van 8 x 80 (of 10 x als ie lekker voelt)

BOR:

Beetje saai, gewoon standaard ging ie goed.

5 x 5 x 77.5

Assistance waren dit keer alleen maar dips 3 x 8 x bodyweight.

Fijne training, fijne bench, lekkere pomp en geen rare dingen.

Ik hoor de kwark roepen.

✌🏼💪🏼

Plan voor vandaag (einde middag).

Squat:
Even over nagedacht en ga mijn volgende squatplan uitvoeren;

3 x 5 x 120 en daarna 2 x 90 tot failure. (dus niet verhoogd naar 125 maar even een klein stapje terug)
Puur om even alles er uit te drukken en maandag te kijken wat mijn 1RM gaat zijn.

OHP:
Wil ik niet meer zo hebben als maandag dus een kleine aanpassing in gewicht;
5 x 5 x 40
Gewoon even simpel houden, ik ga ter plekke bekijken wat ik doe na de 3de set, hoe voelen mijn schouders, hoe sta ik erin en dan pas ik alsnog de 4de en 5de set aan naar een langere rep set tot failure met minder gewicht.
Schouders moeten sterker worden, dus ik ga hier meer en met meer focus mee bezig.

Deadlift;
Eigenlijk niks op aan te merken alhoewel ik wel vind dat deze omhoog moet blijven gaan zoals ie dat nu doet.

Voor vandaag wordt het dan 5 x 125
Warm-up met 5 x 80, 2 x 100, 1 x 120

Assistance ben ik nog niet over uit wat dit gaat worden.

Ik wil sowieso een legpress pakken, de biceps neem ik mee maar voordat ik dat doe ga ik mijn schouders bewerken.

We gaan het meemaken!

2 x 90 tot failure. (dus niet verhoogd naar 125 maar even een klein stapje terug)
Puur om even alles er uit te drukken en maandag te kijken wat mijn 1RM gaat zijn.

Als je maandag wilt kijken wat je 1RM is, zou ik die 90kg tot failure weglaten.

De week (of iets) voor een 1RM test zou wat lichter moeten zijn, zeker vandaag als je maandag gaat testen. Het gewicht is wel lichter, maar tot failure gaan betekent dat je je lichaam heel hard uitdaagd en laat werken, wat dus een langer herstel nodig heeft.

Tldr: anders ben je maandag niet volledig hersteld en zal je 1RM waarschijnlijk lager uitvallen.

De week (of iets) voor een 1RM test zou wat lichter moeten zijn, zeker vandaag als je maandag gaat testen. Het gewicht is wel lichter, maar tot failure gaan betekent dat je je lichaam heel hard uitdaagd en laat werken, wat dus een langer herstel nodig heeft.

Tldr: anders ben je maandag niet volledig hersteld en zal je 1RM waarschijnlijk lager uitvallen.
Daar heb je een goed punt.

Voor 1RM bepaling kun je beter gaan opbouwen.
2x per week
week 1: 5x3
week 2: 3x3
week 3: 3x1
week 4 1x1 (dus 1RM)

Voor 1RM bepaling kun je beter gaan opbouwen.
2x per week
week 1: 5x3
week 2: 3x3
week 3: 3x1
week 4 1x1 (dus 1RM)
Ok, nu heb ik woensdag 3 x 5 x 125 gesquat;

Wat zou nu dan het beginpunt zijn als ik met bovenstaande zou beginnen?

En hoe zit dat dan met verhogen van gewicht? Blijft dat dezelfde verhoging die ik al toepas?

Kan ik dan in die weken wel een assistance leg oefening erbij pakken zoals bijvoorbeeld legpress, of raadt je dat dan af?

130kg kun je proberen, kijken hoe dat bevalt. nee niks anders. warm op met lichte hamstring curls en lichte squats. goed rekken en strekken wat ook in @Mentat zijn log staat

• Bicep
Waarderingen: K82
Terug
Naar boven