Doo
Cool Novice
- Waardering
- 13
Ik vind dit anders aardig plausibel. Jouw eerdere stellingen niet.
Begin je hem te snappen?! Komt het al een beetje?!
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Onze geest is in het lichaam geworpen, waar hij met hoeveelheid, tijd en ruimte geconfronteerd wordt. Hij denkt over die dingen na en noemt ze 'natuur' en 'noodwendigheid' en kan niets anders geloven.
Als men de oneindigheid met een eenheid vermeerdert, wordt die niet groter, evenmin als wanneer men bij een oneindige lengte 1 voet optelt, het eindige verdwijnt in het niet bij het oneindige en wordt een zuiver niets. Zo is het ook met onze geest tegenover God en met onze gerechtigheid tegenover de goddelijke gerechtigheid. Maar tussen onze gerechtigheid en die van God bestaat niet een zo grote wanverhouding als tussen een eenheid en het oneindige.
Zonder de aard ervan te kennen weten wij dat er een oneindigheid is, evenals wij weten dat het niet zo is dat de getallen eindig zijn en het dus waar is dat er op het gebied van de getallen een oneindigheid is, maar we weten niet wat dat is. We kunnen niet zeggen dat deze oneindigheid een even getal is en ook niet dat ze een oneven getal is, want ze verandert niet van karakter wanneer we er een eenheid aan toevoegen. Toch is ze een getal, en ieder getal is even of oneven, al is het waar dat dit alleen geldt voor alle eindige getallen. zo kunnen we ook heel goed weten dat er een God is zonder te weten wat Hij is.
Bestaat er dan geen wezenlijke waarheid, als je zo veel ware dingen ziet die niet de waarheid zelf zijn?
Wij weten dus dat het eindige bestaat en niet hoe het is, omdat het evenals wij uitgebreidheid bezit, maar geen grenzen zoals wij.
Maar wij weten niet of God bestaat noch hoe Hij is, omdat Hij noch uitgebreidheid bezit, noch grenzen heeft. Maar door het geloof onderkennen wij Zijn bestaan en als we zalig zijn zullen we weten hoe Hij is.'
Een mooie passage van Blaise Pascal:
Verder waardeer ik de verklaring van Descartes, in tegenstelling tot de theorieen van Daniel Dennett, die ook in deze thread ergens in een filmpje voorbij kwam... Ik kende die gast al uit "the 4 horsemen"....
Waarom doen we dan allemaal eigenlijk aan KT als het geen zin heeft, je bent er nooit iets meeDie shit is eng brah. die gedachte, alsof je nooit bestaan hebt.

Zijn tekst is filosofisch gezwets dat kant nog wal raakt.
Blaise Pascal was anders niet de eerste de beste...
Ik wil niet zeggen dat Pascal vanzelfsprekend de waarheid in pacht had maar waarschijnlijk is het zo dat als een gemiddelde internettert denkt dat het nergens op slaat wat een van de grootste genieën van het afgelopen millennium dacht dat het dan meer te maken heeft met dat de internettert er gewoon geen reet van snapt.
Prima dat een paar honderd jaar dode natuurkundige wat filosofisch geneuzel op papier heeft gezet maar als je je tekst begin met "Onze geest is in het lichaam geworpen" zonder dieper op deze aanname in te gaan blijft het bij een lading onzin.
Daar gaat hij niet op in, omdat dat een onderdeel van geloof is... Dat de mens een geest heeft, kan niet bewezen worden in dit leven, ook al zijn er wel aanwijzingen...(Verder kan het bestaan van geest wel ervaren worden, echter dat zal men op de juiste manier moeten aanpakken.... En daar zijn ook criteria voor, die alleen volgens het nagaan volgens die criteria kan worden bevestigd.)
Wetenschap en geloof hebben op sommige stukken geen overlap en derhalve kan het een op sommige stukken geen antwoord geven bij het andere onderwerp... Dat is overigens geen bewijs dat het een of het ander niet bestaat...
Daarvoor hebben wij andere bronnen om bepaalde zaken te verifieren.
Sinds ik train na mijn dood maak ik de gains van mijn leven!
effe sirieus,ik snap de hele discussie niet,ik ga vrij regelmatig dood en ik kan je daarom precies vertellen wat er kan gebeuren en wat er niet kan gebeuren.
als je dood bent kom je bij een soort macdonalds,waar je,je kan laten transformen in wat je ook maar wil zijn,de eerste keer was ik een Snorlax maar die keer daarop Rudolf het rendier.
daarna ga je door een soort tunnel,en moet je door allemaal gevaarlijke deminsies lopen,dit omdat alle zwakke mannen en vrouwen hier af moeten vallen,het heeft veel weg van Halo3.
na deze tunnel,moet je naar een grote bioscoop,om je hele leven opnieuw te beleven.
hierna kom je in de perfecte wereld,waar alle mannen eruitzien als Zyzz en alle vrouwen Squatten,perfect gewoon.
helaas zijn er nog geen supermarkten,dus moet al het eten nog oldschool-verzameld worden.
God bestaat wel degelijk,het is een aardige vrolijke donkere getinte man met vrouwelijke trekjes,hij komt altijd overal te laat en heeft een surinaams accent.
voor verder vragen kun je dus bij mij zijn.
Ik moet gelijk denken aan een opmerking die een bijna afgestudeerde filosofiestudent me ooit maakte toen ik destijds nog overwoog om filosofie te gaan studeren. Hoe wereldwijs, belezen en intelligent je jezelf ook vindt en gaat vinden, binnen no-time ga je beseffen dat je nog geen fractie weet vergeleken met de mensen die honderden en in sommige gevallen duizenden jaren geleden de werken geschreven hebben die jij de komende jaren mag gaan bestuderen.