AndroidHealthClinic

Na de dood ? wat is jouw visie erop ?

kom op jongens, laten we ermee kappen:)
net zoals bij voetballen tegen kleuters geniet je in het begin van je eigen superioriteit, maar na een tijdje begint het gewoon te vervelen.
Je begint dan te beseffen dat die kleuters een achterstand hebben die toch niet overbrugd kan worden en dat ze keer op keer vernederen totaal geen voldoening met zich meebrengt.

Wel als ik ze elke keer panna's geef.:D

Edit: Of met basketbal de bal heel hoog houden zodat ze er niet bijkomen.:)

Gast Descrates is hopeloos veroudert man, wat lul je nou. Wat jij zegt was hoe de wetenschap er 300 jaar geleden voorstond.

Kewl. Dan is er dus een oplossing voor Putnam's brain in a vat?

Verder is macro-evolutie geen bewezen feit, alleen een (foutieve) theorie.

Ga's fietsen of zo.

Een filosoof weet jackshit. Een echte filosoof weet minder dan de gemiddelde man. Een filosoof is opzoek naar kennis en de werkelijkheid, maar die zoektocht kan alleen maar leiden naar de vernietiging van de kennis die we dachten te hebben.

Ohw nee, een postmodernist :) Iemand nog een kopietje van Sokal op de boekenplank

• Topic Starter Topic Starter
well, this turned into quite a discussion :)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Bump

Vallen hier nog r**ards to ownen?

Het is een feit. Ik heb het niet op jou gericht, maar algemeen. Ikzelf doe het ook(niet op internet,hier heb ik tijd voor aan te passen), maar probeer het dus te verbeteren. Mensen doen het dan ook bewust. Ze praten op een bepaalde manier voor een reden, mensen kleden hun ook voor bepaalde redenen. Mensen passen zich aan de omgeving aan en hoe ze zich willen voelen. Als je het kan uitleggen zodat iedereen het kan begrijpen is een kunst. Dokters en politici zijn mooie voorbeelden. Zij weten dat velen bepaalde woorden niet begrijpen en gebruiken ze toch terwijl ze tegen de mensen praten. En wat gaan die mensen in hunzelf denken?(bij meesten onbewust) Moeilijke woorden, die moet wel slim zijn. Lijkt eenvoudig en is het ook. Mensen zijn vrij beinvloedbaar.

Dus ja mensen gebruiken woorden voor een bepaalde aandacht te krijgen.

geef ik je gelijk in, maar iemand als dennett is toch wel een master om complexe materie in kindertaal naar voor te brengen, ver van de typische franse pomo-gay.

Laatst bewerkt:
geef ik je gelijk in, maar iemand als dennett is toch wel een master om complexe materie in kindertaal naar voor te brengen, ver van de typische franse pomo-gay.

Hij legt het inderdaad vrij goed uit. En de dingen waar hij over filisofeert steunen op de wetenschap. Ben met vrijwel het meeste akkoord, alhoewel mijn gedachtengang over sommige dingen verschilt. Het zijn dingen waar de meesten die wetenschap intresseren al over nagedacht hebben.

Mooi voorbeeld is zijn theorie over bewustzijn. Dat deze een puur lichamelijk, chemisch proces is ben is ben ik deels akkoord mee. Hier heb ik ook lange tijd over nagedacht. Ik weet dat hormonen ons gedrag en gedachten sturen en dat je bepaalde dingen zo kunt veranderen. Ikzelf heb de laatste 8 jaren problemen met hormonen en lichaam gehad en heb ook gevoeld wat voor effect deze op het lichaam hebben. Dit past ook mooi bij zijn theorie over vrije wil. Het heeft vooral te maken met controle van je instincten. En over de hele lijn kan ik toch bevestigen dat er een essentie aanwezig is die jou bepaald. Hormonen en chemische processen kunnen je maar oppervlakkig beinvloeden terwijl de essentie jou bepaald.

Laatst bewerkt:
De realiteit is dat niemand het weet. Stephen Hawking heeft onlangs wel aangegeven dat de big bang niet per se een schepper nodig had, maar ook hij weet niet zeker van welk groter geheel we deel uitmaken (en dat geeft hij zelf ook aan). Het is ook zo goed als onmogelijk om dit te bewijzen voor de mens. Maar laten we even kijken naar wat we wél weten:

- we herinneren ons niets van voor de geboorte, dit impliceert dat we waarschijnlijk uit het niets zijn ontstaan (daarmee bedoel ik louter bestaande materie)
- onze lichamen bestaan voor 100% uit de restanten van gestorven sterren, sterren die op hun beurt uit een singulariteit van energie en ruimte zijn ontstaan
- er is tot op heden nog geen enkel goed bewijs gevonden dat het bestaan van een god serieus kan aantonen, noch heeft die god hiervoor signalen gegeven

M.a.w. het zou zeer naïef zijn om nu uitdrukkelijk en actief te geloven in een bepaalde god die in een boek op aarde beschreven staat. Mocht geloven een gok zijn, waarbij de twee uitkomsten zouden zijn sterven of rijk worden, dan zou niemand (buiten enkele extremisten misschien) ze durven wagen.

De beste houding vind ik daarom om neutraal te staan tegenover wat er is en waar we vandaan komen. En je er vooral niet teveel druk in te maken. Of er nu een bestaan is na de dood of niet, in beide gevallen zijn we niet zo slecht af. In het ene geval kunnen we eeuwig doorgaan met wat we graag doen, in het andere geval is er geen bewustzijn en merken we er toch niets van. Voor velen kan dat idee angst opwekken, waardoor religie een uitkomst biedt. Iedereen gaat daar op zijn/haar manier mee om en dat is verder ook prima zolang de ene de andere niet gaat proberen overtuigen van zijn 'gelijk'.

De realiteit is dat niemand het weet. Stephen Hawking heeft onlangs wel aangegeven dat de big bang niet per se een schepper nodig had, maar ook hij weet niet zeker van welk groter geheel we deel uitmaken (en dat geeft hij zelf ook aan). Het is ook zo goed als onmogelijk om dit te bewijzen voor de mens. Maar laten we even kijken naar wat we wél weten:

- we herinneren ons niets van voor de geboorte, dit impliceert dat we waarschijnlijk uit het niets zijn ontstaan (daarmee bedoel ik louter bestaande materie)
- onze lichamen bestaan voor 100% uit de restanten van gestorven sterren, sterren die op hun beurt uit een singulariteit van energie en ruimte zijn ontstaan
- er is tot op heden nog geen enkel goed bewijs gevonden dat het bestaan van een god serieus kan aantonen, noch heeft die god hiervoor signalen gegeven

M.a.w. het zou zeer naïef zijn om nu uitdrukkelijk en actief te geloven in een bepaalde god die in een boek op aarde beschreven staat. Mocht geloven een gok zijn, waarbij de twee uitkomsten zouden zijn sterven of rijk worden, dan zou niemand (buiten enkele extremisten misschien) ze durven wagen.

De beste houding vind ik daarom om neutraal te staan tegenover wat er is en waar we vandaan komen. En je er vooral niet teveel druk in te maken. Of er nu een bestaan is na de dood of niet, in beide gevallen zijn we niet zo slecht af. In het ene geval kunnen we eeuwig doorgaan met wat we graag doen, in het andere geval is er geen bewustzijn en merken we er toch niets van. Voor velen kan dat idee angst opwekken, waardoor religie een uitkomst biedt. Iedereen gaat daar op zijn/haar manier mee om en dat is verder ook prima zolang de ene de andere niet gaat proberen overtuigen van zijn 'gelijk'.

Helder, nuchter, goed.

Als je nuchter nadenkt dan realiseer je je dat onze beleving een product van ons brein is en dat zodra dat brein stopt te werken onze beleving ook ophoudt.

Als je nuchter nadenkt dan realiseer je je dat onze beleving een product van ons brein is en dat zodra dat brein stopt te werken onze beleving ook ophoudt.

dat kunnen sommigen (de meesten) niet verkroppen omdat ze willen dat ze "speciaal" zijn, en door zo te denken zijn ze dat ook (maar dan wel in de context van mentaal gehandicapten:D)

+1 DAT is PRECIES wat ik ook zeg in dergelijke gesprekken/discussies!
Stopt het hart met bloed rond pompen, kunnen de hersenen niet meer functioneren waardoor jou beleving ook ophoudt ;)

Edit: geloven in leven hiernamaals is voor mietjes die de dood niet kunnen accepteren.
Tis een mooie gedachte, maar jammer genoeg totaal niet realistisch ;)

Laatst bewerkt:
Klinkt natuurlijk helemaal logisch en zelfs wetenschappelijk te onderbouwen. Maar je weet het pas zeker als je zelf aan de beurt bent. Nou ja, je weet het dan alleen als het er ook zal zijn.

Terug
Naar boven