- Waardering
- 3.208
Ja ik heb me erin verdiept. Ik heb de bijbel gelezen (als tiener) en de koran gedeeltelijk als volwassene.ik weet niet of je, je wel eens in het geloof verdiept hebt. Behalve van wat je gehoord hebt en misschien glimpjes van hebt opgevangen. Maar zover ik het kan zien bevat de bijbel veel wijsheden over manier van leven en denken. En kan in mijn aanzien op geen enkele manier slecht zijn als je ook echt daadwerkelijk begrijpt wat er staat. Het geeft sommige mensen steun en anderen de juiste wegen om te volgen. Zelfs als het hele verhaal grote bullshit zou zijn. Dan is het idee erachter nog altijd groter dan alle gedachten van alle andere mensen bij mekaar. Zouden we mensen moeten laten geloven in leugens als ze daardoor betere mensen zouden worden? dacht het wel. Waren er maar wat meer mensen gelovig. Dan waren ze denk ik beter voor elkaar.
De bijbel bevat een beetje allerlei verhalen en citaten. Of dat wijsheden zijn? Waarschijnlijk soms wel, soms ook niet. Het zijn gewoon meningen van mensen die vroeger leefden in een andere tijd, meer niet.
Ik denk dat het wel degelijk slecht kan zijn, want bepaalde uitspraken kunnen vanwege hun vaagheid redelijk makkelijk verkeerde ideeën in de praktijk brengen. Omdat mensen het zien als regels die eeuwig gelden, krijg je ook te maken met mogelijk achterhaalde ideeën die gehandhaafd blijven.
Als het hele verhaal bullshit is, dan is het dus gewoon een verzameling van menselijke meningen uit een tijd waarin mensen nog heel anders dachten en handelden. Om je daar nu nog aan vast te klampen zou niet zo verstandig zijn. Wat duizenden jaren geleden van toepassing was, hoeft dat nu niet meer te zijn.
LOL. Je mag mensen doen geloven in een leugen zolang ze daardoor betere mensen worden. Ten eerste denk ik niet dat een leugen nodig is om menselijk gedrag positief te beïnvloeden. Ten tweede denk ik dat het niet uitmaakt of het een leugen is of niet, volgens mij heeft religie het gedrag van mensen namelijk globaal gezien, en door de geschiedenis heen, niet verbeterd. Ik durf niet te stellen of religie dat gedrag over het geheel positief of negatief heeft beïnvloed, maar ik durf te vrezen dat het meer doorweegt aan de negatieve kant.
Ik weet niet of mensen beter voor elkaar zouden zijn als meer mensen gelovig waren. Voorlopig is er weinig aanleiding om die stelling te verdedigen. De meeste mensen in de wereld zijn gelovig, en niet bepaald goed voor elkaar, met name de streng gelovigen niet.
De gelovigen die nu goed zijn voor anderen, waren dat misschien ook geweest zonder het geloof. Dat weet je niet.