Atheïsme (en ik heb het nu over de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan) is wetenschappelijke arrogantie. Wij mensen kennen slechts een deel van het verhaal van het heelal. Zeggen dat er met zekerheid geen 'hogere macht' (hoe je dat ook wil invullen) bestaat, is bijna vergelijkbaar met beweren dat er geen ander intelligent leven bestaat of kan bestaan. Je moet daarover zeer voorzichtig spreken. Zelfs de meest voorname wetenschappers hebben geen puur atheïstische houding. Stephen Hawking bijvoorbeeld geeft aan dat de big bang geen god nodig had, maar hij zegt ook (niet letterlijk, maar wel ongeveer) dat dit geen zekerheid biedt over het niet bestaan ervan. Dat is één van de belangrijkste wetenschappers van deze tijd die met een hoop moeilijke woorden eigenlijk zegt 'ik weet het niet'. Ik denk dus dat ook hij agnost is.
Dit is ook de houding die ik aanneem. Bovendien vind ik gewoon dat de bijbel een hoop goede geschriften heeft die kunnen bijdragen aan het goed handelen in situaties die de meeste vrede voortbrengt. En natuurlijk kun je een geschrift altijd anders opvatten maar dat is bij alles zo. Veel van de wijsheden zijn inderdaad overgenomen in andere literatuur. Ik heb zelf ook altijd een afkeer gehad van de bijbel maar toen het begon te lezen vroeg ik me af waarom. Er staan een heleboel goede dingen in. Alleen omdat sommige verhalen (misschien wel onzin zijn, ik heb geen idee) betekent nog niet, dat de waarde ervan minder wordt vind ik.
ik ben ook een agnost. Wanneer we niet de complete waarheid weten kunnen we hier ook geen uitspraken over doen. En dat is nou juist de wetenschappelijke instelling. Ik ken de meeste feiten wel. Ik werk als research analist in de drug development en heb dus wel een wetenschappelijke achtergrond. Maar belangrijker is dat ik me juist met de kosmologie wil gaan bezig houden. Iedereen wil dat toch wel weten? Waar je vandaan komt, waarom we hier zijn. Tuurlijk zijn de meest aangenomen theorieën het meest plausibele omdat ze het meest in de logische denkwereld passen. Maar er zijn nog teveel dingen die dat niet doen. Wat was er voor de big bang. En hoe en waarom ontstaat er uit materie zelfbewust leven die nadenkt over zichzelf.
om een paar dingen te citeren uit de bijbel die ik mooi vind
De woorden van een dwaas zijn een stok voor zijn hoogmoed
Wat een wijze zegt, biedt veilighied
Wie zijn medemens verracht, is een zondaar
gelukkig hij die zich bekommert om de armen
Wie onnozel is, hecht aan ieder woord geloof,
wie verstandig is, let op elke stap.
Schoonheid bij een vrouw zonder verstand
Is een gouden ring in de snuit van een varken
Wie het goede zoekt, zal waardering vinden,
Wie het kwade zoekt, wordt door het kwaad getroffen.
Wie zich niet laat terechtwijzen, doet zichzelf tekort,
wie berispingen ter harte neemt, wint daarbij