MuscleMeat

Na de dood ? wat is jouw visie erop ?

hoe wou je het anders verklaren, je meot eens buiten rondkijken!

Er valt heel veel niet te verklaren. Maar dat maakt de invulling zoals godsdienstigen die maken nog niet geldend.

Waarom uberhaupt een scenario aanhangen waarin alles door een of ander wezen, een of andere wil, is gemaakt? Misschien komt dat wel omdat dat de manier is waarop mensen zelf met hun ervaringswereld omgaan.

Mensen analyseren: door de ruimte en de tijd op te knippen in delen 'begrijpen' we. Zo dient er achter elk verschijnsel een oorzaak te liggen, en dient dit te kunnen worden doorgetrokken tot in de kleinste deeltjes van alle materie. In onze gedachten, binnen onze logica, dient alles een oneindig aantal keer te kunnen worden opgesplitst alsook een oneindig aantal keer te worden opgebouwd.

Inherent aan bovengenoemde ervaringswereld is dat deze in haar bestaan volledig afhankelijk is van ons denken, ons analyseren. Zonder die analyse bestaat die ervaringswereld niet. En buiten die ervaringswereld is er voor ons mensen niets anders. (Een 'echte wereld' (zonder de subjectieve invloed van waarneming) bestaat in wezen niet voor ons.)

Het is voor ons mensen dan ook moeilijk denkbaar dat de wereld om ons heen, zoals wij die ervaren, niet door iemand bedacht is. Immers, wij 'bedenken' deze ook: er komen prikkels binnen en onze hersenen verwerken deze tot een wereld: volgens eerder genoemd principe van analyse. Hierbij komt dan natuurlijk nog dat door analyse wij de wereld naar onze hand kunnen zetten.

En daar heb je het: niet alleen heeft god de wereld bedacht, hij heeft de wereld ook nog geschapen. Een wereld die 'zomaar' ontstaat is voor ons moeilijk denkbaar.

Over de hoofdvraag van het topic: dat weet ik niet en dat kan ik ook niet weten.

Zolang niet zeker is of er zoiets is als een vrije wil en zo ja wat dit dan eigenlijk inhoudt en zolang niet duidelijk is wat een bewustzijn is kan ik ook niet stellen dat wij mensen niets anders zijn dan een soort van hooggeavanceerde machines, die indien deze ophouden te functioneren en verdwijnen, daarmee er niets meer overblijft en er na de dood dus 'niets' is.

Wat ervoor pleit dat er 'niets' is na de dood is natuurlijk het gegeven dat je volledig afhankelijk lijkt te zijn van je hersenactiviteit om je bewust te zijn. Heb ik een zware aanval van migraine waardoor een gedeelte van mijn hersenen niet meer functioneert, dan denk ik een stuk minder en dan ben ik ook een stuk minder. Sommige dingen, bepaalde inzichten, bestaan dan niet meer voor me. In dat opzicht verdwijnt een gedeelte van mijn bewustzijn. Van sommige inzichten ben ik me niet meer bewust. Als je lichaam ermee ophoudt en verdwijnt, dan verdwijnen daarmee ook je hersenen en daarmee je bewustzijn.

Anderszijds valt er wat voor te zeggen dat er een 'ik' is, buiten je hersenactiviteit. De hersenen (en de rest van het lichaam) vormen dan het primaire instrument van die 'ik'. Zonder dat instrument is er geen bewustzijn en wordt de 'ik' niet nader bepaald. In ieder geval een deel van de karaktereigenschappen wordt bepaald door dat instrument. Dit blijkt ook wel uit het feit dat mensen qua karakter (sterk) kunnen veranderen indien de hersenen worden aangetast. Bijvoorbeeld bij een hersentumor.

De 'ik' blijft echter hetzelfde. Hoe de hersenen ook veranderen, hoe verstandelijk beperkt iemand ook wordt, het is dezelfde persoon, dezelfde 'ik'. Toen ik zware migraine had en eventjes het verstandelijke vermogen van een kind van drie had was het een vreemde gewaarwording maar het was nog steeds 'ik'. In dat licht lijkt de 'ik' iets anders te zijn dan een stel hersenen (met aangehecht de rest van een lichaam). Dat de hersenen het bewustzijn mogelijk maken en voor een groot gedeelte bepalend zijn voor het karakter van de 'ik' doet daar dan niets aan af. Het blijft dezelfde 'ik', dezelfde persoon.

Nu voor mij helemaal niet vaststaat dat de 'ik' met zijn bewustzijn niets anders is dan (onderdeel van / het resultaat van) een machine, en dan dus verdwijnt als die machine verdwijnt, kan ik geen zinnige uitspraak doen over de vraag wat er na de dood is.

Zeggen dat er 'niets' is, is vanuit een bepaald oogpunt eigenlijk best onzinnig. 'Niets' is nu juist niet, kan nu juist niet zijn. Er is niet. Maar dat laatste is weer zo moeilijk denkbaar. :nut:

Ik wist het gewoon want ik ... ja ik wist het gewoon. Nee word niet boos, ik probeer niet flauw te doen. Voorbeeldje. Je zit op een rekenprobleem te turen en te piekeren. En opeens zie je de oplossing. En je weet gewoon zeker dat je het goed ziet. DAT gevoel had ik op dat moment.
Binnen een paar minuten kwam satan op bezoek en sloeg de twijfel toe. De stap van ongelovige naar zeker weten dat God echt is en bestaat. Het gebeurde in een honderdste van een seconde maar het is wel echt een heel grote gedachtensprong. Je kunt wel zeggen, paradigm shift.
En het was beangstigend, zo groots als het was. Dus de eerste paar dagen zeker, was het heel erg onwennig. Zo mooi dat ik het amper durfde te geloven. Toen vroeg ik dus om bevestiging en kreeg die. En toen die twijfel toch een beetje begon te knagen vroeg ik weer om bevestiging en kreeg die opnieuw. Sinds die tijd heb ik leren omgaan met die nieuwe gedachten en dat nieuwe wereldbeeld en heb ook nooit meer aan God getwijfeld.

Geknipt stukje kom ik later op terug, het is nu te laat en morgen wil ik gezien de weersvoorspelling graag uitgerust de weg op.

Ik denk dat ik dit niet goed verwoord heb. God vraag mij om niet te oordelen. God vraagt mij ook, om niet te verlangen dat ik alles snap. Iemand die denkt dat hij/zij alles weet, maakt zich schuldig aan hoogmoed.
Ik begrijp ook niet waarom mijn lieve vriendin op betrekkelijk jonge leeftijd (wel ouder dan ik maar ver beneden de normale levensverwachting voor een vrouw in NL) is overleden na 10 jaar strijd tegen kanker. Zo gebeuren er dagelijks dingen die ik niet begrijp. Het helpt mij om dit los te laten want als ik overal een antwoord op *moet* hebben, maak ik mezelf helemaal stapelgek.

Er zijn heel veel dingen die ik niet begrijp. Hoe kan God zo veel van mij houden? Hij weet alles dus ook mijn zwakheden en de fouten die ik maak. En toch houdt God onvoorwaardelijk van mij.
Als ik jou help met je wiskunde, moet jij mij wel helpen met mijn frans hoor! zo gaat het bij mensen. Gelijk oversteken. En vooral bijhouden dat het in balans blijft. De liefde van God. Geven en nemen. Hij geeft zo heel erg veel en vraagt er zo heel erg weinig voor terug. Dat is allemaal zo onlogisch. Ik snap het niet maar ik weet en ervaar wel dat het zo is.

Ik had mijn ouders moeten vragen "Weet je het wel zeker?" en ze hadden me een pak op de broek gegeven. Maar God ziet dat mijn tweede verzoek om bevestiging niet uit brutaliteit komt maar uit angst. En in liefdevolle ontferming geeft hij me die bevestiging op nog nadrukkelijker wijze dan de eerste keer. En omdat hij weet dat ik kwetsbaar ben (satan blijft proberen mij van God weg te trekken) krijg ik geregeld kleinere bevestigingen ter herinnering.

Maar het is een groei- en leerproces. Dingen uit de Bijbel die ik al een aantal keren gelezen heb, en die ik opeens beter kan begrijpen of vanuit een ander perspectief zie. Wiskunde in de brugklas begint ook niet met differentialen.

Ik zie kiezen voor God niet als een oordeel maar als het aannemen van een geschenk. Het offer van Jezus. Maar je kunt het inderdaad ook als oordeel zien want ik heb de bijbel gelezen en geoordeeld dat het waarheid was. Het voelde voor mij niet als oordelen maar als jij het zo wilt benoemen kan ik die logica wel volgen.

En nou ga ik slapen. Welterusten.

je onwetendheid doet mij fysisch pijn:eek:

Er valt heel veel niet te verklaren. Maar dat maakt de invulling zoals godsdienstigen die maken nog niet geldend.

Waarom uberhaupt een scenario aanhangen waarin alles door een of ander wezen, een of andere wil, is gemaakt? Misschien komt dat wel omdat dat de manier is waarop mensen zelf met hun ervaringswereld omgaan.

Mensen analyseren: door de ruimte en de tijd op te knippen in delen 'begrijpen' we. Zo dient er achter elk verschijnsel een oorzaak te liggen, en dient dit te kunnen worden doorgetrokken tot in de kleinste deeltjes van alle materie. In onze gedachten, binnen onze logica, dient alles een oneindig aantal keer te kunnen worden opgesplitst alsook een oneindig aantal keer te worden opgebouwd.

Inherent aan bovengenoemde ervaringswereld is dat deze in haar bestaan volledig afhankelijk is van ons denken, ons analyseren. Zonder die analyse bestaat die ervaringswereld niet. En buiten die ervaringswereld is er voor ons mensen niets anders. (Een 'echte wereld' (zonder de subjectieve invloed van waarneming) bestaat in wezen niet voor ons.)

Het is voor ons mensen dan ook moeilijk denkbaar dat de wereld om ons heen, zoals wij die ervaren, niet door iemand bedacht is. Immers, wij 'bedenken' deze ook: er komen prikkels binnen en onze hersenen verwerken deze tot een wereld: volgens eerder genoemd principe van analyse. Hierbij komt dan natuurlijk nog dat door analyse wij de wereld naar onze hand kunnen zetten.

En daar heb je het: niet alleen heeft god de wereld bedacht, hij heeft de wereld ook nog geschapen. Een wereld die 'zomaar' ontstaat is voor ons moeilijk denkbaar.

Ik wil heel veel quoten, want dit topic lijkt wel op refoweb te staan man. Mijn pessimisme over de mens wordt steeds weer bevestigd. Die mensen die moslims zo achterlijk vinden moeten eens in dit topic kijken.
Maar @ dikgedrukt: Alles valt te verklaren, wij kunnen het alleen (nog) niet.

en @ esucces (ofzo): SATAN? HET IS 2010 EN JIJ GELOOFT IN SATAN? :ROFLOL: :ROFLOL: :ROFLOL:
(maar het maakt me ook een beetje verdrietig, eigenlijk moet je je ouders kunnen aanklagen.)

Ik wil heel veel quoten, want dit topic lijkt wel op refoweb te staan man. Mijn pessimisme over de mens wordt steeds weer bevestigd. Die mensen die moslims zo achterlijk vinden moeten eens in dit topic kijken.
Maar @ dikgedrukt: Alles valt te verklaren, wij kunnen het alleen (nog) niet.

en @ esucces (ofzo): SATAN? HET IS 2010 EN JIJ GELOOFT IN SATAN? :ROFLOL: :ROFLOL: :ROFLOL:
(maar het maakt me ook een beetje verdrietig, eigenlijk moet je je ouders kunnen aanklagen.)

ze was toch pas gelovig geworden als volwassene? eigenlijk moet ze dus verplicht gesteriliseerd worden:)

En het was beangstigend, zo groots als het was. Dus de eerste paar dagen zeker, was het heel erg onwennig. Zo mooi dat ik het amper durfde te geloven. Toen vroeg ik dus om bevestiging en kreeg die. En toen die twijfel toch een beetje begon te knagen vroeg ik weer om bevestiging en kreeg die opnieuw. Sinds die tijd heb ik leren omgaan met die nieuwe gedachten en dat nieuwe wereldbeeld en heb ook nooit meer aan God getwijfeld.

Ik ben erg benieuwd op welke manier je twee keer bevestiging hebt gekregen van het bestaan van God. Hopelijk wil je dat met ons delen.

Ik ben erg benieuwd op welke manier je twee keer bevestiging hebt gekregen van het bestaan van God. Hopelijk wil je dat met ons delen.

Een gevoellllll.

God zal nooit es aanbellen bij CNN om een persconferentie te houden. Het moet altijd zo onduidelijk mogelijk gebeuren bij de meest labiele personen.

Ik ben gisteravond ook gelovig geworden, ik zat op de wc te schijten toen ik om bevestiging vroeg aan god en hij gaf het me. Ik liet namelijk een dikke scheet :eek:

Overigens is dat citaat van jou puur retoriek. De vergelijking van een gelovige met een geesteszieke is dat niet. Of jij moet me kunnen aantonen dat de ideeën van een gelovige meer feitelijke gronden hebben dan de ideetjes van een geesteszieke. Ik hoop dat je begrijp dat het argument van ja maar heel veel mensen zijn geestesziek niet erg sterk is ;)

???

De Bijbel, de verschijning van Jezus mischien? honderden getuigenissen van mensen?

je bent echt naiev als je vind dat er geen feitelijke gronden zijn zoals bij een geesteziekte hoor. ;)

---------- Toegevoegd om 14:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:29 ----------

Ik beschouw mezelf gelovig, maar ondervind toch dat ik er niet genoeg moeite voor doe. Naar de kerk gaan bv. vind ik soms al een opgave, laat staan dagelijks bidden of wat in de bijbel lezen. Ik wil wel, maar aan het einde van de dag heb ik het alweer niet gedaan.

wat een uitvluchten.
dan heb je Gods liefde nog niet echt gevonden vrees ik. maar je doet wel moeite dus ik denk wel dat Hij mild voor je zal zijn, God dient niet gevreesd te worden door zij die diep vanbinnen geloven.

De verschijning van Jezus? 0,0% feitelijk bewijs voor, al het 'bewijs' komt van prietpraat tientallen jaren na de dood van de nooit bestaand hebbende Jezus. Niets meer dan een mythe dus.

Jezus, de verschijning van Jezus. En de Bijbel. Ik denk dat het atheïstisch gedachtengoed hiermee een stevige deuk heeft opgelopen.

Hoe zit het trouwens met die honderden getuigenissen van mensen die ontvoerd zijn geweest door buitenaardsen? Horen die aliens nu bij De Here of zijn ze juist tegenstanders van onze lieve heer? Zijn het engelen of juist satanskinderen, of zijn die ontvoeringsslachtoffers misschien wel geestesziek? Geen idee verder hoor maar het meest verstandige lijkt mij in ieder geval om er een of ander gemankeerd godsbeeld aan vast te hangen. Heb je in ieder geval wat houvast he?

Laatst bewerkt:
heb je het boek wel eens open gedaan eigenlijk? ik denk dat je mening snel zou keren

Ik heb wel even keihard moeten lachen om verschillende comments. Ik blijf het mooi vinden om gelovigen te zien argumenteren zonder door te hebben dat het nergens op slaat.

Ja, ik mag mezelf hopelijk binnen niet al te lange tijd historicus noemen. Je komt dan niet om de Bijbel heen vooral als het gaat om de bestudering van de Middeleeuwen en vroegmoderne geschiedenis.

dan weet je ook iets over de vervulde profetien en ook de historische nauwkeurigheid. ook zijn er veel dingen die de wetenschap pas later heeft ondekt al veel eerder in de Bijbel vastgelegd.

heb je het boek wel eens open gedaan eigenlijk? ik denk dat je mening snel zou keren

Ik heb het boek vaak genoeg opengedaan in ieder geval en ja er ook in gelezen. Leuk als mythologisch boek, meer ook niet. Historische waarde is zo goed als 0 en de overige waarde is alleen van belang voor gelovigen. Wetenschappelijke waarde is precies 0 of eigenlijk beter gezegd een negatieve waarde. Al die onzin uit de bijbel heeft veel echte wetenschappers de kop gekost, pas na vele honderden jaren werden door 'ketters' aangebrachte feiten ook gezien als wetenschappelijke waarheid.

Laatst bewerkt:
Pff dat sommige mensen nog in discussie gaan met gelovigen. Zal wel een soort gevoel van superioriteit geven denk ik.

dan weet je ook iets over de vervulde profetien en ook de historische nauwkeurigheid. ook zijn er veel dingen die de wetenschap pas later heeft ondekt al veel eerder in de Bijbel vastgelegd.

Wat dan allemaal?

Als ik een dik bij elkaar gesprokkelde bundel van allerlei zeer oude geschriften die inhoudelijk in eerste instantie eeuwenlang mondeling werden overgeleverd waarna pas opgeschreven raadpleeg en maar lang genoeg selectief bestudeer kan ik er vast ergens een of andere parallel in vinden die mijn niet al te kritische geest doen vermoeden dat die geschriften inderdaad profetische krachten herbergen. Beetje nuchter naar de zaken kijkende blijft het een heleboel slap gelul natuurlijk en zo zijn er zoveel geschriften op een bepaalde manier met een klein beetje creativiteit historisch 'accuraat' geweest maar dat heeft vaak meer met 'common sense' te maken dan dat ook maar een klein beetje een argument kan zijn voor het bestaan van een god. Denk aan de werken van Marx bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven