Onbestaande? Die 'ik' is het subject, het enige subject dat er in jouw leven is. Zonder die 'ik' is er niets (voor jou). (is dus eigenlijk bestaande noch onbestaande, dat zijn alleen objecten)
Je kunt het niet duiden, en jij ontkent de 'ik' als zijnde een onderdeel van je ervaringswereld, want dat is logisch: de 'ik' is nu juist geen object. Die 'ik' is nu juist niet duidbaar, is niet 'dezelfde' noch 'een andere'. Dat laatste is je karakter (persoonlijkheid), welke verandert. De 'ik' is als subject constant.
---------- Toegevoegd om 00:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:13 ----------
Je geest is een registratiesysteem zeg je. Registreren betekent het vastleggen van gegevens, meer niet. Er is dan nog geen sprake van een bewustzijn. Iedere vastlegging van een gegeven krijgt past betekenis als het wordt ervaren. Dat is iets totaal anders dan vastleggen zelf: een stuk papier met letters erop is ook een vastlegging van gegevens. Toch is er geen sprake van een 'ik' die zich bewust is. Er is geen subject.
Software is niets meer of minder dan een eigenschap van hardware. Die eigenschap kunnen we uiteindelijk waarnemen. Althans: een subject kan het waarnemen: je 'ik'. Een computer is geen 'ik'. Een lichaam is ook niet hetzelfde als een 'ik'. Het is, nogmaals, een object, geen subject.