XXL Nutrition

Na de dood ? wat is jouw visie erop ?

Nou, dan is je 'ik' toch gewoon vastgelegd in je hersenen, heb ik geen zweverij voor nodig.

Vastgelegd in de hersenen. Wat moet ik me daar dan bij voorstellen? Een onderdeel van je hersenen, als zijnde een stukje orgaanvlees. Of is het iets dat de hersenen doen: is het hersenactiviteit? Maar dat is nu juist een gegeven, niet een punt van waarneming.

Je begrijpt duidelijk niet dat een punt van waarneming (subject) niet kan worden waargenomen (object), en dat het onzinnig proberen te begrijpen (= duiden) wat die 'ik' is.

Over de hersenen weten we nog lang niet alles. Mensen die dus op een arrogante wijze spreken over dit orgaan zouden beter wat voorzichtiger zijn.

"ik denk dus ik besta" :)
(dit gaat natuurlijk niet bij iedereen op)

Is toch geen reden om iets zweverigs aan te nemen.
Hangt er vanaf wat jij allemaal als 'zweverig' wil bestempelen en welke betekenis je er precies aan geeft. Ik hou graag een open geest wat dit soort zaken betreft. Het menselijk bewustzijn is iig een merkwaardig iets.

Over de hersenen weten we nog lang niet alles. Mensen die dus op een arrogante wijze spreken over dit orgaan zouden beter wat voorzichtiger zijn.

We weten genoeg om er met enige mate van zekerheid uit te gaan dat het bewustzijn een hormonaal-biologisch, en dus fysiek, proces is. Zie bijvoorbeeld vooraanstaand hersenonderzoeker en neurobioloog d*ck Swaab's Wij zijn ons brein.

In het boek "In de hemel als op aarde" door M. SCOTT PECK, een psychiater, word de spirituele reis naar het hiernamaals meteen vanaf het sterf moment uigelegd...Naar het schijnt zijn er twee begroeters die je dan na een tijdje komen vergezellen en die je één en ander uitleggen voor zover dat mogelijk is...want op de allergrootste vraag "wie of wat is GOD?" hebben ze zelf geen antwoord....

En in het boek word dus gezegd dat er geen tijd en materie is

Spade ik vind je een goede jongen, maar dit.... twee begroeters? :roflol:
Hoe weten ze dat dan?

EDIT:

En @ alle gelovigen: Sinds wanneer is er iets na de dood? Kom daar nou eens met een antwoord op. Dus ik bedoel: Sinds Jezus zijn ding kwam doen? Sinds de joden hun openbaring hadden gehad? Daarvoor al? De eerste homo sapiens? Of al vanaf het moment dat de aarde geschapen werd in 4004 B.C @ 12?

Laatst bewerkt:
Onbestaande? Die 'ik' is het subject, het enige subject dat er in jouw leven is. Zonder die 'ik' is er niets (voor jou). (is dus eigenlijk bestaande noch onbestaande, dat zijn alleen objecten)

Je kunt het niet duiden, en jij ontkent de 'ik' als zijnde een onderdeel van je ervaringswereld, want dat is logisch: de 'ik' is nu juist geen object. Die 'ik' is nu juist niet duidbaar, is niet 'dezelfde' noch 'een andere'. Dat laatste is je karakter (persoonlijkheid), welke verandert. De 'ik' is als subject constant.

---------- Toegevoegd om 00:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:13 ----------

Je geest is een registratiesysteem zeg je. Registreren betekent het vastleggen van gegevens, meer niet. Er is dan nog geen sprake van een bewustzijn. Iedere vastlegging van een gegeven krijgt past betekenis als het wordt ervaren. Dat is iets totaal anders dan vastleggen zelf: een stuk papier met letters erop is ook een vastlegging van gegevens. Toch is er geen sprake van een 'ik' die zich bewust is. Er is geen subject.

Software is niets meer of minder dan een eigenschap van hardware. Die eigenschap kunnen we uiteindelijk waarnemen. Althans: een subject kan het waarnemen: je 'ik'. Een computer is geen 'ik'. Een lichaam is ook niet hetzelfde als een 'ik'. Het is, nogmaals, een object, geen subject.

je bewustzijn/ervaring/subject is niet meer dan een zeer complexe vorm van interreagerende deeltjes, en verschilt in principe niet veel van de belevingswereld van een hond, muis, vlieg,... (behalve dan dat wij meer "opties" hebben met de data die "we" binnenkrijgen)
het is dus absurd om te spreken over een leven na de dood

---------- Toegevoegd om 11:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:34 ----------

Hangt er vanaf wat jij allemaal als 'zweverig' wil bestempelen en welke betekenis je er precies aan geeft. Ik hou graag een open geest wat dit soort zaken betreft. Het menselijk bewustzijn is iig een merkwaardig iets.

en het bewustzijn van een hond is vanzelfsprekend?

Er is wel één mysterie die me intrigeert, en vermoedelijk heeft Joep het daar ook deels over, namelijk waarom ben je juist die ene uit miljarden. Waarom juist nu en waarom juist het bewustzijn over dit lichaam.

Er is wel één mysterie die me intrigeert, en vermoedelijk heeft Joep het daar ook deels over, namelijk waarom ben je juist die ene uit miljarden. Waarom juist nu en waarom juist het bewustzijn over dit lichaam.

waarom moet er een waarom zijn?

en het bewustzijn van een hond is vanzelfsprekend?
Dieren hebben überhaupt geen bewustzijn.

We weten genoeg om er met enige mate van zekerheid uit te gaan dat het bewustzijn een hormonaal-biologisch, en dus fysiek, proces is. Zie bijvoorbeeld vooraanstaand hersenonderzoeker en neurobioloog d*ck Swaab's Wij zijn ons brein.
Ik weet dat er al heel wat onderzoek is gedaan, maar je kan niet zeggen dat je alles hierover weet, zeker wat het bewustzijn betreft.

wat wij instinct noemen is gewoon een minder complexe vorm van bewustzijn.

en even een search op wikipedia:D
"The sense in which animals can be said to have consciousness or a self-concept has been hotly debated; it is often referred to as the debate over animal minds. The best known research technique in this area is the mirror test devised by Gordon G. Gallup, in which an animal's skin is marked in some way while it is asleep or sedated, and it is then allowed to see its reflection in a mirror; if the animal spontaneously directs grooming behavior towards the mark, that is taken as an indication that it is aware of itself. Self-awareness, by this criterion, has been reported for chimpanzees and also for other great apes,"

Ik weet dat er al heel wat onderzoek is gedaan, maar je kan niet zeggen dat je alles hierover weet, zeker wat het bewustzijn betreft.

Klaaswitz die heeft geen idee dat de wetenschap nog steeds vooruit gaat en dan sommige dingen worden gerectificeerd of anders geïnterpreteerd. Eerst dacht men ook dat de aarde plat was.

Klaaswitz die heeft geen idee dat de wetenschap nog steeds vooruit gaat en dan sommige dingen worden gerectificeerd of anders geïnterpreteerd. Eerst dacht men ook dat de aarde plat was.

juist, die redenering geldt, immers hebben wij al duizenden jaren geloofd dat er GEEN leven na de dood is, en recente wetenschap toont tekenen dat er WEL leven na de dood is:)

kerel jij irriteert mij zelfs, hoop dat je ban er kort zit aan te komen, want jij bent ofwel de domste persoon op dbb ooit (zelfs erger dan luppie), ofwel gewoon de k*tste (maar dan wel succesvolste) troll.

Volgens mij zijn er genoeg experimentjes gedaan met verschillende dieren en bijvoorbeeld spiegels waaruit een bepaalde mate van zelfbewustzijn wordt aangetoond.

[

Zoals ik zei, er zijn genoeg aantoonbare bewijzen van het feit dat onze gedachtegangen zich afspelen in fysieke processen. Dat de wetenschap hier nog geen volledig beeld van heeft staat los van het gegeven dat iedere nieuwe constatering dit idee weer een beetje meer bevestigd. Lees Swaab zou ik zeggen.

---------- Toegevoegd om 12:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:02 ----------

Wil je nu gewoon graag iets zeggen dat mij tegenspreekt of dacht je echt dat dit een ergens op slaande reactie was?

Ik ben bang voor het laatste..

---------- Toegevoegd om 12:05 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:04 ----------

Ja, dat klinkt misschien zweverig maar dat bedoel ik eigenlijk niet zo. Heeft vooral te maken met mijn gebrek aan kennis aangaande dat soort vraagstukken (waarbij ik helemaal geen religieuze suggesties wil maken). Maar inderdaad, ik ben er volledig van overtuigd dat we niet veel meer zijn dan zeer complexe organische robotten om het even simpel uit te drukken maar het houdt me bezig waarom ik dan juist dit lichaam vertegenwoordig. Ik ben me er volledig van bewust dat dit een nogal puberaal-filosofische gedachtegang is :D

Wellicht dat een Silentio er iets zinnigs over kan zeggen, ik meen me te herinneren dat hij een vergevorderde filosofie student is. Of misschien Shutterspeed met zijn achtergrond in de psychologie.

Laatst bewerkt:
Ja, dat klinkt misschien zweverig maar dat bedoel ik eigenlijk niet zo. Heeft vooral te maken met mijn gebrek aan kennis aangaande dat soort vraagstukken (waarbij ik helemaal geen religieuze suggesties wil maken). Maar inderdaad, ik ben er volledig van overtuigd dat we niet veel meer zijn dan zeer complexe organische robotten om het even simpel uit te drukken maar het houdt me bezig waarom ik dan juist dit lichaam vertegenwoordig. Ik ben me er volledig van bewust dat dit een nogal puberaal-filosofische gedachtegang is :D

Wellicht dat een Silentio er iets zinnigs over kan zeggen, ik meen me te herinneren dat hij een vergevorderde filosofie student is. Of misschien Shutterspeed met zijn achtergrond in de psychologie.

is die vraag niet een beetje zinloos? in afwezigheid van een god zijn wij immers in absolute waarde niet meer waard dan een steen.

daarenboven zoals ik al zei, waarom zou er een waarom moeten zijn? omdat wij mensen alles met een "reden" doen, betekent niet dat het universum ook op die manier werkt:P

edit: impliceert het stellen van een 'waarom' vraag trouwens niet het geloof in het bestaan van een god (intelligent design)?

Laatst bewerkt:
ALsof je een wetenschappelijke achtergrond nodig hebt om te kunnen redeneren. Ik ben overigens jurist maar dat verder daargelaten.

Als je het met die redenaties niet eens bent is dat natuurlijk prima. Wel zou ik graag dan een inhoudelijke reactie zien. Zo lang je dat niet doet, wat heeft het dan voor nut dit soort dingen te gaan roepen?
Hee man mijn beste maat heeft ook rechten gedaan! Waar heb je gezeten miss ken je hem wel!

is die vraag niet een beetje zinloos? in afwezigheid van een god zijn wij immers in absolute waarde niet meer waard dan een steen.

daarenboven zoals ik al zei, waarom zou er een waarom moeten zijn? omdat wij mensen alles met een "reden" doen, betekent niet dat het universum ook op die manier werkt:P

edit: impliceert het stellen van een 'waarom' vraag trouwens niet het geloof in het bestaan van een god (intelligent design)?

Ja, dat besef ik me allemaal heel goed. Ik wil met die 'waarom' ook niet een vorm van predestinatie of een bepaalde motivatie achter het zijn suggereren. Ik heb hier voorlopig nog even geen sluitend antwoord op behalve dat ik moeite heb met de zogenaamde zinloosheid van die vraag.

---------- Toegevoegd om 12:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:30 ----------

Hee man mijn beste maat heeft ook rechten gedaan! Waar heb je gezeten miss ken je hem wel!

Je weet dat rechten één van de meest gevolgde studies is van de afgelopen jaren?

Terug
Naar boven