Beste The Locust,
Ik begrijp je instelling en je reactie volledig,
Ik heb ooit in een heel lang verleden wel het één en ander gedaan bij de IPF.
Ik weet dus waarover ik spreek, waarmee ik niet wil zeggen dat jij het niet weet want: ik sta volledig achter je mening.
Een internationale federatie zou eigenlijk moeten ontstaan uit landenfederaties.
Ik weet dus niet hoe het in NL aan toegaat maar wel in BE.
In BE heb je inderdaad verschillende federaties, dit is niet enkel in BE doch in heel de wereld het geval. Niet enkel in Powerifting maar ook in Judo, Basket, Boks enz...
ALs je maar één federatie wil kennen dan kan je beter ook slechts één merk van auto verkopen, of in één soort grootwarenhuis gaan kopen, of één GSM operator toelaten, ik an er nog zo een pak vinden hoor. Ze verkopen toch allemaal hetzelfde niet? Wil je enkel de top? Goed, dan rijden we enkel nog met Mercedes of BMX en moeten we alle andere auto's als waardeloos omschrijven.
Over reglementen en toegestane suits ga ik zelfs niet teveel tijd besteden. De reglementen zijn wat ze zijn. De reglementen worden gemaakt en gevormd door de landen. Dit is bij de IPF niet anders. Als er morgen bij de IPF iemand door krijgt dat suits verboden zijn dan is het zo als een meerderheid van landen daar voor stemt. Ik betwijfel echter of de hoofdsponsors van de IPF, INZER en TITAN, hier hun ding in gaan vinden. F1 gezien dit jaar? Er zijn ook wat regelmentswijzigingen doorgevoerd. Het reglement is slechts een democratische keuze en beslissing van de leden, meer niet.
De ene federatie is al gestruktureerder dan de andere. In BE stelt de IPF connectie, dan nog in een opgesplitst land (Wallonië, Vlaanderen) helemaal niets voor.
En ik weet waarover ik spreek, ik heb mijn palmares bij hen opgebouwd.
Ik weet dus echter wel dat in de GPC BE geen scheidsrechters met een stuk in hun kl... moeten jureren. Ik weet dus ook dat in GPC de sport en de atleten centraal staan en niet het geldgewin of stoeltjesbelang. Ik hoop ten zeerste dat de IPF connectie in NL beter in mekaar zit, vooral voor atleten die het beste voor hebben met hun prestaties.
Dit is belangrijk. Als je je ding niet kan vinden in bestaande organismen dan heb je niet veel oplossingen:
1. Je ondergaat alles tegen je zin.
2. Je zoekt een ander organisme op,
3. Bij gebrek aan punt 2 richt je zelf iets op.
4. Je stopt, zoals jij voorstelt en begint aan iets anders.
Mij kan het helemaal niets schelen dat de GPC minder geëvalueerd wordt dan GPC.
Wat mij wel interesseert is dat we op het voorbije EK heel veel gelukkige mensen gezien hebben die heel blij waren met hun persoonlijke, nationale, Europese of Wereld records.
Hier gaat het om, niet om wat en waar en hoe je het doet, maar wat je ermee doet.
Sport is gemaakt voor de ontspanning, en om je een goed gevoel te geven. Ik ken maar heel weinig powerlifters die proffessional zijn hoor. We-ze moeten er allemaal geld in steken.
Onze huidige stress en competitiesamenleving zorgt ervoor dat we ons willen meten.
Hier moeten we mogelijkheden voor creeëren, doen we dit niet, dan kan in de toekomst enkel en alleen nog de absolute top in een sporttak zich aan competitie wagen.
Van alle deelnemers van het voorbije EK GPC heb ik er slechts een paar ongelukkig gezien. Ik heb wel heel veel tranen van geluk gezien, van jongens die IPF waardig zijn doch geen kans krijgen in IPF omdat ze toevallig Rus of Oekrainer zijn en dat er eentje beter is dan henzelf.
Om mijn reclameboodschap te eindigen wil ik wel nog het volgende meegeven.
Van alle deelnemers, deelnemende landen zijn er GEEN negatieve reacties, enkel positieve. Jammer genoeg zit NL daar niet bij want er is geen GPC NL. Er is wel GPC RUS, OEK, POL, en ga zo maar verder. Er is een GPC federatie in meer dan 20 Europese landen, zonder NL.
Ik denk dat "Powerlifting" er enkel kan bij winnen als er een concurentie is tussen de verschillende federaties. Dit is goed voor iedereen en daar kan enkel de sport aan winnen. Dit houd bestuursleden scherp. Jammer genoeg is dit in NL niet het geval.
Ofwel ben je IPF gerelateerd ofwel stop je met powerlifting.