AndroidHealthClinic

Niet kunnen slapen door het trainen

JRottine

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
95kg
Vetpercentage
12%
Mede builders,

Ik sta voor een raadsel en wil deze graag verholpen hebben.

Sinds ik in 2014, na de kerstvakantie, weer in Groningen woon en bezoek heb gedaan aan de gym, kom ik die nacht niet meer in slaap. Of het tijdstip van trainen nou 17:00 of 13:00 is, zodra ik op bed ga liggen (22:30-23:00), merk ik, dat mijn hart sneller en harder klopt dan wanneer ik niet heb getraind.
Het is ook niet zo dat na een uur in bed liggen en proberen in slaap te komen mijn hartslag daalt. Deze blijft gelijkmatig pompen op zo'n 80-100 slagen/min en gaat zo door tot in ochtend.
Voorheen heb ik hier nooit last van gehad en kwam ik altijd na een half uur prima in slaap zonder dat ik daarbij een hoge hartslag had. Qua supplementen gebruik ik momenteel bijna niks meer, slechts ZMA caps op aanraden om zo een betere nachtrust te krijgen, maar tevergeefs. Wat eten betreft eet ik nog steeds zoals ik eerder al deed, gewoon goed en gezond.

Ik ben ten einde raad en hoop dat jullie misschien een oorzaak of oplossing weten. Door dit gekloot ben ik genoodzaakt om trainingen te skippen om nog enigszins normaal voor de dag te kunnen komen.

Alvast bedankt, gr Jorn.

Ten eerste, ik zou er geen oplossing voor weten indien het echt een probleem is. Maar ik ben wel bang dat het nu eerder iets is wat tussen je oren zit, dan dat het echt een fysiek probleem is. ZMA hoeft trouwens niet te helpen bij nachtrust. Bij mij werkten die caps juist averechts. Ik kwam amper in slaap, en zodra ik wel sliep ging ik er enorm van dromen.

Als je het echt niet vertrouwd zou je naar de arts kunnen gaan.

• Topic Starter Topic Starter
Dat dacht ik dus in eerste instantie ook, echter is het nu al 3 weken zo en zodra ik de dag erna of ervoor niet train merk ik dat mijn hart beduidend rustiger is en ik bijna direct in slaap val. Bedankt voor je antwoordt, naar de arts gaan wil ik bewaren als ik er via hier echt niet uitkom.

Zijn mensen die niet tegen carbs kunnen laat op de avond, misschien dat je dat moet minderen als je die eet.
En kwa pre workout neem je niks?

Ben ik niet 'vatbaar' voor aangezien ik elke dag, en dus ook avond, soortgelijk eet. Doe dit inmiddels al 3 jaar i.c.m. het trainen.
Pre workouts heb ik nooit aan gedaan.

Maar je traint dus al 3 jaar en hebt er sinds de kerst last van? Dus sinds je weer in groningen woont en naar die gym gaat? Of begrijp ik je verkeerd.

Wat vreemd zeg, juist als ik hard heb getraind slaap ik super lekker (wel altijd uitkijken met de hoeveelheid koffie pre-workout). Heb je een vriendin? Even goed potje bedsporten en dan zzzz

Maar je traint dus al 3 jaar en hebt er sinds de kerst last van? Dus sinds je weer in groningen woont en naar die gym gaat? Of begrijp ik je verkeerd.

Klopt precies. Het is daarom dus ook de reden dat ik er helemaal niks van begrijp waarom dit zich voordoet. In de eerste week na de vakantie dacht ik dat het gewenning was en het lichaam aan de inspanning en omgeving moest wennen. Echter doet het zich nog steeds voor en heb in die 3 weken zeker al een keertje of 10-12 getraind.

@Yogi: Had altijd precies hetzelfde en nooit 'last' van het trainen. En ja een vriendin zo af en toe op de zaterdags ;)

Goed topic! Ik ga ff testen of t bij mij ook door t trainen komt.

Apparatuur weg, dus geen mobiel of iPad mee naar bed, schijnt te helpen, zeker het licht van de iPad/tablet schijnt tegen te werken kwa slaap.

Melatonine zou kunnen helpen, of magnesium voor het slapen gaan, zijn mensen die zweren bij een goede nachtrust als ze magnesium slikken.

Anders misschien eens even een bezoekje brengen aan de huisarts?!

Succes in ieder geval!

Gaat om het inslapen he, daar helpt magnesium niet zo voor.

Ik slaap de laatste tijd ook slecht. Hoge hartslag ook, gejaagd, beetje buiten adem, heel naar. Maar gisteren rustdag en inderdaad nergens last van. Vandaag wel getraind, dus ben benieuwd.

5-Htp werkt wel goed als slaapmiddel, naast melatonine

Welke vorm van magnesium is aan te raden? Mij gaat het meer om doorslapen. Ik word elke keer vroeg wakker ook als ik laat naar bed ga en dan voel ik me allesbehalve uitgerust.

Terug
Naar boven