XXL Nutrition

Sticky Nieuw in de supermarkt!

Laatst uit interesse LoSalt geprobeerd. (zoutarm eten was zelfs een onderdeel van een zelfexperiment voor mijn afstuderen. :roflol: )
Bevat 66% minder natrium maar smaak wonderbaarlijk genoeg bijna hetzelfde als zout, in dezelfde hoeveelheid.
Ik pak gewoon grof zeezout en dan zelf malen. Gebruik je echt opvallend veel minder van dan uit een strooi potje. (en veel goedkoper :o )

Nog wat interessant leesvoer wat ik recent tegenkwam:

Ik haakte af toen er stond zout verhoogd je bloeddruk.

Interessant artikel. :) thx
Ik had gehoopt dat er misschien wat nieuws instond mbt slaapproblemen wat ik de afgelopen 30 jaar gemist had. Maar helaas :(
Aan hoge bloeddruk kan het iig niet liggen, 60/40 als het hoog is. :o

Ik haakte af toen er stond zout verhoogd je bloeddruk.
Geldt niet voor iedereen, maar zeker wel voor een deel van de populatie..

Ik ken onderzoeken van mensen die op 30 gram zout nog steeds een normale bloeddruk hebben.
Zelfs mensen die normaal rond de 5 gram consumeerden, op 30 gram p/d gezet, geen stijging in bloeddruk.

Maar er is ook een groep die bij 10 gram echt sky high gaat, en op 3 gram aanzienlijk keldert. Iedereen reageert er anders op..

Zou kunnen. Het staat er gewoon als zout (kijk nu op AH site :D )
Er zit gewoon veel zout "verborgen" in producten.
Ik pak het liefst alles naturel en dan zout op je bord erbij. Dan gebruik je veel minder.
Dat was ook een tip van de internist (ivm nieren weinig zout --> strooi het er achteraf op da proef je het meer )
Klopt wel. Er zit in veel bewerkte producten veel zout. Maar als het niet op de ingrediënten lijst staat hebben ze niets toegevoegd en komt het mee met het product.

Geldt niet voor iedereen, maar zeker wel voor een deel van de populatie..

Ik ken onderzoeken van mensen die op 30 gram zout nog steeds een normale bloeddruk hebben.
Zelfs mensen die normaal rond de 5 gram consumeerden, op 30 gram p/d gezet, geen stijging in bloeddruk.

Maar er is ook een groep die bij 10 gram echt sky high gaat, en op 3 gram aanzienlijk keldert. Iedereen reageert er anders op..
Ik heb op de hartbewaking gelegen en daar deden ze niet moeilijk over zout.

Bij het merendeel van de mensen gaat zout niet het probleem zijn eerder overgewicht.

Laatst uit interesse LoSalt geprobeerd. (zoutarm eten was zelfs een onderdeel van een zelfexperiment voor mijn afstuderen. :roflol: )
Bevat 66% minder natrium maar smaak wonderbaarlijk genoeg bijna hetzelfde als zout, in dezelfde hoeveelheid.
Die 66% is kaliumchloride. Dat is wel een klein beetje bitter. Het smaakt zout maar je proeft wel dat het anders is.

Eigenlijk een heel goede oplossing, omdat ons lichaam veel beter om kan gaan met kalium.

Bij het merendeel van de mensen gaat zout niet het probleem zijn eerder overgewicht.
Dit. En als
Je overgewicht hebt, juist dan is zout wel echt slecht. Als je gezond gewicht hebt dan maakt zout gek genoeg wat minder uit voor je nieren.

Precies dat inderdaad. En wij ''sporters'' hebben natuurlijk veel gezondere hart en bloedvaten en orgaanfunctie dan de niet sportende sedentaire pannenkoek die alleen maar bewerkte troep naar binnen werkt en op zijn luie reet zit. :)

Waarvoor lag je op de hartbewaking trouwens?

Die 66% is kaliumchloride. Dat is wel een klein beetje bitter. Het smaakt zout maar je proeft wel dat het anders is.

Eigenlijk een heel goede oplossing, omdat ons lichaam veel beter om kan gaan met kalium.
En het dieet van de gemiddelde westerling veel te weinig kalium levert (lees: eet te weinig groente en fruit).

En het dieet van de gemiddelde westerling veel te weinig kalium levert (lees: eet te weinig groente en fruit).
Ja klopt. Te veel
Natrium en te weinig kalium. Alhoewel als je clean eet als bb dan zit je veel beter in je mineralen. Want vrij veel groenten en fruit.

Precies dat inderdaad. En wij ''sporters'' hebben natuurlijk veel gezondere hart en bloedvaten en orgaanfunctie dan de niet sportende sedentaire pannenkoek die alleen maar bewerkte troep naar binnen werkt en op zijn luie reet zit. :)

Waarvoor lag je op de hartbewaking trouwens?
pericarditis

Hier ook een zoutliefhebber. Ben si 2 weken wat aan het minderen. Merk meteen dat alles waar zout in zit zouter smaakt nu.
Ben niet iemand die heel strikt is met dat soort dingen maar afen toe vind ik dat ik mezelf even halt toe moet roepen. 🤣

Ik eet >15 gram zout per dag zonder ooit separaat zout ergens aan toe te voegen en alle kruiden(mixen) die ik gebruik zijn zonder zout. Wel sambal en ketjap, want lekker. :)
Blikje tonijn, cup-a-soupje, vleesbeleg, je zit zo boven de 10 gram zonder iets toe te voegen.

Ik eet >15 gram zout per dag zonder ooit separaat zout ergens aan toe te voegen en alle kruiden(mixen) die ik gebruik zijn zonder zout. Wel sambal en ketjap, want lekker. :)
Blikje tonijn, cup-a-soupje, vleesbeleg, je zit zo boven de 10 gram zonder iets toe te voegen.
Precies dat dus! Die sambal, cup a soup, gerookte kip, tonijn, kaas dat zijn de dingen die er hier ook al inhakken. Gisteren rösti rondjes, daar zit ook zéker geen kleine hoeveelheid in.

• Like
Waarderingen: BB_
Terug
Naar boven