AndroidHealthClinic

Sticky Nieuw in de supermarkt!

Ik eet >15 gram zout per dag zonder ooit separaat zout ergens aan toe te voegen en alle kruiden(mixen) die ik gebruik zijn zonder zout. Wel sambal en ketjap, want lekker. :)
Blikje tonijn, cup-a-soupje, vleesbeleg, je zit zo boven de 10 gram zonder iets toe te voegen.
Kruiden mixen kopen zonder zout kan helpen. Geen zakjes maar gewoon de kruiden en specerijen zelf kopen. Zout zelf toevoegen. Is trouwens nog veel goedkoper ook.

En als je dan slim bent dan gebruik je minder zout maar andere smaakmakers. Die zijn ook zout maar geven meer smaak bij lagere dosering. Ansjovispasta, sojasaus( is zout, maar geeft veel meer smaak), parmaham, Parmezaanse kaas, sowieso alles wat gefermenteerd is en dingen als paddenstoelen.

De laatste truc is wat koks gebruiken- laagjes smaak bouwen. Ze gebruiken de maillard reactie om smaakstoffen en smaak versterking te bouwen. Dus niet: alles snel even roerbakken saus erop knallen en eten. Maar eerst het vlees bruinen, uit dr pan halen, taugé heel kort en hard bakken. Dan degroenten Bakken/roerbakken uit de pan halen, je kruiden pasta fruiten en dan de groenten weer terug. Even doorbakken en dan kokosmelk of andere vloeistof erbij. Even pruttelen (of lang pruttelen) en pas als laatst de gebakken kipfilet erin zodat dat niet knetter gaar is (stoofvlees ander verhaal natuurlijk ).

op deze manier gebruik je de
Chemische reacties in de pan om veel meer smaak te maken. Je kruidenpasta kun je makkelijk zelf maken met Laos, trassi, verse gember, knoflook, gemalen gedroogde kruiden en wat olie en sambal bijvoorbeeld. Of vissaus, oester saus, sojasaus, etc.

Overigens is zout als je niet te dik bent of andere problemen hebt ook wat minder ongezond. 20 gram is wel heel veel. Beetje issue als je veel kcals eet natuurlijk.

Kruiden mixen kopen zonder zout kan helpen. Geen zakjes maar gewoon de kruiden en specerijen zelf kopen. Zout zelf toevoegen. Is trouwens nog veel goedkoper ook.

En als je dan slim bent dan gebruik je minder zout maar andere smaakmakers. Die zijn ook zout maar geven meer smaak bij lagere dosering. Ansjovispasta, sojasaus( is zout, maar geeft veel meer smaak), parmaham, Parmezaanse kaas, sowieso alles wat gefermenteerd is en dingen als paddenstoelen.

De laatste truc is wat koks gebruiken- laagjes smaak bouwen. Ze gebruiken de maillard reactie om smaakstoffen en smaak versterking te bouwen. Dus niet: alles snel even roerbakken saus erop knallen en eten. Maar eerst het vlees bruinen, uit dr pan halen, taugé heel kort en hard bakken. Dan degroenten Bakken/roerbakken uit de pan halen, je kruiden pasta fruiten en dan de groenten weer terug. Even doorbakken en dan kokosmelk of andere vloeistof erbij. Even pruttelen (of lang pruttelen) en pas als laatst de gebakken kipfilet erin zodat dat niet knetter gaar is (stoofvlees ander verhaal natuurlijk ).

op deze manier gebruik je de
Chemische reacties in de pan om veel meer smaak te maken. Je kruidenpasta kun je makkelijk zelf maken met Laos, trassi, verse gember, knoflook, gemalen gedroogde kruiden en wat olie en sambal bijvoorbeeld. Of vissaus, oester saus, sojasaus, etc.

Overigens is zout als je niet te dik bent of andere problemen hebt ook wat minder ongezond. 20 gram is wel heel veel. Beetje issue als je veel kcals eet natuurlijk.
Ketjap aan is zalig en je gebruikt weinig.
Zwitserse kaas (geska strooikaas) is ook goed zout en perfect op dat punt.

Hoe dan ook levert bakken ook extra smaak. Als ik mijn wok opzet enkel met wat olie dan ruikt t al naar eten :D

Gewoon klein beetje sesamolie met wat knoflook bakken en daarin wokken. Afblussen met klein scheutje soja en je hebt een smaak sensatie.
Ook lekker om met de knoflook wat verse gember mee te bakken. drool:

Hoe dan ook levert bakken ook extra smaak. Als ik mijn wok opzet enkel met wat olie dan ruikt t al naar eten :D

Gewoon klein beetje sesamolie met wat knoflook bakken en daarin wokken. Afblussen met klein scheutje soja en je hebt een smaak sensatie.
Klinkt alsof wij dezelfde smaak hebben🙃🤣

Ja, en als
Je tomaten saus maakt met vlees een beetje ansjovispasta erin. Je proeft geen vis, maar de smaak is meteen veel sterker.

En als je de mirepoix goed maakt dan bouw je daarmee alvast de basis voor veel smaak op. En zo is er nog veel meer wat je kunt doen.

En als je dan slim bent dan gebruik je minder zout maar andere smaakmakers.
Alle kruidenmixen die ik gebruik zijn zonder zout en ik voeg nooit zout als smaakmaker toe, dat is exact wat ik typte. Ik gebruik alleen maar losse kruiden, geen zout, en soms een mix zoals die van Johnny Boer e.d. waar 0 zout in zit, dus ik begrijp je reactie niet of had je per ongeluk mij geciteerd?

Ik heb hier denk ik 2 kruidenrekken met 50 soorten kruiden ofzo.

Alle kruidenmixen die ik gebruik zijn zonder zout en ik voeg nooit zout als smaakmaker toe, dat is exact wat ik typte. Ik gebruik alleen maar losse kruiden, geen zout, en soms een mix zoals die van Johnny Boer e.d. waar 0 zout in zit, dus ik begrijp je reactie niet of had je per ongeluk mij geciteerd?
Niet goed gelezen denk ik. Die jonnie boer mixen zijn trouwens prima. Best goede kwaliteit kruiden en specerijen erin.

Uitgebreid koken en dingen als kokosmelk enzo doe ik in het weekend weleens. Doordeweeks eet ik clean en wil ik snel gewokt hebben, dus fl**ker dan vaak koriander, madame Jeanette, knoflook, kurkuma, cayenne peper, Laos, gember, komijn, kardemom, peper e.d. door de kip en groenten in de wok. Vaak een beetje ketjap en evt. sambal, daar zit wel zout in. Avondeten is niet het meest , maar over de gehele dag krijg ik veel meer binnen, zeker broodbeleg, blikje tonijn en soepje. Voor het trainen doe ik dat bewust pwo. Ik heb niets tegen zout, maar vind daarom zout toevoegen en kruidenmixen met zout overbodig en zonde van de smaak.

Niet goed gelezen denk ik. Die jonnie boer mixen zijn trouwens prima. Best goede kwaliteit kruiden en specerijen erin.
Ja, maar het is meer gemakzucht en de juiste verhoudingen . Meestal kruid ik zelf en dat is veel goedkoper.
Toch zit ik zo aan 15 gram per dag in de bulk , zelfs wanneer ik clean eet.

Lees mn post nog eens, want je reactie is exact wat ik doe. :P

Ja, heerlijk al die acrylamides. :D
Zolang je niet frituurt valt het wel mee. En je moet reducerende suikers en asparaginezuur hebben. Zonder aardappelen te frituren of met fructosestrooo een koek te bakken valt het we mee.

Koffie roosteren geeft ook acrylamide. Maar koffie zit ook weer vol met antioxidanten.

Ik heb hier denk ik 2 kruidenrekken met 50 soorten kruiden ofzo.
Jij gaat als kruide koning spelen tijdens de bbq neem ik aan? Zin in!

Peper, zout, aromat en voor de rest wat willekeurige kruiden. Proef er eigenlijk geen drol van. :roflol:

Terug
Naar boven