AndroidHealthClinic

Sticky Nieuw in de supermarkt!

In Nederlands vlees niet zo schokkend, zeker niet teveel, daar wordt op gecontroleerd. Maar in varken zit wat meer dan in rund en gevogelte, en kan hij gevoeligheid darmklachten of acne veroorzaken. Als je er niet gevoelig voor bent is het niet relevant om je er druk om te maken.
In vette vis zit meer metaal

E22A7B28-904E-4C53-8BE2-EFC862221C12.jpeg

Morgen proberen, wat ik me afvraag.. is dit nou even “gezond” als onbewerkte gewone aardappels ?

In aanvulling op hetgeen hierboven is genoemd, zijn varkens zeer intelligente en sociale dieren (komen volgens mij na mensapen en zeezoogdieren zoals dolfijnen qua intelligentie) en ervaren daardoor emoties volgens mij ook meer dan bijv. kippen (dit laatste weet ik niet 100% zeker overigens). Verder vind ik de bio-industrie v.w.b. varkens echt extreem vervuild en dieronterend (onverdoofd staarten afknippen en dat soort shit). Daarnaast vind ik qua macro's varkensvlees ondergeschikt aan kip, rund en vis (bepaalde delen van het varken uitgezonderd). Als ik dan al zoiets eet, is het bijvoorbeeld échte chorizo, wat zowel qua smaak, kwaliteit als dierenwelzijn dichter bij wild dan een varken uit de bio-industrie ligt. (Dan wel de echte chorizo, ik heb deze gekocht in Zuid-Spanje bij de slager waar de échte chorizo vandaan komt (Iberisch varken).)

Om eerlijk te zijn is natuurlijk de gehele bio-industrie extreem vervuild (zelfs biologisch en 1-2-3-sterren zeggen niet alles), maar na ruim 3 jaar strikt als vegetari"er te hebben geleefd heb ik ervaren dat ik toch bepaalde tekorten oploop en deze levensstijl niet goed is te combineren met bodybuilding. (Ja, ik weet dat er pro's zijn die het wel kunnen; i.i.g. pescotari"er.)

Als vegetariër zie ik nog niet snel problemen, vegan daarentegen is al een stuk lastiger met alle tekorten.

Wel nice dat je je zo bezig houdt met de kwaliteit van je vlees. Zou echt veel meer moeten gebeuren. Maak van je lokale slager je maat en weet waar ‘t wegkomt. Je vlees is zoveel lekkerder en beter

Wel nice dat je je zo bezig houdt met de kwaliteit van je vlees. Zou echt veel meer moeten gebeuren. Maak van je lokale slager je maat en weet waar ‘t wegkomt. Je vlees is zoveel lekkerder en beter
Hoe bepaal je objectief de kwaliteit van het vlees?

Als vegetariër zie ik nog niet snel problemen, vegan daarentegen is al een stuk lastiger met alle tekorten.

Ik weet niet of je reactie richting mij was (zo ja, bedankt :)), maar om eerlijk te zijn ben ik er nog te weinig mee bezig en ik koop het meeste in de supermarkt. Goed vlees van de slager zou inderdaad beter zijn. Wat minderen ook, maar het blijft gewoon een gemakkelijke bron van een compleet aminozuurprofieel en (heem)ijzer.

Hoe bepaal je objectief de kwaliteit van het vlees?
Lastig, maar wetende wat jij belangrijk vindt geeft al mooie randvoorwaarden. Kan mij ook niet voorstellen dat je het verschil niet proeft terwijl de supermarkt best prijzig.

Ik kan niet spreken voor alle slagerijen, maar hier vinden ze het super dat je vraagt naar de bron etc, ze praten graag met je over hun vak. Zo weet je waar de koeien staan, dat de slager zelf naar de boer gaat kijken enzovoort. Dat geeft imo een heel ander beeld dan een stuk online bestellen waarvan geen herkomst bekend is met de kans dat het uit het buitenland komt bijvoorbeeld. Zo kopen wij regelmatig rund bij een boer waar de koeien in het weiland dichtbij lopen. Proef je dit terug? Geen idee. Zal een slagerij verschil in kwaliteit merken, vast en zeker.

Heb er zelf geen verstand van, maar er bewust mee bezig zijn is nooit verkeerd en zal vast bijdragen aan de industrie.

Dan gaat het vooral om smaak en dierenwelzijn, maar of het gezonder of minder gezond voor je is weet je dan nog niet en ik dacht dat daar vooral de discussie over ging.

Ah in dat geval ben ik een punt ingegaan wat er niets mee te maken had. My bad!

Terug
Naar boven