- Waardering
- 14.740
- Lengte
- 1m87
- Massa
- 103kg
- Vetpercentage
- 17%
Aardig dat je ernaar vraagt (ik zat ook wel een beetje om aandacht te roepen).
Er is al tientallen jaren gedacht aan COPD, de variant van astma die niet goed met medicatie onder controle te brengen is en die daarom 1 van de drie grote doodsoorzaken is (naast kanker en hart- en vaatziekten). Je longblaasjes sterven langzaam af, op het laatst stik je letterlijk. Mijn steeds kleiner wordende longinhoud en de haast continue hoestbuien bij fietstrainingen brachten mij er 2 jaar geleden toe, om helemaal te stoppen met mountainbiken. Omdat ik minstens 4-5 keer per week trainde, soms wel 20 uur, viel er toen wel iets weg. Juist in die tijd vroeg mijn stiefzoon of ik zin had om samen met hem aan krachtsport te gaan doen, de sport uit mijn jeugd. Hierbij, vooral bij AMRAP sets die ik graag doe, had ik echter ook regelmatig veel last van hoesten en begin dit jaar werd ik erg ziek en nu weer (als longpatiënt ben je extra vatbaar voor koudjes, de griep, etc.). De longverpleegkundige die ik consulteerde vond de situatie onaanvaardbaar: de medicijnen werken namelijk nooit goed bij mij, wat bij COPD in ieder geval wel tijdelijk het geval zou moeten zijn en ik word steeds benauwder. Bij een recent onderzoek bleek echter, dat mijn longblaasjes niet verder achteruit gaan. Zoals gezegd sloegen geneesmiddelen tegen COPD ook nooit goed aan. Mijn allergie (ben bijna overal allergisch voor) wordt daarom nu gezien als de oorzaak van mijn longklachten. Het hoesten stak ook weer de kop op toen ik kasten uit elkaar haalde en er veel oud stof tevoorschijn kwam. Ik ga dus waarschijnlijk niet dood aan COPD, maar ondertussen kan er weinig aan de klachten gedaan worden.
Laatst bewerkt: