XXL Nutrition

Nononsense progressie

dan zou ik liever squat willen toevoegen ipv vervangen door hip thrust om mijn gluteus en hammies te trainen.

Of zou ik dan nog beter de squat kunnen toevoegen en de hip thrust vervangen door de cable pull

´´Myth 4: Squats are a good exercise for the quads, glutes and hamstrings
Squats are indeed a great exercise for the quads and glutes, as we discussed in the first myth of this article. However, squats are a pretty terrible hamstring exercise. Squats are commonly depicted as an effective hamstring exercise because the hamstrings extend the hip. Indeed, 3 of the heads of the hamstrings extend the hip: the long head of the biceps femoris and the 2 semis (semitendinosus and semimembranosus). However, the short head of the biceps femoris doesn’t extend the hip and all 4 heads of the hamstrings flex the knee. A muscle cannot decide to act at one joint and not another. It it flexes, it produces tension and it pulls at both ends. So high tension in the hamstrings would flex the knees. You need to exténd the knees to stand up. That’s the whole reason the quads are active. Hamstring activation thus directly sabotages the function of the quads. The hamstrings could only be maximally engaged if the quads were strong enough to do their job while also completely offsetting the knee flexion moment from the hamstrings. Is this the case?´´

Nope. Hamstring muscle activation during squats can be as low as 20% of MVIC or half that achieved by other hamstring exercises. So squat volume should probably count at most 50% for the hamstrings. Arguably less, since the hamstrings also do not achieve a good stretch because of their function as knee flexors.

• Topic Starter Topic Starter
giphy.gif

Yeah!! Met je eens!
Al werkt het wel zo onwijs goed!

Ik probeer vaak wel alles een beetje in verhouding te trainen. Train je veel hammies, dan ook je quads.
Train je zwaar borst, dan dus ook bewust je rug trainen.
Probeer iig onbalans te voorkomen, dan ben je blessure gevoeliger.
True! Daarom vroeg ik me af of het beter was squats toe te voegen en de hip thrust te vervangen door de cable pull through aangezien je met die laatst genoemde oefening minder je quads traint dan met hip thrust...

Volgens mij voldoet een algemeen schema dan nog steeds prima. Dus niet alleen maar leg extensions voor de quads.
Ik zou persoonlijk een legextension zonder een compound oefening voor de quads ook nooit adviseren. Hipthrust ruilen voor squats vind ik dan weer kort door de bocht. Alles valt of staat met iemand zijn of haar doelen, wensen, blessures, anatomie en of die persoon die informatie wil hebben natuurlijk! Ik zou persoonlijk ook een heel ander schema adviseren voor semi beginners.

Als ik een degelijk schema maak voor een cliënt dan vraag ik net zolang door tot ik alle informatie heb om een schema op te stellen. Zo zijn er sportscholen waar je niet kunt squaten namelijk, maar ook niet iedereen kan en/of wil squaten.

Squaten is wel een breed begrip, split squats kunnen ook, of hack squats, desnoods doe je een leg press.

Ik zou persoonlijk een legextension zonder een compound oefening voor de quads ook nooit adviseren. Hipthrust ruilen voor squats vind ik dan weer kort door de bocht. Alles valt of staat met iemand zijn of haar doelen, wensen, blessures, anatomie en of die persoon die informatie wil hebben natuurlijk! Ik zou persoonlijk ook een heel ander schema adviseren voor semi beginners.

Als ik een degelijk schema maak voor een cliënt dan vraag ik net zolang door tot ik alle informatie heb om een schema op te stellen. Zo zijn er sportscholen waar je niet kunt squaten namelijk, maar ook niet iedereen kan en/of wil squaten.

Story of my life :janken:.
Ook vervangen door legpress nu ipv ik de Smith halfslachtige squat achtige dingen te doen. Nog geen seconde spijt van gehad :).

@Nononsense heb je specifieke zaken waar je meer aandacht op wil vestigen? UB of LB? Of bepaalde zaken die je liever doet?
Glute pullthrough vind ik geen aanrader trouwens, en is ook weer een glute oefening natuurlijk ;). Ik vind dat je daar moeilijk een goeie MMC mee krijgt. Heb hem ook uit mijn schema geknikkerd :roflol: .

Met alle respect, maar een sportschool waar je niet kunt squatten is geen sportschool. Een Leg Press lijkt me ook wel redelijk standaard. Verder met je eens trouwens.

Met alle respect, maar een sportschool waar je niet kunt squatten is geen sportschool. Een Leg Press lijkt me ook wel redelijk standaard. Verder met je eens trouwens.

Is bij mij toch het geval :roflol: . Voor de rest zga alles voor handen, maar een squat rek is er niet.

Laatst bewerkt:

Ik vind het ook niet fijn, maar is de enige gym hier waar ik te voet of met de fiets heen kan.
Anders moet ik al 15km rijden/fietsen en dat gaat me op d'n duur tegen steken, ik ken mezelf.
Dus dan maar zonder, en alternatieven zoeken/doen.

Anyhow, back to @Nononsense haar schema/progressie/... :).
Sorry voor de vervuiling!

Zo zijn er sportscholen waar je niet kunt squaten namelijk, maar ook niet iedereen kan en/of wil squaten.
Bij mij op de sportschool kan je wel squaten, er zijn 3 squatrekken aanwezig, dus dat is geen probleem. Squat is alleen niet mijn favoriete oefening. Ik heb een beperkte enkelmobiliteit, waardoor ik met de hak van mijn voeten op schijfjes sta. Als ik de squat voor een andere oefening zou kunnen ruilen zou dat heel fijn zijn ;) wellicht leg press of lying leg press?

Ik zou persoonlijk ook een heel ander schema adviseren voor semi beginners.
Bedoel je een ander schema dan het schema wat ik gepost heb of het beginnersschema waar imnewhere op doelde? Het schema wat ik postte heb ik overigens min of meer tijdens de traing opgesteld, kijkend naar de apparaten om me heen en welke oefeningen ik leuk vind om te doen.. natuurlijk heb ik wel enigzins rekening gehouden met de variëteit van spiergroepen, maar zoals ik al zei, er is room for improvement en wat het opstellen van een schema ben ik nog echt een beginner...

@Nononsense heb je specifieke zaken waar je meer aandacht op wil vestigen? UB of LB? Of bepaalde zaken die je liever doet?
Ik wil veel aandacht vestigen op LB, dit is echt wel een probleemgebied zeg maar. Er zit redelijk veel 'los vel'. Bij mijn schouders en rug is de definitie van de spieren al veel beter zichtbaar en zit het minste vel/vet.

Glute pullthrough vind ik geen aanrader trouwens, en is ook weer een glute oefening natuurlijk ;). Ik vind dat je daar moeilijk een goeie MMC mee krijgt.
ja klopt is wel een glute oefening, maar ik dacht als ik squat toevoeg dan misschien hip thrust wijzigen in glute pull through omdat je bij de hipthrust meer je quads aanspreekt dan bij de pull through aangezien je die weer pakt bij de squat. Maar je hebt gelijk, je MMC is veel minder bij die oefening en ik vindbhet lastig om constant te bracen bij die oefening. Dan zou ik misschien nog beter de cable kick backs kunnen pakken.

Anyhow, back to @Nononsense haar schema/progressie/... :).
Sorry voor de vervuiling!
No problem! Als ik straks serieus mijn progressie log is het natuurlijk een ander verhaal ;)

• Like
Waarderingen: Bubs
Squat moet je leren en ook de mobiliteit komt dan uiteindelijk wel goed.

Hip thrust meer quad? Dan doe je wel iets verkeerd.

Bij mij op de sportschool kan je wel squaten, er zijn 3 squatrekken aanwezig, dus dat is geen probleem. Squat is alleen niet mijn favoriete oefening. Ik heb een beperkte enkelmobiliteit, waardoor ik met de hak van mijn voeten op schijfjes sta. Als ik de squat voor een andere oefening zou kunnen ruilen zou dat heel fijn zijn ;) wellicht leg press of lying leg press?

De squat is niet de meest optimale oefening om spiermassa te realiseren. Dit heeft met een aantal factoren te maken. Als je gericht bent op powerlifting, dan moet je de oefening zeker doen. Anders kun je deze links laten liggen, aangezien je het toch al geen fijne oefening vindt. Ik zou wel gaan voor een compound, als jouw lichaam dat toelaat.

Aangezien je kennis wilt opdoen heb ik enkele artikelen opgezocht voor je, waar ik veel aan gehad hebt. Je kan hier dieper op in gaan door het lezen van wetenschappelijke artikelen. Echter zijn de artikelen van Bell Coaching al vertaald naar Jip en Janneke taal.

Luister deze podcast eens:

En enkele artikelen die meespelen met o.a. het feit dat de squat niet de meest optimale oefening is voor spiermassa:

Wellicht om je keuze m.b.t. je coach te heroverwegen:

Alhoewel emg niet het complete verhaal laat zien, pak je met hipthrust zeker wel wat quads. Of ik zou hipthrusten voor quadgroei..? nou nee...:p

Screenshot_20200705-233202_Chrome.jpg

Alhoewel emg niet het complete verhaal laat zien, pak je met hipthrust zeker wel wat quads. Of ik zou hipthrusten voor quadgroei..? nou nee...:p

Screenshot_20200705-233202_Chrome.jpg
Nee dat bedoelde ik ook niet, kwam misschien wat verwarrend over zie ik nu aan de reacties, excuses!

Er werd geadviseerd om squat toe te voegen aan mijn programma voor de quads. Met hip thrust pak je wel enigzins je quads mee alhoewel de nadruk ligt op de glutes en hamstrings.

Ik dacht dat het verstandig zou zijn om de hip thrust er uit te gooien en deze te vervangen voor cable pull through of cable kick back. Met deze 2 oefeningen train je wel de glutes en de hammies maar dus niet de quads.
Daardoor heb je (iets) minder belasting van de quads die je dan weer volledig compenseert met de squat.

Maar ik kan er ook volledig naast zitten hoor en de hip thrust er in laten (ik vind dit een lekkere oefening overigens) en squats gewoon toevoegen.

Ik bekijk morgen je printscreen even op de laptop, is via tel Erg klein en lastig te lezen.

• Like
Waarderingen: BB_
Gewoon even een vraagje tussendoor betreffende jouw losse vel dat ik hier eerder in de berichten las, ben jij ook veel afgevallen?
Betreffende trainingen kan ik je helaas geen advies geven, ben zelf een "beginner".
Volg een traject van 6 weken online coaching om op gang geholpen te worden. Bij Dreambodytraining. Tot nu toe tevreden, maar wat ik zeg, ik ben dan ook beginner.

Terug
Naar boven