XXL Nutrition

Nononsense progressie

Serieus? Ook al is het het internet maar, dat betekent toch niet dat je gewoon moet gaan stoken.. Zeker als moderator heb je in mijn ogen een voorbeeldfunctie, maar dat is mijn bescheiden mening.

Absoluut mee eens, maar laat me even een aanloop nemen goed? Er valt nu gewoon niet zo heel veel te delen imo gezien de corona perikelen waar we mee zitten. Als deze dame straks weer gaat knallen komt dat goed. In mijn openingspost heb ik ook het volgende gedeeld, dus jullie waren gewaarschuwd;)

je mag dat best nonsense vinden en het is mmisschien niet conform een normaal log. Maar nogmaals het is hooguit 10kb waar ik het internet mee vervuil en je moet het niet lezen he. Overigens is de helft van die 7 pagina's nonsense gevuld met hele andere discussies...;)

Goeie vraag, wat ik voornamelijk zoek is een platform waar ik met 'gelijkgestemden' kan delen waar ik mee zit, waar ik tegen aan loop maar ook kennis opdoen van anderen en slap ouwehoeren. Wat ik kom brengen vind ik lastiger, ik heb nog niet zo heel veel kennis van bb om anderen te inspireren of motiveren, en dat is helemaal prima toch? Ik neem aam dat ik niemand tot last ben?
Edit: ik weet wel alles van vriesvakdeurtjes maken ;)

Vanmiddag komt het hendeltje binnen, ben benieuwd! Haha

Zeker als moderator heb je in mijn ogen een voorbeeldfunctie
kennis opdoen van anderen en slap ouwehoeren
Nou, dank je wel. Precies ook mijn punt. Ik ben niet iemand die je komt complimenteren en je vertelt dat ik het fantastisch vind wat je doet terwijl ik dat niet vind. Daarentegen stel ik graag prikkende en soms confronterende vragen. M.i. werkt het vaak beter om iemand een spiegel voor te houden. Dat je het zeer gevoelig opvatte zegt wat mij betreft genoeg. Kijk eens kritisch naar jezelf en je manier van aanpak.. Ik zou graag met je meedenken maar ik heb vrij weinig realistische info, dus mijn interesse heeft het op dit moment niet; hence mijn ook slap ouwehoer instelling. Als jij slap ouwehoert, dan krijg je dat ook terug :)

Side note: ik lunch vanmiddag met een pistoletje geitenkaas.

Nou, dank je wel. Precies ook mijn punt. Ik ben niet iemand die je komt complimenteren en je vertelt dat ik het fantastisch vind wat je doet terwijl ik dat niet vind. Daarentegen stel ik graag prikkende en soms confronterende vragen. M.i. werkt het vaak beter om iemand een spiegel voor te houden. Dat je het zeer gevoelig opvatte zegt wat mij betreft genoeg. Kijk eens kritisch naar jezelf en je manier van aanpak.. Ik zou graag met je meedenken maar ik heb vrij weinig realistische info, dus mijn interesse heeft het op dit moment niet; hence mijn ook slap ouwehoer instelling. Als jij slap ouwehoert, dan krijg je dat ook terug :)

Side note: ik lunch vanmiddag met een pistoletje geitenkaas.

LM kan soms wel eens hard uit de hoek komen en misschien (maar misschien ook wel :p) bedoelt zij dit niet direct zo. Zij is hier om te helpen en in vele gevallen doet zij dat ook, naast het af en toe lekker slap ouwehoeren. No offense @Nononsense, maar de aanpak van LM is effectief. Door het voorhouden van een spiegel, kauwt zij niet alles voor en gaat diegene zelf nadenken over het een en ander. Door zelf na te denken, komt iemand met eigen oplossingen. Dit komt alleen maar ten goede van de stappen die daaruit voortvloeien.

Ik heb mijn zegje gedaan, verder houd ik mij afzijdig. Wat mij betreft weer lekker on-topic en genieten van de progressie die TS maakt! :cheer:

• Like
Waarderingen: LM
  • Topic Starter Topic Starter
Daarentegen stel ik graag prikkende en soms confronterende vragen. M.i. werkt het vaak beter om iemand een spiegel voor te houden. Dat je het zeer gevoelig opvatte zegt wat mij betreft genoeg. Kijk eens kritisch naar jezelf en je manier van aanpak.. Ik zou graag met je meedenken maar ik heb vrij weinig realistische info, dus mijn interesse heeft het op dit moment niet
Bedankt voor je feedback en je tips.

Side note: ik lunch vanmiddag met een pistoletje geitenkaas
Eet smakelijk alvast

• Like
Waarderingen: LM
Ik eet vanmiddag een vegan pizza (b&f pizza bodem tomatensaus, champignons kruiden en schapenkaas)

Of wacht was schapenkaas nou niet vegan? En wat als de tomatensaus nou van vleestomaten is gemaakt??? Ik ben helemaal in de war :roflol:

Ik eet vanmiddag een vegan pizza (b&f pizza bodem tomatensaus, champignons kruiden en schapenkaas)

Of wacht was schapenkaas nou niet vegan? En wat als de tomatensaus nou van vleestomaten is gemaakt??? Ik ben helemaal in de war :roflol:
Maïskip mag ik dan wel weer eten toch?

200.gif

Hierbij mijn voedingsschema van afgelopen week. Hoor graag wat jullie er van vinden. Ondanks dat ik 2300kcal eet heb ik constant honger en word ik 's ochtends ook wakker met honger :(
Eergisteren 80,0kg en gisteren 79,6kg op de weegschaal; dacht even dat ik toch omhoog zou moeten met het aantal kcal gezien de afname van de afgelopen dagen. Maar vanochtend weer 80,0kg; dus we laten het nog even op 2300kcal :)

Vandaag is het een rustdag, dus geen training. Wel ga ik straks nog een uurtje lopen en druk met het poetsen van mn hut....

Bijlagen

Hierbij mijn voedingsschema van afgelopen week. Hoor graag wat jullie er van vinden. Ondanks dat ik 2300kcal eet heb ik constant honger en word ik 's ochtends ook wakker met honger :(
Eergisteren 80,0kg en gisteren 79,6kg op de weegschaal; dacht even dat ik toch omhoog zou moeten met het aantal kcal gezien de afname van de afgelopen dagen. Maar vanochtend weer 80,0kg; dus we laten het nog even op 2300kcal :)

Vandaag is het een rustdag, dus geen training. Wel ga ik straks nog een uurtje lopen en druk met het poetsen van mn hut....
Wat voor mij werkt tegen honger is vooral veel koffie :roflol: .Extra groente toevoegen wil ook nog wel eens helpen. ;)
Plus het is een stukje gewenning.
De dagen dat ik eet naar behoefte kom ik over het algemeen over de 3k, dus honger is niet altijd een betrouwbare indicator als je het mij vraagt.
Snoep e.d zal niet gaan helpen tegen je honger gevoel, eigenlijk gewoon verpesting van je kcal als je op 2200 zit( i know is lekker.. ik doe het ook)
Die kcal kan je denk ik efficiënter gebruiken als je echt honger hebt.

Nu begreep ik dat je geen koemelk kunt verdragen. Kun je wel geitenmelk hebben? misschien een lekkere afwisseling?

Ik weet niet of je het al eerder gepost had, maar heb je bewust je vetten zo hoog staan? zie dat je namelijk aangeeft dit als doel > Op dit moment eet ik 2300kcal per dag met kev verdeling 210/110/125.
Persoonlijk had ik die denk ik wat lager gezet, om m'n kcal te sparen voor m'n E en K. Weet niet of de kenners het er ook mee eens zijn. Te laag zitten is natuurlijk ook niet de bedoeling, aangezien je wel vetten nodig hebt.

Wat voor mij werkt tegen honger is vooral veel koffie :roflol: .Extra groente toevoegen wil ook nog wel eens helpen. ;)
Plus het is een stukje gewenning.
De dagen dat ik eet naar behoefte kom ik over het algemeen over de 3k, dus honger is niet altijd een betrouwbare indicator als je het mij vraagt.
Snoep e.d zal niet gaan helpen tegen je honger gevoel, eigenlijk gewoon verpesting van je kcal als je op 2200 zit( i know is lekker.. ik doe het ook)
Die kcal kan je denk ik efficiënter gebruiken als je echt honger hebt.

Nu begreep ik dat je geen koemelk kunt verdragen. Kun je wel geitenmelk hebben? misschien een lekkere afwisseling?

Ik weet niet of je het al eerder gepost had, maar heb je bewust je vetten zo hoog staan? zie dat je namelijk aangeeft dit als doel > Op dit moment eet ik 2300kcal per dag met kev verdeling 210/110/125.
Persoonlijk had ik die denk ik wat lager gezet, om m'n kcal te sparen voor m'n E en K. Weet niet of de kenners het er ook mee eens zijn. Te laag zitten is natuurlijk ook niet de bedoeling, aangezien je wel vetten nodig hebt.
Super bedankt voor je reactie!!

Excuses! verdeling KEV moet 210/125/110 zijn :) De vetten zijn wel bewust wat hoger gezet omdat mijn menstruatie op dit moment rare dingen doet (begin van het jaar 2 cycli van 40+ dagen, daarna netjes 2 cycli van 27 dagen en nu 22 dagen. En ik heb last van premenstruele spotting.... Ik ben door huisarts en gynaecoloog binnenstebuiten gekeerd met onderzoeken, maar helaas kunnen ze niks vinden, waarschijnlijk dus hormonaal. Ik zit er wel aan te denken om weer te beginnen met de pil (die slik ik sinds 2016 niet meer) om toch een soort van cyclus te krijgen, want ik word er helemaal gek van dat het iedere keer een verrassing is wanneer het weer zo ver is....

Haha als ik zou eten naar behoefte dan zou ik ver boven de 3k komen... Als je mij mijn gang laat gaan vreet ik zo een reep chocola, een doos (n*ger)zoenen en een pak bitterkoekjes weg omdat ik het nodig heb... Soms wil ik nog wel eens een lolly ofzo eten, en ik vind het lastig om er af te blijven als mijn kids een snoepje krijgen, we hebben ze dus wel in huis. Maar ik heb ze bewust niet in mijn auto liggen want dan vreet ik zo de hele zak weg.

Meer groente toevoegen is inderdaad ook nog een idee, daar kan best nog wel wat bij, dank je wel! Ik zit inmiddels al wel aan de 4 liter water per dag :P

Geitenmelk vind ik echt niet te drinken, net zoals ik geitenkaas niet zo lekker vind.... Ik weet dat er wel schapenyoghurt is, die vind is super lekker! Super romig van smaak, maar die is alleen te koop bij de appie XL bij ons en de Ekoplaza... en die zitten niet naast de deur :-( Misschien moet ik de jumbo eens vragen of ze die in het assortiment willen opnemen....

Bedankt voor het meedenken!

Voedingsschema ziet er opzich niet verkeerd uit! Ik zou wel op 2300 kcal iets minder calorieën besteden aan bijvoorbeeld chips/chocolade en meer aan onbewerkte voeding (dat verzadigd ook beter), maar voor de rest ziet het er prima uit. Ik zou om die reden ook een stuk hoger in de eiwitten gaan zitten, dat verzadigd ook beter (mede omdat je deels plantaardig eet). Honger hoort er natuurlijk bij, maar het zou zeker kunnen helpen! Wat ik zelf doe tijdens een cut is voor minder gezonde voeding een caloriebudget aanhouden, bijvoorbeeld 150-250 kcal per dag.

Voor je hormoonhuishouding zijn voldoende vetten cruciaal, maar ook de "juiste" vetten. Alhoewel korte keten en lange keten verzadigde vetzuren niet "slecht" zijn, zijn ze ook niet persé noodzakelijk (het lichaam kan die namelijk prima zelf aanmaken). Ik zou mij richten op voldoende EPA/DHA (bijvoorbeeld uit krillolie of algenolie) en GLA (borageolie of teunisbloemolie) als supplement ter ondersteuning van je hormoonhuishouding.

Je totale vetzuren kun je prima beperken tot 25-30% van je totale inname. Maar goed, meer is ook niet per definitie slecht mits je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Ik zou alleen (mocht je liever meer koolhydraten eten) je vetten verlagen.

Voedingsschema ziet er opzich niet verkeerd uit! Ik zou wel op 2300 kcal iets minder calorieën besteden aan bijvoorbeeld chips/chocolade en meer aan onbewerkte voeding (dat verzadigd ook beter), maar voor de rest ziet het er prima uit. Ik zou om die reden ook een stuk hoger in de eiwitten gaan zitten, dat verzadigd ook beter (mede omdat je deels plantaardig eet). Honger hoort er natuurlijk bij, maar het zou zeker kunnen helpen! Wat ik zelf doe tijdens een cut is voor minder gezonde voeding een caloriebudget aanhouden, bijvoorbeeld 150-250 kcal per dag.

Voor je hormoonhuishouding zijn voldoende vetten cruciaal, maar ook de "juiste" vetten. Alhoewel korte keten en lange keten verzadigde vetzuren niet "slecht" zijn, zijn ze ook niet persé noodzakelijk (het lichaam kan die namelijk prima zelf aanmaken). Ik zou mij richten op voldoende EPA/DHA (bijvoorbeeld uit krillolie of algenolie) en GLA (borageolie of teunisbloemolie) als supplement ter ondersteuning van je hormoonhuishouding.

Je totale vetzuren kun je prima beperken tot 25-30% van je totale inname. Maar goed, meer is ook niet per definitie slecht mits je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Ik zou alleen (mocht je liever meer koolhydraten eten) je vetten verlagen.
Bedankt voor je uitgebreide bericht. Ik reageer vanavond even ivm spitsuur hier begint met de kids... 😬

Als je van snel makkelijk en vullend houdt kan je ook overwegen meer bonen (zwarte, witte, linzen, kikkererwten etc) toe te voegen aan je eten. Je kan er best veel volume van eten met relatief weinig aan kcal. Ze zijn smakelijk (als je ervan houdt of goed verwerkt) ook nog eens vezelrijk en bevatten relatief veel eiwitten. Het verzadigd dus ook goed.
Heel simpel.. zo een pizzabodem is een ruime 400 kcal.. je kan hier ook zo een 400-500 gram aan bonen voor eten. Reken maar dat dat vult ;)

Er zijn ook best wel wat leuke eiwitrijkere recepten (vegan) mee te bedenken ook. Denk maar aan een zooit champignons bakken met bonen erdoorheen en dan wat tomaten en een uitje. Heb je een zalig eenpans gerecht en door de champies (of paddestoelen) en bonen ook wat eiwitrijker en zo super snel en makkelijk.

Nu heb ik makkelijk praten want ik ben gek op alle soorten bonen :o op kamers vrat ik vroeger gewoon de bruine en witte bonen uit blik :roflol:
Ook grotendeels uit budget beperking maar dan alsnog. Tuinboontjes, doperwten.. zijn allemaal prima KH vervangers. Aardappel en zoete aardappel ook.

Qua vetten kan je inderdaad ook wat meer goede vetten gebruiken. T is dat je geen vis eet... Noten/zaden zijn een prima vetbron maar het vult alleen niet echt als je kijkt naar het aantal kcal wat ertegenover staat. Het is dus een balans vinden met eiwitten en vetten en genoeg aan koolhydraten. Vetten verzadigen ook maar in combinatie met eiwitten beter. Zo zijn er nog tal van combinaties die meer verzadigend zijn en eenvoudig te maken. Ook met een druk schema.

Zo ben ik gek op reuzebonen (gigandes) van de turk. Super makkelijk en overal doorheen te gooien en maar iets van 80 kcal per 100 gram. (Fazulje in het Turks)
Heerlijk in salade maar ook in een soep of gewoon opwarmen als KH.

Terug
Naar boven