- Waardering
- 16.020
- Lengte
- 1m77
- Massa
- 76kg
- Vetpercentage
- 19%
Haha suc6Bedankt voor je uitgebreide bericht. Ik reageer vanavond even ivm spitsuur hier begint met de kids... 😬
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Haha suc6Bedankt voor je uitgebreide bericht. Ik reageer vanavond even ivm spitsuur hier begint met de kids... 😬
Zo, kids liggen in bed, de keet is opgeruimd en de spaghetti heb ik van de muur gekrabd (kids, je krijgt er zoveel voor terug...Voedingsschema ziet er opzich niet verkeerd uit! Ik zou wel op 2300 kcal iets minder calorieën besteden aan bijvoorbeeld chips/chocolade en meer aan onbewerkte voeding (dat verzadigd ook beter), maar voor de rest ziet het er prima uit. Ik zou om die reden ook een stuk hoger in de eiwitten gaan zitten, dat verzadigd ook beter (mede omdat je deels plantaardig eet). Honger hoort er natuurlijk bij, maar het zou zeker kunnen helpen! Wat ik zelf doe tijdens een cut is voor minder gezonde voeding een caloriebudget aanhouden, bijvoorbeeld 150-250 kcal per dag.
Voor je hormoonhuishouding zijn voldoende vetten cruciaal, maar ook de "juiste" vetten. Alhoewel korte keten en lange keten verzadigde vetzuren niet "slecht" zijn, zijn ze ook niet persé noodzakelijk (het lichaam kan die namelijk prima zelf aanmaken). Ik zou mij richten op voldoende EPA/DHA (bijvoorbeeld uit krillolie of algenolie) en GLA (borageolie of teunisbloemolie) als supplement ter ondersteuning van je hormoonhuishouding.
Je totale vetzuren kun je prima beperken tot 25-30% van je totale inname. Maar goed, meer is ook niet per definitie slecht mits je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Ik zou alleen (mocht je liever meer koolhydraten eten) je vetten verlagen.
)
. Kennissen (type muffintop) op feestjes vragen wel eens hoe ik toch zo'n lijf heb en als ik dan in een notendop uitleg wat ik er voor moet doen en laten stoppen ze nog wat stokbroodjes brie naar binnen en haken ze af 🤣
Thanks @LM really appreciated! Ik ga er straks even voor zitten om het uitgebreider te bestuderen! ben nu aan het werkVoedingsschema ziet er an sich prima uit. Heb niet gekeken naar je doel vs onderhoud, maar meer naar de waardes E/K/V.
Vetten zouden zelfs nog wat hoger mogen. Voor vrouwen geldt 40% van de totale calorie-inname. Voor vrouwen werken vetten ook beter verzadigend dan voor mannen. Hoge kwaliteit vetten zitten in dierlijke, maar ook in plantaardige producten zoals avocado, olijven, kokos, cacao etc.
Idealiter neem je langzame (casseine) eiwitten voor het slapen gaan met eventueel wat magnesium suppletie. In non-vegan situaties zou een bak kwark/skyr ideaal zijn.
Voor vegetariërs en veganisten geldt 2.4 gram per kilogram lichaamsgewicht, omdat de eiwitkwaliteit van planten lager is dan die van dierlijke eiwitten. Er zijn meer eiwitten nodig om alle essentiële aminozuren binnen te krijgen. Eet je als vegetariër wel eieren en zuivel, dan gaat je optimale eiwitbehoefte iets omlaag. hanteer dan 2,2.
Een richtlijn is om elke maaltijd 0,3-0,6 gram per kilogram lichaamsgewicht aan eiwit te eten. Dit om de leucine drempel te overschrijden en de eiwitsynthese te stimuleren. Overdag mag de eiwitinname lager zijn dan in de avond. Dit is, omdat anabole hormonen in de nacht gaan pieken en omdat je 's nachts een lange periode hebt waarin je niks eet.
edit: kreeg een aantal vragen over onderbouwing. bij dezen: https://mennohenselmans.com/why-women-should-not-train-like-men/
Goed boek van Eric Helms over voeding:
![]()
Eric Helms - TMaSP-Nutrition v1.0.1.pdf
1 file sent via WeTransfer, the simplest way to send your files around the worldwetransfer.com
Burn the Fat, Feed the Muscle is ook een prima boek om mee te beginnen (mocht je van lezen houden).

Thanks voor je post!EPA/DHA is voldoende, super dat je dat al neemt! Ik zou GLA wel extra gaan nemen als supplement (extra info https://m.orthokennis.nl/nutrienten/borageolie).
Of het gaat helpen bij je wisselende cyclus is even afwachten, maar kwaad kan het in ieder geval niet
Loop je trouwens al langer met je hormonale klachten? Lijkt mij in ieder geval wel heel vervelend!
Oja vanwaar trouwens de keuze voor de extra vitamines naast een multivitamine?

He LM, bedankt voor je post!Voedingsschema ziet er an sich prima uit. Heb niet gekeken naar je doel vs onderhoud, maar meer naar de waardes E/K/V.
Vetten zouden zelfs nog wat hoger mogen. Voor vrouwen geldt 40% van de totale calorie-inname. Voor vrouwen werken vetten ook beter verzadigend dan voor mannen. Hoge kwaliteit vetten zitten in dierlijke, maar ook in plantaardige producten zoals avocado, olijven, kokos, cacao etc.
Idealiter neem je langzame (casseine) eiwitten voor het slapen gaan met eventueel wat magnesium suppletie. In non-vegan situaties zou een bak kwark/skyr ideaal zijn.
Voor vegetariërs en veganisten geldt 2.4 gram per kilogram lichaamsgewicht, omdat de eiwitkwaliteit van planten lager is dan die van dierlijke eiwitten. Er zijn meer eiwitten nodig om alle essentiële aminozuren binnen te krijgen. Eet je als vegetariër wel eieren en zuivel, dan gaat je optimale eiwitbehoefte iets omlaag. hanteer dan 2,2.
Een richtlijn is om elke maaltijd 0,3-0,6 gram per kilogram lichaamsgewicht aan eiwit te eten. Dit om de leucine drempel te overschrijden en de eiwitsynthese te stimuleren. Overdag mag de eiwitinname lager zijn dan in de avond. Dit is, omdat anabole hormonen in de nacht gaan pieken en omdat je 's nachts een lange periode hebt waarin je niks eet.
edit: kreeg een aantal vragen over onderbouwing. bij dezen: https://mennohenselmans.com/why-women-should-not-train-like-men/
Geen dank. Idealiter eet je (voor een volledig voedingspatroon) 1 zuivelmaaltijd, 1 ei en 1x vis/vlees, waarvan 2x vette vis per week... Ik heb me nooit zo verdiept hoe dit precies voor vega(n)s zit, maar je zou de betreffende benodigde micronutrienten op kunnen zoeken en kijken wat je dan precies nodig hebt. Vaak zie je dingen als soja, lijnzaad en vegan omega 3 suppletie voorbij komen, maar het is niet helemaal mijn kopje theeHe LM, bedankt voor je post!
Uitgaande van de getallen die jij noemt in je post kom ik op basis van 2300kcal op het volgende:
Vetten 102gram: 40% van 2300kcal is 920 kcal. 920kcal / 9 = 102 gram
Eiwit 176gram: 2,2gram per kg lichaamsgewicht is 2,2 * 80KG is 176 gram * 4kcal is 704 kcal
Koolhydraten 169gram: 2300kcal -/- 920kcal -/- 704kcal is 676kcal / 4 = 169 gram
Ik hanteer 4 maaltijden per dag ontbijt, lunch, diner en pre-bed
Qua verdeling eiwitten zou ik dan misschien op 0,5; 0,5; 0,5; 0,7 kunnen gaan zitten. of adviseer je om 's avonds nog hoger te zitten?
Qua magnesium neem ik 's avonds inderdaad 2 tabletten a 500mg Magnesium Bisglycinate.
Nogmaals bedankt voor je duidelijke, uitgebreide post.

Thanks BB_ voor het document! Ik heb hem meteen gedownload :-) en ga hem doorlezen! Bedankt ook voor het doorgeven van de titel! Ik houd zeker van lezenGoed boek van Eric Helms over voeding:
![]()
Eric Helms - TMaSP-Nutrition v1.0.1.pdf
1 file sent via WeTransfer, the simplest way to send your files around the worldwetransfer.com
Burn the Fat, Feed the Muscle is ook een prima boek om mee te beginnen (mocht je van lezen houden).

Omdat plantaardig ijzer minder goed door het lichaam wordt opgenomen heeft dat echt een meerwaarde.Goeie punten. Aan vleesvervangers is tegenwoordig ook vaak B12 e.d. toegevoegd en diverse vervangers en burgers (bijv. bij de AH) zijn best goed qua macro's en micro's.Ijzer, vitamine B1, B2, vitamine B12 en calcium zijn aandachtspunten voor een veganist.
Ijzer, B1 en 2 vind vind je in peulvruchten, tofu en tempé, noten, pinda’s, pitten of zaden. Idealiter consumeer je deze dagelijks.
Calcium lijkt mij niet zo´n issue aangezien je schapenkaas eet, en het ook aan vleesvervangers wordt toegevoegd die ik bijna dagelijks in je voedingsschema terug zie komen.
Mocht je ooit helemaal geen dierlijke producten meer nemen worden vitamine B12-pillen of met producten met toegevoegde B12 aangeraden. (Volgens mij voegt Aplro het al toe aan hun sojaproducten).
Klein tipje nog is om groente en fruit bij iedere (of de meeste) maaltijden te nemen. Daar zit vitamine C in en dat zorgt ervoor dat je lichaam ijzer beter opneemt.Omdat plantaardig ijzer minder goed door het lichaam wordt opgenomen heeft dat echt een meerwaarde.
Ook voor een compleet aminozuurprofiel is combineren van de juiste voeding belangrijk. (Wanneer je vis/vlees eet, hoef je hier niet zo op te letten, want dat is vrij volledig.)Ze is geen veganist heIjzer, vitamine B1, B2, vitamine B12 en calcium zijn aandachtspunten voor een veganist.
Ijzer, B1 en 2 vind vind je in peulvruchten, tofu en tempé, noten, pinda’s, pitten of zaden. Idealiter consumeer je deze dagelijks.
Calcium lijkt mij niet zo´n issue aangezien je schapenkaas eet, en het ook aan vleesvervangers wordt toegevoegd die ik bijna dagelijks in je voedingsschema terug zie komen.
Mocht je ooit helemaal geen dierlijke producten meer nemen worden vitamine B12-pillen of met producten met toegevoegde B12 aangeraden. (Volgens mij voegt Aplro het al toe aan hun sojaproducten).
Klein tipje nog is om groente en fruit bij iedere (of de meeste) maaltijden te nemen. Daar zit vitamine C in en dat zorgt ervoor dat je lichaam ijzer beter opneemt.Omdat plantaardig ijzer minder goed door het lichaam wordt opgenomen heeft dat echt een meerwaarde.