- Waardering
- 1.793
- Lengte
- 1m81
- Massa
- 117kg
Ja, ik ben nou ook niet echt een topper hoor, op internationaal gebied is het allemaal behoorlijk relatief wat ik wegdouw, maar oke...
Ik heb die speed benches ook nooit gedaan toen mijn bench nog niet zo sterk was (alhoewel ik vanaf het begin best lekker ging op de bank), en weet ook niet of het nou zo enorm veel bijdrage heeft geleverd aan een hogere bench. Ik vraag het me af eigenlijk. Assistentie oefeningen als close grips, floor presses, triceps extensions etc zijn veel belangrijker voor mij.
Ik vind het nu gewoon fijn als afwisseling en geloof natuurlijk in het idee van maximum speed in je bench. Of je nou opwarmt met een lege stang of je max beurt doet, altijd met de grootst mogelijke snelheid omhoog douwen. Dat is natuurlijk voor de powerlifter bedoeld. Ik denk niet dat iemand die puur voor BB-doeleinden traint, iets zou hebben aan speed benches.
Voor beginners heeft het totaal geen nut. Vaak hebben ze nog niet eens de juiste techniek te pakken en te weinig massa om veel gewicht weg te drukken. Een dikke bench is in mijn ogen onderhavig aan drie voorwaarden, nl. 1. veel benchen (met de juiste techniek), 2. je assistance er op afstellen, 3. massa aanzetten. In die volgorde. Speed bench komt niet in dat rijtje voor, maar zullen voor de wat verder gevorderden (of dat nou 150+, 180+ of 200+ is, hangt af van de persoon) zeker zo zijn voordeel hebben.
Vergeet niet dat op speed trainen ook vaak een uitkomst is als je meer wilt trainen. 4 x per week "zwaar" benchen trekt je lichaam niet, en DE training is minder belastend voor het czs

) .door zo hard mogelijk aan te spannen en explosief te werken daar krijg je een prikkel door, is een technisch verhaal van CZS en snel je vezels doen samentrekken.het gaat om het aansturen door je CZS, en dat train je hiermee.