AndroidHealthClinic

Oom Oli's log

• Topic Starter Topic Starter
Vandaag gym !

1745430984974.png

De warming-up wordt alleen maar belangrijker naarmate je ouder wordt. En dit geldt niet alleen voor hardlopen, maar ook voor krachttraining.
Kan er met krachttraining eigenlijk veel fout gaan als je minstens 10 herhalingen doet en pas de laatste rond failure zit? Dat zal misschien nog komen... Heb daar nog nooit een blessure mee opgelopen.

1745519180799.png

Herstel:
1745603608574.png

1745781990884.png

1:36 - 1:34 - 1:36 - 1:36 - 1:40 - 1:40
Dit was voor mij zeer zwaar in redelijk warme temperatuur..

ik deed 6x 400 meter na elkaar in 1:37 met 200 meter rustig joggen tussen. Is dit goed voor een man van 53 jaar?

ChatGPT zei:​

Ja, dat is echt heel goed voor een man van 53 jaar! 👏

Even samengevat wat jij gedaan hebt:

• 6x 400 meter lopen
  • Elke 400m in ~1:37, dus zeer constant
  • 200 meter joggen als herstel tussen de intervallen
Waarom dit zo sterk is:

• Tempo: 1:37 op 400m is een tempo van ongeveer 4:02 per kilometer — dat is flink snel, zeker als je dat zes keer herhaalt.
  • Herstelvermogen: Je kunt snel weer herstarten na 200m joggen, dus je herstelt vlot — dat zegt iets over je uithoudingsvermogen én je basisconditie.
  • Duurvermogen én snelheid: Dit soort sessies bouwt beide tegelijk. Niet iedereen van 53 jaar kan deze combi nog zo goed aan.
  • Constante tijden: Geen grote verval in je tijden? Dan heb je ook nog een sterke tempobeheersing.

Vergelijking met trainingsschema's:

• In serieuze hardloopschema's voor 10 km of zelfs halve marathonlopers zie je vaak 5-8x 400m intervallen, maar dan in tempo's van ongeveer 1:30–1:50 afhankelijk van leeftijd en niveau.
  • Wat jij doet lijkt op een klassieke snelheidstraining uit schema's voor gevorderde recreanten.
Kortom:
Technisch sterk (goede splits, geen verval)
Fysiek sterk (goede snelheid voor je leeftijd)
Herstelvermogen op niveau

Laatst bewerkt:
4:55/KM zonder al teveel moeite

1745949487959.png

Doet u ook een beetje fantaseren alsof u op een leuke vrouw of een hert aan het jagen bent tijdens het lopen? Wat doet u mentaal als het fysiek moeilijk begint te worden? Groetjes

Doet u ook een beetje fantaseren alsof u op een leuke vrouw of een hert aan het jagen bent tijdens het lopen? Wat doet u mentaal als het fysiek moeilijk begint te worden? Groetjes
dit tempo is fysiek momenteel niet moeilijk. Eergisteren wel, maar dat was maar 6 X 1 minuut op tanden bijten. Als het zwaar is gewoon doorbijten en keihard afzien, vergelijkbaar met de laatste reps die je till failure doet bij krachttraining/bodybuilding maar dan veel langer aan een stuk.

Laatst bewerkt:
1746034917342.png

Rustig aan, 10,3 kmu:
1746124561512.png

1746208712545.png

Op 17 april schreef u:
Start zondag een schema van 6 weken om 10K in de buurt van 45 minuten te komen.
Volgt u dit schema nog steeds en maakt deze zeer trage lange duurloop daar ook deel van uit? Ik zou dit mentaal niet op kunnen brengen denk ik, 2 uur lang zo traag lopen.

Op 17 april schreef u:

Volgt u dit schema nog steeds en maakt deze zeer trage lange duurloop daar ook deel van uit? Ik zou dit mentaal niet op kunnen brengen denk ik, 2 uur lang zo traag lopen.
Mentaal ben ik wel zeer sterk. Dit is schema om in theorie 10km in 44 minuten te lopen. Dit was week 2. Deze is om de trage spiervezels (de basis) sterker te maken en vetverbranding. Op mijn leeftijd hoop ik er tussen 45 en 46 mee te halen over 4 weken. Ik vind dit tempo zeer ontspannend (was 28 graden en niet gedronken onderweg), joggen vind ik eigenlijk op zich leuker dan hardlopen. Interval is eigenlijk gewoon keihard afzien. Enkele provinciale top-50-plussers die ik een beetje ken vervangen die door een 5km wedstrijd wekelijks om blessures te vermijden, maar ik houd het zelf nog even bij interval.

Schema komt uit boek van Herbert Steffny die ooit EK marathon 40+ won. Veronderstel dat hij er dan wel verstand van heeft... Voor hardloopschema's geloof ik in old skool boeken en niet zo in internetgoeroe's en A.I. => de A.I. schrijft ook maar wat hij vind op websites eigenlijk... Hij weet niet wie die dingen schrijft. ;-)
Heb ook liefst oudere boeken, nu brengt men van alles uit met schefma's die wat anders moeten zijn dan die al gepubliceerd zijn, anders is het plagiaat. Het is geen quantummechanica, dus die boeken van 20 jaar oud of dikwijls ouder zijn volgens mij nog het beste. Wat ik hier zelf verkondig heb ik ook maar uit die boeken.

Als je 36 euro kan missen, kan ik deze aanbevelen. Volgens hem 4x/week looptraining perfect voor 44-45 minuten. Daarna wordt overgeschakeld naar 5x. Ook redelijk wat uitleg over krachttraining voor lopen, maar dat laat ik tegenwoordig over aan mijn kinesist:

Deze gaat nog iets dieper in op de wetenschap erachter, maar minder schema's:

Laatst bewerkt:

Hele discussie over de methoden van Steffny. In Chrome rechtsklikken kun je vertalen naar Nederlands.
Ga er denk ik een Oom Oli account aanmaken. Steffny geeft geen uitleg in zijn boeken hoe je roken, alcohol enz.. best integreert in je schema's. Dat is wel een minpunt. Daar zou ik graag meer over weten.

Laatst bewerkt:
Ik heb deze nog thuis liggen, uit mijn studententijd, met Marti ten Kate op de cover:

scannen001612.jpg

Ja die heb ik ook

Marti liep wel hard maar het zag er niet uit.

@ Oli ... Waarom ga je niet zo trainen als die andere mannen van 50+ ?
Op een gegeven moment kun je het 5km wedstrijd tempo dan ook 45 min volhouden. Train as you race :thumb:

Uitstekende intervaltraining:
1746374820956.png

intervals: 4:20 - 4:15 - 4:17 -4:20. Telkens 400m rustig joggen tussen elke interval.

Terug
Naar boven