MuscleMeat

Nieuws Pedagogische tik maakt kinderen succesvoller

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Pedagogische tik maakt kinderen succesvoller

media_xl_3307415.jpg

Het is tegenwoordig uit den boze of zelfs verboden je kind te straffen met een zogenaamde pedagogische tik. Ten onrechte, zo meldt de Sunday Times. Want kinderen die als ze klein zijn op die manier worden bestraft, groeien op tot succesvollere en gelukkigere volwassenen.

De harde hand
"Wie zijn kind liefheeft, spaart de roede niet". Onder dat motto hielden ouders (meestal vaders) hun kinderen generaties lang op het rechte pad door ze te bestraffen met harde hand.

Moeilijke zoektocht
Die aanpak is geleidelijk aan in onbruik geraakt, zozeer zelfs dat de Amerikaanse psychologieprofessor Marjorie Gunnoe, moeite had om voldoende mensen te vinden die geregeld een klap hadden gekregen.

Uiteindelijk lukte het haar toch om 2.600 personen te ondervragen, van wie een kwart nooit één klap had gekregen en de rest wel. Dat bracht haar tot de vaststelling dat er "niet genoeg wetenschappelijke gronden zijn om ouders de vrijheid te ontnemen hun kinderen te bestraffen zoals ze willen".

Gevaarlijk, maar noodzakelijk
Volgens professor Gunnoe "zijn de redenen om kinderen niet fysiek te straffen onvoldoende onderbouwd en stroken ze niet met de gegevens waarover wij beschikken. Ik beschouw het geven van klappen ook als een gevaarlijke methode, maar er zijn situaties waarin een gevaarlijke methode noodzakelijk is. Alleen moet er voorzichtig mee worden omgesprongen".

Tot 11 jaar
Volgens haar onderzoek deden kinderen die af en toe een tik kregen voor hun zesde verjaardag, het als tieners beter op school en gingen ze vaker naar de universiteit dan kinderen die met zachtere hand waren grootgebracht.

Bij kinderen die tot hun elfde klappen kregen was het resultaat minder eenduidig: zij hadden hogere negatieve scores en waren vaker betrokken bij vechtpartijen, maar bleken academisch succesvoller te zijn.

Op die leeftijd moet het echter stoppen, want kinderen die ook als adolescenten nog slaag kregen, gaven later wel degelijk blijk van gedragsstoortnissen. (belga/edp)
Merkwaardig onderzoek :)

Een corrigerende tik moet kunnen vind ik.

Wetenschappelijke gronden of niet, regelmatig een tik krijgen als kind staat imo gewoon gelijk aan kindermishandeling en kan net zo goed een kind veel meer schade berokkenen dan dat het goed kan doen.

Tja als mijn ouders mij vroeger een tennisracket aan mijn hand hadden vastgebonden. En me een tik zouden geven als ik hem eraf haalde, dan was ik nu stukken beter geweest in tennis denk ik.

Ik vind van niet, gezag uitstralen als ouder, respect krijgen van je kind en het laten luisteren kan ook op een andere manier. De zwakke gaan slaan imo.

helaas komen de meeste meppen voort uit emoties, en daarin wordt makkelijk "doorgeslagen". Echt een tik geven puur om het kind te motiveren zonder dat de ouder een vorm van woede/teleurstelling voelt moet denk ik nog zijn primeur krijgen

Een corrigerende tik moet kunnen vind ik.

Mwoah.

Het gaat er imo om wat je een kind aanleert.
Een slag geeft ene negatieve stimulus, terwijl je een kind juist zo positief mogelijk wilt benaderen. Met andere woorden: je moet een kind leren hoe het wel moet, niet hoe het niet moet.

Mwoah.

Het gaat er imo om wat je een kind aanleert.
Een slag geeft ene negatieve stimulus, terwijl je een kind juist zo positief mogelijk wilt benaderen. Met andere woorden: je moet een kind leren hoe het wel moet, niet hoe het niet moet.

Niets zegt "dit moet je niet zo doen" als een goed pak rammel.

Wetenschappelijke gronden of niet, regelmatig een tik krijgen als kind staat imo gewoon gelijk aan kindermishandeling en kan net zo goed een kind veel meer schade berokkenen dan dat het goed kan doen.

komt deze conclusie uit je eigen wetenschappelijk onderzoek? Of is dit meer IWAB?

Was laatst nog heel programma over op ned3. Daarin werd gesteld juist dat kinderen die veel geslagen werden als kind er slechter vanaf kwamen.

Je moet het natuurlijk niet overdrijven. Maar ik denk serieus niet dat zo nu en dan een tik krijgen echt zo slecht voor je is.

ik zou het commentaar van wat nota bene zelf nog kinderen zijn aangaande dit onderwep niet zo serieus nemen ;)

:rolleyes:

Dus omdat ik niet boven de 25 ben mag ik niet serieus genomen worden?

Of het eigen ervaring is of niet gaat jullie geen drol aan, het slaan van een kind is een teken dat je het niet meer in de hand hebt en dus een teken van zwakte.

Als je genoeg gezag hebt en uitstraalt hoef je geen poot uit te steken.

Was laatst nog heel programma over op ned3. Daarin werd gesteld juist dat kinderen die veel geslagen werden als kind er slechter vanaf kwamen.

Veel geslagen? Hoevaak is dat? Wanneer is iets een pedagogische tik? Vragen, vragen die niet beantwoord worden.

Ik ben er in ieder geval niet slechter van geworden. Af en toen een tik als je het echt bont maakt is helemaal niet verkeerd

Je moet het natuurlijk niet overdrijven. Maar ik denk serieus niet dat zo nu en dan een tik krijgen echt zo slecht voor je is.

Nee, dat vraag ik me af.
Maar dan nog zie ik de meerwaarde niet. En bij ij werd het vaak gedaan uit onmacht. Niet dat ik er slecht vanaf gekomen ben, of mishandeld ben op wat voor manier dan ook.
Maar om nou uit onmacht je eigen kinderen te gaan slaan, slaat natuurlijk nergens op.

---------- Toegevoegd om 17:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:45 ----------

Ik ben er in ieder geval niet slechter van geworden. Af en toen een tik als je het echt bont maakt is helemaal niet verkeerd

De vraag is dan ook of je er bter van geworden bent.

Praten werkt ook niet altijd. Kijk maar naar marokkanen. Slaan moet je ze... en hard ook!

Terug
Naar boven