MuscleMeat

pijnlijke botten door bankdrukken

sandow

Dutch Bodybuilder
Waardering
20
Lengte
1m77
Vetpercentage
4%
Hoi, ik ben al een tijdje aan het bankdrukken voor om mun borst op te pompen maar de laatste tijd krijg ik daardoor een vreemd soort pijn in mijn sleutelbeenderen. Het voelt alsof ze op ut punt staan om overal te breken, de instructeurs op de sportschool zeggen dat mijn techniek goed is en ik voel voor mezelf dat ik het gewicht 3X minstens 8 keer omhoog krijg. Bij dumbbell presses en dumbbell fly's heb ik dat probleem niet

Weet iemand wat ik fout doe en hoe ik het kan verhelpen???

Hoi, ik ben al een tijdje aan het bankdrukken voor om mun borst op te pompen maar de laatste tijd krijg ik daardoor een vreemd soort pijn in mijn sleutelbeenderen. Het voelt alsof ze op ut punt staan om overal te breken, de instructeurs op de sportschool zeggen dat mijn techniek goed is en ik voel voor mezelf dat ik het gewicht 3X minstens 8 keer omhoog krijg. Bij dumbbell presses en dumbbell fly's heb ik dat probleem niet

Weet iemand wat ik fout doe en hoe ik het kan verhelpen???

Wat is het gewicht waarmee je traint? Je zou kunnen kiezen om in piramidevorm te trainen, bijvoorbeeld eerst een serie van 8, daarna 7 en daarna 6 om de druk op het eind van de oefening wat te verlichten.

Pijn is een duidelijk signaal van het lichaam dat er iets niet goed zit. het gevoel hebben dat je sleutelbeenderen op het punt staan om te breken, lijkt me nou niet echt comfortabel. Misschien (tijdelijk) het gewicht iets verlagen?

Wat ik je ook aanraad, is om de grote borstspier (dus ook de sleutelbeenderen) voor een tijdje te ontzien. Je kunt dit compenseren door meer fly's te doen die zoals je zij geen pijn opleveren. Als ik bijvoorbeeld last heb van mijn dijbenen, dan sla ik het squatten in de volgende training over zodat deze spieren zich kunnen herstellen. Zelfde met biceps, als deze overbelast zijn, dan probeer ik ze de volgende training -en als het nodig is de training daarop- te ontzien.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Wat is het gewicht waarmee je traint? Je zou kunnen kiezen om in piramidevorm te trainen, bijvoorbeeld eerst een serie van 8, daarna 7 en daarna 6 om de druk op het eind van de oefening wat te verlichten.

Pijn is een duidelijk signaal van het lichaam dat er iets niet goed zit. het gevoel hebben dat je sleutelbeenderen op het punt staan om te breken, lijkt me nou niet echt comfortabel. Misschien (tijdelijk) het gewicht iets verlagen? .
ik zit nu op 45 en wat die stang ook mag wegen. (beginner) heb geprobeert met iets minder maar om de pijn helemaal weg te late gaan zit ik op een gewicht waarmee ik 3 setjes van 20 perfect kan uitvoeren

zz

Laatst bewerkt:
Hoewel het voelt dat je pijn hebt in je bot kan dit niet ;)
Zijn waarschijnlijk omliggende spieren

Respect, 45 voor een beginner, daar kan ik niet aan tippen. Ik zit op het moment op de 13.5Kg en ben ongeveer een maand bezig. Doe zelf, op het moment, 3 setjes van 20 met dit gewicht.

Het is misschien ook een optie om in het gewicht zo in te stellen dat je geen pijn meer hebt, waarmee je een grotere 3 x 20 set kunt doen. Hierdoor hou je je wel je spieren bij, maar laat je de sleutelbeenderen enigszins herstellen. Later kun je er dan voor kiezen om het weer langzaam op te gaan bouwen naar het originele gewicht.

Wat ik je absoluut niet aanraad, is door te gaan terwijl je intense pijn in je botten ervaart, wat naar mijn mening ernstiger is dan "gewone" spierpijn. Als je het niet zeker weet kun je ook even de huisarts raadplegen, maar verwacht dat die je aanraad om helemaal te nokken met trainingen die de borstspier aangaan.
3x20 is uithoudingsvermogen dus niet voor massa dus nutteloos op het bb forum. Om 20 reps op het laatst te doen maakt niet veel uit.

maar als beginner moet je juist 6-8 reps zodat je ff flink wat kracht opbouwt.

Respect, 45 voor een beginner, daar kan ik niet aan tippen. Ik zit op het moment op de 13.5Kg en ben ongeveer een maand bezig. Doe zelf, op het moment, 3 setjes van 20 met dit gewicht.

Het is misschien ook een optie om in het gewicht zo in te stellen dat je geen pijn meer hebt, waarmee je een grotere 3 x 20 set kunt doen. Hierdoor hou je je wel je spieren bij, maar laat je de sleutelbeenderen enigszins herstellen. Later kun je er dan voor kiezen om het weer langzaam op te gaan bouwen naar het originele gewicht.

Wat ik je absoluut niet aanraad, is door te gaan terwijl je intense pijn in je botten ervaart, wat naar mijn mening ernstiger is dan "gewone" spierpijn. Als je het niet zeker weet kun je ook even de huisarts raadplegen, maar verwacht dat die je aanraad om helemaal te nokken met trainingen die de borstspier aangaan.

13.5kg bankdrukken? Wel met 10kg stang dus 23.5kg hoop ik? Ik hoop alsnog dat het een typo is, mijn broertje van 13 kan zelfs meer. Anyway zoals Tommetje al zei, 20 herhalingen is veel te veel om spiermassa op te bouwen. Lees dit:

[Link niet meer beschikbaar] (Pagina 10)

Ik zeg niet dat dit 100% klopt maar het is wel algemeen bekend dat tussen de 8 en 10 herhalingen meer spieren oplevert dan 20 of 3 herhalingen.

On Topic: Geef je sleutelbeen even 2 weken rust, doe alleen even oefeningen waarmee je de pijn niet voelt. Pijn is altijd een teken dat iets niet goed zit en dat je niet door moet gaan. Als je na 2 weken weer bankdrukt en je hebt het nog steeds zou ik naar de huisarts gaan.

3x20 is uithoudingsvermogen dus niet voor massa dus nutteloos op het bb forum. Om 20 reps op het laatst te doen maakt niet veel uit.

maar als beginner moet je juist 6-8 reps zodat je ff flink wat kracht opbouwt.

Je snapt het ook echt niet he..

Als je pijn hebt is het ook de bedoeling dat je lichter in gewicht moet gaan om erger te voorkomen en om het lichaam tijd te geven zich te herstellen van vorige inspanningen.
Het gaat hier niet over kracht of massa :rolleyes:

On Topic: Geef je sleutelbeen even 2 weken rust, doe alleen even oefeningen waarmee je de pijn niet voelt. Pijn is altijd een teken dat iets niet goed zit en dat je niet door moet gaan. Als je na 2 weken weer bankdrukt en je hebt het nog steeds zou ik naar de huisarts gaan.
denk dat het wel beter is als ik het bankdrukken een paar weken laat voor wat het is ;)
ga wel wat extra dumbbell presses doen om het te compenseren, als het na een paar weke niet goed gaat tog maar ff naar de dokter

Je snapt het ook echt niet he..

Als je pijn hebt is het ook de bedoeling dat je lichter in gewicht moet gaan om erger te voorkomen en om het lichaam tijd te geven zich te herstellen van vorige inspanningen.
Het gaat hier niet over kracht of massa :rolleyes:

Nee, als je pijn heb moet je, je spieren de rust geven om zich te herstellen, en dat is dus niet met lagere gewichten doortrainen. Want dan gaat er meer energie daar heen, inplaats van het herstel.

OT:
Hoevaak bankdruk jij per week? Bankdrukken moet je echt niet meer dan 2x per week doen... 2 is dan ook de MAX.

OT:
Hoevaak bankdruk jij per week? Bankdrukken moet je echt niet meer dan 2x per week doen... 2 is dan ook de MAX.
misgien ligt het daar dan wel aan, want ik doe het 3 keer per week, meestal aan het begin van mijn training.

maar kan je dan uitleggen waarom ik die maar 2 keer per week mag doen. want andere (borst)spieroefeningen doe ik ook 3 keer per week en daarbij heb ik geen last

Nee, als je pijn heb moet je, je spieren de rust geven om zich te herstellen, en dat is dus niet met lagere gewichten doortrainen. Want dan gaat er meer energie daar heen, inplaats van het herstel.

OT:

3x of zelfs 4 keer kan wel, maar dan moet je niet elke keer voluit gaan, en elke 4 weken oid een week niet banken. Voor een beginner raad ik het af, en als je pijn hebt hou het dan maar mooi bij 1x.

Klinkt misschien wat gek, vooral omdat je nog niet zo oud bent dat je al last heb van de botten. In het begin weet je het verschil misschien ook niet tussen spierpijn en botklachten en daartussen zitten nog de pezen die zowel aan de spieren als aan de botten zitten.

Als het echt aan de botten ligt zou je op de kalk-fluor en kalk-magnesium balans moeten letten. Als noodoplossing kun je koolzuurhoudende drank nemen; koolzuur verlaagt je calciumgehalte; coca cola werkt in dit geval het best.

Klinkt misschien wat gek, vooral omdat je nog niet zo oud bent dat je al last heb van de botten. In het begin weet je het verschil misschien ook niet tussen spierpijn en botklachten en daartussen zitten nog de pezen die zowel aan de spieren als aan de botten zitten.

Als het echt aan de botten ligt zou je op de kalk-fluor en kalk-magnesium balans moeten letten. Als noodoplossing kun je koolzuurhoudende drank nemen; koolzuur verlaagt je calciumgehalte; coca cola werkt in dit geval het best.

???
Koolzuur is onstabiel en ontleed binnen korte tijd tot water en koolstofdioxide, of dat nou in een open glas is of in je lichaam. Of bedoel je dat het het kalk uit je voedsel oplost? :')

Ik krijg natuurlijk veel calcium binnen met al die shakes en kwark, maar moet ik dan niet last hebben van al mijn botten, of ten minste last hebbe bij iedere oefening???

Hoewel het voelt dat je pijn hebt in je bot kan dit niet ;)
Zijn waarschijnlijk omliggende spieren.
Dat kan ook. Het is een vreemd gevoel alsof iets mijn botten fijn knijpt, als ik opsta vloeit de pijn via mijn schouders weg.

Heb een tijdje het internet af gezocht en vond maar een paar vergelijkbare gevallen, geen oplossingen.
Maar ik kom er nu pas achter dat de smith machine tot een onnatuurlijke beweging dwingt. Maar lijkt me niet waarschijnlijk dat het daar aan ligt, want die gebruik ik al bijna 3 maanden en heb pas een week of 2 last

Ik krijg natuurlijk veel calcium binnen met al die shakes en kwark, maar moet ik dan niet last hebben van al mijn botten, of ten minste last hebbe bij iedere oefening???

Dat kan ook. Het is een vreemd gevoel alsof iets mijn botten fijn knijpt, als ik opsta vloeit de pijn via mijn schouders weg.

Heb een tijdje het internet af gezocht en vond maar een paar vergelijkbare gevallen, geen oplossingen.
Maar ik kom er nu pas achter dat de smith machine tot een onnatuurlijke beweging dwingt. Maar lijkt me niet waarschijnlijk dat het daar aan ligt, want die gebruik ik al bijna 3 maanden en heb pas een week of 2 last

Je bankdrukt in een smith? Stop daar eerst mee, als het over 5 weken niet over is kijken we wel weer verder.

had ook veel problemen op begin met schouders(sleutelbeen en anterior deel van deltoid), omdat de stang niet breed genoeg nam. erna ging het beter

kijk eens aan cola heeft dus werkelijk effect op de botten. Maar hoe meer ik er over opzoek hoe meer ik juist denk dat ik cola met rust moet laten als ik sterke botten wil
hoe beredeneer jij die teksten dat je juist meer cola moet drinken?
Je bankdrukt in een smith? Stop daar eerst mee, als het over 5 weken niet over is kijken we wel weer verder.
denk dat dat nog het beste advies is, bedankt :clap:

3x of zelfs 4 keer kan wel, maar dan moet je niet elke keer voluit gaan, en elke 4 weken oid een week niet banken. Voor een beginner raad ik het af, en als je pijn hebt hou het dan maar mooi bij 1x.
Ja, maar wat is je punt nou? Als hij last krijcht van zijn borst, doet hij duidelijk iets verkeerd, en daarom raadde ik hem aan om MAX 2x per week te bankdrukken, en vanuit daar te evalueren. Jij zecht ongeveer hetzelfde, het topic gaat namelijk over hem, en jij maakt er iets algemeens van ???

Terug
Naar boven