XXL Nutrition

Powerbuilding Log Brugsekracht

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Mooi man.

Gefeliciteerd:-)

• Topic Starter Topic Starter
Vrijdag 6 januari 2011 - Overhead press 5/3/1

WENDLER 5/3/1: OVERHEAD PRESS
Overhead press 5/3/1
22,5 kg x 5
27,5 kg x 5
32,5 kg x 3 (5 eigenlijk)
35 kg x 5
40 kg x 5
45 kg x 9 (rep-out 5+)

Seated dumbbell press 3x10
14 kg x 9
10 kg x 7
9 kg x 6

(juiste gewicht was kwestie van testen, dit is ZWAAR)

Wide grip barbell upright row 3x10
20 kg x 10
25 kg x 10
30 kg x 15 (ik moest maar 10 reps doen)

Dumbbell lateral raise 3x10
6 kg x 10 (ZWAAR)
6 kg x 8 (ZWAAR)
5 kg x 6 (ZWAAR)

Oei oei hier is nog veel werk aan...

Standing barbell curl 3x10
21,5 kg x 10
21,5 kg x 8
19,5 kg x 6

Ook al zo zwaar allemaal, ik zal maar wat lichter beginnen. Uitgevoerd met EZ-bar trouwens.

Conclusie: niet te hoog beginnen, correct en traag uitvoeren. Ego aan de kant zetten ten opzichte van de grote kerels, die trainen langer. Ik ben blij dat ik weer gegaan ben! Zondag of maandag de volgende training. Rood is fail, groen is beter dan verwacht.

Stevige press maat :thumbs:

Nette workout man. Je trainingsmethode boeit me wel, ik ga een abbotje nemen denk ik ;)

Goed man.
Sommige oefeningen, als je ze goed en correct uitvoert, vergen nu eenmaal wat minder indrukwekkende gewichten.
Geeft niks man.
Goed bezig weer.

Lekkere training man, de kop is er weer af! Je press is behoorlijk sterk, veel sterker dan bijvoorbeeld dumbbell press. Waren je schouders toen 'op'?

Ja de schouders waren al flink voorvermoeid. Ik moet ook meer rusten tussen de sets. Ik ga ook maar door... Ik heb hiervoor altijd fullbody getraind. Ik moet er duidelijk nog aan wennen om meer dan 1 oefening voor een spiergroep te doen. Maar het traint wel lekker, omdat je wel het gevoel hebt dat je die spiergroep nu eens echt hard hebt aangepakt. Ook al zijn de latere oefeningen met licht gewicht, als de spiergroep moe wordt dan heb je die goed getraind. Ik heb eigenlijk zin om vanmiddag de sessie met de deadlift en rug assistance te gaan doen. Waarom ook niet, het bijt elkaar niet.

Is wel lekker om een spiergroep helemaal goed aan te pakken inderdaad ;)
Deadlift kan prima vandaag, als je zin hebt gewoon gaan :)

Zomaar een idee, niet dat ik nu na 1 training weer alles wil omgooien, maar toch even de wereld insturen. Hummer schreef in mijn vorige log dat schouderoefeningen na bench press heel goed kunnen. Eén van mijn bedenkingen bij het kiezen van assistance-oefeningen die de main lift ondersteunen, is dat je daardoor je spiergroepen maar eens per week traint. Dus je doet bench press en assistance voor de borst. Als je het nu eens omdraaide: schouderoefeningen als assistance na bench press, borstoefeningen als assistance na overhead press? En bij squat en deadlift dan ook omdraaien. Dan komen de voornaamste spiergroepen al 2x per week aan bod, 1x zwaar (5/3/1) en 1x een aantal assistance-oefeningen. Daar heb je dan ook meer kracht voor, aangezien je de main lift voor die spiergroep niet dezelfde dag hebt gedaan.

Ik doe een fitnessopleiding en daarom denk ik graag na over dit soort dingen, je kunt misschien zeggen, dat ik alles veel te veel overdenk, maar aan de andere kant vind ik het wel altijd interessant om out of the box te denken. Hebben jullie hier een gedachte over, over dat idee van het omdraaien van de assistance?

---------- Post toegevoegd Sat 7 Jan 2012 om 15:34 ----------

Bwa, ik heb niet zo lang geleden nog 5 x 55 kg kunnen doen, dus in dat opzicht is het niet zo heel goed. Maar ja, we geraken er wel weer...

Ik verdeel schouders altijd over 3 workouts. Voorkant doe ik bij borst, achterkant bij rug en zijkant bij biceps en triceps. Ik vind het erg aangenaam om het zo te doen, om dezelfde reden die je zelf al noemt.

Dit heb ik al heel vaak voorgesteld aan mensen (hier op DBB) en is gewoon een goede manier van plannen.
Gewoon doen dus.

---------- Post toegevoegd Sat 7 Jan 2012 om 16:18 ----------

Ik verdeel schouders altijd over 3 workouts. Voorkant doe ik bij borst, achterkant bij rug en zijkant bij biceps en triceps. Ik vind het erg aangenaam om het zo te doen, om dezelfde reden die je zelf al noemt.
Da's eigenlijk dus 3/week schouders, want "isoleren" bestaat niet.
Ik zou het nooit iemand voorstellen, maar als het voor jou werkt...
Go for it! ;)

Da's eigenlijk dus 3/week schouders, want "isoleren" bestaat niet.
Ik zou het nooit iemand voorstellen, maar als het voor jou werkt...
Go for it! ;)

Werkt goed voor mij ja. Komt toch op hetzelfde principe neer? 3XL had het me trouwens aangeraden om het zo te doen, of nouja, ik had gelezen dat hij het zo zou doen. Sindsdoen eigelijk nooit meer veranderd :) bevalt me prima zo.

Ik heb mijn schema dus licht aangepast. Schouder assistance na bench press 5/3/1 en borst assistance na overhead press 5/3/1. Dan train ik borst 2x per week, mijn zwakke punt. Schouders daardoor ook 2x per week. 1 volledige benendag lijkt me wel in orde, hoewel ik best 2x per week zou willen squatten, misschien doe ik dat ook nog wel. Gewoon bij borst of schouderdag of zo.

Ik voer deze veranderde assistance-indeling pas in de tweede cycle toe, anders gaat alles door elkaar lopen. Ik heb gisteren al schouders gedaan, dan zou ik dat 2x moeten doen en borst assistance niet, dat is zonde.

WENDLER 5/3/1: OVERHEAD PRESS + assistance borst
Overhead press 5/3/1
Incline barbell bench press 3x10-20 (nu dat ik hem niet meer na bench press 5/3/1 doe, doe ik barbell ipv dumbbell bench press)
Dips 3x max
Cable crossovers 3x12
Triceps pushdown 3x10-20

WENDLER 5/3/1: DEADLIFT + assistance rug/buik
Deadlift 5/3/1
Chin-up 3x10-12
Bent-over BB row 3x15
Goodmornings of hyperextensions 3x10
Crunch 3x15 (hanging leg raises kan ik zeker nog niet 3x15)

WENDLER 5/3/1: BENCH PRESS + assistance schouders/biceps
Bench press 5/3/1
Overhead press 3x10 (ipv DB press, ik vind dat geen fijne oefening)
Bent-over lateral raise 3x10
Dumbbell lateral raise 3x10
Standing barbell curl 3x10

WENDLER 5/3/1: SQUAT + assistance benen
Squat 5/3/1
Stiff-legged deadlift 3x10-20 (ipv leg press, anders maar 1 oefening voor de hamstrings, moet in balans blijven he)
Leg extension 3x10-15
Leg curl 3x10-15
Decline Sit-up 3x10

Probeer anders eerst een bepaald schema een tijd aan te houden en niet steeds te wisselen, dat schiet niet op denk ik. Na 6 tot 8 week weer wisselen van schema. Variatie is de key.

Probeer anders eerst een bepaald schema een tijd aan te houden en niet steeds te wisselen, dat schiet niet op denk ik. Na 6 tot 8 week weer wisselen van schema. Variatie is de key.

Ik vind het eigenlijk bullshit dat je na 6 tot 8 weken moet wisselen van schema. Je kan perfect 2 jaar lang volgens een 3-4-5 daags split schema trainen, de enige "variatie" die je erin moet brengen is af en toe je volume verhogen en je intensiteit verlagen (of omgekeerd), andere oefeningen doen, etc...

Maar ik begrijp echt niet waarom er sommige mensen zijn die zeggen dat je om de 6-8 weken een volledig nieuw schema moet proberen. Mijn ervaring leert me net dat een schema dan pas zijn vruchten begint af te werpen.

Schema ziet er trouwens goed uit zo :) IMO wel beter dan het vorige. Ben er benieuwd naar wat het voor je gaat doen man. Succes!

Ik ben het er volledig mee eens dat je niet alsmaar moet wisselen. Maar ik heb nu nog maar 1 training gedaan van wat ik van plan was, dus veel meer dan een beetje aan het oorspronkelijke plan bijschaven is het niet natuurlijk.

Ik ben het er volledig mee eens dat je niet alsmaar moet wisselen. Maar ik heb nu nog maar 1 training gedaan van wat ik van plan was, dus veel meer dan een beetje aan het oorspronkelijke plan bijschaven is het niet natuurlijk.

Ik denk dat als je van plan bent om een schema een tijdje te volgen (wat wel de bedoeling is met Wendler 5/3/1 lijkt me, aangezien het net de bedoeling ervan is dat je rustig aan vooruitgaat, maar er wel degelijk sprake is van vooruitgang) het zeker en vast verstandig is om eerst op voorhand even te kijken wat je leuk vindt en wat niet, beter een paar weken proberen en dan een aantal maanden knallen dan een schema volgen waar je niet helemaal achterstaat en het na een maand beuzijn. Als je zelf helemaal achter je schema staat zal je motivatie natuurlijk ook veel hoger zijn.

Ik begin zelf steeds meer interesse te krijgen in Wendler 5/3/1. Misschien binnenkort ook eens proberen.

Ik denk dat als je van plan bent om een schema een tijdje te volgen (wat wel de bedoeling is met Wendler 5/3/1 lijkt me, aangezien het net de bedoeling ervan is dat je rustig aan vooruitgaat, maar er wel degelijk sprake is van vooruitgang) het zeker en vast verstandig is om eerst op voorhand even te kijken wat je leuk vindt en wat niet, beter een paar weken proberen en dan een aantal maanden knallen dan een schema volgen waar je niet helemaal achterstaat en het na een maand beuzijn. Als je zelf helemaal achter je schema staat zal je motivatie natuurlijk ook veel hoger zijn.

Ik begin zelf steeds meer interesse te krijgen in Wendler 5/3/1. Misschien binnenkort ook eens proberen.

Awel ja, ik sta nu achter dit schema. Mijn schouders zijn blijkbaar nog zwak, dus dan prikkel ik ze liever twee keer per week, evenals borst. Ik denk dat als ik schouder assistance na de overhead press doe, dat ze dan gewoon veel te veel voorvermoeid zijn. En dat heb ik nu opgelost. Ik heb nooit meer dan 1 oefening per spiergroep gedaan, dus dan gelijk 3 schouderoefeningen na overhead press is wel heel veel ineens. Dat heb ik nu opgelost.

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven