Bedankt voor je fijne reactie Sculputure!!
Ik denk dat dit alles voortkomt uit mijn haat/liefde verhouding met supplementen.
Eigenlijk wil ik geen supplementen gebruiken omdat ik denk dat de mens een prima gezondheid moet kunnen behouden met (natuurlijke) voeding. Verder ben ik ook huiverig voor overdosering van supplementen en voor slechte kwaliteit materiaal. Het kwaliteitspunt heb ik nu goed in de hand omdat we hier als bedrijf goed zicht op hebben.
Helaas merk ik dat onze leefsT / maatschappij (stress/leefritme) het ons moeilijk maakt om gezond te leven. Met de supplementen voel ik me beter. Maar ik probeer er maat mee te houden.
Gezonde voeding is nog wel het meest lastige onderwerp. Sommige dingen eet ik niet of beperkt omdat ik er morele bezwaren tegen heb, of omdat ik er niet tegen kan, of omdat ik te druk ben om steeds in de keuken te staan. Mijn voeding zou daarom wel eens vrij ongevarieerd kunnen zijn. Maar waarschijnlijk is mijn voeding nog altijd een stuk beter dan de gemiddelde NL-er (niet in de laatste plaatst door de idiote informatie die we zo nu en dan langs zien komen).
Als zekerheidspolis gebruik ik extra vitamientjes en mineralen. Met name vitamine B en magnesium zijn voor mij life savers.
Naast de multi gebruik ik diverse 'herbals' voor extra energie.
Tot zover over gezondheid. De gemiddelde forum bezoeker hier heeft wellicht meer op met spieropbouw. En daar zit ook mijn oorspronkelijke bevlogenheid voor supplementen.
Sinds ik creatine ontdekte is het trainen voor mij duidelijk veranderd. Hiermee kon ik flink doorbouwen nadat ik al geruime tijd vast zat.
En sinds die tijd zoek ik naar supplementen met een vergelijkbaar effect. Maar nu, oud en minder onbezonnen, kijk ik eerst naar het veiligheidsaspect.
Ik verwacht veel van beta-alanine. Maar bij de veiligheid ervan heb ik nog redelijk wat vraagtekens (misschien dat een goede time released versie wel kan).
Een ander supplement waar ik heel enthousiast over ben is BCAA's en in het bijzonder L-leucine.
Mijn veilige en effectieve 'muscle building' top drie is inmiddels een top 4:
- Creapure
- Zuivere visolie
- Whey (met name pre workout)
- BCAA's / Leucine (rondom workout en evt. bij enkele maaltijden)
Koolhydraten na de workout zie ik niet als supplement maar als voeding. Normale eiwitsupplementen zie ik ook als voeding. Whey is lastiger in te delen. Maar dat is een ander verhaal.
Kris