XXL Nutrition

PowerSupplements.nl

Status
Niet open voor verdere reacties.
  • Topic Starter Topic Starter
Omdat ik van die 'knars' geluiden hoor bij het buigen van m'n knieën, ben ik aan het overwegen om Glucosamine/Chondroitine te gaan slikken.

Nu kwam ik het volgende recente onderzoek tegen.

NEJM -- Glucosamine, Chondroitin Sulfate, and the Two in Combination for Painful Knee Osteoarthritis

Haalt dit nu alles onderuit wat tot nu toe werd beweerd over de werking van Glucosamine/Chondroitine?

Hallo repesteeltje. Je linkt naar een verslag van de GAIT study. De GAIT study is een verhaal apart!!

Wat is de conclusie van de GAIT study? Dat glucosamine niet werkt!? Dat is wat je overal leest (de kranten vonden het erg leuk om dit zwartwitte standpunt te publiceren). Maar ik zie het anders (en veel experts eveneens).

- De in de GAIT- studie gebruikte vorm van glucosamine, hydrochloride, lijkt minder effectief dan de veel gebruikte en onderzochte sulfaat-vorm. Dat verklaart mogelijk waarom het gebruik van glucosamine als losse behandeling in de GAIT study niet zo goed uitpakt.

- De proefpersonen werden voor een periode van zes maanden gevolgd. Het is bekend dat glucosamine en chondroitine ook na die periode nog voor verdere verbetering kunnen zorgen. Dat is in deze studie niet gemeten.

- De proefpersonen die glucosamine hydrochloride kregen, merkten wel verbetering. Maar dat effect wordt niet erkend omdat de proefpersonen die een neppil (placebo) kregen ook een flinke verbetering ervoeren!
De sterke verbetering van de placebo groep is een verschijnsel dat erop duidt dat er fundamentele problemen zijn met de studie! Bijvoorbeeld bij proefpersoon allocatie en selectie.

- Wat weinig aandacht krijgt: de combinatie van glucosamine (hydrochloride) met chondroitine scoorde wel goed bij mensen met matige tot ernstige artrose.
Je kan dat zien in onderstaande tabel. P staat voor Placebo (neppil), CE voor het medicijn Celebrex, een pijnstiller, G voor Glucosamine hydrochloride, CS voor Chondroitine Sulfaat en G+CS voor de combinatie van deze laatste twee.
Bij de mensen met matige tot ernstige artrose (WOMAC Pain 301-400mm) scoort de combinatie G+CS 79.2%, ruim beter dan het placebo, de pijnstiller celebrex (!) en de losse producten.

Dat Celebrex relatief slecht scoort haalt de publiciteit niet. Celebrex scoort alleen het beste bij milde artrose. Het verschil met placebo is significant. het verschil met de andere groepen is echter veel geringer.

All patients WOMAC Pain 301-400mm WOMAC Pain 125-300mm

P 60.1% 54.3% 61.7%

CE 70.1%** 69.4%¶ 70.3%*

G 64.0% 65.7% 63.6%

CS 65.4% 61.4% 66.5%

G+CS 66.6%+ 79.2%# 62.9%

** p= 0.008 CE vs. P
+ p= 0.09 G+CS vs. P
¶ p = 0.06 CE vs. P
# p = 0.002 G+CS vs. P
* p= 0.04 CE vs. P

P = Placebo
CE = Celebrex (pijnstiller)
G = Glucosamine hydrochloride
CS = Chondroitine sulfaat
G+CS is glucosamine hydrochloride + chondroitine sulfaat

Mocht je nog wat meer willen lezen over de kritiek op de publiciteit rond de GAIT-studie, dan zou je eens hier kunnen kijken (Engelstalig): Dr. Theo's Official Website

Kris :)

Hoi Kris,

Dank voor je antwoord. Vermoeiend hoe resultaten altijd worden verdraaid in het voordeel van de sponsors van dit soort onderzoeken.

Denk je dat jullie een combinatiecapsule gaan verkopen? Bijvoorbeeld met 750/600 mg zodat je twee in plaats van vier van die dingen per dag moet slikken?

En weet jij of mensen met een allergie voor schaaldieren glucosamine sulfaat kunnen slikken?

Hoi Kris,

Dank voor je antwoord. Vermoeiend hoe resultaten altijd worden verdraaid in het voordeel van de sponsors van dit soort onderzoeken.

Denk je dat jullie een combinatiecapsule gaan verkopen? Bijvoorbeeld met 750/600 mg zodat je twee in plaats van vier van die dingen per dag moet slikken?

En weet jij of mensen met een allergie voor schaaldieren glucosamine sulfaat kunnen slikken?

Omdat we glucosamine en chondroitine in capsules leveren, zal het combineren van de producten in 1 product niet tot minder capsules leiden. Het volume blijft namelijk gelijk en past niet in een kleiner aantal capsules.

De combinatieproducten die je her en der ziet zijn meestal tabletten. De stoffen zijn soms samengeperst in 3 of zelfs 2 tabletten. Die tabletten lossen vaak langzaam op en liggen zwaar op de maag. :(

Een schaaldierenallergie is theoretisch geen probleem. Glucosamine wordt gewonnen uit de schaal van schaaldieren. Sommige mensen zijn allergisch voor het vlees van schaaldieren. Hoewel het vlees wordt verwijderd voor het gebruik van de schaal, kan een allergische reactie voorkomen bij een productiefout.
De kans hierop is vrijwel nihil. Maar bij een ernstige allergie is het toch raadzaam voorzichtig te zijn en eerst te overleggen met een arts.

Kris

Hallo Louw,
de Whey schuimt nauwelijk tot niet (tenzij je een minuut gaat schudden misschien... :shake: )
Persoonlijk vind ik de aardbei niet heel zoet, maar smaak is heel persoonlijk, misschien heb je ook wat aan de ervaringen van anderen in dit topic :thumb:

Jaap

dat ie niet schuimt is echt ideaal, scheelt een hoop boeren en bevorderd het drink gemak!

zo, heb net ff 500gram crea, 2.5 kilo wei en een shakebekertje besteld en het geld overgemaakt (rabobank)

zie het een dezer dagen wel komen :D

Ik heb ook net dextrose plus de visoliecapsules(omega-3) besteld, ben vooral benieuwd naar die capsules.

Ik ben ook bijna door mijn eerste bestelling heen:

1 x Dextrose 908g
1 x Creatine Monohydraat (Creapure) 500g
1 x Pure Whey Protein Isolate 2500g - Smaak: Vanille
1 x Visolie (Omega3)

Helaas was de Visolie natuurlijk veel sneller op dan de rest, maar verder komt het redelijk uit.

In het begin nam ik de creatine whey ook op niet-trainingsdagen, maar dat heb ik uiteindelijk veranderd.

Ik begon met:
* 's ochtends: halve schep whey (met fruit en/of ontbijt)

* half tot heel uur voor de start van de krachttraining: hele schep whey

* direct na het krachttrainen: halve schep whey met creatine en dextrose

Tegenwoordig is het:

* 's ochtends: mix van Amaranth, Quinao, gekiemde tarwe, havermix en een banaan. (in blender met wat lauw water)

* direct voor de start van de krachttraining: hele schep whey, 3 gr creatine en dextrose

* direct na het krachttrainen: halve schep whey met 3 gr creatine en dextrose

* 's avonds rond 0.00 uur nog een 250/350 graam kwark met havermouth en wat honing.

Ik ben van de whey 's ochtends afgestapt vanwege de puistjes die ik kreeg. Dat vond ik niet sexy op mijn 28e.

Helaas merk ik dat ik nu niet echt meer aankom, maar dat kan ook komen doordat ik nu meer aan de balans in mijn romp werk (traditionele oefening in set met stabilisatie oefening). De gewichten zijn dus 6 weken wat minder geweest. Vanaf volgende week ga ik weer 4 weken voor de spierontwikkeling, dus dan zouden de spieren toch weer wat extra te verduren moet krijgen ;)
Mijn bedoeling is toch wel dat ik (1,91 m lang) zo na de winter i.p.v. de 80 kg die ik nu weeg, toch wel rond de 90 kg zit (of wat hoger).

De vraag die mij nu bezig houdt is eigenlijk vooral of ik nu gewoon weer wat beter moet gaan letten op wanneer ik wanneer ik mijn huidige mix inneem of dat ik toch eens zou moeten kijken of ik niet eens andere producten moet gaan proberen?
Natuurlijk ben ik me bewust dat ik een gewoon goed uitgebalanceerd dieet ook niet moet vergeten ;)

PS. Krijgen jullie ook whey zonder een specifieke smaak?
Ik vind de vanille helemaal niet slecht, maar elke dag biefstuk komt je op een bepaald moment ook je strot uit. Daarnaast meurt jhet als een dolle als je het mengt met creatine en dextrose :P

Laatst bewerkt:
Tegenwoordig is het:

* 's ochtends: mix van Amaranth, Quinao, gekiemde tarwe, havermix en een banaan. (in blender met wat lauw water)

* direct voor de start van de krachttraining: hele schep whey, 3 gr creatine en dextrose

* direct na het krachttrainen: halve schep whey met 3 gr creatine en dextrose

Op je inname schema is niets aan te merken, zo hoort het :meal:

Helaas merk ik dat ik nu niet echt meer aankom..
Mijn bedoeling is toch wel dat ik (1,91 m lang) zo na de winter i.p.v. de 80 kg die ik nu weeg, toch wel rond de 90 kg zit (of wat hoger).

Aankomen is uiteindelijk een kwestie van de belans tussen inname en verbranding. Mijn natuurlijke gewicht (1,99m) is ongeveer 83 kilo, ik heb daarvoor behoorlijk wat moeten eten. Ik eet dus vrij veel en neem de whey als aanvulling, zwaarder worden gaat probleemloos (nu 108 kilo). Een essenteel deel van mijn voeding is dan ook havermout...

De vraag die mij nu bezig houdt is eigenlijk vooral of ik nu gewoon weer wat beter moet gaan letten op wanneer ik wanneer ik mijn huidige mix inneem of dat ik toch eens zou moeten kijken of ik niet eens andere producten moet gaan proberen?
Natuurlijk ben ik me bewust dat ik een gewoon goed uitgebalanceerd dieet ook niet moet vergeten ;)

Mijn advies, zoals je het nu doet is het prima. 2 tips om zwaarder te worden zijn;
1) Verhoog je calorie inname.
2) Veel kniebuigen en of deadliften (zorgen voor algehele groei en honger :thumb: )

PS. Krijgen jullie ook whey zonder een specifieke smaak?
Ik vind de vanille helemaal niet slecht, maar elke dag biefstuk komt je op een bepaald moment ook je strot uit. Daarnaast meurt jhet als een dolle als je het mengt met creatine en dextrose :P

We willen wel een keer whey zonder smaakje in gaan voeren. Ik switch zelf tussen aardbei en choco om de dag, om verveling tegen te gaan. :D
Ik vind het echter altijd lekker ruiken.
btw, creatine is reukloos.

Jaap

Mijn advies, zoals je het nu doet is het prima. 2 tips om zwaarder te worden zijn;
1) Verhoog je calorie inname.
2) Veel kniebuigen en of deadliften (zorgen voor algehele groei en honger

Mijn calorie inname verhogen. Mijn probleem is dus dat als ik veel eet dat ik alleen zo'n buikje krijg en dat er verder niets gebeurd :S
Ik zal in ieder geval de komende weken eens flink aan mijn eetgewoonte gaan latten. Heb inderdaad niet zo veel trek, dan eet ik wel, maar het zou beter moeten... blijkbaar.

En inderdaad als ik boven de creatine pot hang, dan ruikt het niet, maar als je in mijn beker ruikt dan ga je bijna over je nek... Ach, ik koop het spul niet vanwege de smaak of geur, maar vanwege de werking :rolleyes:

En die oefeningen die jij aangeeft ga ik zeker proberen. Alles wat me meer trek (en groei) bezorgt is ok.

Thanks

Mijn calorie inname verhogen. Mijn probleem is dus dat als ik veel eet dat ik alleen zo'n buikje krijg en dat er verder niets gebeurd :S
...........

Als je veel eet, is het darmstelsel wat meer gevuld. Dat maakt je buik ietwat dikker. Maar dat effect zou niet al te sterk moeten zijn.

Het leuke van een flink squat- en deadliftprogramma is dat je van die extra calorieën die je gaat eten, relatief weinig aanzet tot vet. Twee derde van de spiermassa zit in je onderlichaam (gerekend vanaf de navel). Als je die hoeveelheid spiermassa een trainingsprikkel geeft, zal dat een veel sterker remmend effect hebben op vetaanmaak dan training van het bovenlichaam.

Als je daarbij wat hoger in de reps gaat kan je ook nog profiteren van lichaamseigen groeihormoon afgifte (= minder vet met name in de buikregio).

Die groeihormoonafgifte is gecorreleerd aan de hoeveelheid arbeid (gewicht*afstand) die je levert in je training. Liefst ook in een niet te lang tijdsbestek en in het anaerobe trainingsbereik (je gaat hijgen)!

In feite gaat het dus om vermogen (gewicht*afstand gedeeld door tijd).
Daarom is spinttraining ook zo goed om af te vallen. Je levert daarbij maximaal vermogen.

Een collega bewegingswetenschapper zei eens dat hij wat vetpercantages had gemeten van een paar sprinters en van een ultralange afstandloper. Het buikvet van de spinters was lager dan dat van de ultraloper!

Smaakloze whey lijkt me echt super, soms ga ik echt bijna nekken zo vroeg op de ochtend met zo'n smaakje.

Smaakloze whey lijkt me echt super, soms ga ik echt bijna nekken zo vroeg op de ochtend met zo'n smaakje.

Naturel ongezoete whey heeft wel smaak van zichzelf. En die is niet zo lekker schijnt het :(
Maar gemengd met yoghurt of bij de hgavermout zal het goed te doen zijn.

Ik heb wel eens een gezoete naturel whey gehad. Die was ook niet echt fantastisch.

Kris

ontzettend bedank, ik zeker proberen te doen wat je aangeeft.

Het valt me trouwens op dat er bij de meeste supplementen i.p.v. suiker gebruik gemaakt wordt van andere zoetmaker, zoals bijvoorbeeld aspartaam.

Ben dus eigenlijk op zoek naar een whey welke helemaal vrij is van wat voor smaaktoevoeging (E stoffen in het algemeen) dan ook. Dat het dan niet weg te krijgen is, dat zal me een zorg wezen, want dat is de vanille smaak ook niet.

Wat is nou nog wel lekker als je het dag in, dag uit neemt?
De enige oplossing is dus om dus verschillende smaken te nemen.

Mede daardoor doe ik 's ochtends dus, als ontbijt, een granenmix (met banaan) nemen, welke een erg hoog eiwit-gehalte hebben. Daarnaast neem ik ook elke ochtend bij het ontbijt 3 gram Chlorella en 1 graam acerole (vitamine C) en 's avonds bij het eten 2/3 gram Chlorella. Scheelt me een berg whey shakes slikken ;) (helaas is die Chlorella ook smerig :()

Prikprak schreef:

En inderdaad als ik boven de creatine pot hang, dan ruikt het niet, maar als je in mijn beker ruikt dan ga je bijna over je nek... Ach, ik koop het spul niet vanwege de smaak of geur, maar vanwege de werking

Ik heb dat niet bij de combinatie whey-creatine, maar ik zet mijn wheybeker dan ook om de paar dagen in de vaatwasser. Want de beker schoonspoelen onder de kraan is niet voldoende, dan gaat de beker na een tijdje toch flink ruiken en dus ook de inhoud.
Dat ligt niet aan het merk, dat is met alle whey zo. Zal te maken hebben met het feit dat het een melkproduct is. Uit de vaatwasser komt-ie weer lekker fris. Als je geen vaatwasser hebt, zal een heet sopje ook wel helpen.

ontzettend bedank, ik zeker proberen te doen wat je aangeeft.

Het valt me trouwens op dat er bij de meeste supplementen i.p.v. suiker gebruik gemaakt wordt van andere zoetmaker, zoals bijvoorbeeld aspartaam.

Ben dus eigenlijk op zoek naar een whey welke helemaal vrij is van wat voor smaaktoevoeging (E stoffen in het algemeen) dan ook. Dat het dan niet weg te krijgen is, dat zal me een zorg wezen, want dat is de vanille smaak ook niet.

Wat is nou nog wel lekker als je het dag in, dag uit neemt?
De enige oplossing is dus om dus verschillende smaken te nemen.

Mede daardoor doe ik 's ochtends dus, als ontbijt, een granenmix (met banaan) nemen, welke een erg hoog eiwit-gehalte hebben. Daarnaast neem ik ook elke ochtend bij het ontbijt 3 gram Chlorella en 1 graam acerole (vitamine C) en 's avonds bij het eten 2/3 gram Chlorella. Scheelt me een berg whey shakes slikken ;) (helaas is die Chlorella ook smerig :()

Naar mijn idee, is de whey van Powersups aspartaamvrij.

Waarom zit er saw palmetto en ginseng in de multivits? Zijn toch niet echt nuttig, of heb ik het mis?
Het effect van visolie wordt deze vermindert of teniet gedaan door teunisbloemolie en/of borage(bernage)olie te gebruiken?

Dat klopt. We gebruiken sucralose omdat aspartaam verdacht wordt van schadelijke bijwerkingen.

Kris

Het was ook niet op powersups gericht hoor ;)

Ik zat alleen wat verder te kijken in verschillende topics en op verschillende sites en het viel me op dat er toch wel erg veel op smaak gefocust werd en dus veel met smaakstoffen gewerkt werd.

Waarom zit er saw palmetto en ginseng in de multivits? Zijn toch niet echt nuttig, of heb ik het mis?

We hebben de Now Foods multi gekozen omdat deze het beste scoorde op 3 criteria:

1) Veiligheid
2) Goede kwaliteit
3) Prijs

Als we zelf een multi zouden ontwikkelen zou de saw palmetto er niet inzitten. Ginseng waarschijnlijk ook niet. Als startend bedrijf ligt het op de markt brengen van een kwaliteitsmulti met een eigen formule nog buiten ons bereik.

Het effect van visolie wordt deze vermindert of teniet gedaan door teunisbloemolie en/of borage(bernage)olie te gebruiken?

Teunisbloemolie en bernagieolie bevatten gammalinoleenzuur. Dit is een omega6 vetzuur. Het lijkt erop dat dit omega 6 vetzuur (itt de andere omega 6vetzuren) de enzymatische omzetting van omega 3 vetzuren richting EPA en DHA bevordert.

Je zou kunnen zeggen dat je met gammalinoleenzuur misschien iets minder EPA en DHA nodig hebt. Het is een goede aanvulling voor mensen die liever geen visolie gebruiken.

Mogelijkerwijs is het overbodig als je toch al visolie gebruikt. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Udo Erasmus is een van de pioniers geweest op het gebied van oliesupplementen en het gebruik van verantwoorde vetten in de voeding. Hij adviseert teunisbloemolie in plaats van bernagieolie. Bernagieolie kan gevaarlijke stoffen bevatten. Om deze stoffen te verwijderen wordt de olie geraffineerd en is daarmee minder voedzaam als de ongerafinneerde teunisbloemolie. Daarnaast zit het gammalinoleenzuur minder gunstig gerangschikt op de triglyceriden in bernagieolie dan in teunisbloemolie. Met andere woorden: de gammalinoleenzuur in teunisbloemolie wordt beter opgenomen.

De granenmix die je noemt is inderdaad hoger in eiwit dan standaard tarwe. Maar toch is het aandeel eiwitten nog vrij gering. Per 100 gram granenmix zit je naar schatting rond de 13 gram eiwit. Dat is niet bijster veel om de dag te starten. De banaan voegt ook geen eiwitten toe.

Ik zou toch overgaan op aanvulling met melk of yoghurt voor je eiwitbehoefte. Maar gezien je graankeuze en de aanvulling met chlorella en acerola lijk je me vrij selectief met je voeding ;) en ben je misschien geen fan van melk.

Kris

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven