- Waardering
- 119
- Lengte
- 1m99
- Massa
- 122kg
Omdat ik van die 'knars' geluiden hoor bij het buigen van m'n knieën, ben ik aan het overwegen om Glucosamine/Chondroitine te gaan slikken.
Nu kwam ik het volgende recente onderzoek tegen.
NEJM -- Glucosamine, Chondroitin Sulfate, and the Two in Combination for Painful Knee Osteoarthritis
Haalt dit nu alles onderuit wat tot nu toe werd beweerd over de werking van Glucosamine/Chondroitine?
Hallo repesteeltje. Je linkt naar een verslag van de GAIT study. De GAIT study is een verhaal apart!!
Wat is de conclusie van de GAIT study? Dat glucosamine niet werkt!? Dat is wat je overal leest (de kranten vonden het erg leuk om dit zwartwitte standpunt te publiceren). Maar ik zie het anders (en veel experts eveneens).
- De in de GAIT- studie gebruikte vorm van glucosamine, hydrochloride, lijkt minder effectief dan de veel gebruikte en onderzochte sulfaat-vorm. Dat verklaart mogelijk waarom het gebruik van glucosamine als losse behandeling in de GAIT study niet zo goed uitpakt.
- De proefpersonen werden voor een periode van zes maanden gevolgd. Het is bekend dat glucosamine en chondroitine ook na die periode nog voor verdere verbetering kunnen zorgen. Dat is in deze studie niet gemeten.
- De proefpersonen die glucosamine hydrochloride kregen, merkten wel verbetering. Maar dat effect wordt niet erkend omdat de proefpersonen die een neppil (placebo) kregen ook een flinke verbetering ervoeren!
De sterke verbetering van de placebo groep is een verschijnsel dat erop duidt dat er fundamentele problemen zijn met de studie! Bijvoorbeeld bij proefpersoon allocatie en selectie.
- Wat weinig aandacht krijgt: de combinatie van glucosamine (hydrochloride) met chondroitine scoorde wel goed bij mensen met matige tot ernstige artrose.
Je kan dat zien in onderstaande tabel. P staat voor Placebo (neppil), CE voor het medicijn Celebrex, een pijnstiller, G voor Glucosamine hydrochloride, CS voor Chondroitine Sulfaat en G+CS voor de combinatie van deze laatste twee.
Bij de mensen met matige tot ernstige artrose (WOMAC Pain 301-400mm) scoort de combinatie G+CS 79.2%, ruim beter dan het placebo, de pijnstiller celebrex (!) en de losse producten.
Dat Celebrex relatief slecht scoort haalt de publiciteit niet. Celebrex scoort alleen het beste bij milde artrose. Het verschil met placebo is significant. het verschil met de andere groepen is echter veel geringer.
All patients WOMAC Pain 301-400mm WOMAC Pain 125-300mm
P 60.1% 54.3% 61.7%
CE 70.1%** 69.4%¶ 70.3%*
G 64.0% 65.7% 63.6%
CS 65.4% 61.4% 66.5%
G+CS 66.6%+ 79.2%# 62.9%
** p= 0.008 CE vs. P
+ p= 0.09 G+CS vs. P
¶ p = 0.06 CE vs. P
# p = 0.002 G+CS vs. P
* p= 0.04 CE vs. P
P = Placebo
CE = Celebrex (pijnstiller)
G = Glucosamine hydrochloride
CS = Chondroitine sulfaat
G+CS is glucosamine hydrochloride + chondroitine sulfaat
Mocht je nog wat meer willen lezen over de kritiek op de publiciteit rond de GAIT-studie, dan zou je eens hier kunnen kijken (Engelstalig): Dr. Theo's Official Website
Kris

)