Veel cardio doen(verlies je toch vlug 500 cal bij 45min. fietsen op de rollen bij een hs van 145 in jouw geval ik ben ouder dus mijn hs is veel lager :-) en maken dat je onder je iets onderhoud zit qua voeding:-) Eerst uirekenen wat je onderhoud is , en dan kan je zelf een voedingsschemaopstellen ....
cutten en massa winnen gaan niet samen.... het is heteen of het ander bulken of cutten .....je kan wel cutten en praktisch geen massa verliezen als je het goed doet....
Hopelijk heb je hier iets aan :-) en 30 kg bij in 7 maand is niet goed vind ik ... ik ging van 75 naar nu 92 a 93 is dus 17 a 18kg erbij in 18maanden (wat 1 kg per maand is ) jij zit aan 4.5 kg per maand , dus gaat het dan moeilijker worden om te cutten .....maar ja je hebt je leeftijd mee , hoe ouder je wordt hoe moeilijker de cut vind ik .....

ik ben van het princiepe trainen en iets boven onderhoud eten , dan ga je wel gestaag omhoog dus bijv 1 kg per maand heb je minder bf en als je dan iets cut moet je zoveel niet af en je massa kan je makkelijker behouden .....je moet dan ook niet zo lang cutten....
Hopelijk gaat de cut goed , je gaat er veel beter uitzien :-)