Fitness Seller

Quest Jaap naar 200kg bankdrukken + verre kogelstoot

Vandaag een bulgarian clean gedaan, ofwel eenbenig voorslaan met uitvalspas op verhoging, die heeft een erg mooie carry over naar het lopen.

In de eerste post staat een overzichtje:

Ik heb een wat uitgebreider stukje geschreven op m'n blog.

Het is vrij rechttoe rechtaan, periodisering, 2 weken per rep aantal. In de eerste week 2 trainingen van 5 sets, in de 2e week 2 trainingen van 3 sets.
De reps verspringen van 10 naar 6 naar 12 naar 8 naar 4. Zo blijft je lichaam reageren.
Belangerijkste uit dit schema is dat alleen je laatste of een-na-laatste set maximaal zijn, d.w.z dat je iedere werkset in principe met hetzelfde gewicht afwerkt.
Als je een vraagje er over hebt laat maar even weten!

Jaap

ps: flinke deadlift heb je voor je bodyweight!!

Echt mooie progressie Jaap!

Weet jij wat de filosofie erachter is om de 3e week van 5 naar 3 setjes over te stappen? In je voorbeeldje ga je van 80kg bij de 5 setsessie naar 85kg in de 3e week. Maar eerlijk gezegd lijkt me in dit voorbeeld dat je 3e week minder intensief is dan week 1 en 2 en dan zou ik denken dat dat niet echt een effectieve prikkel geeft.

Het idee van het om de week wisselen van reps en kilo's is wel volkomen logisch trouwens maar alleen van 5 naar 3 setjes op hetzelfde aantal reps en een niet zo grote verhoging van het aantal kilo's ben ik benieuwd naar wat daar de gedachte achter is!?

Goedemorgen :),

Ja dat is wel zo, het is idd belangrijk goed te letten op je techniek. Toch vrij lastige oefening voor de meeste zie het mensen ook niet gauw doen. Ziet er wel uitdagend uit :cool:.

Thanks voor je uitleg over de periodisering in een schema. Ik had er eerder over gelezen, vind het ook wel interessant. Ik weet alleen niet of het verstandig voor mijzelf is, omdat ik het liefst nu meer spierdefinitie krijg ipv spiermassa en volgens mij je met zo'n schema eerder kracht+massa opbouwd? ??? Vergeleken met hoe ik was heb ik aardig wat spiermassa gewonnen en zou nu graag wat meer spierdefinitie willen. Vraag me al een tijdje af of mijn schema misschien gewoon niet goed in orde is, ik train nog steeds met max. gewichten (niet veel pr's meer, want gebruik ook geen periodisering) en dan per oefening 3 á 4 sets met zo'n 15 tot 8 reps. (borst bijv. 3 oefeningen -> 3x12x...kg). Wil sowieso een ander schema gaan maken (zit nu tegen het einde van mijn 2e 3 daags split schema) om nu effectiever resultaat te krijgen, zit alleen te dubben met hoe of wat..aantal kg's, reps etc.

Heeeel verhaal:o, anyway..20 sept...dat is al vlot :) Spannend :cool: ;).

• Topic Starter Topic Starter
Zo, 2 A4-tjes tekst geschreven, ik post, en toen was ik uitgelogd, tekst weg :treuren:

Helaas is het erg druk bij Power Supplements nu, ik hou het even kort.

Goedemorgen :),

Thanks voor je uitleg over de periodisering in een schema. Ik had er eerder over gelezen, vind het ook wel interessant. Ik weet alleen niet of het verstandig voor mijzelf is, omdat ik het liefst nu meer spierdefinitie krijg ipv spiermassa en volgens mij je met zo'n schema eerder kracht+massa opbouwd? ??? Vergeleken met hoe ik was heb ik aardig wat spiermassa gewonnen en zou nu graag wat meer spierdefinitie willen. Vraag me al een tijdje af of mijn schema misschien gewoon niet goed in orde is, ik train nog steeds met max. gewichten (niet veel pr's meer, want gebruik ook geen periodisering) en dan per oefening 3 á 4 sets met zo'n 15 tot 8 reps. (borst bijv. 3 oefeningen -> 3x12x...kg). Wil sowieso een ander schema gaan maken (zit nu tegen het einde van mijn 2e 3 daags split schema) om nu effectiever resultaat te krijgen, zit alleen te dubben met hoe of wat..aantal kg's, reps etc.

Heeeel verhaal:o, anyway..20 sept...dat is al vlot :) Spannend :cool: ;).

Toevallig staat er net een stukje over periodisering op Ergogenics.

Je bevindt je in een prettige positie dat je de spiermassa die je zou willen hebben al bereikt hebt. Met dit periodiseringsschema zal je inderdaad ook massa winnen, ondanks dat het doel kracht is. Er is immers wel wat massa nodig om kracht op te bouwen.

Ik hou het nu dus echt kort: Je doel om meer definitie te behalen zal voornamelijk uit je voeding moeten komen. Met voldoende eiwitten in een goed cutting schema kan je mèt veel spierbehoud het vetpercentage weer wat omlaag halen.
Het voordeel van veel spiermassa is dat het je lichaamsverbranding gratis en voor niets omhoog drijft = gratis vetverbranding de hele dag door!

Hou in je achterhoofd dat periodisering altijd een goed idee is, ongeacht het schema wat je gebruikt, afwisselen is dé stimulans voor vooruitgang.

De rest van het A4tje tekst hou je nog tegoed :(

Echt mooie progressie Jaap!

Weet jij wat de filosofie erachter is om de 3e week van 5 naar 3 setjes over te stappen? In je voorbeeldje ga je van 80kg bij de 5 setsessie naar 85kg in de 3e week. Maar eerlijk gezegd lijkt me in dit voorbeeld dat je 3e week minder intensief is dan week 1 en 2 en dan zou ik denken dat dat niet echt een effectieve prikkel geeft.

Het idee van het om de week wisselen van reps en kilo's is wel volkomen logisch trouwens maar alleen van 5 naar 3 setjes op hetzelfde aantal reps en een niet zo grote verhoging van het aantal kilo's ben ik benieuwd naar wat daar de gedachte achter is!?

De filosofie is dat je iedere training het gewicht kunt verhogen. Met 4 trainingen van 5 sets met hetzelfde rep aantal zul je van training 3 naar 4 nauwelijks meer vooruitgang maken. Zie het als periodisering binnen de periodisering. Daarbij zou je zelfs nog om en om van oefening kunnen wisselen zoals ik dat vorig jaar deed. (smal bankdrukken en weighted dips). Variatie werkt goed!
Je mag van training 2 naar 3 overigens iets meer in gewicht verhogen dan tussen de andere (1 naar 2, of 3 naar 4), gewoon omdat het kan...

En hier was mijn 2e A4-tje tekst....

Hopen dat ie nu wel goed gaat!

Jaap

piriformis

Eergisteren viel mijn voorbereiding voor as zondag even helemaal in duigen. Na het opstaan (!) uit mijn stoel kreeg ik pijn in mijn linkerbil bovenin, daarna een flinke pijn in mijn linker hamstring, linkerkuit en linkervoet...
Daarna kom ik nauwelijk meer lopen. Ik heb half nederland gebeld om ergens bij een manueel therapeut langs te kunnen, maar helaas allemaal volgeboekt...
Een bezoekje aan de dokter leek al snel richting een hernia te wijzen. Al dat deadliften van de laatste tijd.... :rolleyes:

Gelukkig kon ik gisteren laat in de middag nog in zevenaar terecht. Er is het een en ander losgemaakt en warempel, de pijn is bijna geheel weg. Nog wel een vervelend gevoel onderaan de rug maar ik heb weer hoop op een goede afloop. :)

Tijdens deze stress situatie heb ik op aanraden van mijn broer ook nog de piriformis gerekt. Deze peervormige spier loopt tussen de heup door, samen met wat zenuwen. Bij een te sterke ontwikkeling van deze spier kan de zenuwbaan knel komen te zitten. De oplossing is (gewoon niet gespierd worden) om hem te stretchen. Een langere spier is nl wat dunner. Zie hier een voorbeeldje:

http://www.youtube.com/watch?v=Nm1a7SBXRMo

Ik loop nu met een pijnstiller rond om 'ontspannener' te bewegen. Hopelijk is het zondag helemaal weg en kan ik een normale kogelstoot laten zien.

Jaap

He Jaap,

Wat een vervelend nieuws zeg! Heb je zo hard je best gedaan en dan gebeurd dit...net voor dat je zondag je belangrijke dag hebt! Ik hoop ook voor je dat je resultaat er niet minder door word :(.

Nog bedankt voor de moeite&tijd die je hebt gestoken nadat ik had gepost. Ik dacht dat ik je al wat had teruggestuurd, zo te lezen niet dus.

MIsschien dat er nog wel het een en ander aangepast kan worden in mijn voedingsschema, maar soms..pffff weet ik het gewoon even echt niet meer omdat ik toch echt wel netjes eet. Komt vast goed, het gaat gewoon langzaam en dan zie je niet zo gauw progressie.

Hé sterkte en suc6 morgen!

Hey Jaap,

Wat een toeval! Ik had het twee weken geleden. Had eindelijk tijd om te trainen op squat net als jij en ging van een belachelijk 140max naar 180max op het eind alleen een lastige periformis. Maar niets acuuts zoals jij. Sterkte en wellicht tot morgen!

Suc6!

Wel grappig eigenlijk. We gebruiken beide min of meer hetzelfde schema en boeken dezelfde vooruitgang. ++ punten voor dat schema ;) Doe jij naast squats ook nog cleans en jerks?

Uitslag competitie 1e/2e divisie

Zo even de resultaten van vandaag, het ging goed:

(instoten, stand 2 x: 13,90m - 13,70m 1x glij: 13,70)

wedstrijd..
kogelstoten: 14,43m - 14,87m - 15,06m - 14,95m
discuswerpen: 40,77m - 39,52m - 37,xxm - 39,00m

Voor de laatste kogelstoot schoot het een beetje in mijn rug tijdens wat draai en strek oefeningen. Deze week nog een keertje langs de manueel therapeut, dat komt wel goed :)

Ik was meer dan tevreden met de afstand, hoewel er in de laatste stoot nog wel ruimte was voor 70cm a 80cm verbetering.

Helaas zit ik nu op de ranglijst 1cm achter Panzerdivision (ook lid van dbb hier), dat betekent dat ik nog een wedstrijdje over een maand ga doen :D

Leuk nieuws is dat Rotterdam Atletiek dit jaar de eredivisie voor clubteams heeft gewonnen en we komende pinksteren onze krachten mogen meten met de andere europese clubwinnaars per land. Iets om voor te trainen :rolleyes:

Jaap signign out, morgen een drukke (deadlift) dag voor de boeg...

Goed te horen dat het goed gegaan is ondanks je linkerbeen!
Hoe zwaar is eigenlijk de bal waar je mee gooit, ik heb niet heel veel verstand van kogelstoten/discuswerpen, maar volgens mij zijn de afstanden meer dan netjes die je hebt gegooit. :)

Goed nieuws dat je komende pinksteren met je club jullie krachten mogen meten met andere europese clubwinnaars, dat is dan zeker een extra motivatie om goed te blijven doortrainen :thumbs:

Suc6 zo met je deadlifts :)

Oh de europa-cup! Daar waar legendes worden gemaakt! Dat is wel heel erg stoer hoor

Laatst bewerkt:
Jaap heb nog een highspeed opname van je discusworp. Zal wel even kijken hoe ik je hem kan opsturen.

Jaap,

Welke percentages hanteer jij hierbij?

5 x 10, 65%
5 x 6, 80%
5 x 12, 60%
5 x 8, 75%
5 x 4, 85%

of zo?

Goed te horen dat het goed gegaan is ondanks je linkerbeen!
Hoe zwaar is eigenlijk de bal waar je mee gooit, ik heb niet heel veel verstand van kogelstoten/discuswerpen, maar volgens mij zijn de afstanden meer dan netjes die je hebt gegooit. :)

Goed nieuws dat je komende pinksteren met je club jullie krachten mogen meten met andere europese clubwinnaars, dat is dan zeker een extra motivatie om goed te blijven doortrainen :thumbs:

Suc6 zo met je deadlifts :)

De kogel is 7260 gram. Tenzij de betreffende vereniging een verkeerde weegschaal gebruikt en het op een gammele tafel plaatst... :(
De afstand is op dit moment goed voor de 15e plaats op de nederlandse ranglijst. Een halve meter verder is een 9e plaats. Daar ga ik voor!

De deadlift ging wel aardig ondanks protesterend hamstrings en rug: 10 x 135kg :)

tnx for the support!

Jaap heb nog een highspeed opname van je discusworp. Zal wel even kijken hoe ik je hem kan opsturen.

Wil ik dit zien..... :o

Jaap,

Welke percentages hanteer jij hierbij?

5 x 10, 65%
5 x 6, 80%
5 x 12, 60%
5 x 8, 75%
5 x 4, 85%

of zo?

Ik werk niet met percentages, aangezien je de gehele tijd vooruit gaat kloppen die percentages dan meteen al niet meer.... Het kan best dat je aan het eind van de 10 weken 4 reps met je huidige maximum doet (!). :rolleyes:

Vandaag 45 graden leg press gedaan met 320kg (10x). Mijn SI gewricht had even geen trek in de bulgarian split squat. Terwijl de split squat een betere oefening is twijfel ik nog of het veel massa aan zal zetten.
Binnenkort weer een update!

Jaap

Zo netjes dan! Wens je veel suc6 met die extra halve meter voor de 9e plek, moet vast goed komen :thumbs:

10x135kg.. en een legpress..10x320kg :eek: pff doe het je niet na :p
Kijk je wel uit dat je straks niet met flinke blessures rond loopt:P, maar je weet denk ik wel waar je mee bezig bent dus zeg verder niks :rolleyes:.

Even een kleine update. Ik ben aan het trainen voor een wedstrijdje in Roermond op 17 oktober a.s.
Afgezien van wat vervelende ongemakken (SI gewricht en ellebogen) gaat het prima.

Gisteren:

Deadlift: 2 x 6 x 155kg (gestopt vanwege hamstring spierpijn en kramp in onderrug..)
Partial Squat: 10 x 130kg
Leg Press: 10 x 330kg

Training van vanochtend:

Standing military press + 12,5kg chains: 5 x 6 x 45kg (= 57,5kg bovenaan)
Lying triceps extensions + 12,5kg chains: 5 x 6 x 40kg
Pull over: 12 x 42,5kg
Lateral raises: aantal x xkg
Weighted dips: 6 x +30kg
Smal bankdrukken: 6 x 122,5kg

Over het smal bankdrukken ben ik tevreden, ik doe hem in deze "schouder cyclus" pas op het eind als ik helemaal lam ben van alle oefeningen. Toch zit de kracht nog in de lift. :)

Jaap

Terug
Naar boven