AndroidHealthClinic

Rippetoe NIET voor absolute beginners...

• Topic Starter Topic Starter
alle problemen die een trainee ooit kan tegenkomen kan grotendeels voorkomen worden door zich te correct te informeren en zich in te lezen, die verantwoordelijkheid ligt bij te trainee zelf. Alle info omtrent correcte uitvoering, voeding, rust, en hoe overtraining en blessure te voorkomen.
Ik snap je punt ergens wel maar ik snap niet waarom dat je der nu net Rippetoe bij moet halen, die man zal NOOIT iets aanleren wat schadelijk of incorrect is, en waarschuwt altijd op voorhand wat de risico's zijn van de oefeningen/Schema's doe hij voorschrijft.

In mijn ogen is er momenteel maar 1 grote verantwoordelijke voor blessures en overtraining, en dan zijn bodybuilding magazines, die schrijven trainingschema's voor van de 'laatste nieuwe BB superstar' aan al hun lezers en de meeste zijn dom genoeg om ze te volgend, DIE shit zorgt voor problemen.

Dat doet Rippetoe zelf wel... Maar mijn punt is dat velen dat op dit forum niet doen... En zoals al eerder geschreven hier, een absolute beginner die zich graag wil inlezen kan snel op het verkeerde been worden gezet door, in mijn ogen, nuttelozen kreten als "volg Rippetoe" of "doe Stronglifts" en het daarbij laten. Er komt veel meer bij kijken...en daar worden die mensen niet op gewezen.

Met max bedoel ik het gewicht dat je maar 5X kunt reppen. En de week erop verhoog je het gewicht.
Er wordt aanbevolen geleidelijk aan te doen met gewicht waarbij gelet moet worden op: het gewicht dat je correct en op de juiste techniek 5 herhalingen kunt volhouden. Dit zijn geen all-out reps mijns inziens en dus verre van echte max. Natuurlijk wordt er wel naar een max binnen de 5rep range gewerkt, tot je moet resetten. Deze kanttekening is heel belangrijk, correct en juiste techniek.

---------- Post toegevoegd Tue 3 Jan 2012 om 17:21 ----------

En zoals al eerder geschreven hier, een absolute beginner die zich graag wil inlezen kan snel op het verkeerde been worden gezet door, in mijn ogen, nuttelozen kreten als "volg Rippetoe" of "doe Stronglifts" en het daarbij laten. Er komt veel meer bij kijken...en daar worden die mensen niet op gewezen.
Heb je misschien ergens een punt maar ik geef vrijwel altijd het boek zelf bij het advies. En kijk nog eens of het wel goed gaat naar mijn idee dan, en een hoop mensen vragen ook of het goed ingevuld wordt. Er zijn altijd uitzonderingen maar deze moeten we ook zo bekijken, uitzonderingen op de regel. Hier stopt toch echt betrokkenheid op internet hoor, we hebben zelf de grootste verantwoordelijkheid.

Laatst bewerkt:
Dat doet Rippetoe zelf wel... Maar mijn punt is dat velen dat op dit forum niet doen... En zoals al eerder geschreven hier, een absolute beginner die zich graag wil inlezen kan snel op het verkeerde been worden gezet door, in mijn ogen, nuttelozen kreten als "volg Rippetoe" of "doe Stronglifts" en het daarbij laten. Er komt veel meer bij kijken...en daar worden die mensen niet op gewezen.

Je kunt niet iedereen zijn handje blijven vasthouden, jezus christ tegenwoordig nken ze al op hun 12 jaar maar een boek openslaan of opzoeken, daar moeten ze mee geholpen worden? No way. ALLES is beschikbaar, het is 1 muisklik van hen verwijderd en zelfs DAT zou voor hen gedaan moeten worden?

---------- Post toegevoegd Tue 3 Jan 2012 om 17:25 ----------

Leg dan eens even precies uit wat ik daar verkeerd zei?

heb je het boek gelezen ja of nee?

Jouw pre-training schema ... wtf ? Dus je pakt NOG meer volume en je doet NOG meer oefeningen dan Rippetoe ? Jij hebt duidelijk geen idee waar je mee bezig bent. Als je nu oefeningen zou indelen per lichaamsfunctie: interne en externe schouder rotatie, rotator cuff oefeningen, alles dat pre-hab is etc. Maar nee, gewoon een doorsnee beginner BB schema en dan wat kloten om dan over te stappen naar SS.

Gewoon beginnen met SS, alles went wel.

:trollface:

Gast, in die tijd werden ik en mijn team begeleid door 2 professionele instructeurs (1 zit inmiddels in Amerika als privé instructeur voor een paar NBA - spelers)... Om maar mee te willen zeggen dat die gasten echt wel weten waar ze mee bezig zijn.

Bovendien praat ik niet over schema's... Waar in mijn posts zie je een schema staan? Ik praat over principes die ten grondslag liggen aan de schema's die ik voor een beginner voor zou schrijven (zoals dat ook bij mij is gedaan)...

Eerst lezen en dan reageren!

Heb je misschien ergens een punt maar ik geef vrijwel altijd het boek zelf bij het advies. En kijk nog eens of het wel goed gaat naar mijn idee dan, en een hoop mensen vragen ook of het goed ingevuld wordt. Er zijn altijd uitzonderingen maar deze moeten we ook zo bekijken, uitzonderingen op de regel. Hier stopt toch echt betrokkenheid op internet hoor, we hebben zelf de grootste verantwoordelijkheid.

Dat klopt, heel vaak doe je dat ook en om die reden word je op dit forum ook wel gezien als een kerel met heel veel know - how. Daarom vond ik jouw reacties als "blablabla. Onzin..." en "bro - science" zo jammer.

Ik heb de moeite genomen om in diverse topics te checken waarom jij SS wél geschikt vind voor absolute beginners. Maar dat is me toch niet helemaal duidelijk geworden.

Wil je toch nog es heel kort inhoudelijk aangeven waarom jij SS of stronglifts wél aan te raden vind voor een absolute beginner?

---------- Post toegevoegd Tue 3 Jan 2012 om 17:40 ----------

[Link niet meer beschikbaar]
Ik vind soms dat Rippetoe hier weggezet wordt als een dwaas o.i.d, maar het is heldere basis welke wetenschappelijk onderlegd is.

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat ik Mark Rippetoe geen dwaas vind o.i.d.

Wil je toch nog es heel kort inhoudelijk aangeven waarom jij SS of stronglifts wél aan te raden vind voor een absolute beginner?
Je bent niet tegen Fb programs voor absolute beginners dus dat hoef ik niet op te schrijven. Wat mij zo enorm aanspreekt in rippetoe, kort geschreven, is het volgende;

- Frequentie basis oefeningen wat snel tot verbetering techniek leidt bij beginners
- Progressief laden met kleine stappen
- Gericht op belangrijk kracht component
- Niet te veel reps wat makkelijk leidt tot verlies focus en dus kans foute uitvoering bij beginners
- Hamering op controle gewichten en correcte uitvoering met daarbij zeer heldere beschrijvingen in boek en film
- Efficiënt en simpel met snel zichtbaar resultaat wat ook motiverend werkt
- Laat beginner kritisch kijken naar techniek en biomechanica
- Compounds voeren boventoon
- Wetenschappelijke kennis
- Afstemming belasting, intensiteit, volume en rust

- Kan meer opschrijven maar bovenstaande dekt voor mij de lading

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat ik Mark Rippetoe geen dwaas vind o.i.d.
Nee bedoelde meer iemand die 'm een idioot noemde, of raar accent vindt en daarom maar afschrijft.

Het boek is ook niet zo perfect. De eerste bladzijde begint al met een toon richting het niet miepen maar gewoon knallen met wat in het programma staat en er worden ook nogal wat verwachtingen geschept vanuit praktijkvoorbeelden.

Volgens mij staat er vaak letterlijk in dat je gewoon het programma moet blijven volgen tot er geen lineaire gains meer gemaakt kunnen worden. Niet zeiken, gewoon vreten en elke training blijven verhogen. En dat advies blijft Rippetoe op z'n forum ook geven.

Maar lineaire progressie is heel ver voorbij beginnersniveau mogelijk en dan nog het SS programma met z'n dagelijkse progressie proberen te volgen geeft bijna gegarandeerd wel problemen.

Het advies moet zijn het (SS) te volgen tot je ondanks 2-3 resets geen dagelijkse progressie meer kunt maken. Daarna kun je met andere 5x5 schema's nog een heel eind verder komen met lineaire progressie.

Of ik heb het boek en z'n forum helemaal verkeerd gelezen. :o

Practical programming erbij betrekken is eigenlijk bijna een vereiste, maar ik ben benieuwd wat de nieuwste versie van SS bevat. Misschien is dit sterk verbeterd, z'n website gaat wel de betere kant op en in z'n video's is de toon ook heel anders.

Laatst bewerkt:
Je baseert je op lifts van in december 2010 :D
Doet er niet toe wanneer het is! Ik trainde nog niet in december 2010. Wat heeft dat ermee te maken. Het gaat hem erom dat wat jij bereikt hebt na 1 jaar, 12 maanden, dat heb ik bereikt na 9maand. Dus ik veronderstel dat jij dan een nog groter grietje bent dan ik:cool: Kan ik gerust geloven. Steek die tampon maar terug in je k*tje.

OT:

Gast, in die tijd werden ik en mijn team begeleid door 2 professionele instructeurs (1 zit inmiddels in Amerika als privé instructeur voor een paar NBA - spelers)... Om maar mee te willen zeggen dat die gasten echt wel weten waar ze mee bezig zijn.

Bovendien praat ik niet over schema's... Waar in mijn posts zie je een schema staan? Ik praat over principes die ten grondslag liggen aan de schema's die ik voor een beginner voor zou schrijven (zoals dat ook bij mij is gedaan)...

Eerst lezen en dan reageren!
Je kan voor verschillende doeleinden trainen. Een basketter zal anders trainen als een powerlifter. Dus kun je jouw principes niet rechtstreeks toepassen op een voorbereiding richting rippetoe.

Rippetoe/Stronglifts raadt aan om met de lege baar te beginnen als je een beginner bent. En om op techniek te oefenen. Als al die jongens het boek zouden lezen zouden ze zich niet blesseren. Velen googelen rippetoe en doen gewoon het schema dat ze tegen komen. Al dan niet met wat isolatieoefeningen aan toegevoegd omdat ze dat ergens gelezen hebben.
Is dit de schuld van rippetoe?Nee! (maar ik denk ook niet dat je dit wil zeggen met dit topic.)
Is dit de schuld van de mensen op dit forum? Misschien een beetje. Ze kunnen verwijzen naar het boek. Wat trouwens wel vaker gebeurt (denk ik dan toch.)
In mijn ogen is het eerder de laksheid van de mensen. Ze willen het doen, ze willen dan nog eens snel resultaat bereiken. Dus lezen ze het boek niet of amper. Sommigen beginnen met een zwaarder gewicht wat het CNS nog eens zwaarder belast.
Ik snap ondertussen je punt wel, maar het is niet aan ons om iemand alles te vertellen. Er wordt hier zoveel naar rippetoe gevraagd, vaak dingen die al eens gezegd zijn. Moeten wij dan iedere keer hetzelfde zeggen omdat ze te LUI zijn om zelf te zoeken?

---------- Post toegevoegd Tue 3 Jan 2012 om 18:26 ----------

Het advies moet zijn het (SS) te volgen tot je ondanks 2-3 resets geen dagelijkse progressie meer kunt maken. Daarna kun je met andere 5x5 schema's nog een heel eind verder komen met lineaire progressie.
Dit wordt volgens mij wel gezegd in Stronglifts 5x5.

Ik heb het al een paar keer eerder impliciet geschreven op dit forum...

Vandaag in onze sportschool 2 voorbeelden gezien die mijn stellingname rechtvaardigen dat Rippetoe totaal niet geschikt is voor absolute beginners!

.......................................................

Precies de reden dat ik beginners op een vergelijkbaar schema maar dan met hoge hh zet.

Ripp. is prima als je onder begeleiding zit bij iemand met verstand van zaken. Bij beginners die op eigen houtje bezig zijn zie ik de neiging veel te snel gewicht te verhogen.

imo ligt het ook niet aan beidde programma's - het is vaak de techniek/onkunde/verkeerd gebruik van de materie / begeleiding etc.... van de beginners - ik zie het zo vaak bij ons op de sportschool - een begeleiding is eigenlijk niks anders dan uitleg waar alles staat en ligt op de sportschool - de meeste beginners zijn zo eigenwijs dat die uitleg vaak genoeg is
eigenlijk kan 99% geeneens behoorlijk trainen laat staan dat ze met een formuliertje rondlopen waar vaak een beginners-schema is opgesteld ( dat staat niet stoer )

know how / interesse is ook ver te zoeken

imo zijn het de mensen die verkeerd omgaan met format wat ze gegeven word

Dit wordt volgens mij wel gezegd in Stronglifts 5x5.
Ja klopt, op de SL website staat het verloop van 5x5 varianten sinds een tijdje wel aardig voorgeschoteld.

Ik denk dat jullie discussie zich nu te veel doodstaart op wiens 'schuld' het is, terwijl de informatie gewoon niet perfect aangeboden kan worden en je als beginner tussen allerlei broscience en weet ik het maar moet zien uit te vogelen wat je wel of niet volgt.

Als er 1 post staat van iemand die het wel goed uitlegt maar geen absolute beloftes kan doen met daaromheen 10 posts van anderen die ook ver gevorderd lijken tegenover je eigen stats maar simpelere (verkeerde) informatie geven, dan weet ik wel welke informatie 9 van de 10 keer opgevolg zal worden.

En ja zat beginners zijn eigenwijs zeker als hun ego aangewakkerd wordt na het zien van een paar weekjes progressie. Been there done that. :o

Hell, ik weet zelfs nog dat ik sommige informatie niet aannam juist omdat de bron te ver gevorderd leek. A la "ik hoef niet zo groot/sterk te worden".

Laatst bewerkt:
Zou jij een absolute beginner een programma als Rippetoe of Stronglifts aanraden? En waarom wel of niet...?

Jazeker en wel om dezelfde redenen die Jezza eerder heeft aangehaald.
Wat ik er wel bij moet zeggen is dat ALS ik al dit advies geef, ik min of meer 'eis' dat ik deze absolute beginner ook een tijdje begeleid.

Met begeleiden bedoel ik dan vooral dat ik ze indoctrineer/conditioneer mbt. de basis beginselen van "de kunst van het trainen"
Dat gaat veel verder dan "doe dit en doe dat en doe het zus of zo".

Het gaat veelal om een aantal meta-principes en richtlijnen zoals:
- Kritisch leren kijken naar bepaalde zaken (bullshit detector).
- Zelfbewustzijn kweken.
- Feedback/autoregulatien in training.
- Realistische doelstellingen formuleren.
- Consistency en leren op lange termijn te plannen.
- Omgaan met psychiche en emotionele valkuilen
- Mentaal fris blijven, motivatie behoud etceeeeeetera.

Kortom zaken die imo pure noodzaak zijn als je toch min of meer op eigen houtje iets moet aanleren en ondertussen moet voorkomen dat je verzuipt in die enorme virtuele pool van (mis)informatie.

Een beetje offtopic, maar goed.
Als ik de term "Rippetoe" of "Stronglifts" oid laat vallen in bijzijn van de zogenaamde instructeurs op mijn sportschool, kijken ze me vol onwetendheid aan. Niemand die ervan gehoord heeft, of er zelfs maar interesse voor heeft. Er wordt ook totaal niet op techniek gelet, als er überhaupt al gesquat wordt dan wordt gezegd dat het toch het beste is om het in de smith te doen en zéker niet te diep te gaan. Deadliften is "slecht voor je rug". En dit hoor ik ook bij andere sportscholen. Ik ben er al zó vaak tegenin gegaan, maar het werkt gewoon niet meer. Het is één en al quartersquats en slechte form wat de klok slaat. Dan heb ik het nog niet over de schema's die gevolgd worden en het gigantische scala aan overbodige bijoefeningen die gedaan moeten worden, dat is zo mogelijk nog triester. Het is gewoon bedroevend en het is één van de redenen waarom er nauwelijks écht sterke gasten rondlopen mét een goeie techniek hier in de buurt. De enkeling die er nog is (waaronder ikzelf dan) heeft de moed al lang opgegeven en helpt anderen niet meer.

Er is in mijn ogen dus ook zeker niets mis met Rippetoe of Stronglifts voor absolute beginners maar er is absoluut wél heel veel mis met de manier van begeleiding in een groot deel van de sportscholen. En dat is veel schokkender.

OT: Je kan voor verschillende doeleinden trainen. Een basketter zal anders trainen als een powerlifter. Dus kun je jouw principes niet rechtstreeks toepassen op een voorbereiding richting rippetoe.

Die opmerking was gericht aan de tamponkauwert en staat los van de discussie die hier gevoerd wordt.

Maar om er dan toch op in te gaan...ik ben het niet helemaal eens met jou. Natuurlijk zijn er verschillende manieren van trainen. Ik heb me als basketballer óók moeten focussen op explosiviteit van mijn spieren (met plyometrics), dat is voor een powerlifter wat minder interessant... Maar die 2 fasen die ik beschreven heb zijn denk ik redelijk universeel. De twee fasen hebben puur als doel het lichaam in conditie te brengen om andere en zwaardere programma's te gaan volgen, niets meer en niets minder...

---------- Post toegevoegd Tue 3 Jan 2012 om 21:26 ----------

Een beetje offtopic, maar goed.
Als ik de term "Rippetoe" of "Stronglifts" oid laat vallen in bijzijn van de zogenaamde instructeurs op mijn sportschool, kijken ze me vol onwetendheid aan. Niemand die ervan gehoord heeft, of er zelfs maar interesse voor heeft. Er wordt ook totaal niet op techniek gelet, als er überhaupt al gesquat wordt dan wordt gezegd dat het toch het beste is om het in de smith te doen en zéker niet te diep te gaan. Deadliften is "slecht voor je rug". En dit hoor ik ook bij andere sportscholen. Ik ben er al zó vaak tegenin gegaan, maar het werkt gewoon niet meer. Het is één en al quartersquats en slechte form wat de klok slaat. Dan heb ik het nog niet over de schema's die gevolgd worden en het gigantische scala aan overbodige bijoefeningen die gedaan moeten worden, dat is zo mogelijk nog triester. Het is gewoon bedroevend en het is één van de redenen waarom er nauwelijks écht sterke gasten rondlopen mét een goeie techniek hier in de buurt. De enkeling die er nog is (waaronder ikzelf dan) heeft de moed al lang opgegeven en helpt anderen niet meer.

Er is in mijn ogen dus ook zeker niets mis met Rippetoe of Stronglifts voor absolute beginners maar er is absoluut wél heel veel mis met de manier van begeleiding in een groot deel van de sportscholen. En dat is veel schokkender.

Klopt helemaal en het is ook heel herkenbaar...

Vorige week nog: ben ik bezig met mijn laatste werkset squat, staat er plots een instructeur achter me om te vertellen dat ik zeker niet beneden parallel moest gaan. Dit was te slecht voor de knieën...

Terug
Naar boven