XXL Nutrition

Rippetoe NIET voor absolute beginners...

Die opmerking was gericht aan de tamponkauwert en staat los van de discussie die hier gevoerd wordt.

Maar om er dan toch op in te gaan...ik ben het niet helemaal eens met jou. Natuurlijk zijn er verschillende manieren van trainen. Ik heb me als basketballer óók moeten focussen op explosiviteit van mijn spieren (met plyometrics), dat is voor een powerlifter wat minder interessant... Maar die 2 fasen die ik beschreven heb zijn denk ik redelijk universeel. De twee fasen hebben puur als doel het lichaam in conditie te brengen om andere en zwaardere programma's te gaan volgen, niets meer en niets minder..
Tuurlijk kun je het gebruiken om je lichaam in conditie te brengen. Daar ga ik volledig mee akkoord!
Maar ik blijf er nog altijd bij dat dit niet nodig is met een programma als stronglifts/rippetoe. Als je niet te snel verhoogt, een goede techniek hebt, een goede voeding hebt en goed rust dan kun je volgens mij perfect zonder voorbereiding beginnen met zo'n programma. Maar we hebben hier ondertussen al vastgesteld dat niet iedereen dat doet.

• Topic Starter Topic Starter
Precies de reden dat ik beginners op een vergelijkbaar schema maar dan met hoge hh zet.

Ripp. is prima als je onder begeleiding zit bij iemand met verstand van zaken. Bij beginners die op eigen houtje bezig zijn zie ik de neiging veel te snel gewicht te verhogen.

+1,

en omdat niet veel sportinstructeurs verstand hebben van bijvoorbeeld Rippetoe...of veel beginners niet het geld willen besteden aan goede professionele begeleiding...Is dit programma dus niet geschikt voor absolute beginners.

en omdat niet veel sportinstructeurs verstand hebben van bijvoorbeeld Rippetoe...of veel beginners niet het geld willen besteden aan goede professionele begeleiding...Is dit programma dus niet geschikt voor absolute beginners.
Daar ga ik totaal niet mee akkoord.
Ik heb alles alleen gedaan. Thuis zonder iets van begeleiding. Niemand die ik ken doet dit schema of heeft het gedaan. Heb alles zelf geleerd door veel te lezen (op dit forum en in boeken). Als je er wat over gelezen hebt en met een beetje gezond verstand kun je toch zelf je grenzen inschatten en deloaden of veranderen van programma als het te zwaar wordt.

Je bent niet tegen Fb programs voor absolute beginners dus dat hoef ik niet op te schrijven. Wat mij zo enorm aanspreekt in rippetoe, kort geschreven, is het volgende;

- Frequentie basis oefeningen wat snel tot verbetering techniek leidt bij beginners
- Progressief laden met kleine stappen
- Gericht op belangrijk kracht component
- Niet te veel reps wat makkelijk leidt tot verlies focus en dus kans foute uitvoering bij beginners
- Hamering op controle gewichten en correcte uitvoering met daarbij zeer heldere beschrijvingen in boek en film
- Efficiënt en simpel met snel zichtbaar resultaat wat ook motiverend werkt
- Laat beginner kritisch kijken naar techniek en biomechanica
- Compounds voeren boventoon
- Wetenschappelijke kennis
- Afstemming belasting, intensiteit, volume en rust

- Kan meer opschrijven maar bovenstaande dekt voor mij de lading

Nee bedoelde meer iemand die 'm een idioot noemde, of raar accent vindt en daarom maar afschrijft.

Jezza, fijn dat je de moeite hebt genomen even op te sommen waarom jij Rippetoe zo geschikt vind voor absolute beginners. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik het meer een verkooppraatje vind voor Rippetoe en veel minder een onderbouwing waarom Rippetoe (in vergelijking met andere programma's en trainingsmethoden) bij uitstek geschikt is voor beginners.

Bedoel, dit verhaal zou ik ook kunnen leggen op het schema en boeken van Christian Thibaudeau (zie T - nation)... Terwijl hij juist uitgaat van periodisatie en meer de nadruk legt op hypertrofie. Sterker nog, hij geeft zelfs aan dat werken in de 80 - 100% (en dat is de range waar een absolute beginner gauw in terecht komt bij een Rippetoe, aangezien zij vaak niet de kracht of de massa hebben om lang onder de 80% te blijven) juist zo min mogelijk moet gebeuren, vanwege een te zware belasting van het CNS.

Zou je wat minder algemeen willen zijn en wat specifieker kunnen aangeven wat maakt dat jij een beginner prima aan een 3 / 5 x 5 krachtprogramma zou zetten en niet eerst een 3 x 8 - 12 programma gericht op hypertrofie?

Laatst bewerkt:
Bedoel, dit verhaal zou ik ook kunnen leggen op het schema en boeken van Christian Thibaudeau (zie T - nation)... Terwijl hij juist uitgaat van periodisatie en meer de nadruk legt op hypertrofie. Sterker nog, hij geeft zelfs aan dat werken in de 80 - 100% (en dat is de range waar een absolute beginner gauw in terecht komt bij een Rippetoe, aangezien zij vaak niet de kracht of de massa hebben om lang onder de 80% te blijven) juist zo min mogelijk moet gebeuren, vanwege een te zware belasting van het CNS
Is dit van christian thibaudeau wetenschappelijk onderbouwd? Anders zijn het gewoon 2 mensen die iets zeggen, dan geloof jij gewoon christian thibaudeau en anderen rippetoe.

Bij rippetoe ga je misschien wel snel richting de 80-100%, ik denk nog altijd dat doordat je geleidelijk aan opbouwt je CNS ook geleidelijk aan went aan de belasting. Kan dit natuurlijk niet bewijzen, het is gewoon wat ik denk.

Daar ga ik totaal niet mee akkoord.
Ik heb alles alleen gedaan. Thuis zonder iets van begeleiding. Niemand die ik ken doet dit schema of heeft het gedaan. Heb alles zelf geleerd door veel te lezen (op dit forum en in boeken). Als je er wat over gelezen hebt en met een beetje gezond verstand kun je toch zelf je grenzen inschatten en deloaden of veranderen van programma als het te zwaar wordt.

Jij had voor stronglifts toch al een tijd gesport / gefitnesst...?

Jij had voor stronglifts toch al een tijd gesport / gefitnesst...?
Gevoetbald, en ik heb wat met dumbbells gespeeld. Geen squats (geen benen in het algemeen), geen deadlift... Overtraining zal ik al niet krijgen. En misschien zal mijn CNS wel al wat aangepast zijn. Maar ben dan plots wel zwaar beginnen squaten. En jij beweert dan (of ben ik fout?) dat ik dan eventueel een kans heb op een blessure als een peesontsteking.

Is dit van christian thibaudeau wetenschappelijk onderbouwd? Anders zijn het gewoon 2 mensen die iets zeggen, dan geloof jij gewoon christian thibaudeau en anderen rippetoe.

Bij rippetoe ga je misschien wel snel richting de 80-100%, ik denk nog altijd dat doordat je geleidelijk aan opbouwt je CNS ook geleidelijk aan went aan de belasting. Kan dit natuurlijk niet bewijzen, het is gewoon wat ik denk.

Thibaudeau is geen kleine jongen...heeft universitaire opleidingen afgerond (tenminste, dat wordt over hem geschreven) in bewegingswetenschappen en schrijft ook voor T - nation. Zijn boek is een brok wetenschappelijke literatuur betreffende allerlei facetten rondom training (en trainen zelf)...een aanrader dus!

---------- Post toegevoegd Tue 3 Jan 2012 om 21:54 ----------

Gevoetbald, en ik heb wat met dumbbells gespeeld. Geen squats (geen benen in het algemeen), geen deadlift... Overtraining zal ik al niet krijgen. En misschien zal mijn CNS wel al wat aangepast zijn. Maar ben dan plots wel zwaar beginnen squaten. En jij beweert dan (of ben ik fout?) dat ik dan eventueel een kans heb op een blessure als een peesontsteking.

In jouw geval niet, omdat jij hebt leren luisteren naar jouw lichaam..,

Thibaudeau is geen kleine jongen...heeft universitaire opleidingen afgerond (tenminste, dat wordt over hem geschreven) in bewegingswetenschappen en schrijft ook voor T - nation. Zijn boek is een brok wetenschappelijke literatuur betreffende allerlei facetten rondom training (en trainen zelf)...een aanrader dus!
Akkoord, hij zal wel weten wat hij zegt. Maar wat ik wou weten is ofdat zijn stelling van dat trainen bij 80-100% wetenschappelijk is bewezen.
Hij mag dan nog een universitair diploma hebben en hij zal wel veel weten, maar daarom is niet alles waar wat hij zegt. Het kan natuurlijk wel, ik ontken het niet;)Als hij het niet wetenschappelijk kan onderbouwen is het zijn woord tegen dat van rippetoe bijvoorbeeld.:)
Btw ik kan mij best wel voorstellen dat het niet goed is om onmiddellijk op 80% van je 1RM te trainen;) Maar bij rippetoe zit je ook niet onmiddellijk aan 80% van je 1RM.

In jouw geval niet, omdat jij hebt leren luisteren naar jouw lichaam..,
Iedereen kan dit. Dit wil ik net zeggen, het programma is niet de schuld van de blessures maar de mensen zelf. Misschien omdat ze niet beter weten, maar het is aan hun om erover te lezen en bij te leren.

Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik het meer een verkooppraatje vind voor Rippetoe en veel minder een onderbouwing waarom Rippetoe (in vergelijking met andere programma's en trainingsmethoden) bij uitstek geschikt is voor beginners.
Die hoge frequentie i.c.m load en volume zie ik eigenlijk in geen enkel ander program specifiek voor beginners? Ook het kracht component is niet zo sterk bij anderen als bij een Rippetoe of soortgelijk. Anders dan jij, of ik heb het verkeerd begrepen, ben ik er juist van overtuigd dat deze combinatie de pezen, banden en gewrichten geleidelijk aan belast en geleidelijk aan het CNS efficiënter wordt in de range boven de 80%-85%. Misschien begrijp ik je vraag anders niet goed maar dit lijkt me erg helder juist m.b.t Rippetoe?
Terwijl hij juist uitgaat van periodisatie en meer de nadruk legt op hypertrofie.
Wil je periodisatie defineren? Want ik kan dit op twee manieren opvatten. A) Als beginner heb je geen fancy periodisatie nodig zoals Christian vaak voorschrijft B) Rippetoe is zeker wel een vorm van enige periodisatie alleen een andere dan waar jij op doelt vrees ik. Christian Thibaudeau was ik lange tijd fan van (en zijn oudere boeken zijn nog steeds waardevol) maar die is me toch echt afgegleden net als T nation, wel erg jammer.
Sterker nog, hij geeft zelfs aan dat werken in de 80 - 100% (en dat is de range waar een absolute beginner gauw in terecht komt bij een Rippetoe, aangezien zij vaak niet de kracht of de massa hebben om lang onder de 80% te blijven) juist zo min mogelijk moet gebeuren, vanwege een te zware belasting van het CNS.
Daar ben ik het dan grondig mee oneens. Maar ken de context niet waarin dit geschreven is, die zou ik wel willen lezen.
Zou je wat minder algemeen willen zijn en wat specifieker kunnen aangeven wat maakt dat jij een beginner prima aan een 3 / 5 x 5 krachtprogramma zou zetten en niet eerst een 3 x 8 - 12 programma gericht op hypertrofie?
Allereerst, hypertrofie is geen aan/uit knop zoals een lichtschakelaar. Bij Rippetoe bouw je ook massa, en in potentie geen geringe. Het is waar dat de ene range qua intensiteit meer accent en nadruk op iets kan leggen maar er is ook een troebel gebied en beginners verkeren daar het eerste jaar zeker in wat mij betreft. Maar compounds zijn voor beginners oefeningen die veel energie en focus vragen, alleen hierom al vind ik het een goed plan rond de 5 reps te blijven. En of je nou 3x8=24 doet of 5x5=25, wat is qua totaal volume nou het verschil?

Mooi en leerzaam deze discussie

Gast, in die tijd werden ik en mijn team begeleid door 2 professionele instructeurs (1 zit inmiddels in Amerika als privé instructeur voor een paar NBA - spelers)... Om maar mee te willen zeggen dat die gasten echt wel weten waar ze mee bezig zijn.

Bovendien praat ik niet over schema's... Waar in mijn posts zie je een schema staan? Ik praat over principes die ten grondslag liggen aan de schema's die ik voor een beginner voor zou schrijven (zoals dat ook bij mij is gedaan)...

Eerst lezen en dan reageren!
Je hebt net een heel k*t principe uitgelegd. In elke post zit je trouwens te lullen "ik beweer niet", "ik zeg niet", "waar zie je mij zeggen". Beweer en zeg wat meer, dan kunnen wij tenminste uit aan je nonsens. :trollface:

Dus, omdat het een "prof instructeur" (wat dat ook mag betekenen) is en een "privé" weten zij meteen wat ze doen, want de mensen die je coacht staan gelijk aan je succes ? Get - the - **** - outta - here. Zo'n prof privé instructeurs, lopen er honderden in HealthCity... om maar een voorbeeld te geven. Zij zien er zelf niet uit, laat staan dat hun klanten er uit zien alsof ze trainen.

Doet er niet toe wanneer het is! Ik trainde nog niet in december 2010. Wat heeft dat ermee te maken. Het gaat hem erom dat wat jij bereikt hebt na 1 jaar, 12 maanden, dat heb ik bereikt na 9maand. Dus ik veronderstel dat jij dan een nog groter grietje bent dan ik:cool: Kan ik gerust geloven. Steek die tampon maar terug in je k*tje.
Mo vent toch, minderwaardigheidscomplex en zo trots op je newbie gains. Om nog meer olie op het vuur te gooien: powerlifting is mijn 2de prioriteit, ik draai tientallen BJJ wedstrijden per jaar en neem jaarlijks een PL meet mee - wat de fok doe jij behalve trots zijn op chickstats en posten op een forum :D

@notenkrakert: "STRENGTH TRAINING ISN'T ROCKET SCIENCE" stop met je blind te staren op CNS en 1RM MAX percentages, die dingen hebben allemaal hun plaats maar als je alsmaar schrik hebt om overbelast te raken ga je nooit ergens komen

Arthur Saxon, Eugene Sandow, etc. hadden nog NOOIT van CNS gehoord en andere bs maar toch hebben zij kracht opgebouwd waar zelfs hedendaagse athleten moeite mee hebben (laat staan moesten ze evenveel wegen) dus laat het gewoon vallen en belast je eigen CNS een keer (ga hard trainen dus).

Arthur Saxon, Eugene Sandow, etc. hadden nog NOOIT van CNS gehoord en andere bs maar toch hebben zij kracht opgebouwd waar zelfs hedendaagse athleten moeite mee hebben .
Dat zijn twee mooie atleten die je opnoemt. En ik lees graag die oude verhalen e.d. Het is inderdaad opmerkelijk, zeker gezien de omstandigheden en gebrek aan bepaalde stimulerende middelen. Hier heb je een mooi blog dat o.a regelmatig een oefening, training, filosofie uit de doeken doet over atleten van tig jaar terug. Even naar beneden scrollen en zoeken. http://ditillo2.blogspot.com/search...-max=2012-01-01T00:00:00-08:00&max-results=50

Ik vind dat de TS een goei punt aanduidt, ondanks wat te extreem te gaan.
CNS overbelasting bij beginners bij Rippetoe lijkt me, zoals Harpep al aangaf, quasi onmogelijk dankzij hun niet efficiente manier van uitvoeren van oefeningen. Dit zegt Rippetoe ook in zijn boek als ik het mij goed herinner. Overtrainen zal dus niet zo snel gebeuren.

Ik vind het zelf echter niet geschikt voor alle beginners omdat 3x per week squatten zonder begeleiding wel eens mis kan gaan. Als je dan 3x / week met slechte form squat (teveel arch, te weining glutes, te weinig core) ga je de spieren onevenredig versterken en krijg je imbalances / problemen (zoals bij mezelf, ondanks een bijna 2xBW squat).

Blessures is toch wat anders dan ergens last hebben? Ik heb bijna altijd overal last, zeker na zware trainingen, kan mn veters nauwelijks strikken, kan niet onder mn schoenen kijken, ben buiten adem van sokken aan te trekken, alles kraakt en piept overal. Als ik uit de bank wil komen, moet ik me eerst op mn knieën rollen om vervolgens steunend op de tafel op te staan. Hoort bij zwaar trainen en zwaar zijn, zolang het maar enigszins leefbaar is... Blessures heb ik echter bijna nooit, is vaak gewoon een kwestie van verstandig en met de juiste techniek trainen. Pech daargelaten...

Ik denk dat hier toch wel wat onzin instaat hoor, kan zijn misschien omdat ik niet op hoog niveau presteer. Last hebben is een goeie indicator voor geblesseerd te geraken durf ik stellen, je geraakt niet altijd van de 1 op andere dag geblesseerd door schouder uit de kom / hernia / ...

Het feit dat misschien veel mensen die op hoog niveau presteren van alle kwaaltjes hebben komt wellicht omdat ze niet veel aan prehab-werk doen (degelijke warmup, foam rolling, stretchen, postuur checken, GPP voor betere recovery). Op T-Nation kwam ik dit ook al tegen dat therapeuten daar vaak top PL'ers tegenkomen met slechte spierkwaliteit.

TS, je bent totaal verkeerd van start gegaan, met alleen al je topic titel.

Is Rippetoe, of SS nu volgens jou wel een goede trainingsmethode voor absolute beginners onder strenge begeleiding? Of is zo'n dergelijk programma, überhaupt niet geschikt voor absolute beginners onder geen enkele omstandigheid.

Ik geloof namelijk, mits onder goede begeleiding dat dit schema's zijn prima geschikt voor absolute beginners. Helaas ging niemand in op de post van Tymboo.
Veel sportschool personeel maakt zich schuldig aan laks wezen. De kennis, is voor vele beginners alleen uit boeken, en van internet te halen. Dit betekent niet dat de motorische vaardigheden voldoende worden beheerst door menig beginner om deze zware technisch moeilijke oefeningen goed te kunnen uitvoeren. Het sportschool personeel, is op dit vlak verantwoordelijk naar mijn mening! Zij moeten ondersteuning kunnen bieden bij elke vorm van training en corrigeren op elk moment van de dag.
Ze moeten klachten kunnen herkennen, en bij onvoldoende kennis beschikken over contacten direct bereikbaar met wel de benodigde kennis voor handen.

Je verdere redenatie betreft, de slechte te snel gegeven adviezen die worden gegeven op fora is wat mij betreft volledige waarheid. Helaas zijn deze mensen hiervoor niet te vervolgen, wat de consequenties ook mogen zijn voor dees of geen.

Laatst bewerkt:
Een beetje offtopic, maar goed.
Als ik de term "Rippetoe" of "Stronglifts" oid laat vallen in bijzijn van de zogenaamde instructeurs op mijn sportschool, kijken ze me vol onwetendheid aan. Niemand die ervan gehoord heeft, of er zelfs maar interesse voor heeft. Er wordt ook totaal niet op techniek gelet, als er überhaupt al gesquat wordt dan wordt gezegd dat het toch het beste is om het in de smith te doen en zéker niet te diep te gaan. Deadliften is "slecht voor je rug". En dit hoor ik ook bij andere sportscholen. Ik ben er al zó vaak tegenin gegaan, maar het werkt gewoon niet meer. Het is één en al quartersquats en slechte form wat de klok slaat. Dan heb ik het nog niet over de schema's die gevolgd worden en het gigantische scala aan overbodige bijoefeningen die gedaan moeten worden, dat is zo mogelijk nog triester. Het is gewoon bedroevend en het is één van de redenen waarom er nauwelijks écht sterke gasten rondlopen mét een goeie techniek hier in de buurt. De enkeling die er nog is (waaronder ikzelf dan) heeft de moed al lang opgegeven en helpt anderen niet meer.

Er is in mijn ogen dus ook zeker niets mis met Rippetoe of Stronglifts voor absolute beginners maar er is absoluut wél heel veel mis met de manier van begeleiding in een groot deel van de sportscholen. En dat is veel schokkender.

ik denk idd dat dit nog een veel groter probleem is - de enige personal trainer bemoeit zich liever op het vlak van rijke huisvrouwtjes waar hij een hoop poen aan kan verdienen

Mo vent toch, minderwaardigheidscomplex en zo trots op je newbie gains. Om nog meer olie op het vuur te gooien: powerlifting is mijn 2de prioriteit, ik draai tientallen BJJ wedstrijden per jaar en neem jaarlijks een PL meet mee - wat de fok doe jij behalve trots zijn op chickstats en posten op een forum :D
Ik heb een sociaal leven buiten trainen en posten op het forum.
Als je mijn stats chickstats noemt lach je alleen maar met jezelf, want je hebt dezelfde stats gehad, alleen heb jij er langer over gedaan. Dan ben je toch niet zo goed als je dacht! Alleen ben je veel te dom om dit door te hebben;)
Ik veronderstel dat denken bij jou zelfs geen prioriteit heeft. En anders moet je dat misschien wat trainen wat buiten nutteloze en domme praat komt er niet veel uit bij jou!

OT:
Ik ben het eens met Bugsbunny.

En wat de te snelle slechte adviezen van het forum betreft, als de mensen die een schema als rippetoe of SL5x5 willen beginnen zelf moeite zouden doen om eens wat informatie op te zoeken zouden die adviezen niet zo slecht zijn.

TS, je bent totaal verkeerd van start gegaan, met alleen al je topic titel.

Is Rippetoe, of SS nu volgens jou wel een goede trainingsmethode voor absolute beginners onder strenge begeleiding? Of is zo'n dergelijk programma, überhaupt niet geschikt voor absolute beginners onder geen enkele omstandigheid.

Ik geloof namelijk, mits onder goede begeleiding dat dit schema's zijn prima geschikt voor absolute beginners. Helaas ging niemand in op de post van Tymboo.
Veel sportschool personeel maakt zich schuldig aan laks wezen. De kennis, is voor vele beginners alleen uit boeken, en van internet te halen. Dit betekent niet dat de motorische vaardigheden voldoende worden beheerst door menig beginner om deze zware technisch moeilijke oefeningen goed te kunnen uitvoeren. Het sportschool personeel, is op dit vlak verantwoordelijk naar mijn mening! Zij moeten ondersteuning kunnen bieden bij elke vorm van training en corrigeren op elk moment van de dag.
Ze moeten klachten kunnen herkennen, en bij onvoldoende kennis beschikken over contacten direct bereikbaar met wel de benodigde kennis voor handen.

Je verdere redenatie betreft, de slechte te snel gegeven adviezen die worden gegeven op fora is wat mij betreft volledige waarheid. Helaas zijn deze mensen hiervoor niet te vervolgen, wat de consequenties ook mogen zijn voor dees of geen.

Laat ik het zo zeggen... Als de trainee heel erg goed begeleid wordt door een professionele en gespecialiseerde trainer, ben ik er zelfs van overtuigd dat programma's als Rippetoe of Stronglifts heel goed is voor de beginner. Die persoon zal er heel erg goed op toezien dat de trainee niet te snel verhoogt, dat de vorm en techniek (wat meer centraal staat dan het gewicht) goed is, dat de trainee leert luisteren naar zijn eigen lichaam etc.

Maar dat is dus het probleem...(zoals hier al door meerderen is aangegeven).

Heel veel instructeurs hebben geen kaas gegeten van programma's als Stronglifts of SS en geven dus de verkeerde adviesen aan beginners...nog niet gesproken over de gebrekkige kennis van hen hoe men bijvoorbeeld fatsoenlijk moet squaten... De beginner moet dus veel op eigen houtje moeten doen, zich de juiste techniek vaak zelf eigen moeten maken en zich daarnaast zo goed in moeten lezen over voeding en rust... Dat is voor veel absolute beginners (en daar heb ik het dus de hele tijd over) allemaal haast niet te behappen... Of de techniek is niet goed, of ze verhogen het gewicht veel te snel, of ze eten te weinig / te veel etc.

Dus in theorie vind ik het hele goede programma's voor abolute beginners, in de praktijk (en dat is wat uiteindelijk toch telt!) juist helemaal niet. Ik zie het in de praktijk veel te vaak mis gaan bij die mensen...

...

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven