zooo hey! die MP gaan snel omhoog, hoe vind je die rock&rolls?
Die MP gaat zeker lekker de laatste tijd, wel apart eigenlijk heb 3 maanden niks kunnen doen voor me schouder alleen maar rehab oefeningen. Me schouder is nou net een maandje goed en ik maak eigenlijk vanaf het begin af aan alweer PR's met Military press.
Misschien dat al die rotatorcuff oefeningen een goede bijdrage aan me algemene schouder kracht heeft gedaan.
Rock en rolls vind ik echt een hele fijne oefening dr strong uit het powerliftsectie heeft een stuk er over geschreven die is er ook zeer over te spreken.
Ik citeer Dr STRONG:
Ik heb eens wat zitten lezen in de verschillende topics en ik kwam een aantal keer de oefening; Rock 'n Rollers tegen.
Geen ideen wie de term bedacht heeft, maar biomechanisch is hij makkelijk uiteen te zetten. Toch lees ik enorm veel verkeerde interpretaties of onbegrip over de oefening.
Ik lees veel over vergelijkingen met extensies en skull crushers, maar daar is de oefening niet mee te vergelijken qua ontwikkeling van je tricpeskracht. Dit omdat de functie juist voortkomt uit de beweging in het schoudergewricht.
De triceps heeft 3 koppen, de lange kop, de mediale en laterale kop.
De lange kop, het caput longum hecht aan onder de gewrichtskom van het schouderblad, de cavitas glenoïdalis, bij een gedeelte dat tuberculum infraglenoïdale genoemd wordt. De lange kop zorgt voor extensie en ook voor adductie van de schouder. De beide andere delen (caput mediale en caput laterale) beginnen aan de rugzijde van de bovenarm (humerus).
Dus de ontwikkeling van de lange kop betreft ook een adductie (naar beneden bewegen van de bovenarm beweging, met name als je kijkt naar de beweging in de schouderkom bij het bankdrukken.
De lange kop van de triceps deelt deze functie met de lattisimus dorsii, de "lats".
Dus de Rock 'n rollers, of hoe hij ook mag heten, hebben wel degelijk een zeer goed effect, hetgeen je NIET kunt bereiken met extensies of andere isolatie-oefeningen. Ook de skull crushers bereiken dit effect maar moeilijk. Wel is dit de reden dat er vaak vanuit een hoek achter de neus of het voorhoofd met de skull crushers wordt aangevangen.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.